Belgen worden aangeklaagd wegens weigering meterwissel

Dit topic is gesloten

revado

Honourable Member

Op donderdag 9 januari 2025 18:24:35 schreef testman:
[...]

evengoed is het rendement van een HR ketel nog net hoger als dat van een warmtepomp. een warmtepomp voor de verwarming is alleen leuk als je een beste hoeveelheid zonnepanelen hebt liggen.

En salderen nog kan...

McAwesome

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 18:28:57 schreef benleentje:
[...]Bovendien schat ik een inbreker niet zo hoog in. En die mikt veel meer op gelegenheid. En in de avond zie je ook net zo makkelijk of er iemand thuis is.

De huis-tuin-en-keuken inbreker inderdaad niet, maar het kan handig zijn om wijken waar gegoeden wonen waar wel wat te halen valt zo bijkomend in de gaten te houden, o.a. in combinatie met die gelekte gegevens van de bank van vermogende personen. Daar zullen ook geen kleine crimineeltjes achter gezeten hebben.

Bovendien wil men in België meer toegang tot bankrekeningen waarbij de overheid niet alleen de saldi maar ook individuele transacties zou kunnen zien. Het patroon is duidelijk... 1984 iemand?

revado

Honourable Member

Voor de gene die zo veel angst hebben met die data.
Hoe doen jullie dat met je GSM?
Daar zit een kaart in met een IMEI code die per zender te volgens is.
Stel nu eens dat...

[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 9 januari 2025 18:40:18 (14%)

McAwesome

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 18:39:56 schreef revado:

Je hebt absoluut gelijk maar het is niet omdat je al via je GSM mogelijk in de gaten wordt gehouden, of klantenkaarten en dat er tegenwoordig overal camera's hangen, dat je daarom ook moet kunnen gevolgd worden via je verbruiksdata of dat de overheid dan maar meteen je bankrekening moet kunnen inkijken. Trop is te veel.

Bovendien is die slimme meter verplicht. Je hoeft geen smartphone of klantenkaarten van winkels te hebben, dat is een vrije keuze. Leven zonder elektriciteit is moeilijker. Bovendien vind ik het feit dat men vanop afstand je elektriciteit kan afschakelen bijzonder gemeen. Het zal je maar overkomen door een administratieve dwaling.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op donderdag 9 januari 2025 18:53:33 (10%)

Op donderdag 9 januari 2025 18:31:43 schreef DK:

maar 3.7 vooral in de winter is best een uitdaging
in de zomer ga ik gemakkelijk >5 heen
al met al zou het niet veel uit moeten maken, zeker met de nieuwere

valt wel mee denk ik.
mijn airco heeft een cop van 5 geloof ik (bij 20°C ofzo) en nog iets van 3 op 0°C.
de dagen dat het buiten 0 is, zijn er weinig in de winter.

voordeel is ook dat de zonnepanelen stroom opwekken en dan verbruik je minder van het net. de airco droogt de lucht ook.
bij gas heb je altijd gasverbruik, of je zonnepanelen nu terugleveren of niet.

ik betaal nu 100€/maand aan electriciteit met 20zonnepanelen (omvormer op 4,5KW gelimiteerd) en 3 airco's in huis (8KW - 3,5KW - 3,5kW).
en t is niet dat mijn huis supergeisoleerd is, de woning is van 1930, oude ramen van 1970, geen vloerisolatie, geen muur isolatie.
het grote raam in keuken wel vervangen door een HR++ schuifraam en sinds dit jaar de ingangsdeur van alu met enkelglas en nu een HR++ pvc deur

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

met een analoge meter kunnen mensen ook gewoon afgesloten worden van het netwerk, alleen niet van afstand, dat moet een mannetje komen doen
en ook dat zal vast wel ooit eens gebeurd zijn vanwege een administratieve dwaling

@fcapri
die COP van 3.7 geldt alleen als je dus 100% voor je elektro betaald
met zonnepanelen / salderen en andere gunstigere maatregelen wordt het dus nog eerder gunstig voor een warmtepomp

en ik heb het nooit een heel jaar gemeten, maar mij klinkt het alsof je gemiddelde snel zakt, die COP 6/7 haal je alleen op dagen dat je relatief weinig hitte nodig hebt
alle dagen met hoog verbruik zit je aan die 3

Het laatste jaar is ons 22,20€ excl btw aangerekend om de groene stroom certificaten te helpen betalen waarmee al die zagers en klagers over digitale meters en injectie prijzen hun installatie is betaald.

Capaciteitstarief? Al net hetzelfde gejammer.
Het volgende issue wordt ongetwijfeld de dag dat het knipperende kvarh ledje ook een regel krijgt op het display ... en op de factuur

Sine

Moderator

Op donderdag 9 januari 2025 18:51:39 schreef McAwesome:
[...]
Bovendien vind ik het feit dat men vanop afstand je elektriciteit kan afschakelen bijzonder gemeen. Het zal je maar overkomen door een administratieve dwaling.

Dat kan en mag al jaren niet meer. De 'nieuwere' meters hebben ook de contactor niet meer aan boord.

JoWi

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 18:59:05 schreef DK:
en ik heb het nooit een heel jaar gemeten, maar mij klinkt het alsof je gemiddelde snel zakt, die COP 6/7 haal je alleen op dagen dat je relatief weinig hitte nodig hebt
alle dagen met hoog verbruik zit je aan die 3

Ik heb sinds een ruim een half jaar een airco om het gasverbruik te verminderen .
Volgens het datasheet heeft deze een SCOP van 5,2.
Kan ook per maand de COP zien in de bijbehorende app: In november 6,37, in december 5,30 en deze maand (tot nu toe) 5,01

Ignorance is bliss

ja dat zijn de nieuwere,
de mijne is al 5 jaar oud, en geeft in de winter echt geen COP van 5
verder weet ik niet 100% hoever SCOP een verkeerd beeld geeft (seasonal)COP geeft dus al een koud weer correctie, wat niet helpt als je kWh tegen gas wilt meten
dat is al zo'n fictief marketing getal om de COP hoog te laten lijken omdat die anders dramatisch eruit ziet in de winterdag

JoWi

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 19:33:18 schreef DK:
j..
verder weet ik niet 100% hoever SCOP een verkeerd beeld geeft (seasonal)COP geeft dus al een koud weer correctie, wat niet helpt als je kWh tegen gas wilt meten

Aangezien ik zowel de thermische output als het elektrisch verbruik kan zien kan ik de dat ergens in mei vertellen. En mocht de COP onder de vier gaan: Dan ik in iedergeval weer eens de schaatsen onderbinden :)

Ignorance is bliss
McAwesome

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 18:59:05 schreef DK:
met een analoge meter kunnen mensen ook gewoon afgesloten worden van het netwerk, alleen niet van afstand, dat moet een mannetje komen doen
en ook dat zal vast wel ooit eens gebeurd zijn vanwege een administratieve dwaling

Dat klopt, maar meestal is zo'n mannetje wel aanspreekbaar en kan je hem vragen om even naar het hoofdkantoor te bellen als het om een dwaling gaat. Met de slimme meters kan een kantoorfrik vanop afstand zomaar met een muisklik je stroom uitschakelen en kan het dagen duren om het weer in orde te krijgen.

Een vriendin heeft een B&B in Spanje en haar vriend was na relatieproblemen weggegaan. Die heeft uit wraak het elektriciteitscontract dat ook op zijn naam stond opgezegd. In Spanje hangen de meters dikwijls aan de buitenkant van het huis en een mannetje is in alle stilte de meter komen afsluiten. Toen zat mijn vriendin ineens zonder dat ze van iets wist zonder elektriciteit en dan nog juist als ze gasten had. Dat heeft vijf dagen geduurd eer het terug in orde was en alles wat in de diepvries lag heeft ze kunnen weggooien. Dat soort toestanden wil ik het liefst dus niet zien gebeuren.

Op donderdag 9 januari 2025 19:08:10 schreef Sine:
[...]

Dat kan en mag al jaren niet meer. De 'nieuwere' meters hebben ook de contactor niet meer aan boord.

Dat is in Nederland en de meeste andere beschaafde landen zo. Het ging in dit topic in de startpost specifiek over België.
In België is die contactor standaard aanwezig in alle slimme meters zover ik weet en wordt die ook effectief gebruikt.

Dat wordt dan ook nog als positief voor de klant voorgesteld omdat er dan niemand meer moet langs komen om de meter te openen of te sluiten :(

maartenbakker

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 18:39:56 schreef revado:
Daar zit een kaart in met een IMEI code die per zender te volgens is.
Stel nu eens dat...

Elke attack vector is er eentje. Hoe minder vectoren hoe beter. 0 zal wel niet lukken.

Het specifieke gevaar van de ingebouwde contactor is niet alleen dat het energiebedrijf hem kan uitzetten in geval van dwaallicht, maar dat in theorie iedereen dat kan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 9 januari 2025 21:10:56 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
eSe

Honourable Member

Dat wordt dan ook nog als positief voor de klant voorgesteld omdat er dan niemand meer moet langs komen om de meter te openen of te sluiten

Als er dan toch niemand komt, open de meter en overbrug hem. :+
(we blijven Belgen hè)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
McAwesome

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 21:08:59 schreef maartenbakker:
[...]
Het specifieke gevaar van de ingebouwde contactor is niet alleen dat het energiebedrijf hem kan uitzetten in geval van dwaallicht, maar dat in theorie iedereen dat kan.

