R-L-C kring

Beste forum,

Ik probeer mijn zoon die in het 5de jaar technologische wetenschappen zit en niet weet waar zijn fout zit. Chatgpt geeft dezelfde uitkomst als hem 15,7 ohm. Hij zat vorig jaar in wetenschappen wiskunde en krijgt dit jaar voor het eerst elektriciteit. Niet evident, dat blijkt nu wel. Ik als mama wil hem hier wat mee helpen maar ik denk dat ik beter Chinees begrijp dan dit ;-)
Graag jullie hulp.
Hoe komt men aan w=400? Moet die niet 314 zijn?

Alvast bedankt!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Natuurlijk is ω = 2 π 50 = (ca.) 314. (Schrijf echter liever geen 'w').
De eerste paar uitkomsten die ik narekende, klopten met deze waarde.

Ongetwijfeld zouden de 'correcties' in orde zijn voor ω = 400, maar hier zijn ze onjuist.

Hoofdvraag lijkt hier: waarom 400?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dag Frederick,

Bedankt voor je snelle antwoord! Wel idd, van waar komt die 400 die in de verbetersleutel staat.
Mij lijkt het te gaan om een verkeerde verbetersleutel bij een andere opgave.
Ik heb daarnet de vraag ook gesteld aan de leerkracht, maar ik wacht nog op een antwoord.

Wij mochten tijdens examens/opvragingen geen rekenmachien gebruiken. voor 50Hz werd ω dan 300 ,pi werd 3 (en pi² mocht afgerond worden naar 10) .

voor 60 Hz zou je met een beetje goeie wil (en spreidstand) ω kunnen afronden naar 400, maar het staat er bovenaan in de oefening: 50 Hz.

aangezien pi mocht afgerond worden naar 10)

Allemachtig!

Wij mochten tijdens examens/opvragingen geen rekenmachien gebruiken

(nonius haalt z'n geheime wapen tevoorschijn.... de rekenlineaal!)

set SCE to AUX.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kies er maar eentje uit...! :P
Van boven naar beneden: Aristo, Oksun (Korea), Aristo, Faber-Castell, idem; daarnaast: merkloos, Muiderkring, en de krant van zaterdag.

(klik=groter)

Maar eerst eens zien wat de instructeur zegt.

Op maandag 16 december 2024 20:54:29 schreef nonius:

[...]

(nonius haalt z'n geheime wapen tevoorschijn.... de rekenlineaal!)

de rekenlat was toen al uit de mode, maar dat mocht idd wel. (ik , als verzamelaar van snuisterijen had er uiteraard eentje :-))

reden vh het verbod op de rekenmachientjes was dat er teveel fouten tegen de plaats van de komma werden gemaakt. Dat pleit zelfs voor de rekenliniaal, daar moet je de plaats van de komma zelf bijhouden.

@Fet : Aristo?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb de merken erbij gezet.
De Koreaanse heb ik in Busan gekocht, ergens begin jaren 1980. Toen we opeens Google Translate hadden kwam ik op de gedachte het blauwe papiertje dat erbij zat eens opnieuw te bekijken. Helaas (al weet ik hoe hij werkt) geen beknopte gebruiksaanwijzing, maar een garantiebewijs.

Kies er maar eentje uit...!

Ik gebruik er liever eentje van mezelf, kwestie van gewenning....

Rekenlinealen zijn ook van na mijn tijd maar heb mezelf er mee leren werken. Zelfs nog een keer vrijwillig een tentamen gedaan zonder rekenmachine, slechts met rekenlineaal gewapend, om aan mezelf te bewijzen dat ik het kon. De profs wisten nog wat het was maar medestudenten hadden geen flauw benul.

2xFaber-Castell Pickett & Eckel inc. Chicago model N-500-T (aluminium, in leren foedraal; luxe uitvoering maar in praktijk werkt plastic prettiger, minder last van slip-stick), Faber-Castell, Aristo (klein), Uto (klein), Meissner (klein), 2xAristo, Nijgh & Van Ditmar (uitgeverij?!), Hemmi, Aristo Aviat, getijdenroos en een DIY return-loss calculator.

Tsja, elke gek hep z'n gebrek, maar ik berokken er gelukkig niemand schade mee.... ;)

(met excuses aan OP voor het off-topic gaan)

[EDIT: inderdaad, Ohm-pi, je hebt gelijk, het is een Pickett & Eckel en geen Faber-Castell. Net geverifieerd. Frappant, had er m'n hand voor in het vuur durven steken dat ik vanmorgen toch echt 'Faber-Castell' had gelezen... Trouwens, de enige 'gokstok' die ik soms gebruik (een huis-tuin-en-keuken Ahrend/Sun Hemmi no. p.280) ben ik vergeten op de foto te zetten, want die ligt in de bovenste schuif van m'n bureau....]

set SCE to AUX.

Op maandag 16 december 2024 21:56:35 schreef kris van damme:
reden vh het verbod op de rekenmachientjes was dat er teveel fouten tegen de plaats van de komma werden gemaakt. Dat pleit zelfs voor de rekenliniaal, daar moet je de plaats van de komma zelf bijhouden.

Bij mij was het andersom.
Het heette niet voor niks een gokstok. Je moest bij uitlezen de waarde van de kleinste decimalen gokken (Latijns: interpoleren) en je moest in de uitkomst de plaats van de komma gokken. Met een rekenmachine had ik daar geen last van.

