te hoge circuitimpedantie gemeten

Goedendag allen,

Even een vraag over een te hoge circuitimpedantie.

Er heeft een meting plaats gevonden en die gaf een te hoge waarde, namelijk Zs = > 9,99 kohm. De maximaal toegestane waarde voor de toegepaste beveiliging is 166 ohm.

Nu wil ik gaan kijken naar de oplossing en wil dingen gaan uitsluiten. Maar omdat ik zelf niet zo apparaat heb wil ik graag weten hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Zelf heb ik een digitale multimeter, een stroomtang (Fluke 376 FC) en een isolatietester (fluke 1507)

Kan ik met een van deze apparaten een test uitvoeren om dingen uit te sluiten?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

de volgende vraag gaat komen: tusen welke punten is er 9,99kOhm gemeten ? L en N of N en E ? ik gok tussen N en E, met als oorzaak een onbestaande aarde?

Voor een impedantie fout Zs te lokaliseren heb je genoeg aan continuiteitsmeting van de aarding met een ohmmeter.
Zs is tussen L en PE
Zi is tussen L en N

[Bericht gewijzigd door OXO op woensdag 15 januari 2025 19:46:42 (16%)

ik las te snel.. , Zs , het stond in de openingspost van TS.. :-)

dus, waarschijnlijk is je aarde zowat onbestaande, of is de aardgeleider ergens onderbroken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Welke circuitimpedantie! Er zijn er twee.
Hoe kom je erbij dat de max circuitimpedantie 166 Ohm mag zijn?
Voor welke toepassing is dat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op woensdag 15 januari 2025 20:24:27 schreef Toeternietoe:
Welke circuitimpedantie! Er zijn er twee.
Hoe kom je erbij dat de max circuitimpedantie 166 Ohm mag zijn?
Voor welke toepassing is dat?

166 ohm maximaal voor een hulpaarde, veiligheidsaarde maximaal 1,5 ohm. hulpaarde in geval dat alle groepen in de groepenkast achter een 30mA aardlek zitten. evengoed zou ik ook zeggen dat er ergens op een groep de aarde mist, niet de hoofdaarde van de hele meterkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie net dat de Fluke 1507 van TS een continuiteitsmeting aan boord heeft.
Fluke noemt het aardleidingweerstandsmeting ... 3x woordwaarde :P

Is die slechte hoge ZS op meerdere plaatsen gemeten of alleen op het ongunstigte punt in de installatie? en is aldaar ook een ZI meting gedaan?
De aardverspreidingsweerstand RA met de zs meting is bij benadering
RB trafo/nulaarde 0.5 Ohm +1/2 RI + Ra. Daarom is de RI meting ook van belang, want bij verf op de aardcontacten of bv een slechte las of verbinding is de RI hoog.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op woensdag 15 januari 2025 19:43:10 schreef kris van damme:
de volgende vraag gaat komen: tusen welke punten is er 9,99kOhm gemeten ?

Als er getest/gekeurd wordt op aardingsweerstand, dan wordt een duur apparaat gebruikt wat door middel van een extra meetpunt de weerstand van je aarddraad naar DE aarde meet. Hoe ie dat meet doet er niet toe. In theorie hoeft ie dus alleen de aarddraad te hebben, in de praktijk heeft ie nog 1 of 2 andere aardings-punten nodig om de weerstanden van die punten er uit te kunnen halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Dat klopt, er heeft inderdaad een keuring plaats gevonden met dit als resultaat.

Nu wil ik graag de boel van lasdoos naar lasdoos willen doormeten om te kijken waar de fout zit om dit te herstellen.

Nu heb ik even hulp nodig dit aan te pakken.

Heb even twee wcd gepakt van verschillende groepen. 1 is getest en had geen bijzonderheden en degene met afkeur. Heb een ohmmeter gezet op de fase en de aarde en krijg op beide dezelfde waarde. Idem met een isolatie test.

Is er een plan van aanpak of kan dat alleen met zo'n duur apparaat?

Ik vraag me af wat je wil meten, of je dat zelf ook weet?
Als je met een multimeter een weerstand kan meten tussen fase en aarde met verder alles ontkoppeld dan lijkt het me zeer nuttig een professional erbij te halen.

Misschien eens uitleggen waaraan je meet en hoe je meet?

