Laadpaal maximaal stroomverbruik instellen

Misschien zit ik hier verkeerd, maar ik kom er niet uit dus wil graag iets in de groep gooien.

Ik heb 20 panelen op m’n dak, en een 3-fase aansluiting van Liander. M’n type 2 laadpaal van 11kW mag m’n auto alleen opladen uit de PV, niet uit Liander.

Hoe regel ik dat??

Kan meten wat er uit PV komt en wat er het huis in gaat ervan trekken, maar hoe zeg ik geautomatiseerd tegen de laadpaal (welke trouwens? Moet nog aanschaffen!) wat maximaal verbruik mag zijn?

Gr, Do

simpel gezegd, dat gaat niet. hoe wil je in de winter een auto opladen met amper zonkracht en zonuren? dat kan in de 3 a 4 maanden in de lente/ zomer waar je het leeuwendeel van het verkochte WP vermogen terug levert. precies het vermogen laden wat je PV levert zonder salderen heb je in de winter geen geladen auto dus. als je zeg 8kW aan panelen hebt liggen gaat er hoe dan ook vermogen het huis in en gebruikt worden en ook wat teruggeleverd worden zonder regeling die de PV gaat knijpen als er terug geleverd gaat worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De lader in de auto bepaalt hoeveel vermogen de auto afneemt.
Maar in de laadstekker zit een signaal die aangeeft hoeveel vermogen beschikbaar is. Dus in principe kun je het vermogen wel sturen.

Dus dan is het zoeken naar een laadpaal die je aan de P1 stekker kunt koppelen. Ik ben niet thuis in die wereld, maar volgens mij bestaan die wel.

revado

Honourable Member

Dan kan je nog niet opladen het grootste deel van het jaar en als het donker is.
Lijkt mij niet echt handig om alleen de PV te willen gebruiken, of je moet bijna niet met de auto rijden natuurlijk.

Op zaterdag 16 november 2024 20:54:14 schreef deKees:
De lader in de auto bepaalt hoeveel vermogen de auto afneemt.
Maar in de laadstekker zit een signaal die aangeeft hoeveel vermogen beschikbaar is. Dus in principe kun je het vermogen wel sturen.

Dus dan is het zoeken naar een laadpaal die je aan de P1 stekker kunt koppelen. Ik ben niet thuis in die wereld, maar volgens mij bestaan die wel.

dergelijke systemen bestaan zeker, en worden nu juist veel gebruikt omdat je niet veel terug mag leveren of af mag nemen bij zakelijke aansluitingen. echter blijft het probleem van genoeg vermogen om je wagen te vullen in de winter. ook dagen met wolken helpen niet bepaald. tevens is zo'n systeem niet goedkoop, dus als prive wagen komt dat nog bij een aan te schaffen laadpaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zaterdag 16 november 2024 20:41:29 schreef testman:
simpel gezegd, dat gaat niet. hoe wil je in de winter een auto opladen met amper zonkracht en zonuren? dat kan in de 3 a 4 maanden in de lente/ zomer waar je het leeuwendeel van het verkochte WP vermogen terug levert. precies het vermogen laden wat je PV levert zonder salderen heb je in de winter geen geladen auto dus. als je zeg 8kW aan panelen hebt liggen gaat er hoe dan ook vermogen het huis in en gebruikt worden en ook wat teruggeleverd worden zonder regeling die de PV gaat knijpen als er terug geleverd gaat worden.

Uiteraard bedoel ik alleen tijdens zonnige dagen, daarbuiten mag uiteraard wel Liander gebruikt worden

Op zaterdag 16 november 2024 21:08:42 schreef testman:
[...]

dergelijke systemen bestaan zeker, en worden nu juist veel gebruikt omdat je niet veel terug mag leveren of af mag nemen bij zakelijke aansluitingen. echter blijft het probleem van genoeg vermogen om je wagen te vullen in de winter. ook dagen met wolken helpen niet bepaald. tevens is zo'n systeem niet goedkoop, dus als prive wagen komt dat nog bij een aan te schaffen laadpaal.

Zou je mij een link kunnen sturen naar zo’n specifieke laadpaal? Wat ik ook Google, ik krijg niets wat met Tuya in te stellen valt…

Sine

Moderator

Dat is ook niet raar, tuya heeft daar niets te zoeken.

Kijk eens naar dingen die direct communiceren met de P1 poort van je meter, als die teruglevering ziet heb je zonneoverschot.
En dan kun je meteen zorgen dat het ding wat rustiger doet met laden als je zelf zware verbruikers aan hebt staan.

Uit mijn P1 poort (Kaifa 3-fasen meter) kan ik niet direct het door de PV geleverde vermogen lezen. Maar ik heb achter de omvormer wel een kleine kWh metertje met pulsuitgang zitten die 1 puls per Wh geeft.Ik meet met een microprocessor het tijdsverschil tussen twee op één volgende pulsen waaruit ik direct het geleverde vermogen kan berekenen. Tevens kan ik een drempelwaarde instellen voor het opgewekte vermogen instellen waar ik een relais oid mee kan aansturen.

Zappi kan dat middels z'n eigen stroomsensors, dus onafhankelijk welke meter je hebt.
https://www.myenergi.com/nl/product/zappi/

Sine

Moderator

Op zondag 17 november 2024 12:36:17 schreef Leo-Bolier:
Uit mijn P1 poort (Kaifa 3-fasen meter) kan ik niet direct het door de PV geleverde vermogen lezen.

