"Links" overzicht bevat gegenereerde content-sites met reclame

Naar aanleiding van:

Op dinsdag 26 november 2024 12:45:46 schreef Arco:
Misschien bij ' Links ' ?
(ik wist dat topic over verzameloverzicht bestond, maar kon het ook nooit meer terugvinden, eerste keer dat ik het weer zie nu...)

Heb ik weer eens links in het menu bij de "Links" gekeken.

Daar zijn er uiteraard een aantal van dood, maar er zijn er ook (minstens 2) die verwijzen naar klikbait&reclame zonder verband met elektronica-knutsel-hobby.

De eerste die ik bezocht was gelijk een klikbaitblog, toen heb ik er wat meer bekeken en leek het gelukkig toch mee te vallen, vooral dode links, paar goksites, wat spam...

Het is natuurlijk net als de shops-database weer iets dat tijd vraagt aan onderhoud, en misschien zelfs potentieel weg kan. Al zitten er ook nog prima links tussen, zoals the eevblog, mikeselectricstuff, sams repair faq en andere grote namen. Die vind je ook elders wel, daar niet van. De waarde, if any, zit 'm denk ik vooral in een-of-ander slecht vindbare website waar desondanks iets handigs op staat (een rekentooltje of niet-elders vindbare informatie).

Ik heb de links-pagina gedownload, aangepast en in een git-repository gestopt. Daar kun je zien welke links ik heb verwijderd en waarom, want ik zet dat in de commit message. Ja, het is een olifant op een mug gooien, maar reken maar dat die mug daarna plat is.

https://github.com/Lukelectro/CircuitsonlineLinksPage

Let wel: Ik heb dit gewoon op eigen houtje gedaan, zonder overleg vooraf met de sitebeheerders van Circuitsonline. :) Maar ik vermoed dat de sitebeheerders hier meelezen.

En als je wilt meehelpen kun je uiteraard die repository klonen, je aanpassingen maken (met een nette commit msg) en een pullrequest doen.

(EDIT: deze startpost heeft meerdere edits - hopelijk is het zo weer een leesbaar geheel)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Ja, dat zijn van die dingen die ondersneeuwen. Eigenlijk heb je een beheerder nodig voor dat stukje. En dan kun je je afvragen of het dat waard is.

Persoonlijk heb ik nog nooit actief op de links link geklikt ;)

Een 'curated list' vind ik in belang toenemen door het verminderen van de kwaliteit van de zoekresultaten van zoekmachines. Ik heb de links vroegah veel gebruikt, daarna niet zoveel meer omdat ik zowat alles zelf wel kon vinden, maar tegenwoordig sneeuwen de sites die de moeite waard zijn, al gauw onder. Heel veel zoekresultaten leveren resultaten van content aggregators op die onbetrouwbaar, slecht, gestript van hun documentatie of anderzijds geen bruikbare schakelingen zijn.

Ik dacht dat Maartenbakker op was gestaan om zich er mee bezig te houden?

Either way, een leuke om toe te voegen is https://ohmslaw.eu/ en https://danyk.cz/index_en.html - de site van 'die ene youtuber met dat heel zware tsjechische accent' Diodegonewild.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op dinsdag 26 november 2024 16:09:19 schreef Sine:
Ja, dat zijn van die dingen die ondersneeuwen. Eigenlijk heb je een beheerder nodig voor dat stukje. En dan kun je je afvragen of het dat waard is.

Je zou natuurlijk kunnen kijken hoevaak die Links pagina opgevraagd wordt. Anders gewoon verwijderen en kijken of het iemand opvalt.

Scheelt weer beheren. :-)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
maartenbakker

Golden Member

Op dinsdag 26 november 2024 17:10:09 schreef Ledlover:

Ik dacht dat Maartenbakker op was gestaan om zich er mee bezig te houden?

