Nieuw(ere) computer met MSDos

Hoeben

Golden Member

Ik heb weer eens een project met MSDOS: een computer is kapot, VGA werkt niet, harddisk kapot etc. Maar originele floppys zijn wel aanwezig. En ik kan wel aan een backup van de floppys komen.

De vraag:
Is het mogelijk MSDos op een nieuwe computer te zetten? Een virtual machine gaat denk ik niet werken want de software heeft twee seriële poorten nodig, vaak schrijft zoiets daar rechtstreeks in de IO-map. Waarvan ik verwacht dat Virtualbox dat niet aankan. Niet getest trouwens.

Iemand ervaring hiermee? Misschien kan een virtual machine en dan 2 USB-RS232 converters het wel doen?

Kijk eens naar dit verhaal: https://www.dosbox.com/

Ondersteund zeker seriële poorten.

Een oudere windows werkt al niet meer op moderne hardware
Zou me verbazen dat dos wel werkt

Als je al moderne hardware vind met 2 compoorten dan is dat intern qua techniek niet veel anders dan gewoon usb-com converters
Dus dan kun je het net zo goed op je huidige laptop testen

Arco

Special Member

Heb pas 7 nieuwe DOS mainboards weggegooid, niemand had nog interesse... :+
Heb eventueel nog wel een SBC met passive backplane.

Computers van de laatste 15 jaar ondersteunen 'echte' DOS niet meer.
(misschien dat bedrijven als ICP of HCS nog wat hebben (zijn industrieele boards)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zijn zeer goede PC emulators te downloaden die draaien onder Windows (de host) en een PC nagenoeg timing nauwkeurig kunnen emuleren met diverse soorten hardware configuraties zoals BIOS-type (AMI etc) CPU-type (vanaf bijv, 8086 of 80286 t/m Pentium-Pro) Display-type (Hercules-CGA-VGA-SVGA etc.) Serieele en Parallel poorten gemapped naar PC poorten indien aanwezig, en evt netwerk ondersteuning en uiteraard floppys en harddisk ondersteuning als file images op de host en die dan bijv. MS-DOS en zelfs Windows 3.11 kunnen draaien op je host. Deze PC emulatoren proberen de timing van de orginele hardware configuratie na te bootsen en niet zoals DOSBox een full speed PC emulatie die conflicten met gecodeerde/geprogrammeerde timing in software kan geven.

Als je een Windows PC hebt die is uitgerust met twee hardware serieele poorten dan zou het mogelijk zijn deze poorten te gebruiken binnen de PC emulator.

fatbeard

Honourable Member

Op vrijdag 10 januari 2025 17:58:15 schreef Swake:
Kijk eens naar dit verhaal: https://www.dosbox.com/

Ondersteund zeker seriële poorten.

Jammer maar helaas: dat is dus niet zo.

De meeste programma's werken prima, maar zodra het op andere output dan disk of scherm aankomt laat DosBox 0.74-3 het hopeloos afweten.
Niet heel verrassend, want het is per slot van rekening gemaakt om oude DOS spelletjes te spelen (en die hadden meestal geen boodschap aan seriële of paralelle poorten).

Er schijnen een paar custom builds rond te zwerven die specifiek het seriële probleem tackelen, maar dat vereist meestal dat je de boel zelf compileert...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
r3m

Golden Member

MS-dos 5 en nieuwer werken op moderne computers(itt tot oude Windows versies zijn hier geen drivers voor nodig).
Anders kun je altijd uitwijken naar Freedos, 98% van de dos applicaties draait hieronder. Deze kun je zelfs vanaf een USB stick starten.

VMWare workstation werkt bij mij goed met Dos en 'echte' seriele poorten, usb converter heb ik nooit geprobeerd.

Of installeer Windows 98 SE (Second Edition) op een nieuwe PC.
In Windows 98 SE heb je automatisch MSDOS tot je beschikking (MSDOS V7.1) en kun je alle hardware poorten vrij benaderen mocht je software dat nodig hebben.

Hoeben

Golden Member

Op vrijdag 10 januari 2025 20:14:27 schreef Bobosje:
Of installeer Windows 98 SE (Second Edition) op een nieuwe PC.
In Windows 98 SE heb je automatisch MSDOS tot je beschikking (MSDOS V7.1) en kun je alle hardware poorten vrij benaderen mocht je software dat nodig hebben.

Op moderne computers zitten geen seriële poorten. En insteekkaarten gaan software/drivers nodig hebben die er niet zijn voor MSdos. En dan is het maar de vraag hoe de bestaande (PLC-programmeer)software dat aanspreekt.

Er zijn nog serieele insteekkaarten te krijgen voor moederborden en evt. met drivers voor Windows 98SE. De seriele poorten kun je dan in Windows 98SE MSDOS mode gebruiken.
E.e.a. is afhankelijk welke uitbreidingslots er (nog) op je moederbord aanwezig is (zijn).

Op vrijdag 10 januari 2025 17:48:09 schreef Hoeben:
Ik heb weer eens een project met MSDOS: een computer is kapot, VGA werkt niet, harddisk kapot etc. Maar originele floppys zijn wel aanwezig. En ik kan wel aan een backup van de floppys komen.

De vraag:
Is het mogelijk MSDos op een nieuwe computer te zetten? Een virtual machine gaat denk ik niet werken want de software heeft twee seriële poorten nodig, vaak schrijft zoiets daar rechtstreeks in de IO-map. Waarvan ik verwacht dat Virtualbox dat niet aankan. Niet getest trouwens.

