Lussen in hv-mast

Kan iemand mij zeggen waarom die gigantische lussen bij die masten zitten?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Dit zijn hoekpalen (Een bocht in de lijn) om voldoende afstand tussen de paal en de draag armen te houden , ook bij mist en regen, De rechter lijnen zijn zo te zien nog niet klaar. Als dat het geval is zijn de lussen niet zo diep meer maar moeten lussen blijven.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ben al tig keer onder de koppelnetmasten doorgekomen waar men nu bezig is om nieuwe kabels in te trekken. daar komt best wat bij kijken. intrekken via de oude kabels, met katrollen. over een km of wat in 1 x trekken. dan worden de kabels bij elke mast geperst op de isolator en dat lusje tussen de 2 isolatoren word dan weer los eronder door gemaakt. zo hoeven er geen wegen afgezet te worden, dat staat dan wel aangegeven maar ik kon er tot nu toe steeds nog doorheen. men zet wel grote palen met dwarsbalk langs de wegen, mocht een kabel breken dan valt de boel over die stellage heen en niet op de weg, als je als fietser word geraakt dan ben je er miss niet meer. men bouwt de helft van de kabels aan die masten om, de andere kant is nog onder spanning. denk dat het koppelnet niet geheel gemist kan worden in deze tijd tussen eindhoven en maasbracht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die lussen komen horizontaal op afstandshouders te rusten.
EDIT: dacht ik. Ik zie dat er al afstandsisolatoren zitten. Nu weet ik het even niet meer...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 1 december 2024 20:40:57 (45%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

het ziet er zo rommelig uit omdat beide masten nog nieuw zijn en er nu de kabels ingetrokken worden. dit soort mast, de wintrackmast is de nieuwe versie maar de vakwerkmasten komen weer terug, want tennet stopte er in 2023 al weer mee :P blijkbaar was een wintrackmast rond de 2,5x duurder als een vakwerkmast. vooral de fundering is een stuk complexer.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 1 december 2024 21:05:11 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor mij ziet het er uit alsof het bij fikse wind sluitimng zou kunnen maken.
Ik vermoed dat het tijdelijk is, maar waarom zo'n eind? Korter zou toch oook kunnen,,,,,

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sine

Moderator

Die moeten nog worden opgelast, dit is puur overlengte en worden nog ingekort.

mel

Golden Member

Die lussen zitten trouwens alleen bij trekmasten. waar ze de hangende versie gebruiken zijn ze niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de gewone wintrack masten krijgen een halve ring rond de mast waar de kabels per fase doorheen gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Klopt, bij Berkel en Rodenrijs zitten ze zo.