Eigenlijk mag 1,5mm2 gewoon overal behalve in woningen. 1,5mm2 is heel gebruikelijk om naar een kleine 3 fase motor te trekken. Dan zijn die motoren toch al beveiligd met een mbs ( motor beveiliging schakelaar) of vergelijkbaar.
Maar 1,5mm2 kan bv ook voor signaalkabel dienen of als kabel tussen 2 kasten en is dan meestal ook wel signaalkabel. De dikte van de signaalkabel hangt ook van de lengte af. Dus moet je een signaallamp over een grote afstand aansturen dan kan 0,75mm2 te dun zijn.
1,5 qmm mag je verder volop gebruiken waar je maar wilt, maar dan achter een (maximaal) 10 A beveiliging, dus niet erg gebruikelijk.
Er zijn zeker situaties waar een stuk 1,5mm2 ook achter een 16A beveiliging mag. Maar dan moet je heel erg op de lengte gaan letten en dan is het net zo makkelijk om alles maar 2,5mm2 te maken.
Je hoort wel eens dat de eigenlijke kabel die het daadwerkelijke apparaat voedt (en dus niks anders) in die diameter toegepast mag worden bijvoorbeeld.
Het maakt niets uit wat de kabel moet voeden. Het enige wat belangrijk is dat de kabel met de lengte en aanlegmethode past bij de zekering.
IK kan bv zeggen ik neem een 35A zekering maar die kabel ligt verder niets te doen is gewoon een reserve kabel oid. Maar er staat wel spanning op die kabel en er kan dus ook onbedoeld een kortsluiting in de kabel komen omdat er per ongelijk met een heftruck tegenaan gereden word. Dus de kabel moet ten alle tijden de kortsluiting kunnen overleven waardoor de zekering eruit gaat. Als kabel te dun is kan het voorkomen dat de zekering die hoge stroom wel goed vind maar de kabel gaat dan wel in rook op en met een beetje pech nog meer.
Op woensdag 6 november 2024 14:53:23 schreef Arco:
Ik heb bij een Ali apparaat een paar keer een Schuko-C13 kabel gehad met 3x0.5mm2
En dat mag ook gewoon. De schuko is gewoon een stekker en dus geen onderdeel van de vaste installatie. En ook bij kortsluiting kan een stukje 0,5mm kabel dat nog wel aan en gaat de zekering er gewoon uit.
[Bericht gewijzigd door
benleentje
op woensdag 6 november 2024 15:05:57
(11%)