aarde aan nul

Tsja, daar was ik eigenlijk al een beetje bang voor; iemand die dergelijke streken uithaalt die is tot meer dingen in staat zoals twee groepen in één lasdoos, een nul 'lenen' van een andere groep, en Joost mag weten wat nog meer. De doorverbonden nul en aarde als het spreekwoordelijke 'tipje van de ijsberg'.

Zelfs als voor de rest alles in uw installatie goed zou zijn zou ik er nog steeds een ongemakkelijk gevoel bij hebben als ik niet eerst alles zelf opnieuw zou hebben geïnspecteerd. Niet wat uw kennis wilt horen, vrees ik....

Het heeft jarenlang zo gewerkt

En zo lang er niemand anders onderhoud aan de installatie pleegt en daarbij zichzelf electrocuteert, of zolang er niets misgaat (kortsluiting gevolgd door brand) kan het nog jarenlang goed blijven werken.... Neemt niet weg dat het een zeer ongewenste situatie is.

set SCE to AUX.
HVinduction

Special Member

Och, ik ben nog steeds iemand aan het helpen met een hele grote klus, elektra van een boerderij van 100 jaar oud vernieuwen. Was op zolder allemaal nog stalen leidingen, maar het ergste er zat afgeknipt stoffen draad in waar gewoon stroom op stond. Ook stopcontacten die houtje touwtje met 1,5mm2 rubberkabel waren aangesloten op een ongeaard stopcontact in de vloer, aarde wel doorverbonden, en losse draden zonder bescherming :X

Gelukkig kon ik daar zonder al te veel openbreken een trekveer aan de groene en rode draad knopen en er nieuwe draden met aarde bijtrekken door de stalen leiding. Als je het echt wil oplossen en goed wil maken moet je gewoon wat slopen, daar ontkom je niet aan.

Als het huis pas geleden gekocht is,valt dit onder de noemer verborgen gebreken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

In België zouden die verborgen gebreken wat elektriciteit betreft gezien de keuring bij verkoop minder verrassend zijn. Of de keuring is positief of de keuring is negatief... je weet dus min of meer wat je koopt. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen bestaan...

Op donderdag 21 november 2024 15:55:32 schreef HVinduction:
Och, ik ben nog steeds iemand aan het helpen met een hele grote klus, elektra van een boerderij van 100 jaar oud vernieuwen. Was op zolder allemaal nog stalen leidingen, maar het ergste er zat afgeknipt stoffen draad in waar gewoon stroom op stond. Ook stopcontacten die houtje touwtje met 1,5mm2 rubberkabel waren aangesloten op een ongeaard stopcontact in de vloer, aarde wel doorverbonden, en losse draden zonder bescherming :X

Gelukkig kon ik daar zonder al te veel openbreken een trekveer aan de groene en rode draad knopen en er nieuwe draden met aarde bijtrekken door de stalen leiding. Als je het echt wil oplossen en goed wil maken moet je gewoon wat slopen, daar ontkom je niet aan.

klinkt als een gevalletje boven de kast afknippen en opnieuw beginnen. daar heeft fcapri ook ervaring mee. als zo'n gare buis met rotte draad gaat etteren fikt de zolder af. niet te vergeten overwinterende knaagdieren die dat kunnen verergeren. als de kast wel vervangen is, dan overal aardlek op zetten. die stoffen draad was al niet voor 16A geschikt, destijds nog 10 of zelfs 6A. en je weet nooit waar men nog oude stukken installatie tussen heeft laten zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
HVinduction

Special Member

Klopt, heb de vloer boven de meterkast opengebroken en vanaf de automaten nieuwe draden/buizen getrokken en ook nieuwe lasdoosjes. Alles was nog staal met groen/rode draden, zelfs nog met porseleinen lasdoppen, en het zat vol met zaagsel of papierpulp leek het wel.

Op Marktplaats verkoop ik soms wel de oude groepenkasten, zal je verbazen hoeveel prutsers dat gewoon weer willen gebruiken. Is hun eigen verantwoordelijkheid.

Jinny

Golden Member

Op vrijdag 22 november 2024 21:43:48 schreef HVinduction:
Op Marktplaats verkoop ik soms wel de oude groepenkasten, zal je verbazen hoeveel prutsers dat gewoon weer willen gebruiken. Is hun eigen verantwoordelijkheid.

Dat doe ik dus niet.
Rommel komt bij mij weg, en dus gaat de zooi ineens de bak in.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

vis op t werk ook geregeld oude kasten uit de bak, word soms nog als bouwkastje ingezet, minimaal hs, aardlek 30mA en automaten erin. of sommige delen zijn nog bruikbaar, soms de kastjes, holec, hager spul of de automaten nog. stoppendozen van bakkeliet werd voorheen ook bewaard voor uitbreiding/ onderdelen op bestaande kasten, maar daar ben ik mee gestopt. heel die rommel weggemikt op wat schakelaars en kappen na. dat spul was ook 35-60 jaar oud. ook de halyster verzameling uitgedund, alleen nog de witte/blauwe worden bewaard van de afgelopen 20 jaar. niet meer de 35-50 jaar oude grijze.