Ik doe alleen de webshops. Tot nu toe ook nog veel meer incidenteel dan structureel; op wijzigingen die via het overzicht zelf worden doorgegeven reageer ik meestal het snelst.

@Sjoerd Kreyns: omdat de links niet meer zo actueel zijn, klikken er minder mensen op. Ik vind het argument wel sterk dat ze belangrijker worden naarmate de kwaliteit van zoekmachines afneemt. Alleen ik ga ze niet beheren dus hopelijk staat er iemand anders op die dat wil doen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 26 november 2024 20:16:10 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een 'curated list' vind ik in belang toenemen door het verminderen van de kwaliteit van de zoekresultaten van zoekmachines.

Mee eens

Either way, een leuke om toe te voegen is https://ohmslaw.eu/ en https://danyk.cz/index_en.html - de site van 'die ene youtuber met dat heel zware tsjechische accent' Diodegonewild.

Ja, of lygte-info.dk (met de batterijentests, lader-tests, usb-voedingen-tests en zaklampentests met thermische camera en teardowns om de isolatie-afstanden te zien etc.)

Maar ik wilde eigenlijk vooral de reclame-meuk / linkfarm / klikbait blogs er uit halen. Dode links fixen (wayback machine) zou bijvangst zijn, maar 'gewoon weg' mag ook. Het is immers maar een link, niet de originele informatie waar het naar verwijst. En links toevoegen dus eigenlijk "buiten scope" voor wat ik origineel van plan was.

Er nog van afgezien dat ik ook die pagina niet beheer. Wel zou willen, maar dan komt het neer op het verwijderen van in elk geval de links naar klikbaitreclameblogs/mensarm danwel mensloos gegenereerde nontent, en waarschijnlijk de dode links ook gewoon weg ipv gefixt.

Dan komen de links naar sites die wel zijn blijven bestaan vanzelf beter naar voren.

Hmm. Een heel wild plan zou zijn er iets wiki-achtigs van te maken, of iets in git... Mogelijk meer werk dan het aan werk bespaard.

EDIT: Hum. Een html-bestand als bijlage aan een post toevoegen kan/mag/werkt niet :p. Ik kan begrijpen waarom. Ik heb er een git-repository van gemaakt en een link in de startpost gezet: https://github.com/Lukelectro/CircuitsonlineLinksPage.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op dinsdag 26 november 2024 16:09:19 schreef Sine:

Hum. Er zitten links tussen die, als ze heden ten dagen in een topic gepost zouden worden, toch echt wel een berichtje in het spam-meld-topic zouden opleveren... Het lijkt me toch wel prettiger die weg te schoffelen.

(Diezelfde links staan soms een oud topic, maar dat is waarschijnlijk geen doen om die allemaal op te sporen)

Voorbeelden van links die heden ten dagen waarschijnlijk in het spamtopic zouden eindigen (en daarom een extra spatie hebben): rfzone .org, play-hookey. com encyclobeamia.solarbotics. net/ En iets als Technieknet .nl ziet er op het eerste zicht misschien onschuldig uit, bij nadere lezing als llm-onzin, maar linkt naar meer ellende (webmailinloggen .be lijkt me op de url beschouwd een phising-site, maar na voorzichtig te klikken is het gewoon meer reclamespam).

Ik kreeg ergens (zenders .coolbegin .com) zelfs een veiligheidswaarschuwing van firefox, althans, iets dat claimde dat mijn computerklok niet goed stond, dus misschien gewoon een verlopen certificaat.

Ik ben er bijna doorheen, maar het is meer werk dan ik dacht.

GJ_

Moderator

Ik kijk eigenlijk nooit bij de links, maar heb nu gezien dat er nog maar weinig nuttigs tussen zit.

Nou is dit soort pagina's natuurlijk moeilijk bij te houden. Misschien is het iets om gewoon botweg alle links weg te gooien en een topic te openen waar CO'ers een favoriete nuttige link ter opname kunnen opperen.
En dan niet tot in het oneindige doorgaan, maar bijvoorbeeld maximaal 100 linkjes.

