Werking smeltzekering

was onlangs op t werk bezig met de zekering opslag wat uit te breiden, gezien je aan mes patronen tegenwoordig al 7 maatvoeringen hebt. NH0, NH00, nh000, NH1, NH2, NH3, NH4. er zaten er bij die de indicator open hadden staan, dus weg ermee. maar dat waren wel flinke. wrs niet stuk, gewoon met vervoer is dat lipje kapot getrokken.

dat zand remt idd de vlamboog af in een zekering. die china dingen klappen vaak zat geheel uit elkaar, mede omdat die niet voor 240V zijn gemaakt en als de kortsluitstroom hoog is ( dichtbij de trafo ) dan stijgt zo'n ding zeker op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de supersnelle Fluke zekeringen zit ook gewoon zand.
Bij de fabricage wordt daar natuurlijk rekening mee gehouden i.v.m. afkoeling.
Overigens de Fluke zekeringen zijn niet keramisch maar de buitenkant is van glasfiber dit om de drukstoot op te vangen.

Gr.F_S

Weet niet of het Hager of Weber is die een mooie beschrijving hebben.
Het betreft dan foto's over het door smelten van een mespatroon zekering strip.
Aan het smeltbeeld is dan te achterhalen of het een overbelasting was danwel kortsluiting.

benleentje

Golden Member

Op vrijdag 15 november 2024 18:46:05 schreef revado:

Dat is meer dit systeem :)

IK kan tot ca 1200 Amp hier zelf maken en wil dit nog wel eens een keer testen.
Alleen de 350A versie heb ik even niet meer liggen die zijn allemaal naar Oekraïne gegaan.

100A door dat kleine draadnageltje linksboven is wel heel erg optimistisch. Lijkt me meer een Ali-express specificatie.

Alleen de 350A versie heb ik even niet meer liggen die zijn allemaal naar Oekraïne gegaan.

Een .22LR patroon heeft afmetingen die verbazingwekkend dicht bij die van een 6x30mm zekering liggen. En een .22 short past met een beetje duwen in een 5x20mm zekeringhouder. Toeval? Geen idee, maar ik zou zeggen, doe er uw voordeel mee....

set SCE to AUX.
pamwikkeling

Special Member

Bron : Manuel sur les fusibles (pg 20)
ISBN 978-3-931954-24-6 Dr. - Ing. Herbert Bessei

Het onderbreken bij overbelasting, smeltveiligheden met integrale onderbreking ("fuIl range”)

Voor het onderbreken van kleinere overstromen (overbelastingen), wordt een "las" met een laag smeltpunt, (meestal van tin of een tinlegering) geplaatst nabij of op het heetste gereduceerde doorsnede in het midden van het zekeringselement (figuur 5.2 a).

(Lasmateriaal uit lood en cadmium voorheen vaak gebruikt; worden heden ten dagen vervangen door legeringen die geen producten bevatten die gevaarlijk zijn voor het milieu.)
Wanneer de las smelt, valt het aangrenzende gereduceerde deel uiteen (door thermobeschermingseffect) en wordt er een boog gevormd.
De vlamboog breidt zich in beide richtingen uit totdat deze vanzelf dooft tijdens de nuldoorgang van de stroom.

De intensieve koeling van de vlamboog door het gesmolten kwartszand, voorkomt doelgericht het opnieuw ontsteken van de vlamboog wanneer de spanning terug begint te stijgen.

Binnen in de smeltzekering, in de zone waar de boog was, ontstaat een niet-geleidend gesinterd lichaam gevormd uit het metaal van de smeltbare element en kwarts; dit lichaam dankt zijn naam “fulguriet” aan zijn vorm (figuur 5.2 b).

Door het onderzoeken van de vorm van het fulguriet, kan de stroomsterkte die het doorsmelten van de zekering heeft veroorzaakt, nauwkeurig bepaald worden.

Bij zeer hoge kortsluitstromen smelten alle gereduceerde doorsnedes praktisch gelijktijdig, waardoor meerdere vlambogen worden gevormd over de verkleinde secties evenals een regelmatige fulguriet over de gehele lengte van het smeltbare element, typisch voor fusie op kortsluiting.

revado

Honourable Member

Mooie uitleg @pamwikkeling!

Op vrijdag 15 november 2024 20:56:49 schreef nonius:
100A door dat kleine draadnageltje linksboven is wel heel erg optimistisch. Lijkt me meer een Ali-express specificatie.

[...]

Een .22LR patroon heeft afmetingen die verbazingwekkend dicht bij die van een 6x30mm zekering liggen. En een .22 short past met een beetje duwen in een 5x20mm zekeringhouder. Toeval? Geen idee, maar ik zou zeggen, doe er uw voordeel mee....

Zal toeval zijn, zo'n 6,3x32 zekering is eigenlijk .25 O-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op vrijdag 15 november 2024 20:56:49 schreef nonius:

[...]