Dat hoeft ook niet, je hoeft enkel maar te weten wat je over hebt, en dat zie je daar prima als teruglevering.

Op zondag 17 november 2024 13:31:52 schreef Sine:
[...]

Dat hoeft ook niet, je hoeft enkel maar te weten wat je over hebt, en dat zie je daar prima als teruglevering.

Dat klopt, maar samen met wat ik meet aan verbruik op de diverse fases kan ik besluiten of ik al dan niet andere verbruikers zou kunnen afschakelen om (bijvoorbeeld, maar dat geldt niet voor mij) toch de auto op te laden.

Op zondag 17 november 2024 12:31:12 schreef Sine:
Dat is ook niet raar, tuya heeft daar niets te zoeken.

Kijk eens naar dingen die direct communiceren met de P1 poort van je meter, als die teruglevering ziet heb je zonneoverschot.
En dan kun je meteen zorgen dat het ding wat rustiger doet met laden als je zelf zware verbruikers aan hebt staan.

Via Tuya heb ik precies in beeld wat ik over heb, dus ik dacht heel simpel: als ik dat nou aan de laadpaal kan doorgeven, klaar. Niet dus. Welke laadpaal raadt je aan om met de P1 te communiceren?

er zijn hele laadpleinen waar de laders een onderlinge koppeling hebben en de master van die groep hangt weer op de P1 van de meter. ze mogen max zeg 63A gebruiken op 1 groep doorgekoppeld. of als de max van de hoofdaansluiting bereikt word, dan worden de laadpalen ook afgeknepen via de P1 poort.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je denkt te abstract. Want wie gaat er "besluiten" wat "zonnige dagen" zijn en wat niet? Uiteindelijk kom je er dus niet onderuit om hier met specifieke dingen aan de gang te gaan. Wellicht zijn er "smart laadpalen" die je via een smartphone kan instellen, maar dan moet jij als gebruiker nog altijd bepalen wanneer er hoeveel stroom opgenomen mag worden door de auto.

Meep! Meep!

Op zaterdag 16 november 2024 20:58:21 schreef revado:
Lijkt mij niet echt handig om alleen de PV te willen gebruiken, of je moet bijna niet met de auto rijden natuurlijk.

Het "systeem" hoeft niet de hele tijd aan te staan. Het gaat er om dat het voor hem MOGELIJK is om dat wat hij nu aan het terugleveren is in de auto te stoppen. Op een normale zomerse dag komt ie om 17:00 thuis en stelt in: accu moet minstens 75% vol zijn om 07:00. Dan gebruikt ie "alles wat er over is" tot 22:00 en topt zonodig de boel tussen 04:00 en 06:30 af met wat liander-stroom. Dit kan je gewoon aan laten staan. Op een zonnige winterdag waarop ie thuis is, kan nog steeds 25% van de autoaccu gebruikt worden om te regelen dat er niet teruggeleverd wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb gekozen voor bijgaande. Jammer genoeg is er geen andere oplossing die naadloos aansluit op m’n bestaande meterkast. Dank allemaal.

recent nog bezig geweest met een laadplein, meerdere laders op 1 63A voeding, doorgelust in de palen. de laders kun je op afstand programmeren via het 4G modem. deze laders regelen zelf de fase verdeling, hangen er aan 4 van de 10 laadpalen 1 fase wagens aan, dan pakt de lader zelf de fase met het minste verbruik. ook regelen die laders onderling dat ze niet over de 63A van de voeding heen gaan, zonder datakabel ertussen. zaptec pro laders waren dat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Paulinha_B

Honourable Member

Bedoelt toch een 3x63 amp voeding? Anders snap ik het niet zo goed.

Sine

Moderator

Meerdere palen op 1 voeding.

Al dan niet drie fasen, maar ik gok eens van wel ;)

Op maandag 18 november 2024 10:25:23 schreef rew:
[...]Het "systeem" hoeft niet de hele tijd aan te staan. Het gaat er om dat het voor hem MOGELIJK is om dat wat hij nu aan het terugleveren is in de auto te stoppen. Op een normale zomerse dag komt ie om 17:00 thuis en stelt in: accu moet minstens 75% vol zijn om 07:00. Dan gebruikt ie "alles wat er over is" tot 22:00 en topt zonodig de boel tussen 04:00 en 06:30 af met wat liander-stroom. Dit kan je gewoon aan laten staan. Op een zonnige winterdag waarop ie thuis is, kan nog steeds 25% van de autoaccu gebruikt worden om te regelen dat er niet teruggeleverd wordt.

Precies.
(Behalve dat “hij” een “zij” is:-)

Prijzig ding! Wel mooi dat zo kant&klaar beschikbaar is.

Je zou eigenlijk een display/tablet of een simpele (puls)drukker moeten maken zodat je kan zeggen: Komende 3-8 uur even vol laden, ongeacht overschot.

Op dinsdag 19 november 2024 10:38:54 schreef Dovani75:
(Behalve dat “hij” een “zij” is:-)

Welke sukkel doet /dat/ nu weer verkeerd... verrek, dat ben ikzelf. :-) Sorry.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/