En misschien is dit ook wel een oplossing voor de shops, want die uitdunnen is een bijna onmogelijke opgave. Misschien dat we daar eerst alle shops uit het zicht moeten parkeren zodat de aangedragen shops inclusief de beoordelingen teruggehaald kunnen worden.

Voor de shops kunnen er dan misschien ook nieuwe regels worden opgesteld, bijvoorbeeld dat ze een vestiging in de EU moeten hebben zodat er een redelijke kans is op een goede consumentenbescherming.

Klinkt allemaal een beetje lomp, maar ik denk dat het de enige oplossing is om tot iets actueels te komen, samen met alle actieve CO'ers.

Lambiek

Special Member

Het lijkt mij een goed plan GJ. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
marcob

Golden Member

Heb nog nooit op de 'links' pagina geklikt.
Een topic met 'interessante links' is lastig. Interessant is een relatieve begrip, wat de één leuk vindt, kan de ander niets mee hebben.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

In een topic is bijhouden eveneens lastig, want de originele poster zal zijn bericht waarschijnlijk niet terugzoeken en wijzigen als een url 5 jaar later niet meer naar de originele site wijst maar naar iets spammerigs... Maar dat hebben we nu met oude topics ook al. (En, daar sta ik nu pas bij stil, dus, so far lijkt dat geen opvallende problemen te geven)

Is het spam-meld topic eigenlijk alleen voor verse spam of ook voor zulke dingen?

Ik heb de hele links-pagina nu nagelopen - althans: wat er overblijft passeert een vluchtige "een mens heeft hier 3 seconden naar gekeken en er gingen geen nekharen overeind staan". Als er nog spam tussenzit, is het sneaky.

Maar de dode links zijn er tussenuit en de opvallende rommel ook.

Dus als we de links-pagina willen behouden kun je daar gebruik van maken, maar de hele pagina verwijderen vind ik op zich ook een acceptabele manier om van de tot spam vergane links af te komen.

GJ_

Moderator

Ik bedoel niet bijhouden in een topic, maar gewoon een topic waar voorstellen in gedaan kunnen worden voor de nieuwe links. Als we het maximum aantal hebben is het topic voorlopig klaar wat mij betreft.

Klinkt goed. Dan kunnen diegenen die de huidige selectie links nog interessant vinden, die ook opnieuw insturen. Als niemand ze instuurt, dan komen ze niet meer terug. Als het in een topic aandacht krijgt, zullen ook wat meer mensen er hun weg naartoe vinden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 3 december 2024 18:20:01 (22%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

En als die methode blijkt te werken en tot een succesvol einde is gebracht kunnen we overwegen om het zelfde te doen met de shops. Want die links is nog te doen, maar de shops is echt onbegonnen werk.
En dan wat mij betreft met nieuwe heldere regels. Dus elektronicashops voor particulieren ín de EU bijvoorbeeld. En geen dropshippers en zo, geen Nedissen enz enz

Pas zag ik ook hoe men enigszins wanhopig offtopic ging onder een poll.

Ik stel een andere kant op voor om alle inmiddels achterhaalde pagina's van Co te "ontlinken" en statisch te maken, met een enkele regel uitleg er boven:

"Deze pagina is om historische redenen bewaard gebleven, maar wordt niet meer onderhouden. Links e.d. zijn afgesloten, als u deze informatie toch wilt gebruiken moet u dus zelf even googlen / waybacken".

Dat scheelt aandacht, die dan uit kan gaan naar die delen van de site die goed lopen. Het internet is veranderd, een en ander hoeft van mij niet te ontaarden in het sjorren aan een overleden ros.

“Ontlinken” (van de links-pagina en evt. andere pagina’s) vind ik ook een goede oplossing. Dat zorgt er iig voor dat er niet naar spam/phishing/linkfarms/domainparking/malware gelinkt wordt door een inmiddels van eigenaar en doel veranderde url, en vraagt geen ‘onderhoud’. Dat is dan aan degene die de link wil bezoeken.

