Condensatoren VideoWriter vervangen?

Ik zag foto's in blogs waar mensen de RIFA's in hun VideoWriter vervangen, maar die tref ik niet aan:

Nu zie ik hier bij een blog over de TRS-80 een welhaast identieke voeding, waarbij de gele condensatoren worden vervangen.
Ik heb m nu open, is het zinvol de 3 ontstoringscondensatoren te vernieuwen?

Je moet niet alles voetstoots aannemen wat op het internet staat...

Rifa's zijn de condensatoren waar je "doorheen" kan kijken, die gele zijn bij mij nog nooit kapot gegaan. Verder had die blogger beter die bol staande voedings elco kunnen vervangen...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

En die rode die op de plek van de RIFA bij de TRS-80 zit, is die ook van goede kwaliteit?

fred101

Golden Member

De enige niet-elco's die gegarandeerd over een bepaalde tijd sneuvelen zijn condensators die "misbruikt" worden om een low budget voeding-spanning te creëren zoals in senseo's. Dat spaart een trafo of switcher uit. Dat is misbruik zoals je bv geen tantalen (met te krappe max spanning) in een switcher moet gebruiken of in een andere toepassing waar hoge transients voorkomen. Dan weet je dat ze gegarandeerd vroeg of laat gaan falen

Daarnaast sneuvelen Rifa's, gewoon omdat het ontwerp blijkbaar niet optimaal is/was. :-)
Elk onderdeel kan natuurlijk een keer kapot gaan. Maar die "gekleurde blokje" condensators gaan bij normaal gebruik zelden kapot.

idd heel erg slecht dat hij die verrotte elco's laat zitten. Dat zegt al genoeg over zijn kunde, het is vast een digitalist >:)

Jij repareert veel dus hopelijk mag ik het dit keer wel adviseren, koop eens een echte LCR meter. Zeker als je veel heel oude consumenten apparatuur restaureert zoals home computers. Als die blokjes de juiste capaciteit hebben en een hele lage D (vergelijkbaar met nieuw) dan kun je ze rustig laten zitten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Je hebt geen condensatortester nodig om even te lezen wat er op de gele condensatoren staat.

Ik vraag me af of dit een officiële Philips-modificatie was, want Philips gebruikte deze gele jongens uit eigen productie zelf ook (deels na slechte ervaringen met papiercondensatoren van RIFA en WIMA).

Maar nu komt het... Die gele condensatoren zijn vrijwel zeker van het MKT-P type. Hoewel ik die nog nooit heb zie roken, voldoen ze vrijwel zeker niet meer aan de oorspronkelijke specificaties door het vergaan van het papieren gedeelte van het mixed dieelectric, en zouden onder andere toch makkelijker door kunnen slaan.

Even kijken of er inderdaad MKT-P op staat en zo ja zou ik ze toch vervangen door goede MKP X2 resp. Y2 van 275V AC.

Ik zie nergens een rode condensator, maar dat zijn doorgaans foliecondensatoren van WIMA en ook prima spul. Controleer even wat er op staat, want het moet wel een X2 of Y2 zijn afhankelijk van de plek in de schakeling.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 7 januari 2025 13:41:25 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

MKT-P kende ik niet. Ik heb zelf een redelijke voorraad van die gele Philips in 1 en 2,2uF en altijd een paar op de bench, maar dat zijn MKT versies. Die gebruik ik meestal als DC blokker bij metingen. Die hebben een heel lage D.

Natuurlijk kun je lezen of het een P versie is en hem dan voor de zekerheid vervangen maar persoonlijk weet ik graag of hij dan ook echt kapot was zodat ik zeker weet dat ik de fout heb gevonden. Door altijd zomaar dingen te vervangen (en dat op video/forums te vermelden, zoals veel gebeurd, ontstaan ook de onzin verhalen en daar wordt niemand beter van.
Maar het was maar een tip voor de TS want hij is veel met restauraties bezig. Zo ben ik ook begonnen (Maar dan eerst RF gericht) en een LCR meter was een van mijn eerste aanschaffen. (Toen was zo'n ding nog geen taboe) ik zou voor reparaties echt niet zonder willen en ze zijn lang niet zo duur meer als toen. Ik snap gewoon niet waarom men tegen zo'n ding is?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op dinsdag 7 januari 2025 13:51:16 schreef fred101:Maar het was maar een tip voor de TS want hij is veel met restauraties bezig. Zo ben ik ook begonnen (Maar dan eerst RF gericht) en een LCR meter was een van mijn eerste aanschaffen. (Toen was zo'n ding nog geen taboe) ik zou voor reparaties echt niet zonder willen en ze zijn lang niet zo duur meer als toen. Ik snap gewoon niet waarom men tegen zo'n ding is?