Iemand ervaring hiermee? Misschien kan een virtual machine en dan 2 USB-RS232 converters het wel doen?

geen vga is vaak een kwestie van de videokaart eruit trekken en terugsteken. pinnen van de isa kaart en socket waren nog vernikkeld en worden weleens vuil. als de kaart het dan nog niet doet probeer eens het videogeheugen. toen zat er nog los videogeheugen op welke je eruit kon halen, met minder geheugen werkt het nog wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Op vrijdag 10 januari 2025 20:01:25 schreef r3m:
MS-dos 5 en nieuwer werken op moderne computers(itt tot oude Windows versies zijn hier geen drivers voor nodig).
Anders kun je altijd uitwijken naar Freedos, 98% van de dos applicaties draait hieronder. Deze kun je zelfs vanaf een USB stick starten.
VMWare workstation werkt bij mij goed met Dos en 'echte' seriele poorten, usb converter heb ik nooit geprobeerd.

Nieuwe PC's draaien zeker geen DOS meer (ja, misschien een paar programma's die niet veeleisend zijn). Seriele poorten werken niet (zijn geen legacy poorten meer)
Tevens ontbreekt ondersteuning in hardware (southbridge), en biosroutines zijn er niet meer.

Deze met 2 seriele poorten heb ik nog liggen NOS met Pentium III

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een PC104 "Single Board Computer" is ook een oplossing. Veel PC104 worden standaard geleverd met 2x of 4x RS232 (en vele features meer uiteraard).

Hier een voorbeeld van een PC104 met 4x RS232 :

Datasheet_PC104_CM1-BT1_20230316.pdf

PE9SMS

Golden Member

This signature is intentionally left blank.

Op vrijdag 10 januari 2025 21:12:39 schreef Arco:
[...]
Deze met 2 seriele poorten heb ik nog liggen NOS met Pentium III

Deze kom ik wel tegen in ABB robots, worden flinke prijzen voor gevraagd.

fred101

Golden Member

Kun je de PC niet gewoon repareren? Eerste de back up batterij en de voeding controleren.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 11 januari 2025 11:01:41 (44%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Hopen dat we hem de volgende keer weer gerepareerd krijgen is nou niet echt een lekkere bedrijfsvisie
Ik snap dat je wil migreren naar bestelbare componenten

fatbeard

Honourable Member

Dat is dus een illusie: wat vandaag prima verkrijgbaar is hoeft dat over 10 jaar niet meer te zijn.
Sterker nog: dat is in de IT vrijwel gegarandeerd...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De Dell Optiplex (niet de allernieuwste waarschijnlijk) heeft nog een seriele poort. Of die op dos loopt, dat kan ik niet zeggen. Bijvoorbeeld Dell Optiplex 755.

Arco

Special Member

Ik weet van bijv. Asus MB's dat die al sinds 2009 geen DOS ondersteuning meer hebben...

Als het moederbord nog PCI sloten heeft dan is het mogelijk om een PCI insteekkaart met bijv. 2x RS232 poorten en 1x parallel poort te installeren. Drivers voor Windows 98SE en hoger (Windows 7, 8 en 10) en voor MSDOS zijn beschikbaar.

Op zaterdag 11 januari 2025 11:23:36 schreef fatbeard:
Dat is dus een illusie: wat vandaag prima verkrijgbaar is hoeft dat over 10 jaar niet meer te zijn.
Sterker nog: dat is in de IT vrijwel gegarandeerd...

Wat is daar dan een illusie aan? Als ik alles in mijn fabriek de komende 10 jaar kan uitwisselen, geeft dat prima mogelijkheden om je onderhoudsplan bij te stellen tegen de tijd dat dat niet meer is

Iets hebben draaien en hopen dat het niet kapot gaat, en dan hopen dat het te repareren is? Ik zou het niet willen hebben

Arco

Special Member

Op zaterdag 11 januari 2025 15:31:20 schreef Bobosje:
Als het moederbord nog PCI sloten heeft dan is het mogelijk om een PCI insteekkaart met bijv. 2x RS232 poorten en 1x parallel poort te installeren.

Dat zijn geen legacy poorten, maar poorten met een PCI bus adressering.
Meeste nieuwe MB's hebben geen decoding meer (southbridge) voor het oude ISA adresbereik, dus legacy poorten is dan niet meer mogelijk.

Hoeben

Golden Member

Aha, ik heb dus een moederbord met Southbridge nodig voor MSDOS en RS232?

Dan kan ik al meer gericht zoeken. Of ik ga naar PC104 systemen, dan heb ik wel nog een compleet systeem nodig met behuizing etc.

Arco

Special Member

Het beste is om bij de leverancier van het board na te vragen of er DOS support is.
In de Southbridge zit (wel of niet) de adresdecodering voor het oude ISA bus adresbereik.

Ook moet de bios het ondersteunen (interruptroutines, grafische VESA modes, ...)
Op dit moment kom je dan meestal op een industrieel board uit (bijv. van HCS of iEi (voorheen ICP)

De HP Elitedesk 800G1 SFF ondersteunt Freedos 2.0, dus MS-Dos zal ook wel werken. Barebone vanaf 25 euro...
https://www.remarkt.nl/hp-elitedesk-800-g1-sff-4gen-zg

[edit]
Oeps!
Die ondersteunt geen floppydrives en pATA meer...