Ontstoorcondensator met inwendige weerstand

Bij een stuurunit van een sauna is deze condensator gescheurd.
Nu kan ik een dergelijke condensator niet vinden.
Kan ik dan gewoon een 68nf condensator met een 1 watt weerstand van 100 ohm in serie plaatsen hiervoor ?
En bij de originele zie ik 2 draadkleuren. Heeft dat enige (polariteit) betekenis omdat ze toch in serie staan ?
Of moet het aangehouden worden zoals op de condensator staat.

[Bericht gewijzigd door Richard66 op zaterdag 2 november 2024 17:42:40 (18%)

Polariteit doet er niet toe. Zorg wel dat je voor de 68n condensator weer een MKP X1 type neemt. Een weerstand van 1W zou voldoende moeten zijn, neem wel een metaalfilmtype.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Rifa had ze ook in rokende uitvoering... :+

https://cpc.farnell.com/productimages/large/en_GB/42418335.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor het snelle antwoord ?
Ik ga het bestellen volgens opgegeven specs !

fred101

Golden Member

Arco, bedankt weet ik eindelijk waarom er RC op staat: Rokende Condensator. Ze doen dus precies wat ze vermelden, het is gewoon een feature. Een zorgvuldig afgestemde timer geeft rooksignalen als de condensator vervangen moet worden.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 2 november 2024 19:51:50 (25%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Een zorgvuldig afgestemde timer

De formule staat bovenop
t = 220n + 100R x 2.
Alleen zijn de waardes voor n en R onbekend

Op zaterdag 2 november 2024 20:33:04 schreef benleentje:

Dit is toch zeker een geintje?

Op zaterdag 2 november 2024 20:33:04 schreef benleentje:
[...]
De formule staat bovenop
t = 220n + 100R x 2.

n = 1 is wat de ontkenners altijd zeggen ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."