2 fase inductie kookplaat op perilex 2 fase

Op donderdag 28 november 2024 01:20:58 schreef AlienPaul:
Hai, ik heb deze kookplaat gekocht en wil het aansluiten op mijn woning perilex 2 fase wandcontactdoos (bijlage Perilex wanddoos.jpeg).

De kookplaat sticker op de achterzijde is de bijlage "Kookplaat Perilex.JPEG".

Uit de kookplaat komen 5 draden.

Ik dacht aan te sluiten:
* GeelGroen op Aarde
* Blauw+Grijs op N
* Zwart op L1
* Bruin op L2
* Niets op L3

Waarom meet ik over N-L1 geen 220Vac?
Waarom is over N-L3 wel 220Vac?
Hoe aan te sluiten?

Nederland of België?

Hoe is het aangesloten in je groepenkast? Mogelijk maar twee fasen naar de perilex gelegd? Welke hoofdaansluiting heb je? 3x230V? 3x400V+N? 1x230V?

Je metingen zeggen 2xN 2xL ipv L1 L2 L3
Volgens mij heb je gewoon een kookgroep ipv 3 fasen

Op donderdag 28 november 2024 06:48:01 schreef DK:
Je metingen zeggen 2xN 2xL ipv L1 L2 L3
Volgens mij heb je gewoon een kookgroep ipv 3 fasen

Dan zouden er twee N's moeten zijn, toch?

bprosman

Golden Member

Je zult 2x een N hebben, zo :

Dat is het meest linkse plaatje in je aansluitschema

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 28 november 2024 07:14:49 (39%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Even een foto maken van de meterkast(heel belangrijk), en van de wcd, met de behuizing verwijderd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op donderdag 28 november 2024 07:13:39 schreef bprosman:
[bijlage]

Oh ja, en daarom meet je van N-N niks, natuurlijk.

Het is nog vroeg, sorry...

[bijlage]

Nullen kunnen ook onderaan zitten, tenzij aansluiting in NL gestandaardiseerd zou zijn. TS moet dus ook tov aarde meten.

bprosman

Golden Member

Op donderdag 28 november 2024 07:40:03 schreef New Beetle:
[...]Nullen kunnen ook onderaan zitten, tenzij aansluiting in NL gestandaardiseerd zou zijn. TS moet dus ook tov aarde meten.

Kan, of even open maken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wel heel vreemd dat je 220 Volt meet! zou haast onmogelijk moeten zijn.

Woon je in NL?
Maak eens een goede foto van je kWh meter en je meterkast.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op donderdag 28 november 2024 08:43:25 schreef Toeternietoe:

Woon je in NL?
Maak eens een goede foto van je kWh meter en je meterkast.

kwam gisteren nog 218V tegen. als de voeding maar dun is en je op het einde van de kabel zit heb je dat al sneller.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wel heel vreemd dat je 220 Volt meet!

defineer 'meten'
Ik meet met mn 20 jaar oude duspol ook keurig 220, 380 lichtje blijft uit :o

Bij mij thuis op een zonnige dag 250 of zelfs nog hoger, op een windstille donkere dag is daar nog 210 van over.

Dit zijn de ontbrekende gegevens:
Deze perilex 2 fase is in een nederlandse woning met hoofdaansluiting van 3x35A all-electric (no-gas).

Ik heb foto's toegevoegd van de draden van de perilex wandcontactdoos, kookplaatdraden en groepenkast.
(Ik weet niet of de twee modules aan de linkerkant van de beltrafel iets met de perilex te maken hebben.)

All technology is alien for me!
mvdk

Golden Member

Een driefase aansluiting. Dan is het extra oppassen. Spanningen liefst meten met een tweepolige tester, maar een multimeter mag ook.
Spanningen in het Perilex stopcontact meten t.o.v. de middelste, de aardaansluiting. Als er maar twee spanningen worden gemeten, de spanning meten tussen die twee polen in het wcd. Met een beetje mazzel meet je nul Volt, wat betekent dat er maar één fase in gebruik is voor de kookgroep. Op de foto staat bij twee automaatjes Kookgroep 1 en Kookgroep 2. Die automaten horen gekoppeld te zijn. En demense hier zouden zo graag zien hoe het er in de binnenkant van die verdeelkast uitziet. :+

Edit: En aan Toet, er is in Nederland afgesproken, weet niet hoe en waar, dat de nominale fasespanning op 230V word gebracht. Dit betekent geenszins dat er overal werkelijk 230/400 op staat. Zoals een aantal forumleden hier uitvoerig toelicht.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 28 november 2024 13:19:02 (17%)

In je eerte bericht lijkt wat jij L1 noemt stiekem een nul draad te zijn. Meet je ergens ~380V i.p.v. 220V tussen twee geleiders? Zo nee, dan is dit een klassieke 1 fase kookgroep. In dat geval zal je moeten bepalen (door te meten t.o.v. aarde) welke draden nul en welke fase zijn, alsmede welke nul bij welke fase hoort door in groep 1 een enkele schakelaar uit te zetten (beugeltje tijdelijk verwijderen als je ze niet los uit kan zetten), ofwel de kap te verwijderen om te zien welke nul bij welke fase draad hoort.
Tot slot gebruik je het linker aansluit schema voor een 1 fase kookgroep. Het middelste schema bij een 2 of 3 fase aansluiting, waarbij er dus 1 fase onaangesloten blijft richting de kookplaat.