Dank voor de tip. Vraag daarbij, kan zo'n meter meten op de printplaat, of moet een onderdeel er altijd uit? De handleiding van die dingen begint met dikke waarschuwingen dat er een lading op kan staan: zijn ze niet zo slim ontworpen dat ze eerst ontladen?

Deze zit op de positie van de ontplofte RIFA in de andere versie die ik van de Videowriter heb gezien.

revado

Honourable Member

Rifa rookbommen altijd vervangen.
Bij oude apparaten zijn ze vaak al geklapt, of doen dat na even ingeschakeld zijn alsnog.
Ze zitten ook nog wel eens over de netschakelaar heen in oude orgels, dan gaan ze ook als het apparaat uit staat met magische effecten en odeur alsnog hemelen.

fred101

Golden Member

Je moet idd een condensator eerst ontladen. De reden is dat er eigenlijk geen manier is om dat te beschermen want alles wat je er over zet heeft te veel capaciteit of zelfinductie.
Bij mij is het een 2e natuur geworden om condensators eerst te ontladen. Zelfs als ik hem 5 minuten eerder al heb gemeten. Ik gebruik de bovenkant van een bankschroef die hier altijd naast me staat.

Je kunt met een LCR meter ook ESR meten (AC weerstand heet dat dan) en dat kan daarmee dus ook in situ. Maar condensators in situ meten heeft alleen zin als je vergelijk hebt. Als je bv vaak het zelfde apparaat op tafel krijgt dan weet je op een bepaald moment wat je waar moet weten. Ook als er schema's zijn want dan kun je kijken of er ergens condensators parallel staan. Stel jouw 5V rail voed een berg 74 of 4000 IC's Bij al die IC's staat bv een 100nF condensator. Dat kunnen zo 10 condensators parallel zijn aan de voedings-elco . Nu heeft je elco in werkelijkheid een ESR van 100 ohm. Goed dood dus. Maar die 10 condensators parallel hebben een extreem lage ESR parallel aan die 100 ohm. Jou elco zal dus in situ een hele lage ESR laten zien.

Qua capaciteit maakt het niet verschil want dat is hier maar 1 uF. Capaciteit meten in situ is meestal zinloos met een DMM en bijna net zo zinloos met een LCR meter. Er zijn er waar je met een speciale hele lage spanning kunt meten (meestal iets van 50 mV) Daarmee heb je wat meer kans op een goede in situ meting maar het is nooit betrouwbaar doordat er vaak condensators parallel staan maar ook halfgeleiders en trafo's/spoelen naar massa vertekenen te veel.

Je moet even leren hoe je de meet-waarden moet lezen maar dat is eigenlijk vrij simpel. Meet op 100Hz, gebruik Cs en D. In de datasheets staat welke waarde je moet hebben maar ik heb ooit voor gewone en 105 graden elco's een lijstje gemaakt op basis van datasheets van A-merk elco's (dat is wat ik tegen kom) en er zit niet veel verschil tussen de merken onderling. Als ze slecht zijn is de afwijking meestal zo groot dat ik de lijst niet nodig heb.

Oude elco's meten met een multimeter is ook zinloos want de ESR vertekend de resultaten zo erg dat je hele meting onbetrouwbaar wordt. Meet maar eens een goede elco, zet er dan bv 30 ohm mee in serie en meet nog een keer.

Als je een ooit met een LCR meter aan de gang gaat wil ik wel wat meer uitleggen en een copie van dat lijstje maken.

maartenbakker

Golden Member

Op dinsdag 7 januari 2025 13:51:16 schreef fred101:
MKT-P kende ik niet. Ik heb zelf een redelijke voorraad van die gele Philips in 1 en 2,2uF en altijd een paar op de bench, maar dat zijn MKT versies. Die gebruik ik meestal als DC blokker bij metingen. Die hebben een heel lage D.

Natuurlijk kun je lezen of het een P versie is en hem dan voor de zekerheid vervangen maar persoonlijk weet ik graag of hij dan ook echt kapot was zodat ik zeker weet dat ik de fout heb gevonden. Door altijd zomaar dingen te vervangen (en dat op video/forums te vermelden, zoals veel gebeurd, ontstaan ook de onzin verhalen en daar wordt niemand beter van.

