Samsung oled tv na 3 jaar defect

Beste leden,

Kennis van mij stuurde me net een foto van zijn Samsung oled tv, weet zo even niet het exacte model. Ding is net 3 jaar oud en is er 1 uit het hogere segment.

Zie het probleem:

Als je de tv laat afkoelen is het beeld weer goed (voor hoelang weten we nog niet)
Maar ik ken een soortgelijk probleem wat ik ooit had met een lcd scherm waarvan de brede flatcable losse contacten kreeg in het paneel zelf en dat was exit scherm.
Dat toestel was toen al 10 jaar dus ach...

Lijkt me wel erg snel dat dit al zo snel kan gebeuren bij een 3 jaar oude tv van 2300,-

Uiteraard is de garantie al verlopen maar mag toch een bepaalde levensduur verwachten.

Was even nieuwsgierig wat de kenners onder ons vinden.... Is dit een bekend probleem? Werkt dit ook met soortgelijke flatcables of zijn er andere componenten die dit kunnen veroorzaken? En alvorens we überhaupt ergens aan beginnen, zou er toch nog wat geclaimed kunnen worden gezien de jonge leeftijd en levensverwachting?

Is het een Q LED of een O LED?? Wel handig als een Type TV vermeld is.. Dit is een Timing issue, kan bandkabel zijn of Tcon bord.. Coulance zowizo bij Samsung..

RAAF12

Golden Member

Bij 3 jaar is er vaak coulance bij een goede winkel. Gelijk morgen even bellen naar de zaak. Niet zelf aan gaan sleutelen.

Samsung heeft geen OLED meen dat het een QLED model is uit 2021.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Op vrijdag 27 december 2024 19:36:58 schreef RAAF12: Samsung heeft geen OLED meen dat het een QLED model is uit 2021.

Samsung heeft wel OLED tv modellen, o.a. de QE65S95BAT etc.

RAAF12

Golden Member

Deze was er ook nog in 2022 https://www.theverge.com/2022/4/4/23009841/samsung-qd-oled-tv-s95b-pre… maar ik denk de vragensteller het over een QLED model uit die tijd heeft.

In het artikel staat ook nog vermeld waarom LG de OLED markt opeiste en Samsung op QLED ect overging.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 27 december 2024 22:42:27 (23%)

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
RAAF12

Golden Member

zou er toch nog wat geclaimed kunnen worden gezien de jonge leeftijd

Nogmaals, ja.

Ik krijg komende week het modelnummer, weet het ook zo niet meer....was nog mee om deze te halen vandaar dat ik ongeveer weet hoe lang geleden.

Dat zou fijn zijn! Maar vermoed een Qled

Tja, Samsung maakt geen tv's die lang meegaan. Meestal komen de problemen net buiten de garantietermijn.
Hier hebben we Sony's van 2000, die blijven het doen.
Ik hoop dat ze nu echt eens kapot gaan, zodat ik een grotere mag kopen.
Maar helaas blijven die krengen het doen!

Op zondag 29 december 2024 19:21:36 schreef Vonkentrekker:
Tja, Samsung maakt geen tv's die lang meegaan. Meestal komen de problemen net buiten de garantietermijn.
Hier hebben we Sony's van 2000, die blijven het doen.
Ik hoop dat ze nu echt eens kapot gaan, zodat ik een grotere mag kopen.
Maar helaas blijven die krengen het doen!

Dat is wel erg kort door de bocht. Over het algemeen heb ik met Samsung weinig problemen, in elk geval niet meer dan met andere A-merken als Sony en LG. Waarbij LG dan weer een ramp is met hun besturingssysteem dat niet door alle smart-tv app's meer wordt ondersteund.

Thuis zelfs nog een Samsung van 13 jaar oud staan waar 1x nieuwe ledstrips in gegaan zijn omdat iemand dat ding 5 jaar lang op maximale helderheid had gebruikt.

Prijs zegt absoluut niks over hoelang het gaat duren voor het eerste probleem opduikt.
Na 12 reactie's hier blijkt nogmaals dat ieder merk tevreden en ontevreden klanten heeft... ze hebben dus allemaal boter op het hoofd.
Als je een paar 1000€ uitgeeft aan een tv ben je eigenlijk genoodzaakt om de optie verlengde garantie erbij te nemen terwaarde van zowat +10%.
Als je daar na bv 4j aanspraak moet op maken is het te hopen dat je tv hersteld wordt.
Grote kans dat het door niet meer beschikbare onderdelen wordt vervangen door een gelijkwaardig toestel.
Niet akkoord met hun keuze? Dan zul je moeten bijpassen

Hoeben

Golden Member

Elk merk heeft zo zijn problemen.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar wasmachines bij de kringloopwinkels. Van welk merk staan er een flinke hoop bijna nieuw in de winkel? Niet voor niets, de vorige eigenaren hebben er al een hoop ellende mee gehad: Samsung.

Maar ik heb een Samsung Note10+, al bijna 5 jaren, niks mis mee.

Vaak zitten er in bepaalde series problemen door slechte componenten. Soms doordat ze het te vroeg uit de ontwikkeling hebben gehaald en gebombardeerd tot product.

Inderdaad zijn Sony en LG goed. Maar wij hebben ook LG, geen enkele standaard app werkt, alles moet speciaal voor LG zijn. De oplossing is een Google Chromebox.

Ook die LG kan niet tegen de hoge stand van LEDs, ervaring hier, staat nu ook op 60%.

RAAF12

Golden Member

Ik heb prima ervaring met een hi end model uit 2016, de 8000 serie. Heel mooi beeld en geen storingen. Maar merken bashen doe ik ook niet, een zwakkere broeder kan er altijd tussen zitten. Dat is wel gebleken als je al wat langer op deze aardkloot rondloopt.

Oeee Samsung Note!! lekker brandbaar ding, mogen zelfs niet meer mee met een Heli vlucht!!

LEDs zijn en blijven een issue alhoewel sommige mensen toch de TV met LED wel 13+ jaren laten werken. Max helderheid en sonmmige modellen van Philips.

permanente oplossing voor opfakkelen LEDs is de terugkoppelingsweerstand (shunt) iets in waarde verhogen en LED stroom word aanzienlijk lager..