Op donderdag 21 november 2024 13:48:03 schreef fcapri:
...
er is echt gerommelt in dat huis, een lamp krijg fase van 1 groep en N van een andere, ...

Ik heb in een openbaar gebouw een zoiets meegemaakt, daar zaten in het plafond een heel zwik centraaldozen in het beton (is normaal) daaronder een systeem plafond, op zich niks mis mee. Omdat er meerdere ruimtes waren zaten die in een soort grid verdeeld.
Maar nu komt het, men had mooi een ringleiding gecreëerd, die voeding kwam van twee kanten, dus na het losmaken van een deel van het gebouw was het deel wat ik losgekoppeld had nog steeds niet spanningsvrij. Daar had ik even niet op gerekend.
Ik bleef er genadeloos aan "hangen", ik heb toen ook alles bij elkaar gevloekt. Daarna van die installatie, nadat ik bijgekomen was, alles eruit gesloopt en opnieuw gemaakt (bevatte ook nog de rode/groene kleuren draad).

Ammehoela: Was ook door een "gerenommeerd bedrijf" ooit gemaakt.

Op donderdag 21 november 2024 14:36:17 schreef Erik777:
[...]
Geelgroen als fase gebruikt en zwart als nul... Ik heb het idee dat er iemand is ingevlogen die dit heeft aangelegd.

Ben ik ook als eens tegen gekomen, nog een tandje erger, twee maal geel/groen als fase EN nul. En ook nog in een stalen trekdoosje en er een inbouw WCD ingepropt. Hoe verzin je het.
Was door de vorige hobbybob eigenaar gemaakt, ik kwam nog meer beunwerk tegen, geel/groen waar het niet hoorde en dozen ingestuct etc.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Op vrijdag 22 november 2024 21:43:48 schreef HVinduction:

Het verbaast me meer dat mensen dat überhaupt verkopen, er zijn zelfs figuren die oude kasten met schroefpatronen aanbieden 8)7

High met Henk

Special Member

Ik heb juist bewust 3 schroef patronen in mijn kast: overspanning beveiliging. Niets mis mee.

En in mijn tijdelijke woning moest ik ook even een kracht groep bijbouwen en had nog een halve hafonirm met 3 patronen. Zit nu een krachtstroom kacheltje achter.

Vindt het niet echt een probleem.

Overigens heb ik al een hager kast voor straks ipv de hafonorm blokkendoos

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

om een ovk te voeden zijn smeltveiligheden zelfs beter als een automaat. met een piekstroom tikt niet ineens de hele kast eruit, en als er overbelasting komt gaat er 1 fase uit, niet de hele kast. tevens werkt een zekering altijd, een automaat kan allerhande kuren krijgen. een zekeringdoos van 50 jaar oud is betrouwbaarder als een automaatdoos van die zelfde leeftijd, zeker bij hoge lasten..

HVinduction

Special Member

Op zondag 24 november 2024 18:25:06 schreef Sine:
[...]

Het verbaast me meer dat mensen dat überhaupt verkopen, er zijn zelfs figuren die oude kasten met schroefpatronen aanbieden 8)7

Die verkoop ik overigens niet. Ik verkoop alleen automaat kasten voor kleine prijzen tot ongeveer 50 euro. Je hebt echter gekken die bijvoorbeeld 100-200 euro vragen voor een oud automaat kastje van 30 jaar oud met type AC aardleks en geen hoofdschakelaar.

Ik heb een moderne ABB huisaansluitkast een tijdje geleden gekocht met meterbord. Er zitten van die Noark 10x38 zekeringhouders in. Kostte maar 20 euro ofzo op Marktplaats, kan handig zijn in noodgevallen of als ik ooit misschien zelf een bouwstroomkast wil maken, lijkt mij wel een leuk project.

Best wel bijzonder omdat je als je kwaad wil doen er zo een draad tussen kan stoppen om meer stroom te gebruiken of zelfs af te tappen zonder zegels te verbreken.

Nog even een update: Na wat uurtjes onderzoek bleken er 3 groepen onderling een fase en nullen te delen. En er is een harde doorverbinding aarde-nul in één groep. aarddraad is nu voor die groep afgedopt.
Na die drie groepen verplaatst te hebben naar dezelfde ALS werkt alles weer. De bedrading is echter nog steeds een puinhoop.

Jinny

Golden Member

Ah, mooi..
Dank voor de update.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Als het een grote groep is 3x 16 Amp gezekerd zal de hoofdzekering 25 of 35 Amp als zekering voor deze dienst doen. wat teveel van het goede is.
zet eens 2 groepen uit en kijk of de ene groep het kan trekken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op donderdag 28 november 2024 19:35:52 schreef Hunebedbouwer:
Als het een grote groep is 3x 16 Amp gezekerd zal de hoofdzekering 25 of 35 Amp als zekering voor deze dienst doen. wat teveel van het goede is.
zet eens 2 groepen uit en kijk of de ene groep het kan trekken.

nooit onderling gekoppelde groepen zo laten zitten, want je maakt dan een eindgroep die 32A telt bij 2x 16A en in geval van 3 groepen zelfs 48A. niet goed dus. van die 3 groepen 1 16A groep maken en zo gebruiken. meestal gaat dat gewoon goed. en anders word het zoeken..