Samsung TV LE40A656

Beste mensen,

Ik ben splinternieuw op dit forum en heb geen verstand van elektronica.

Mijn Samsung tv geeft een knipperend rood lampje bij opstarten en weigert vervolgens op te starten. Je hoort de ventilator draaien maar de tv start niet op. Ik zag al oude berichten op het forum.

Ik stuur wat fotos mee, ongetwijfeld hebben jullie kenners goede ideeën van wat er mis kan zijn. Ik vind het zonde om de TV direct weg te doen, dus wellicht weten jullie iemand die dit zou kunnen fixen? Uiteraard wil ik de kosten betalen, mits het nog interessant is om te repareren.

Graag advies.

groet
bert

De omcirkelde elco's lijken behoorlijk bol te staan, die zijn in elk geval defect en moeten vervangen worden. Mogelijk zijn er meer elco's die vervangen moeten worden, maar nog niet bol staan of stoom hebben afgeblazen.

set SCE to AUX.

Bij deze TV altijd ALLE secundaire elco's vervangen !! is de ene nog niet bol, over een week na vervangen wel..

op een een of ander manier is bij het verplaatsen van dit topic mijn reactie niet mee verplaatst :?

WillemV2

Special Member

Op dinsdag 14 januari 2025 17:15:23 schreef bertjong:
.... Ik vind het zonde om de TV direct weg te doen, dus wellicht weten jullie iemand die dit zou kunnen fixen? Uiteraard wil ik de kosten betalen, mits het nog interessant is om te repareren.

Graag advies.

groet
bert

Als je zelf aan de slag wilt: zie advies Nonius
Als je het wilt laten doen: plaats een oproep in Vraag&Aanbod

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op woensdag 15 januari 2025 08:31:49 (30%)

Maar als we reëel zijn, de datestamp op de print is 2007. Als je dan iemand wilt betalen om te laten repareren, zegt de wet op behoud van ellende dat na een paar weken er iets anders het begeeft. Of het vervangen van wat condensatoren helpt niet en hij/zij moet tot de conclusie komen dat het een groter defect is. Economisch is het niet verstandig om dat risico te nemen. Hoe vervelend ook, ik hou ook niet van weggooien.
Het geld kun je eventueel bij de kringloop besteden voor je geweten.

Als er een hobbyist is die het leuk vindt om het voor een kleine versnapering te doen, kun je het altijd proberen.

Tsja, een 18 jaar oude TV van mezelf zou ik zonder meer weer repareren, maar voor derden is het volstrekt niet interressant.

Als ik OP was dan zou ik de elco's proberen te bestellen (maak goede foto's ervan, post die hier, en hopelijk kan iemand u de bestelnummers van goede vervang-elco's opgeven). En dan óf zelf de elco's erin solderen, óf naar een lokaal repair-café gaan en vragen of ze de elco's er in willen solderen. En hopen dat het met alleen de elco's vervangen verholpen is (die kans acht ik trouwens redelijk groot).

In dat geval zou OP voor, ik schat maximaal 10-15 euro (?) weer een werkende TV hebben.

set SCE to AUX.
fred101

Golden Member

Dan moet hij wel soldeer apparatuur hebben en 2 rechter handen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dit is prima te doen voor een beginner.. beter dan vragen om een BGA te vervangen...

fred101

Golden Member

Ja dat is zo ,maar dat denk ik niet gezien zijn start post:

dus wellicht weten jullie iemand die dit zou kunnen fixen?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs