https://tweakers.net/nieuws/230576/34-belgen-werden-aangeklaagd-vanweg…
Dat gaan we volgen en kijken wat de rechter ervan vind
Dit topic is gesloten
Golden Member
Als het voor de rechtbank komt kost hen dat veel meer dan de besparingen dat ze hiermee denken te maken en ze worden door de rechter allemaal verplicht zo'n meter te laten installeren.
In alle gevallen in het verleden werden de netbeheerders in het gelijk gesteld.
Daar komt een digitale meter.
Dit valt enkel voor bij eigenaars met een overgedimensioneerde energie centrale op hun dak en een bepaalde ingesteldheid... je herkent ze ook direct in het verkeer
Golden Member
Volgens mij moet een meter geijkt zijn, er staat nergens dat het een slimme meter moet zijn..
Op donderdag 9 januari 2025 12:09:09 schreef OXO:
Daar komt een digitale meter.
Dit valt enkel voor bij eigenaars met een overgedimensioneerde energie centrale op hun dak en een bepaalde ingesteldheid... je herkent ze ook direct in het verkeer
Ik begrijp die uitspraak niet zo goed, ik ben ook zo iemand en laat zonder problemen zo'n meter installeren.
Onze installatie werd grotendeels door de belastingbetaler betaald (2011 nog aftrekbaar) heeft al 20400E aan certficaten opgeleverd met nog 7jaren te gaan en al 13j zero verbruik!
Waarom nog tegenstribbelen wat er toch gaat komen
Honourable Member
In de kop van het artikel staat:
34 Belgen werden aangeklaagd vanwege niet vervangen van slimme meter
Ze hébben dus al een 'slimme meter', zijn daar gelukkig mee, en willen die niet meer kwijt.
Ja, ik weet ook wel dat in het artikel het omgekeerde staat, maar controleer zo'n kop dan even, zou je zeggen - het meest in het oog springende deel van de tekst immers.
Intussen zou het natuurlijk ook raar zijn als willekeurige particulieren iemand zomaar kunnen verbieden zijn gereedschap te vervangen.
Wel zijn die particulieren natuurlijk vrij de overeenkomst op te zeggen en van stroomlevering verder af te zien.
Het gaat niet om een slimme meter, maar om een digitale meter. Die moet je accepteren omdat ferraris meters al meer dan 20 jaar niet meer geplaatst mogen worden.
Honourable Member
Ja, natuurlijk; maar ik had het over de artikelkop.
Dat de leverancier volledig in zijn recht staat de draaischijfmeters te vervangen - sterker nog, verplicht is -, en dat nieuwe meters nu eenmaal 'digitaal' zijn, is langzamerhand bekend mogen we hopen.
Daarom is het onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die het vervangen van een ferrarismeter door een digitale willen verhinderen. Je bent dan gewoon kansloos.
Dubbelgeďsoleerd
Je bent niet verplicht een "slimme" meter te nemen.
Ook in B niet.
Als je geen Electra aansluiting wil, dan is de meter niet verplicht.
Golden Member
Er zijn procedures voor het was een hot item ooit op Tweakers.net Dat is wel na te zoeken.
Op donderdag 9 januari 2025 13:10:05 schreef Toeternietoe:
Ook in B niet.
Een slimme meter niet, maar een digitale wel. Die zijn in beginsel meestal slim, maar dat slimme kan je uit laten zetten.
Op donderdag 9 januari 2025 13:10:05 schreef Toeternietoe:
Ook in B niet.Als je geen Electra aansluiting wil, dan is de meter niet verplicht.
Een woning zonder ‘stroom’ is onbewoonbaar. In België kan iedereen dus ook je buren een woningonderzoek laten uitvoeren. Je zal dan een generator of iets dergelijk moeten installeren. Mogelijk vergunningsplichtig. Onze leven en laten leven mentaliteit helpt hier echter.
Golden Member
Dat IS een boute uitspraak. In NL is een bordje "Onbewoonbaar verklaarde woning' op een huis gespijkerd wel terug te vinden.
https://amiepedia.nl/index.php/Onbewoonbaar_verklaarde_woningen
Ook zonder een externe stroom en gas aansluiting is een huis te bewonen. Eilandbedrijf met zonnepanelen bijv.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 9 januari 2025 14:14:58 (33%)
Moderator
Op donderdag 9 januari 2025 11:56:56 schreef RAAF12:
Simpel, de weigeraars trekken aan het kortste eindje. En als hier in NL het salderen afgelopen is krijgen we hier vergelijkbare dingen.
Golden Member
Wat ik niet zo begrijp, is dat gescheld op de netbeheerders en energieleveranciers. Die digitale/slimme meters worden geplaatst op last van de overheid/regering. En dat is ooit goedgekeurd door ons, en mogelijk ook het Europees parlement. En die hebben we zelf gekozen. Ik niet, ik stem niet op liefhebbers van een vrije markt en ben ook geen eurofiel. Dus ja.
