Frequentie noodstroomaggregaat

Voor sommigen misschien een eenvoudige vraag, voor mij iets waar ik nog niet helemaal zeker van ben.

De situatie, een noodstroomaggregaat die 400VAC bij 60Hz levert. We willen dat ding graag 50Hz laten leveren. Nu zou ik zeggen, ik schroef het toerental van de motor van 1800 naar 1500rpm en dan hebben we 50Hz. Maar heeft dat ook nog effect op de spanning en/of het leverbare vermogen?

Het gaat om een Leroy Somer LSA 42.2 L9 generator: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http…

De generator is aangesloten volgens configuratie D.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Ik zie tabellen staan waarin aanslouitgegevens voor 60Hz en daarnaast een kolom voor 50Hz. Lost dat de vraag niet op?

Ik zie de tabellen en de waardes, maar dat zegt nog niets over hoe ik de frequentie omlaag krijg. Dus nee, het lost mijn vraag niet met zekerheid op.

EricP

mét CE

Ik weet niet of je de frequentie zomaar naar beneden kunt schroeven. Je moet wel binnen het bereik van de regulateur blijven. Daarbuiten zal het wel een soort van werken, maar beroerd regelen. Been there, done that.

Met een kleine aggregaat is het hoe dan ook oppassen.
Grote variatie in frequentie en spanning mogelijk, mede door wisselende belasting of een hard stukje in de brandstof. Onregelmatig lopen bedoel ik, daar kunnen sommige spullen heel slecht tegen.
Wat wil je er mee voeden ? Een bufferaccu kan dat oplossen, met bijbehorende elektronica uiteraard.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

De fekwentie is recht evenredig aan het toerental.
Dus als je het toerental terugschroef van 1800 naar 1500 dan wordt je ferkwentie 50 Hz.
Maar! Er zal vast wel een toerental en spanningsregelaar opzitten.
De Toerenregelaar moet je navenant terug zetten..

Normaal wordt de frekwentie vast ingesteld, en deze bepaald het toerental.
Er zit dus een toerenregelaar op.
De spanning wordt geregeld door het magnetisch veld te varieren.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 20 december 2024 22:20:51 (26%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.
jerome

Golden Member

Overbodig na de link van pamwikkeling. Raar dat Leroy Somer niet meer voor regelaars van Mecc Alte kiest.

[Bericht gewijzigd door jerome op vrijdag 20 december 2024 23:58:16 (47%)

Op vrijdag 20 december 2024 22:29:39 schreef pamwikkeling:
[bijlage]
[bijlage]

informatie in verband met de spanningsregulator

Dank voor deze informatie, ik heb er niet bij stilgestaan om op de regelaar te zoeken, de frequentie is dus instelbaar. Betekend dit wel dat ik het toerental van de motor ook moet verlagen?

Op zondag 22 december 2024 11:19:05 schreef diode:
[...]

Dank voor deze informatie, ik heb er niet bij stilgestaan om op de regelaar te zoeken, de frequentie is dus instelbaar. Betekent dit wel dat ik het toerental van de motor ook moet verlagen?

Als de generator een omvormeruitgang heeft, is het toerental niet belangrijk. Bij een conventionele generator wel.

Op zondag 22 december 2024 12:30:10 schreef buzzy:
[...]Als de generator een omvormeruitgang heeft, is het toerental niet belangrijk. Bij een conventionele generator wel.

Hoe weet ik of dat het geval is?

Op maandag 23 december 2024 19:50:48 schreef diode:
[...]

Ik heb de specs niet gelezen, maar als dat zo is staat het er zeker in.
Laatst heb ik nog een kleine generator gehuurd om led spots te laten branden, en ook daar stond het in de gegevens, De Led spots stuurden de regeling van een gewone generator compleet in de war.
In de datasheets heet het in Engels een "inverter output".
Edit:
Als ik naar het elektrisch schema kijk is het geen inverter generator.

Op maandag 23 december 2024 19:50:48 schreef diode:
[...]

Is niet het geval.
- Is een alternator zonder borstels met een kleine interne alternator op dezelfde as en “meevliegende” diodes voor de bekrachtiging,
- 1500 rpm = 50Hz, 1800 rpm = 60 Hz
- Spanningsregelaar moet je nog apart aankopen, afhankelijk van toepassing.

Staat allemaal mooi in de handleidingen en specs op hun website.

Op maandag 23 december 2024 20:32:34 schreef New Beetle:
[...]Is niet het geval.
- Is een alternator zonder borstels met een kleine interne alternator op dezelfde as en “meevliegende” diodes voor de bekrachtiging,
- 1500 rpm = 50Hz, 1800 rpm = 60 Hz
- Spanningsregelaar moet je nog apart aankopen, afhankelijk van toepassing.