Meep! Meep!

Op donderdag 28 november 2024 01:20:58 schreef AlienPaul:
Waarom meet ik over N-L1 geen 220Vac?
Waarom is over N-L3 wel 220Vac?
Hoe aan te sluiten?

In je meting ontbreken er nog twee: L1-L3 en L2-L3. Wat meet je daar?
Je hebt een 3-fasen aansluiting, maar ik vermoed dat die twee automaten van de kookplaat op dezelfde fase zitten.
Haal het deksel eens van de groepenkast en kijk welke draadkleur op welke plek zit.

HVinduction

Special Member

Linksboven heb je duidelijk een kookgroep zitten. Helaas zie je dit wel vaker bij 3-fase aansluitingen, die moet op 1 van de 2-polige aardlekschakelaars aangesloten zitten. Deksel loshalen van de groepenkast is nergens voor nodig, als je er echt zeker van wilt zijn schakel je de linker 2-polige aardlekschakelaar uit en als je dan geen spanning meer meet dan weet je zeker dat hij gewoon als een kookgroep zit aangesloten.

Vaak wordt de term 2 fase gebruikt maar beter is het om 2x16A te noemen, want het zijn 2 gekoppelde B16 automaten. In een 3 fase installatie is het beter om een krachtgroep te gebruiken voor de kookplaat maar in dit geval maakt het weinig uit omdat de hoofdautomaten C40 in plaats van C25 zijn.

Dit zijn alvast de groepenkast foto's.

Duidelijk, de 2x16A kookgroep is als zodanig aangesloten. Hierbij is dus bruin de fase en blauw de nul van de ene automaat, zwart de fase en grijs de nul van de tweede automaat. Aldus

bruin (L1) op klem 2
zwart (L2) op klem 1
blauw (N1) op klem 4
grijs (N2) op klem 5
groen/geel (Aarde) op klem 6

Meep! Meep!

Op donderdag 28 november 2024 14:12:06 schreef HVinduction:
Deksel loshalen van de groepenkast is nergens voor nodig,

Gelukkig heeft de TS dat wel gedaan. Nu is het volkomen duidelijk dat het 2 automaten zijn op dezelfde fase.

Als ik bij iemand een kookplaat moet aansluiten, dan trek ik de groepenkast en de perilex wcd open om zeker te weten hoe het zit.

Dit zijn de punten waarover voltage wordt gemeten.
Hoe lopen de klemnummers met een klem6 als er maar 5 aansluitingen zijn?

[Bericht gewijzigd door AlienPaul op vrijdag 29 november 2024 17:39:28 (43%)

HVinduction

Special Member

Je moet de groengele draad in het midden aansluiten, op de plek waar de uitsparing zit de blauwe aansluiten en onder de fasen (volgorde bruin/zwart maakt niet uit). Dan zou hij moeten werken. Er zijn op de perilex stekker dus 5 aansluitingen.

Op donderdag 28 november 2024 17:00:56 schreef KlaasZ:
[...]Gelukkig heeft de TS dat wel gedaan. Nu is het volkomen duidelijk dat het 2 automaten zijn op dezelfde fase.

Als ik bij iemand een kookplaat moet aansluiten, dan trek ik de groepenkast en de perilex wcd open om zeker te weten hoe het zit.

In dit geval is het gewoon duidelijk hoe die kookgroep zit aangesloten, die kan immers nooit op 2 verschillende aardlekken worden aangesloten, de enige manier om hem goed op verschillende fases te kunnen gebruiken is met een 4 polige aardlekschakelaar. En die B25 krachtgroep kan ook nooit als kookgroep gebruikt zijn, want die is voor de doorstromer.

Als je een duspol hebt of zelfs een simpele multimeter is het volstrekt overbodig om de groepenkast te openen. Pas als je dat niet hebt en de groepenkast een rommeltje is dan kan je beter idd alles even controleren. Maar hier is alles zeer netjes aangelegd. Er zijn zelfs van die keukenboeren die het met zo'n zielig spanningszoekertje controleren of dat zelfs adviseren om zo te controleren als je een kookplaat besteld, tja dan ben je wel gevaarlijk bezig.

[bijlage]

Dus perilex aansluiten zoals bovenstaand plaatje met...

Blauw Grijs
GeelGroen
Bruin Zwart

HVinduction

Special Member

Ja inderdaad, dan zou hij gewoon moeten werken.

Ja gelukt, de kookplaat werkt met jullie hulp en duidelijke uitleg. :)
Bedankt allemaal.