Nieuw(ere) computer met MSDos

Een test:

- Moederbord en BIOS zonder support voor seriele poorten en derhalve geen hardware voor seriele poorten aanwezig.
- Op moederbord een PCI insteekkaart met 2x serieel - 1x parallel en PCI drivers voor windows geinstalleerd.
- Onder Windows zijn de 2x serieel en 1x parallel poorten beschikbaar in de PCI I/O space onder COM1, COM2 en LPT1.
- In Windows DOSBox-X geinstalleerd en een file HD image als C partitie met MSDOS V6.22 erop aangemaakt.
- Telix (een comm programma) op dezelfde file HD image geinstalleerd.
- In Windows DOSBox-X gestart en laten booten vanaf de file HD image.
- Onder DOSBox-X in MSDOS V6.22 Telix gestart en COM1 poort correct ingesteld, Telix accepteerd de instelling.
- Op de PCI insteekkaart op de COM1 poort pin 2 en pin 3 doorverboden voor een TXD naar RXD echo.
- In Telix tekst intoetsen verschijnt als echo op het scherm.
- Met de doorverbinding pin 2 en pin 3 verbroken is er in Telix geen echo meer bij het intoetsen van tekst.

M.a.w. al zit de seriele poort in de PCI I/O space in Windows onder DOSBox-X met MSDOS V6.22 wordt daar een legacy seriele poort van gemaakt. :)

Waarschijnlijk werkt dit ook met 86Box misschien test ik dat ook nog.

r3m

Golden Member

Ik heb dit uit nieuwsgierigheid ook nog eens geprobeerd.
Freedos 1.3 draait op een Dell rugged tablet van 2022.
Herkend de nvme schrijf(zichtbaar in FDISK) en kan met mode beide seriele poorten configureren zonder problemen, mijn testbank kan uitgelezen en aangestuurd worden.
USB diskette stations worden door Freedos ondersteund en ik kan hier iig diskettes uitlezen.

Ook met 86Box lukt het me om in MSDOS V6.22 met Telix een legacy poort te gebruiken.
Ook hier draait 86Box op een Windows systeem met een moederbord zonder serieele (RS232) poort ondersteuning maar met een PCI insteekkaart met 2x serieel (RS232) en 1x parallel erop.
Dezelfde test als boven, met COM1 poort pin 2 en pin 3 op de PCI insteekkaart doorverbonden is er een TXD naar RXD echo in Telix onder MSDOS V6.22 in 86Box. Zonder die doorvebinding is er geen echo meer in Telix.

DosBOX-X en 86Box kunnen dus bruikbaar zijn als het gaat om een legacy serieele poort onder MSDOS V6.22 te gebruiken op een Windows systeem dat zelf geen legacy serieele poorten heeft.