Vind het niet zo verstandig van die weigeraars, aan het eind kost het je allemaal een hoop geld.
mét CE
[...]Een slimme meter niet, maar een digitale wel. Die zijn in beginsel meestal slim, maar dat slimme kan je uit laten zetten.
Dat is dus de leugen, elke keer weer. Je kunt het NIET uit laten zetten. Die meter blijft gewoon 'online' en data versturen naar de netbeheerder.
Je kunt alleen aangeven dat je niet wilt dat de netbeheerder de informatie aan je leverancier door stuurt. En dan maar hopen dat ze dat ook niet doen.
Feit is en blijft dat de informatie er dan dus wel gewoon is, opgeslagen en bewaard wordt. Exact het probleem met die dingen...
Maar, inderdaad, als je in Nederland gewoon vol houdt, dan krijg je nog steeds een meter zonder spionage deel. Gewoon zoals door de overheid bepaald. Je moet wel ff volhouden, zo leert de ervaring.
Dat mensen met een draaischijf meter helemaal niet zitten te wachten op gescheiden telwerken is natuurlijk best te begrijpen. Oorzaak van het probleem is natuurlijk de 'salderingsregeling'. Die had nooit mogen bestaan...
Golden Member
Op donderdag 9 januari 2025 14:56:37 schreef EricP:
[...]Je kunt het NIET uit laten zetten. Die meter blijft gewoon 'online' en data versturen naar de netbeheerder.
He, da's nieuw voor mij. Ik dacht echt dat ze het uit konden zetten in de meter.
Oorzaak van het probleem is natuurlijk de 'salderingsregeling'. Die had nooit mogen bestaan...
Was als tijdelijke stimuleringsmaatregel niets mis mee mijns inziens, maar heeft natuurlijk veeeel te lang geduurd.
Als de salderingsregeling nooit had bestaan, dan had iedereen met zonnepanelen nu al een digitale 2-richtingsmeter.
Ik ben het overigens met je eens dat ze de saldering nooit hadden moeten invoeren.
Op donderdag 9 januari 2025 15:38:11 schreef Roland11:
[...]He, da's nieuw voor mij. Ik dacht echt dat ze het uit konden zetten in de meter.
Ze zetten het niet uit in de meter. Ze beloven dat ze de meter niet op afstand zullen uitlezen. En dat kun je zelf controleren. In het display zit een regel die aangeeft wanneer de meter voor het laatst is uitgelezen. Dus als ze het toch doen, dan staat het daar gewoon.
Je kunt altijd je meter inpakken met wappiealuminiumfolie
mét CE
Jaja, DK, jij hebt zeker 'niks te verbergen'. Hahahaha. En eh... wel eens een telefoon ingepakt in alu folie? Die blijft gewoon werken hoor... Je krijgt dat niet dicht genoeg. Dus bij een meter waar je maar aan 5 van de 6 kanten bij kunt zeer zeker niet.
In het display zit een regel die aangeeft wanneer de meter voor het laatst is uitgelezen. Dus als ze het toch doen, dan staat het daar gewoon.
Dat is inderdaad iets. En dan?
Als in: data kun je niet terug halen. Er is geen 'undo'...
@Roland11: ik denk dat de reden eerder is geweest dat iedereen achter de feiten aan gelopen heeft (what's new??). En dat dit de enige methode was om op grotere schaal terug leveren mogelijk te maken.
Kleinschalig (als in: het hoeft niet door de wijktrafo heen) is het ook niet zo'n probleem.
Ik krijg netjes zo'n rapport van de energiemaatschappij op basis van mijn data, en de voorspelling hoelang mijn wasmachine aanstaat klopt nog niet, de jaaropgave zit er honderden kWh's langs, dus als ze dat kunnen met die data wordt ik voorlopig nog niet bang
Wat moet je proberen te verbergen dan met je stroomverbruik?
En als de rest van de straat wel netjes meedoet, dan ben is jouw data gewoon het missende stuk
Ik verberg liever mijn loon voor de belastingsdienst, die data levert meer op
Golden Member
Volgens mij is het niet zo moeilijk om van een slimme een domme meter te maken. 1 stevige pets met zo'n ding en hij heeft een IQ van 0.
mét CE
Wat moet je proberen te verbergen dan met je stroomverbruik?
Dat is de verkeerde vraag. De juiste vraag is: waarom zou een ander er inzicht in moeten hebben???
Ik verberg liever mijn loon voor de belastingsdienst, die data levert meer op
Helemaal mee eens Maar dat is alleen financieel. Daar gaat dit hele onderwerp in eerste instantie niet over. Overigens: de fiscus weet denk ik ook niet exact wat jij wanneer krijgt. Wel de totalen over een jaar - zo zou het in elk geval moeten zijn. Zoals de energieleverancier / netbeheerder dat zonder spionagemeter ook hebben...
Dit topic is gesloten