De gele MKT-P die ik heb nagemeten, zijn altijd stuk. Alleen niet lek op de meetspanning (want dat gebeurt pas als het polyester ook doorslaat). Wel geven ze een te hoge capaciteit aan, buiten de aangegeven tolerantie. Dat is voor papiercondensatoren voldoende om ze af te schrijven, geen verdere metingen nodig.

Ze zijn er trouwens ook in het blauw. Die zijn nieuwer en in iets ander materiaal ingegoten. Heb ik nog nooit aan gemeten, maar ik ga ervan uit dat die na enige tientallen jaren ook standaard defect zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op dinsdag 7 januari 2025 14:38:45 schreef blanka:
[bijlage]
Deze zit op de positie van de ontplofte RIFA in de andere versie die ik van de Videowriter heb gezien.

Die witte is eenzelfde papiercondenator in een iets betere behuizing. Die gaan een paar jaar later in brand dan de transparante. Na 40 jaar zijn ze net zo gaar.

Op dinsdag 7 januari 2025 15:22:50 schreef maartenbakker:
[...]
Die witte is eenzelfde papiercondenator in een iets betere behuizing. Die gaan een paar jaar later in brand dan de transparante. Na 40 jaar zijn ze net zo gaar.

Ik doelde op de rode.
Maar je zegt dus haal de gele en de witte eruit en vervang die?

denk dat de elco's hier meer kans maken, 2 van de grote bij de koelplaat worden warm aan die opgetrokken krimpkous te zien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op dinsdag 7 januari 2025 17:28:35 schreef blanka:
[...]
Ik doelde op de rode.
Maar je zegt dus haal de gele en de witte eruit en vervang die?

Oh dat soort rode/bruine, had hem over het hoofd gezien. Die gaan normaalgesproken nooit stuk.

Bij de gele moet je even kijken wat er op staat, die zijn zonder meer verdacht.

Die witte heb ik even nagezocht nadat ik beter had gekeken. Is een MKT en zit niet over het net. Geen papiercondensator en hoef je ook niet preventief te vervangen.

Op dinsdag 7 januari 2025 15:03:12 schreef fred101:
Je kunt met een LCR meter ook ESR meten (AC weerstand heet dat dan) en dat kan daarmee dus ook in situ. Maar condensators in situ meten heeft alleen zin als je vergelijk hebt. Als je bv vaak het zelfde apparaat op tafel krijgt dan weet je op een bepaald moment wat je waar moet weten.

Elke aanwezige circuit impedantie parallel aan de te meten C vertekend de ESR waarde die de LCR meter aangeeft.
Een absolute C ESR meting met een onbekende circuit parallel impedantie is derhalve zinloos. Een relatieve C ESR meting t.o.v. andere gelijke en werkende apparaten kan helpen bij de foutdiagnose maar zegt in absolute zin niets over de C ESR als er een circuit parallel impedantie aanzwezig is.

fred101

Golden Member

Bobosje, Dat is toch wat ik schreef?

Men kan geneigd zijn om het te snel te lezen en dan denkt men dat men C ESR in situ (in-circuit) kan meten.
Zelfs in de relatieve meting (in het vergelijk met andere gelijke apparaten) weet men niet zeker of men de C ESR aan het meten is of een "ESR" van de totale parallel impedantie. Wat een LCR meter in-situ (in-circuit) meet zonder te weten wat er parallel aan de C staat is gissen.

fred101

Golden Member

Dan zijn we het eens, als men wat langzamer leest ziet men dat ik ook nog een voorbeeld geef.

Henry S.

Moderator

Op dinsdag 7 januari 2025 12:10:56 schreef fred101:
De enige niet-elco's die gegarandeerd over een bepaalde tijd sneuvelen zijn condensators die "misbruikt" worden om een low budget voeding-spanning te creëren zoals in senseo's.

Ontstoorcondensators hebben tegenwoordig ook niet meer het eeuwige leven. Door de toegenomen netvervuiling wordt de levensduur aanzienlijk verkort. Eerst zag je het industrial gebeuren, tegenwoordig ook in de consumer tak (mede door het gebruik van goedkope Chinameuk).

Er is een reden dat je tegenwoordig 300V-310Vac condensators tegenkomt, en 275Vac types worden schaarser. 250Vac types (=oud) kunnen meteen naar het ronde archief.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.