In geval van (hybride)oorlog, veelvuldige cyberaanvallen of administratieve dwalingen met langdurige gevolgen zou ik er wel niet mee inzitten om de zegels te verbreken en die rotcontactor door te verbinden. Elektriciteit is tenslotte een basisbehoefte en ik betaal daar ook voor.

mvdk

Golden Member

In m'n stoppendraaier tijd kwam ik weleens bij een klant, stond de monteur van Pruisken ernaast te glimlachen, zat de storing "buiten". Het zegel was dan al van de kast. Meterzegels horen in orde te zijn, ook bij doehetzelven behoor je niet aan de meterzegels te komen.
Maar goed, als alles opgelost was, vroeg ik aan de klant oftie de kast weer afgezegeld wilde hebben, of dat ik 't maar zo kon laten.
Ik was service gericht.. :+

Edit: bij hybride/digitale of hoe noemen we dit, aanvallen. Ik zou wat anders uitzoeken. Heel misschien zit die klantenadministratie wel redelijk goed beveiligd. Ik zou inzetten om in het land zoveel mogelijk bruggen open te draaien. Die dingen worden tegenwoordig bijna allemaal op afstand bediend.
Daarmee creëer je nou pas echt chaos.
Al het mindere is prutswerk.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 9 januari 2025 22:08:37 (30%)

maartenbakker

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 21:49:33 schreef McAwesome:
[...]

In geval van (hybride)oorlog, veelvuldige cyberaanvallen of administratieve dwalingen met langdurige gevolgen zou ik er wel niet mee inzitten om de zegels te verbreken en die rotcontactor door te verbinden. Elektriciteit is tenslotte een basisbehoefte en ik betaal daar ook voor.

Dat zouden jij en ik doen, maar de cyberaanval is dan ondertussen wel geslaagd... Zoals je bij privacy zoveel mogelijk vectoren moet uitschakelen zo ook bij sabotage.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op donderdag 9 januari 2025 22:04:29 schreef mvdk:
In m'n stoppendraaier tijd kwam ik weleens bij een klant, stond de monteur van Pruisken ernaast te glimlachen, zat de storing "buiten". Het zegel was dan al van de kast. Meterzegels horen in orde te zijn, ook bij doehetzelven behoor je niet aan de meterzegels te komen.
Maar goed, als alles opgelost was, vroeg ik aan de klant oftie de kast weer afgezegeld wilde hebben, of dat ik 't maar zo kon laten.
Ik was service gericht.. :+

als de meterkast vervangen word, en vaker de draden van meter naar meterkast dan te kort zijn dan word het zegel wel verbroken. nu mag je sinds een paar jaar geen hoofdzekeringen meer vervangen als zegelgerechtigd installateur maar wel de meterkast vervangen en dus daarom de zegels verbreken en vernieuwen. daar worden dan wel de nummers van bijgehouden en foto's van gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op donderdag 9 januari 2025 11:56:56 schreef RAAF12:
https://tweakers.net/nieuws/230576/34-belgen-werden-aangeklaagd-vanweg…
Dat gaan we volgen en kijken wat de rechter ervan vind :-)

je topic titel laat uitschijnen dat alle Belgen worden aangeklaagd (ollandse overdrijving?...), het gaat slechts om 34 koppigaards, dat valt dus nog mee.

Je moet ook niet wachten op uitspraak van de rechter, die was er al voor drie zaken. ( btw, de weigeraars kregen ongelijk..)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/08/digitale-meter-rechter/

maartenbakker

Golden Member

Belgen zonder lidwoord, getal of bijvoegelijk naamwoord ervoor, suggereert geen specifiek aantal.

mel

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 22:56:23 schreef testman:
[...]

als de meterkast vervangen word, en vaker de draden van meter naar meterkast dan te kort zijn dan word het zegel wel verbroken. nu mag je sinds een paar jaar geen hoofdzekeringen meer vervangen als zegelgerechtigd installateur maar wel de meterkast vervangen en dus daarom de zegels verbreken en vernieuwen. daar worden dan wel de nummers van bijgehouden en foto's van gemaakt.

Ik verbrak altijd de zegels.. deed mn werk en als ik een monteur van Delfland in de buurt zag rijden, vroeg ik of hij er een zegel op wilde zetten....Op een gegeven moment zei hij, hier heb je een zegeltang, leen n maar.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 21:08:59 schreef maartenbakker:
[...]
Elke attack vector is er eentje. Hoe minder vectoren hoe beter. 0 zal wel niet lukken.

In NL is het al een tijdje (wettelijk) verboden een meter op afstand uit te schakelen. In de laatste versies zit die mogelijkheid er ook niet eens meer in dus valt er niet zoveel meer te dwalen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Op vrijdag 10 januari 2025 02:51:49 schreef maartenbakker:
Belgen zonder lidwoord, getal of bijvoegelijk naamwoord ervoor, suggereert geen specifiek aantal.

Ik ben ook slechts de boodschapper en voel mij niet aangesproken door onze Belgische vriend. En een steekje onder water op zijn tijd moet kunnen. Als ik het goed begrijp is een rechtzaak tegen die paar Belsen in kwestie bij voorbaat kansloos en kunnen we geen precedent verwachten, hoe jammer is dat.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
Sine

Moderator

Op vrijdag 10 januari 2025 00:53:55 schreef kris van damme:

Je moet ook niet wachten op uitspraak van de rechter, die was er al voor drie zaken. ( btw, de weigeraars kregen ongelijk..)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/08/digitale-meter-rechter/

Inderdaad, de enige uitkomst die je daarvan kunt verwachten ...

Dit topic gaat überhaupt niet over elektronica, en gezien de TS niet in de koffiecorner kan heeft een move die kant op ook niet veel zin.
Daarom gaat deze dicht.

Dit topic is gesloten