Op dinsdag 17 december 2024 11:17:14 schreef nonius:
2xFaber-Castell (aluminium, in leren foedraal; luxe uitvoering

Weet je het zeker? Ik heb precies dezelfde als die van linksboven inclusief leren foudraal. Daarvan is het merk Pickett & Eckell INC. (made in U.S.A.), model N 3-T en met een gebruiksaanwijzing in het Frans.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 17 december 2024 13:53:38 (25%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nog even naar de beginpost.

De foutieve 'correcties' gaan niet alleen van de verkeerde frequentie uit, maar ook van de verkeerde spanning, nl. 240 V.

fred101

Golden Member

Ik heb een British Thornton.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Wij wachten dus nog steeds op een reactie van de leerkracht.
Is de berekening van mijn zoon dan wel juist?
De bedenkingen die ik gestuurd heb..

Bij de berekening van w gaan wij uit van een frequentie van 50Hz waardoor ik op 314 uitkom.

Echter bij uw oplossing wordt er uitgegaan van w=400, deze 400 zien wij nergens terug in de opgave van de toets.

Ook wordt er in de opgave van de toets een spanning van 220V gegeven en bij uw oplossing wordt er gerekend met een spanning van 240V.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

Kelly

Dit zijn ongeveer de goede uitkomsten.
Stroom I = 4,2A
UR = 63V
UL = 68,6V
UC = 278V
Dus uw zoon heeft de sommetjes goed uitgerekend. Op een of andere manier is de leraar met de Amerikaanse netspanning aan de haal gegaan. Er zullen vast wel meer leerlingetjes "in de fout" zijn gegaan. Dat levert voor de leraar vast wel tot een boel vragen en een mooie discussie in de klas.

Op dinsdag 17 december 2024 15:56:40 schreef fred101:
Ik heb een British Thornton.

Die hebben ook een boel rekenlatten gemaakt. Welke heb je?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 17 december 2024 18:44:56 (23%)

Daar zit dus het probleem. Het is is een toets die is bijgemaakt omwille van afwezigheid. De andere leerlingen hebben een andere toets gekregen. Anders hadden we de antwoorden kunnen vergelijken.
Ik wacht nog steeds vol ongeduld op het mailtje van de leerkracht ;-)

Ben benieuwd hoe de leraar zich hier weer uit.....

Ja hoe gaat de leraar dit kunnen uitleggen,zo hebben ze mij vroeger ook liggen gehad,nooit mogen inzien en ik weet dat ik juist zat.

Ho ho, het ging om een aparte toets. Misschien heeft de leraar daarom gegevens gewijzigd maar per ongeluk toch de algemene versie laten maken.

Leraar heeft afgekeken van een Amerikaanse website. Of ChatGPT heeft zich serieus vergist (want dat ding weet en begrijp niet waarover het gaat, kan enkel maar kopiëren en dat wat herwoorden)

Het gaat hoe dan ook om een vergissing lijkt mij. De leerkracht is een heel vriendelijk man, vandaar dat het mij dan ook verbaast dat we nog geen antwoord hebben mogen ontvangen.
Ik heb net nog even een mailtje gestuurd met de vraag dit toch even na te kijken, aangezien die punten meetellen voor het rapport dat er vrijdag aankomt.

Ohm pi van hier een paar berichten hierboven heeft volgens mij ook de berekening gemaakt en heeft ongeveer dezelfde uitkomsten als mijn zoon. Het is niet zo’n makkelijke oefening blijkbaar ?

314 x .05 = verbeterd de leraar naar 20 Ohm? Hallo?

Er staat U = I x R en de leraar schrapt die I door? 3x na mekaar zelfs, watttt?

De gebruikte formules zijn wel degelijk juist. Op zich is dat al meer punten waard dan de juiste uitkomst (enfin moest ik de leraar zijn toch). Het gaat hem over het begrip van de leerstof, niet over het intikken op een machientje.

Op woensdag 18 december 2024 10:01:54 schreef Nitwits: aangezien die punten meetellen voor het rapport dat er vrijdag aankomt.

Cijfers bestaan toch niet meer, enkel nog een A, B of C-attest? En dat wordt nooit door 1 enkele leerkracht beslist maar tijdens een klassenraad.

Ik heb net een bericht ontvangen dat hij het nogmaals gaat nakijken en mij iets gaan laten weten ?
Bedankt alvast voor al jullie reacties en berekeningen! Als ik een definitief antwoord ontvang dan laat ik het hier zeker weten ?

Hij zit nu in het 5de en hij kan dus enkel of een A attest hebben of blijven zitten. Dat word gelukkig nog niet nu beslist, maar op het einde van het schooljaar. Alleen heeft hij geen reserve omdat hij vanuit een wiskunde wetenschappen richting komt en mechanica, electriciteit en engineering nieuw zijn voor hem.
En dat zijn allemaal hoofdvakken. Hij moet alles bijwerken en dat doet hij ook, maar het blijft toch wat achter een trein aanlopen die al even uit het station vertrokken is. Hij krijgt wel bijles voor elektriciteit, maar niet voor mechanica en engineering. Dus alle punten die hij kan hebben op elektriciteit zijn meegenomen want dan zien ze ook dat wanneer hij wat uitleg krijgt, hij het ook snapt en kan toepassen.
Hij heeft al enkele jaren ernstige gezondheidsproblemen, en ondanks dat hij veel in het ziekenhuis ligt blijft hij ervoor gaan. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik dacht dat deze richting makkelijker ging zijn, maar dat was een verkeerde inschatting ?