Kan iemand mij zeggen waarom die gigantische lussen bij die masten zitten?
Dit zijn hoekpalen (Een bocht in de lijn) om voldoende afstand tussen de paal en de draag armen te houden , ook bij mist en regen, De rechter lijnen zijn zo te zien nog niet klaar. Als dat het geval is zijn de lussen niet zo diep meer maar moeten lussen blijven.
ben al tig keer onder de koppelnetmasten doorgekomen waar men nu bezig is om nieuwe kabels in te trekken. daar komt best wat bij kijken. intrekken via de oude kabels, met katrollen. over een km of wat in 1 x trekken. dan worden de kabels bij elke mast geperst op de isolator en dat lusje tussen de 2 isolatoren word dan weer los eronder door gemaakt. zo hoeven er geen wegen afgezet te worden, dat staat dan wel aangegeven maar ik kon er tot nu toe steeds nog doorheen. men zet wel grote palen met dwarsbalk langs de wegen, mocht een kabel breken dan valt de boel over die stellage heen en niet op de weg, als je als fietser word geraakt dan ben je er miss niet meer. men bouwt de helft van de kabels aan die masten om, de andere kant is nog onder spanning. denk dat het koppelnet niet geheel gemist kan worden in deze tijd tussen eindhoven en maasbracht..
Die lussen komen horizontaal op afstandshouders te rusten.
EDIT: dacht ik. Ik zie dat er al afstandsisolatoren zitten. Nu weet ik het even niet meer...
[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 1 december 2024 20:40:57 (45%)
het ziet er zo rommelig uit omdat beide masten nog nieuw zijn en er nu de kabels ingetrokken worden. dit soort mast, de wintrackmast is de nieuwe versie maar de vakwerkmasten komen weer terug, want tennet stopte er in 2023 al weer mee blijkbaar was een wintrackmast rond de 2,5x duurder als een vakwerkmast. vooral de fundering is een stuk complexer.
[Bericht gewijzigd door testman op zondag 1 december 2024 21:05:11 (20%)
Voor mij ziet het er uit alsof het bij fikse wind sluitimng zou kunnen maken.
Ik vermoed dat het tijdelijk is, maar waarom zo'n eind? Korter zou toch oook kunnen,,,,,
Moderator
Die moeten nog worden opgelast, dit is puur overlengte en worden nog ingekort.
Golden Member
Die lussen zitten trouwens alleen bij trekmasten. waar ze de hangende versie gebruiken zijn ze niet.
de gewone wintrack masten krijgen een halve ring rond de mast waar de kabels per fase doorheen gaan.
Precies die had ik in m'n hoofd
Op maandag 2 december 2024 09:39:29 schreef Ledlover:
Precies die had ik in m'n hoofd
Lijkt me pijnlijk!
Maar alle gekheid op een stokje, die lussen zie ik ook bij masten die in een rechte lijn met elkaar staan is dat dan ook nodig?
Het is overgens inderdaad een tracé in aanbouw.
Op zondag 1 december 2024 21:01:29 schreef testman:
blijkbaar was een wintrackmast rond de 2,5x duurder als een vakwerkmast. vooral de fundering is een stuk complexer.
daarbij komt dat een wintrackmast storender is in het landschap. Een vakwerkmast is wel veel breder, maar door de doorzichtige constructie minder aanwezig in het beeld.
Moderator
Die van Tidak is sowieso een special met 6 lijnen per mast, die zal nog een stukje drukker worden.
Er lopen daar zelfs twee tracés naast elkaar! Beiden met van die wiekloze windmolens…..
daarbij komt dat een wintrackmast storender is in het landschap. Een vakwerkmast is wel veel breder, maar door de doorzichtige constructie minder aanwezig in het beeld.
Frappant, ik vind het juist elegante masten, mooi om te zien. De gustibus et coloribus non est disputandum....
Doet me een heel klein beetje denken aan het viaduct van Millau bij Aveyron.
Tidak ada, elke keer dat ik daar voorbij kom sta ik er verbaasd over hoeveel masten er weer bij zijn geplaatst. Da's nu toch al een jaar of 10 aan de gang maar het lijkt wel of elke keer er weer nieuwe masten staan. Maar het stoort me zeker niet. Stuk minder verontrustend dan die grote koeltoren aan de andere kant van het water in Doel....
Honourable Member
Op dinsdag 3 december 2024 07:47:57 schreef nonius:
[...]Frappant, ik vind het juist elegante masten, mooi om te zien. De gustibus et coloribus non est disputandum....
Doet me een heel klein beetje denken aan het viaduct van Millau bij Aveyron.
Tidak ada, elke keer dat ik daar voorbij kom sta ik er verbaasd over hoeveel masten er weer bij zijn geplaatst. Da's nu toch al een jaar of 10 aan de gang maar het lijkt wel of elke keer er weer nieuwe masten staan. Maar het stoort me zeker niet. Stuk minder verontrustend dan die grote koeltoren aan de andere kant van het water in Doel....
Mee eens, ik vind ze ook wel wat hebben, die andere dingen zijn oubollig om te zien.
Ze hebben in deze regio ook een heel trace gezet wat via Hazerswoude , zoetermeer en richting Berkel loopt.
In die regio kom ik veel en heb met belangstelling gevolgd hoe het gebouwd is.
Het trace in de regio wat in aanbouw is heb ik ook al eens staan kijken.
Binnenkort ben ik weer in de regio daar ( dan doe ik ook een bakkie bij jou TA).
Moderator
Tja, oubollig, die dingen zijn puur functioneel ontworpen. Dat zou in principe redelijk tijdloos moeten zijn.
Dat die dingen al zo'n 100 jaar recht staan helpt natuurlijk niet bij dat beeld.
Honourable Member
Op dinsdag 3 december 2024 11:37:09 schreef Sine:
Tja, oubollig, die dingen zijn puur functioneel ontworpen. Dat zou in principe redelijk tijdloos moeten zijn.Dat die dingen al zo'n 100 jaar recht staan helpt natuurlijk niet bij dat beeld.
Ik moet dan altijd aan de eiffeltoren denken
En da's ook een oud ding
Maar niets mis mee met zowel die toren als de oude vakwerkmasten.
Daar zijn trouwens ook heel veel varianten in gemaakt.
Special Member
Golden Member
Op dinsdag 3 december 2024 11:48:28 schreef revado:
[...]Ik moet dan altijd aan de eiffeltoren denken
En da's ook een oud ding
Maar niets mis mee met zowel die toren als de oude vakwerkmasten.
Daar zijn trouwens ook heel veel varianten in gemaakt.
de Eiffeltoren en de masten waren van dezelfe ontwerper..
Ik ben niet zo'n fan van die wintracks, als ze per twee worden neergezet. Ziet er dan uit als grote vleesvorken.
Een enkele zou ik weer wel mooi vinden.
Special Member
Ik vond deze wel leuk bedacht...
Waarom worden die wintrack masten altijd dubbel uitgevoerd? (je kunt alles ook in 1 mast hangen)
Is dat voor redundancy? (bij omval van een mast weinig zinvol, kans dat die de draden van de andere mast meeneemt is 50%)
[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 3 december 2024 15:43:08 (48%)
Op dinsdag 3 december 2024 12:24:50 schreef Arco:
In de US zijn houten masten nog steeds zeer geliefd...[bijlage]
daar valt de boel dan ook vaak plat bij een storm, in dat land is het merendeel warm en droog. hier koud en nat, je wilt geen 150KV die over de A2 heen valt nadat een paal toch rot bleek te zijn. tevens hangt er hier veel meer in die masten, de trekkracht is een stuk hoger van het kabelgewicht.
en dat er in die masten bij eric zoveel draad hangt geloof ik wel, daar draait straks heel de provincie zeeland op, incl een paar windmolenparken en de netkoppeling met BE.
[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 3 december 2024 17:48:42 (16%)
Op dinsdag 3 december 2024 15:35:26 schreef Arco:
Waarom worden die wintrack masten altijd dubbel uitgevoerd? (je kunt alles ook in 1 mast hangen)
Is dat voor redundancy?
Ja, dat is omdat bij de gangbaardere masten er ook altijd 2 (of meer) groepen van 3 in hangen. Er kan dan aan 1 zo'n lijn gewerkt worden terwijl de andere uit staat. Volgens mij kan er bij een storing ook spanning over omgeleid worden.
Daarnaast zijn die wintracks zo gemaakt dat ze in een 1+1 configuratie de draden op gelijke afstand van elkaar kunnen hangen. Door ze op de juiste afstanden van plaats te laten wisselen is hun capaciteit naar aarde vrijwel overal gelijk en het magnetisch veld vrijwel 0, waar dat bij de gangbare masten niet mogelijk is.
Het nadeel van die wintracks is de gigantische fundering die ze vereisen. Zo groot dat je er bang van wordt
Er is geloof ik ergens een bocht-mast (wintrack) waar je bij in de buurt kan komen. Als je dan omhoog kijkt zie je 'm krom staan.
Hier vind je er wat uitleg over, inclusief twee foto's hoe hoekmasten van de eerste generatie doorbuigen onder de krachten in een bocht.