HS buisvoeding vraagjes?

rob007

Ratel Piraat

strooiveld transformator?

Klein kort vraagje?
Ik weet niet eens zeker of het zo heet maar aan welke kant van een / de transformator heb ik de minste last van inslag / brom?
.
Mijn kastje is een beetje klein dus waar zet ik dan de gelijkrichter en elco’s ?
.
ik zal ook nog kijken voor iets als een schot ook wel en dan is metaal het beste dacht ik?
Metaal/blik… aluminium??? printplaat???
Metaal / blik is de meest effectieve afscherming toch?
.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgmZt6bJMsvE…

( op het plaatje links 2 transformatortjes - rechts die 3 rolletjes )
Bij de aller linker trafo is de kant waar de schroefjes komen de minste straling toch?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Gevoelige trafootjes zaten vaak in een mu-metalen behuizing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Ratel Piraat

Hallo Arco,

Dankjewel voor jou schrijven!
ja ik heb de gaatjes voor de trafo er al in geboord maar dan zo dat ik ook nog kan draaien.
En je schrijft afgeschermd ik heb een oud koekjesblik geopereerd zodat ik nu een schotje van blij om de transformator kan maken, dit in de hoop dat het voldoet… ?
Het gaat om een klein transformatortje voor hooguit 1 2 buisjes als ze niet te veel trekken.
Wil hem als voeding voor kleine prutsjes gebruiken, dus zo dat ie los blijft en inzetbaar voor…
moet ik ook nog ff kijken ik heb gelijkrichter en 2 elco’s om het af te vlakken –
en de gloei moet ik ook ff kijken wissel en dan ook gelijk gericht…
Moet ook ontkoppelen, wat is slim? 10NF of 100nF of… ?
Het moet ook weer niet te gek worden, laat ie strakjes eerst maar bewijzen dat ie het waard is die trafo.

Tot zo ver heel eventjes weer!
VrGr Rob

De beste afscherming tegen magnetische velden is staalplaat.
Tegen hoogfrequent is dat aluminium, koper of messing, maar het mag ook staalplaat zijn. Koper of printplaat geeft geen afscherming tegen magnetische velden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Ratel Piraat

Hallo Martin,
DAT, juist DAT, had ik eigenlijk zelf moeten weten! ( maar eerlijk nee dus! :/ )
ik heb nu zo’n PC voeding de geschakelde voeding er uit gesloopt en zet daar dat HS transformatortje in.
.
Nog wat anders, nu zag ik in een van die PC voedingen ook een smoorspoel in de vorm van kleine transformator nu misschien ook te gebruiken daarvoor? (moet ff zoeken maar heb hem ergens)
of de 220~ kant van een klein ander transformatortje daarvoor gebruiken?
Ik bedoel om daar 300V doorheen te doen als smoorspoel?
Kan neem ik aan nooit geen kwaad want tis maar een paar mA
.
Dit voor als ik weer eens wil prutsen met 1 of 2 buisjes je weet wel…

VrGr Rob