Kan iemand mij zeggen waarom die gigantische lussen bij die masten zitten?
Dit zijn hoekpalen (Een bocht in de lijn) om voldoende afstand tussen de paal en de draag armen te houden , ook bij mist en regen, De rechter lijnen zijn zo te zien nog niet klaar. Als dat het geval is zijn de lussen niet zo diep meer maar moeten lussen blijven.
ben al tig keer onder de koppelnetmasten doorgekomen waar men nu bezig is om nieuwe kabels in te trekken. daar komt best wat bij kijken. intrekken via de oude kabels, met katrollen. over een km of wat in 1 x trekken. dan worden de kabels bij elke mast geperst op de isolator en dat lusje tussen de 2 isolatoren word dan weer los eronder door gemaakt. zo hoeven er geen wegen afgezet te worden, dat staat dan wel aangegeven maar ik kon er tot nu toe steeds nog doorheen. men zet wel grote palen met dwarsbalk langs de wegen, mocht een kabel breken dan valt de boel over die stellage heen en niet op de weg, als je als fietser word geraakt dan ben je er miss niet meer. men bouwt de helft van de kabels aan die masten om, de andere kant is nog onder spanning. denk dat het koppelnet niet geheel gemist kan worden in deze tijd tussen eindhoven en maasbracht..
Die lussen komen horizontaal op afstandshouders te rusten.
EDIT: dacht ik. Ik zie dat er al afstandsisolatoren zitten. Nu weet ik het even niet meer...
[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 1 december 2024 20:40:57 (45%)
het ziet er zo rommelig uit omdat beide masten nog nieuw zijn en er nu de kabels ingetrokken worden. dit soort mast, de wintrackmast is de nieuwe versie maar de vakwerkmasten komen weer terug, want tennet stopte er in 2023 al weer mee blijkbaar was een wintrackmast rond de 2,5x duurder als een vakwerkmast. vooral de fundering is een stuk complexer.
[Bericht gewijzigd door testman op zondag 1 december 2024 21:05:11 (20%)
Voor mij ziet het er uit alsof het bij fikse wind sluitimng zou kunnen maken.
Ik vermoed dat het tijdelijk is, maar waarom zo'n eind? Korter zou toch oook kunnen,,,,,
Moderator
Die moeten nog worden opgelast, dit is puur overlengte en worden nog ingekort.
Golden Member
Die lussen zitten trouwens alleen bij trekmasten. waar ze de hangende versie gebruiken zijn ze niet.
de gewone wintrack masten krijgen een halve ring rond de mast waar de kabels per fase doorheen gaan.