[NL]Toegestane geleiderdiameter installatiekabel

Beste CO'ers,

Ook na zo goed mogelijk zoeken op het forum heb ik nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden op de vraag: in welke gevallen is het toegestaan en/of zinvol om 1,5mm² installatiekabel te gebruiken. Laten we er vanuit gaan dat het te voeden apparaat een te verwaarlozen vermogen heeft, bijvoorbeeld een led-lamp.
1,5mm² installatiekabel is niet voor niets verkrijgbaar, dus er zal vast ergens een toegestane toepassing voor zijn.
Je hoort wel eens dat de eigenlijke kabel die het daadwerkelijke apparaat voedt (en dus niks anders) in die diameter toegepast mag worden bijvoorbeeld.

Wie kan hier wat meer duiding over geven?

Alvast bedankt

Voor zover ik weet alleen in zwarte uitvoering na een lichtschakelaar of tussen twee schakelaars in hotelschakening. Voeding blijft bruin

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik bedoel echt specifiek de bekende grijze installatiekabel, bijvoorbeeld YMVK 3G1,5 :)
Waarin alle individuele geleiders dezelfde diameter hebben.

Bruin en blauw voor nul blijft ook 2.5mm2

En soms verkrijg ik wel eens stukken of stukjes installatiedraad voor niets van een container bij een woning waar gerenoveerd wordt. Zo ook de oude kleuren rood, groen, grijs. :P

Volgens mij mag dit voor vast aangesloten apparaten wel als het volgens berekeningen mag, maar niet naar WCD's. Daar altijd 2,5mm2 naartoe.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Die YMVK 3G1,5 kabel gebruiken is volgens mij afhankelijk van de (vast) aangesloten toepassing, maximaal, vermogen en lengte. Dit omdat bij een kortsluiting het wel de bedoeling is dat de 16A zekering er uit vliegt en dat je 1,5mm2 kabel niet als verwarmingselement gaat werken.

In welk land? Ik denk dat dat de eerste vraag moet zijn in deze discussie.

3g1.5mm² is voor lichtkringen, vandaar ook in de handel verkrijgbaar :-)
3g2.5mm² is voor stopcontacten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor woonhuisinstallaties:
1,5 qmm mag je alleen gebruiken voor de aansluiting van verlichting. Maar dan wel NA de schakelaar, het aangesloten vermogen mag de 2000 Watt niet te boven gaat.

1,5 qmm mag je verder volop gebruiken waar je maar wilt, maar dan achter een (maximaal) 10 A beveiliging, dus niet erg gebruikelijk.

En je 2e vraag:
De dikte van een aansluitsnoer wordt bepaald door de stroom van het apparaat.
Voor een wasmachine (hoge stroom) moet dit dikker zijn dan voor bv een schemerlamp.
Een niet continue gebruikt snoer mag 1 stap dunner zijn dan normaal volgens de voorschriften.
De minimale dikte is 0,75 qmm.
En het snoer moet bestand zijn tegen de mechanische belastingen die er redelijkerwijs voor kunnen komen.
Je mag dus geen vmvl aan een hand-boormachine zetten.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 6 november 2024 14:53:28 (42%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
vergeten

Golden Member

De praktijk is natuurlijk dat een (led) buitenlamp niet met 3x 1,5mm2 OF 3g2.5mm2 YMVK kabel wordt aangesloten vanuit een lasdoos.

Het gaat bij @lj-thijs om een minimaal vermogen.

Maar bijvoorbeeld met een (wit)soepel netsnoer 3x 0,75 of 3x 1mm2 met dan in huis, een steker (met ingebouwde) schakelaar eraan voor in een wandcontacdoos.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Ik heb bij een Ali apparaat een paar keer een Schuko-C13 kabel gehad met 3x0.5mm2 :X

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Eigenlijk mag 1,5mm2 gewoon overal behalve in woningen. 1,5mm2 is heel gebruikelijk om naar een kleine 3 fase motor te trekken. Dan zijn die motoren toch al beveiligd met een mbs ( motor beveiliging schakelaar) of vergelijkbaar.
Maar 1,5mm2 kan bv ook voor signaalkabel dienen of als kabel tussen 2 kasten en is dan meestal ook wel signaalkabel. De dikte van de signaalkabel hangt ook van de lengte af. Dus moet je een signaallamp over een grote afstand aansturen dan kan 0,75mm2 te dun zijn.

1,5 qmm mag je verder volop gebruiken waar je maar wilt, maar dan achter een (maximaal) 10 A beveiliging, dus niet erg gebruikelijk.

Er zijn zeker situaties waar een stuk 1,5mm2 ook achter een 16A beveiliging mag. Maar dan moet je heel erg op de lengte gaan letten en dan is het net zo makkelijk om alles maar 2,5mm2 te maken.

Je hoort wel eens dat de eigenlijke kabel die het daadwerkelijke apparaat voedt (en dus niks anders) in die diameter toegepast mag worden bijvoorbeeld.

Het maakt niets uit wat de kabel moet voeden. Het enige wat belangrijk is dat de kabel met de lengte en aanlegmethode past bij de zekering.

IK kan bv zeggen ik neem een 35A zekering maar die kabel ligt verder niets te doen is gewoon een reserve kabel oid. Maar er staat wel spanning op die kabel en er kan dus ook onbedoeld een kortsluiting in de kabel komen omdat er per ongelijk met een heftruck tegenaan gereden word. Dus de kabel moet ten alle tijden de kortsluiting kunnen overleven waardoor de zekering eruit gaat. Als kabel te dun is kan het voorkomen dat de zekering die hoge stroom wel goed vind maar de kabel gaat dan wel in rook op en met een beetje pech nog meer.

Op woensdag 6 november 2024 14:53:23 schreef Arco:
Ik heb bij een Ali apparaat een paar keer een Schuko-C13 kabel gehad met 3x0.5mm2 :X

En dat mag ook gewoon. De schuko is gewoon een stekker en dus geen onderdeel van de vaste installatie. En ook bij kortsluiting kan een stukje 0,5mm kabel dat nog wel aan en gaat de zekering er gewoon uit.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 6 november 2024 15:05:57 (11%)

Duidelijk verhaal. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat het onder voorwaarden is toegestaan, maar dat er dan dus veel haken en ogen aan zitten, en je dus voor de zekerheid wellicht beter 2,5mm² kan aanhouden

benleentje

Golden Member

Alles aan de NEN1010 is onder voorwaarden ;).

Ik gebruik op mijn werk heel veel 1,5mm2, maar ook 0,75mm2 kabel. Maar ook soms de hele dikke kabels. Eigenlijk moet je gewoon elke keer weer voor wat je gaat doen alles uitreken. Als je het vaker gedaan heb hoef je minder te rekenen en er zijn gelukkig ook veel tabellen die je helpen zodat je niet zoveel hoeft te rekenen

Op woensdag 6 november 2024 15:03:06 schreef benleentje:
Eigenlijk mag 1,5mm2 gewoon overal behalve in woningen.

Ja en nee, beetje miere***:

Conform NEN 1010 heb je gelijk als je het hebt over draad in buis. Leg je een contactdoos aan met een kabel dan mag het gewoon (mits kanelberekening in orde) 1,5mm2 zijn.