Je moet idd een condensator eerst ontladen. De reden is dat er eigenlijk geen manier is om dat te beschermen want alles wat je er over zet heeft te veel capaciteit of zelfinductie.
Bij mij is het een 2e natuur geworden om condensators eerst te ontladen. Zelfs als ik hem 5 minuten eerder al heb gemeten. Ik gebruik de bovenkant van een bankschroef die hier altijd naast me staat.
Je kunt met een LCR meter ook ESR meten (AC weerstand heet dat dan) en dat kan daarmee dus ook in situ. Maar condensators in situ meten heeft alleen zin als je vergelijk hebt. Als je bv vaak het zelfde apparaat op tafel krijgt dan weet je op een bepaald moment wat je waar moet weten. Ook als er schema's zijn want dan kun je kijken of er ergens condensators parallel staan. Stel jouw 5V rail voed een berg 74 of 4000 IC's Bij al die IC's staat bv een 100nF condensator. Dat kunnen zo 10 condensators parallel zijn aan de voedings-elco . Nu heeft je elco in werkelijkheid een ESR van 100 ohm. Goed dood dus. Maar die 10 condensators parallel hebben een extreem lage ESR parallel aan die 100 ohm. Jou elco zal dus in situ een hele lage ESR laten zien.
Qua capaciteit maakt het niet verschil want dat is hier maar 1 uF. Capaciteit meten in situ is meestal zinloos met een DMM en bijna net zo zinloos met een LCR meter. Er zijn er waar je met een speciale hele lage spanning kunt meten (meestal iets van 50 mV) Daarmee heb je wat meer kans op een goede in situ meting maar het is nooit betrouwbaar doordat er vaak condensators parallel staan maar ook halfgeleiders en trafo's/spoelen naar massa vertekenen te veel.
Je moet even leren hoe je de meet-waarden moet lezen maar dat is eigenlijk vrij simpel. Meet op 100Hz, gebruik Cs en D. In de datasheets staat welke waarde je moet hebben maar ik heb ooit voor gewone en 105 graden elco's een lijstje gemaakt op basis van datasheets van A-merk elco's (dat is wat ik tegen kom) en er zit niet veel verschil tussen de merken onderling. Als ze slecht zijn is de afwijking meestal zo groot dat ik de lijst niet nodig heb.
Oude elco's meten met een multimeter is ook zinloos want de ESR vertekend de resultaten zo erg dat je hele meting onbetrouwbaar wordt. Meet maar eens een goede elco, zet er dan bv 30 ohm mee in serie en meet nog een keer.
Als je een ooit met een LCR meter aan de gang gaat wil ik wel wat meer uitleggen en een copie van dat lijstje maken.