Staat allemaal mooi in de handleidingen en specs op hun website.

Gelukkig is er inderdaad nog informatie te vinden. Maar ik ben op dit gebied een leek en kan lang niet alle data interpreteren. De spanningsregelaar is gemonteerd, zie ook de post van pamwikkeling.

Bedankt voor de toelichting.

GJ_

Moderator

Bij deze moet inderdaad het toerental omlaag.
Ik ben ook niet echt een expert op dit gebied (verre van zelfs) maar ik zou adviseren om gewoon Nidec te bellen en daar al je vragen over generator en AVR neer te leggen. Die weten het per slot van rekening het beste.

0184-420555

Op zondag 22 december 2024 11:19:05 schreef diode:
[...]

Dank voor deze informatie, ik heb er niet bij stilgestaan om op de regelaar te zoeken, de frequentie is dus instelbaar. Betekend dit wel dat ik het toerental van de motor ook moet verlagen?

Wat voor AVR type?
De AVR regelt het toerental van de motor dus NIET. Het ding is waarschijnlijk wel met een rotary switch in te stellen op 50/60Hz maar dat heeft met de compensatie regeling te maken.

Waarschijnlijk moet je wat plaatjes omleggen in de aansluitkast boven op het generator blok om de spanning goed te krijgen na het verlagen van het toerental. Achteraf gezien denk ik eigenlijk niet. Dat is alleen bij 3x230V het geval.

Op het generator blok (deksel) stonden bij de genset die ik een jaar geleden gefixed heb beide 50 en 60 Hz configuratie en de gegevens. (Was een LSA 46.2L6 trouwens). Daar zat een R250 AVR in en werkt zeker ook op 50 Hz.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb de handleiding niet doorgenomen, maar ik vermoed dat het rood-omcirkelde ook een rol speelt bij het instellen van de spanning van het apparaat:

set SCE to AUX.

Als het een R250 is dan kun je de spanning met een potmetertje nog wat trimmen.
Waarschijnlijk beinvloed de 50/60Hz rotary switch ook het regel bereik.

Die R250 zit trouwens op een middenaftakking direct op de hoofdwikkeling (115V), dus oppassen: de ingangsdraden hebben een life voeding dus. Een R438 direct op de 230V L2.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Met alle respect maar met deze vraagstellingen, het bv nog steeds ontbreken van een typeplaatje of meedelen van welk type AVR er is toegepast denk ik dat je best Nidec niet alleen belt voor info maar tegelijk ook om de uitvoering van deze aanpassing aan hun toe te vertrouwen... als ze de aandrijving/governor ook voor hun rekening nemen

Op dinsdag 24 december 2024 10:42:05 schreef GJ_:
Bij deze moet inderdaad het toerental omlaag.
Ik ben ook niet echt een expert op dit gebied (verre van zelfs) maar ik zou adviseren om gewoon Nidec te bellen en daar al je vragen over generator en AVR neer te leggen. Die weten het per slot van rekening het beste.

0184-420555

Nidec net gebeld en die waren uiterst behulpzaam! Kwestie van toerental terugregelen en vervolgens bij stilstand de regelaar anders instellen.

Tsja, zo simpel kan het zijn.
Welke regelaar zit er nu in? Kwestie van het rotary switchje van 60 naar 50 Hz zetten dus?

Op maandag 30 december 2024 09:30:15 schreef henri62:
Welke regelaar zit er nu in? Kwestie van het rotary switchje van 60 naar 50 Hz zetten dus?

Er zit een 438 regelaar in. Kwestie van eerst het toerental van de motor omlaag brengen (2400 > 1800). Vervolgens een stekkertje in de regelaar om steken en dan via een trimmer de spanning opnieuw afregelen.
Als je er goed bij kunt is het letterlijk 5 minuten werk.

Op maandag 30 december 2024 09:30:15 schreef henri62:

Er zit een 438 regelaar in. Kwestie van eerst het toerental van de motor omlaag brengen (2400 > 1800). Vervolgens een stekkertje in de regelaar om steken en dan via een trimmer de spanning opnieuw afregelen.
Als je er goed bij kunt is het letterlijk 5 minuten werk.

Ter aanvulling, Bij 60 hertz worden 20% meer sinussen geschreven als bij 50 Herts, wat zorgt dat de gemiddelde spanning stijgt.
Bij de keuze welke generator moet het nominale generator vermogen minstens gelijk zijn aan de startstroom vermogen van de belastig ,om hikken of afslaan van de aandrijfmotor te voorkomen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?