Geheel terzijde en offtopic snap ik ook niet waarom degenen onder die poll niet gewoon een topic starten…

maartenbakker

Golden Member

Op dinsdag 3 december 2024 18:26:34 schreef GJ_:
En als die methode blijkt te werken en tot een succesvol einde is gebracht kunnen we overwegen om het zelfde te doen met de shops. Want die links is nog te doen, maar de shops is echt onbegonnen werk.
En dan wat mij betreft met nieuwe heldere regels. Dus elektronicashops voor particulieren ín de EU bijvoorbeeld. En geen dropshippers en zo, geen Nedissen enz enz

Die regels zijn een goede manier om het overzicht kort te houden en steeds korter te maken ;-) En nog steeds ambigu helaas. Wat doe je met een echte winkel die ook een (Euras) stuiter heeft? En is een groothandel die aan particulieren levert een elektronicashop voor particulieren?

Bijhouden in een topic is in principe een goede oplossing, al merk ik tot nu toe dat het voor mij makkelijker tussendoor te doen is aan de hand van 1) meldingen gegenereerd door klikkers op shop en 2) meldingen die ik zelf in de wandelgangen ontvang.

Desondanks ben ik blij dat er voor de shops een topic is waar ik doorheen kan, dus voor de links lijkt me dat ook een goede methode (als ik het voorstel goed gelezen heb en begrijp, nu nog iemand die het wil doen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

En geen dropshippers en zo, geen Nedissen enz enz

Dan wordt de lijst wel héél erg kort... :+

Bijna alle bedrijven en shops doen daar in meer of mindere mate wel aan...
Bijv. Conrad levert ook veel artikelen met 5-7 dagen levertijd, gewoon rechtstreeks van de fabrikant of importeur dus...
('op voorraad'. Maar ze zeggen er niet bij waar en bij wie... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Conrad probeert geloof ik ook een soort "BOLmazon" te spelen samen met een paar collegabedrijven. Dus inderdaad, stuiterballen en dropl*llen uitsluiten is ambigu en ondoenlijk....

Maar we hebben het over de links en niet over de shops, daar is weer een eigen topic voor.

Op zaterdag 14 december 2024 13:34:04 schreef maartenbakker:
nu nog iemand die het wil doen).

Ik heb het misschien wat te subtiel vermeld in vorig bericht maar ik heb de links-pagina nagelopen. Het resultaat daarvan is https://github.com/Lukelectro/CircuitsonlineLinksPage

Op dinsdag 3 december 2024 17:25:47 schreef Lucky Luke:
Ik heb de hele links-pagina nu nagelopen - althans: wat er overblijft passeert een vluchtige "een mens heeft hier 3 seconden naar gekeken en er gingen geen nekharen overeind staan". Als er nog spam tussenzit, is het sneaky.

Maar de dode links zijn er tussenuit en de opvallende rommel ook.

Dus als we de links-pagina willen behouden kun je daar gebruik van maken, maar de hele pagina verwijderen vind ik op zich ook een acceptabele manier om van de tot spam vergane links af te komen.

(Of, ipv verwijderen, statisch maken en ontlinken zoals Aart oppert)

(En er was vrij veel opvallende rommel, dus dat er uit halen vond ik wel de moeite waard. Daarna alsnog ontlinken kan uiteraard ook, want de huidige ‘goede’ links kunnen/zullen in de toekomst ongetwijfeld ook breken)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 14 december 2024 14:29:30 (10%)

maartenbakker

Golden Member

Is het een idee om defecte links naar een passende oude versie op archive.org te linken? (voor zover aanwezig)

ga je gang >:) (Het was mij te veel werk, voor een pagina waar vrijwel niemand meer naar kijkt, en waar mijn doel was de inmiddels-troep van te verwijderen)