380V ventilator inschakelen met 230v stuurstroom (lasdampafzuiging)

Dag allen,

Ik heb in mijn werkplaats een lasdampafzuiging (merk nederman) die werkt op 380v Ik zet deze op dit moment aan met een werkschakelaar.
Echter, ik zou deze graag in- en uitschakelen met een schakelaar die zich in de buurt van mijn werkbank bevindt.

Ik zoek dus een oplossing waarbij een stuurstroom van 230 via een wipschakelaar oid, naar een schakelkastje gaat en vanuit daar de ventilator uit en aan wordt gezet.

Wat heb ik hier voor nodig?
Aantal zoektermen zou me al behoorlijk helpen
Hartelijk dank

Magneetschakelaar of contactor is denk ik wat je zoekt. Let er wel op dat deze in verschillende soorten en maten beschikbaar zijn en dat niet elke goed genoeg is.

EDIT: Let er vooral op dat de AC3 waarde van de contactor groter is dan het elektrische motorvermogen van de afzuiging.

[Bericht gewijzigd door Benadski op woensdag 6 november 2024 13:27:13 (28%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

hoe ziet dat er dan ongeveer uit?

een DIN rail met een 3 polige automaat erop en daarvoor een 2 polige magneet schakelaar ofzo?

Die kan tot 9A/4kW (AC3) op 400V schakelen, als dat voldoende is dan is die wel geschikt. In een kastje met dinrail plaatsen.

Dan moet ik dat even op de motor bekijken? maar lijkt me niet dat die > 4kW is ...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, zoek iets van (bv) EATON type DILM-9
Moet voor jou een 230VAC spoel hebben.
En een kastje waar het in kan.
Je werkschakelaar laat je IN staan, deze magneetschakelaar monteer je tussen de werkschakelaar en je machine.

Let op er zijn zeer veel verschillende typen en uitvoeringen van magneetschakelaars, afhankelijk van het te schakelen vermogen (hoeveel kW is je machine ?) en de spoelspanning.En er zijn vele merken, EATON, ABB Schneider .....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

waarom is die eaton beter/geschikter dna die ABB in de conrad link?

en waarom niet rechtsreeks op de automaat? waarom via een werkschakelaar?

wbt vermogen, zal ik even op de motor moeten kijken. Het is niet echt een machine maar een ventilator; motor met een slakkenhuis eraan.

hoor graag

[Bericht gewijzigd door Gameonedne op woensdag 6 november 2024 15:15:03 (15%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die ABB uit je link is geen magneetschakelaar maar een installatieautomaat. Dat zijn twee totaal verschillende dingen..

De werkschakelaar heb je al, die laat je zitten. En de werkschakelaar is ook verplicht.

Je kunt ook je kabel verlengen en een extra schakelaar bij je werkbank.
Schakelaar moet dan wel 3 polig zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Oke helder.
Ja, het ding is, dat ik de schakelaar op de afzuigarm wil hebben, beetje lomp om daar een 3 polige 380v schakelaar te hebben leek me?
want 230v kan gewoon een wipschakelaar zijn

Op woensdag 6 november 2024 15:19:38 schreef Toeternietoe:
Die ABB uit je link is geen magneetschakelaar maar een installatieautomaat. Dat zijn twee totaal verschillende dingen..

De werkschakelaar heb je al, die laat je zitten. En de werkschakelaar is ook verplicht.

Je kunt ook je kabel verlengen en een extra schakelaar bij je werkbank.
Schakelaar moet dan wel 3 polig zijn.

Volgens mij heeft conrad de naam gewoon verkeerd maar is het artikel wel geschikt. Kijk maar bij ABB zelf.

En de werkschakelaar inderdaad laten zitten, deze kun je als het goed is beveiligen in de uit stand met een slotje zodat er veilig aan de ventilator gewerkt kan worden ivm service enzo. Daarom heet het ook een werkschakelaar.

[Bericht gewijzigd door Benadski op woensdag 6 november 2024 15:44:10 (16%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op woensdag 6 november 2024 15:41:03 schreef Benadski:
[...]

Volgens mij heeft conrad de naam gewoon verkeerd maar is het artikel wel geschikt. Kijk maar bij ABB zelf.

Blijkbaar niet vertaald door een technicus.
In NL heet zo'n ding een magneetschakelaar (voorkeur), contactor kan ook en uiteindelijk is het ook een relais, maar zeer zeker geen installatiezekeringautomaat

jerome

Golden Member

Helemaal mooi wordt het met een fotocel (LDR) op de zuigmond. Start op als je begint en laat je dan even (regelbaar) nadraaien. Zal de stookkost in de winter ten goede komen.

Zit de afzuigmotor dicht bij de afzuigarm?
Is de voedingskabel 4 of 5 aderig? Als het dichtbij is zou je een magneetschakelaar + een motorbeveiliging een trafo 400/24 volt in een kastje en een soepelsnoer tot op de arm aan de schakelaar kunnen toepassen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

inmiddels de spullen in huis gehaald
vroeg me nog af:

die kabel die de stuurstroom gaat zijn. MOet dat 2,5mm2 zijn, of mag dat ook 1,5mm zijn?

het lijkt me dat er nauwelijks ampere doorheen hoeft