Het past maar in de meeste niet want de onder-rand is te breed en doordat er nokjes aan de uiteinde van de houder zitten zit de uitstekende rand in de weg. Maar deze oplossing is meer dan een thermische zekering met audio waarschuwing, als je een schakelaar links van de zekering plaatst is het tevens een eenmalig thermisch geactiveerd solenoid.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op zaterdag 16 november 2024 09:23:19 schreef fred101:
[...]
Het past maar in de meeste niet want de onder-rand is te breed en doordat er nokjes aan de uiteinde van de houder zitten zit de uitstekende rand in de weg. Maar deze oplossing is meer dan een thermische zekering met audio waarschuwing, als je een schakelaar links van de zekering plaatst is het tevens een eenmalig thermisch geactiveerd solenoid.
[bijlage]

die houder is allang weg gesmolten voor die kogel afgaat, startmotor stromen heb je het dan over.

Op vrijdag 15 november 2024 20:59:25 schreef pamwikkeling:
Wanneer de las smelt, valt het aangrenzende gereduceerde deel uiteen (door thermobeschermingseffect) en wordt er een boog gevormd.
De vlamboog breidt zich in beide richtingen uit totdat deze vanzelf dooft tijdens de nuldoorgang van de stroom.

Dit lijkt naar iets anders te refereren dan wat er in de stoppen die ik heb geopend aan de hand is. Waarom zou er een vlamboog vormen als het bolletje tin wat op de koperen strip ligt smelt? De stroom loopt gewoon door het koper. Het is ook niet echt een las te noemen.

die houder is allang weg gesmolten voor die kogel afgaat, startmotor stromen heb je het dan over.

Het zal iets meer stroom zijn dan waar de houder voor gemaakt is maar ik vermoed nog lang niet in het bereik van startmotor-stromen. Messing is een verbazingwekkend beroerde geleider, het heeft een hoge soortelijke weerstand (35 keer zo groot als koper), en de wanden van zo'n hulsje zijn niet dik. Ik gok dat het rond 20-25A toch al behoorlijk warm begint te worden.

Dan moet er wel een nuldoorgang zijn, anders gaat dat 'vanzelf' doven toch behoorlijk tegenvallen.

set SCE to AUX.

Op vrijdag 15 november 2024 20:59:25 schreef pamwikkeling:

Lasmateriaal uit lood en cadmium voorheen vaak gebruikt; worden heden ten dagen vervangen door legeringen die geen producten bevatten die gevaarlijk zijn voor het milieu.

het lood is eruit, maar de naam bleef, in BE en FR spreken we nog steed van een "plomb" of plong ( = zekering)

Op vrijdag 15 november 2024 17:09:35 schreef HVinduction:
Vroeger had je zelfs buiszekeringen waar je ook een draad doorheen moest doen. Zijn gelukkig bijna niet meer te vinden, want die zijn echt gevaarlijk. In landen zoals India gebruiken ze gewoon dik draad in plaats van mespatronen, zijn wel grappige filmpjes van te vinden. Ik denk dat de kortsluitstroom met die zeer slechte installaties een stuk lager is dan hier.

Je bedoelt deze : (foto uit een héél oud boek)

In de tijd dat ze geïntroduceerd werden waren ze nog niet gevaarlijk, maar later werd alles sterker en groter en dus ook de afschakelstroom.. en dan kon het mis gaan.

Op vrijdag 15 november 2024 17:09:35 schreef HVinduction:
Vroeger had je zelfs buiszekeringen waar je ook een draad doorheen moest doen. Zijn gelukkig bijna niet meer te vinden, want die zijn echt gevaarlijk. In landen zoals India gebruiken ze gewoon dik draad in plaats van mespatronen, zijn wel grappige filmpjes van te vinden. Ik denk dat de kortsluitstroom met die zeer slechte installaties een stuk lager is dan hier.

in die landen is de netimpedantie ook een heel stuk slechter. daar zakt tegen zons ondergang het net compleet in van al het licht wat aangezet word. het elektranet daar is antiek en niet berekend op de lange termijn. hier in NL stamt een groot deel van het hoogspanningsnet nog uit de jaren 60. pas nu 60 jaar later moeten er dikkere kabels in ivm transport krapte. had het aardgas gebleven was zelfs dat niet eens nodig geweest op de meeste plaatsen.

Op vrijdag 15 november 2024 16:50:24 schreef nonius:
Vroeger was het allemaal veel simpeler:

[bijlage]

Afkomstig uit een oud slooppand, waar het al die jaren netjes in de meterkast bewaard werd.

Dat spul wordt in Australie nog gewoon in de bouwmarkt verkocht:
https://www.bunnings.com.au/hpm-8amp-16amp-fuse-wire-card_p4331623

Had het eigenlijk mee moeten nemen toen ik daar woonde :-)

benleentje

Golden Member

Op zaterdag 16 november 2024 12:10:20 schreef ktf:
[...]
Waarom zou er een vlamboog vormen als het bolletje tin wat op de koperen strip ligt smelt? De stroom loopt gewoon door het koper. Het is ook niet echt een las te noemen.

Als de stroom gewoon door het metaal zou blijven lopen dan zou het geen zekering zijn toch?
In eerste instantie blijft de stroom ook door het nieuw gevormde metaal (koper + tin) lopen maar dat metaal word zo warm dat het vloeibaar word en smelt en dat is het begin van de vlamboog.

Bij kleine glaszekeringen zonder zand kan je soms zien dat de draad compleet weg is, die is dan niet gesmolten maar gewoon verdampt