Op woensdag 15 januari 2025 19:25:07 schreef bvezwolle:

Er heeft een meting plaats gevonden en die gaf een te hoge waarde, namelijk Zs = > 9,99 kohm. De maximaal toegestane waarde voor de toegepaste beveiliging is 166 ohm.

Als het voor de hele installatie geld dan hoofdaarde bij kWh meter nalopen. Het lijkt dan op een TT installatie met een onderbreking in of naar aardelektrode.
Zijn er graafwerkzaamheden geweest, of werkzaamheden aan gas/waterleiding?

Mocht het voor 1 groep gelden.
Dan lange draad aan de hoofdaarde vastmaken, fluke 1507 gebruiken op Ohms, en dan vanaf betreffende groep aarddraden meten vanaf lasdoos naar lasdoos tot in de meterkast.

Plaats eens een foto van de meterkast en aarding om en nabij de kWh meting

KHJM

Special Member

Op woensdag 15 januari 2025 19:25:07 schreef bvezwolle:

166 ohm is van toepassing op een TT stelsel waarin de installatie aanvullend wordt beveiligd met een aantal aardlekschakelaars. 166 ohm is dan van toepassing op het verste punt in de installatie, maar ook daar wil je dat niet met gezond technisch verstand.

Wat ik nog steeds niet goed kan herleiding in dit topic is waar dat nu precies de te hoge weerstand is gemeten. Meet men dit in de verdeelkast op het overdrachtspunt of meet men dit op bijvoorbeeld een contactdoos in de installatie?

Dan lange draad aan de hoofdaarde vastmaken, fluke 1507 gebruiken op Ohms, en dan vanaf betreffende groep aarddraden meten vanaf lasdoos naar lasdoos tot in de meterkast.

Er is geen melding van een Zi fout, dus L en N zijn inorde.
Dan kan L of N gebruikt worden als laaaang "meetsnoer"

L, N en PE van betreffende kring afkoppelen.
L en PE met elkaar verbinden.
Met een simpele ohmmeter hoor je nu tot op het verste punt van de kring een weerstand van enkele ohm te meten tussen L en PE, nl de weerstand van koperdraad.
Wel alle verbruikers van die kring uitzetten, uitpluggen,...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op zondag 19 januari 2025 11:36:51 schreef OXO:
[...]

L, N en PE van betreffende kring afkoppelen.
L en PE met elkaar verbinden.
Met een simpele ohmmeter hoor je nu tot op het verste punt van de kring een weerstand van enkele ohm te meten tussen L en PE, nl de weerstand van koperdraad.
Wel alle verbruikers van die kring uitzetten, uitpluggen,...

Dan is de methode van HD13 toch veel beter en veiliger (en nog sneller ook).

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

(en nog sneller ook).

Is afhankelijk van hoelang het draadje moet zijn en hoe dikwijls het ergens achter blijft hangen... of dat jezelf er blijft achter hangen vanop een (trap)ladder. :'(
Als we vroeger de continuiteit van een 2km lange voedingslijn moesten meten was dat alleszins niet met een los draadje.

Is dit op dezelfde lokatie en dezelfde groepen als de meting van de isolatie weerstand in September? Deze hadden dezelfde uitkomsten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op zondag 19 januari 2025 11:07:58 schreef KHJM:

Wat ik nog steeds niet goed kan herleiding in dit topic is waar dat nu precies de te hoge weerstand is gemeten. Meet men dit in de verdeelkast op het overdrachtspunt of meet men dit op bijvoorbeeld een contactdoos in de installatie?

Op een WCD :-)

Op zondag 19 januari 2025 16:08:31 schreef Hunebedbouwer:
Is dit op dezelfde lokatie en dezelfde groepen als de meting van de isolatie weerstand in September? Deze hadden dezelfde uitkomsten.

Die van 3 jaar geleden bedoel je? Nee gelukkig niet, dat zou niet best zijn als dat nog niet opgelost was ;-)

Zit wel in dezelfde straat en is ook monumentaal, misschien is dat het :-)

KHJM

Special Member

Op zondag 19 januari 2025 16:58:56 schreef bvezwolle:
[...]

Op een WCD :-)

Aha, dat maakt het leven makkelijk.

Als het een contactdoos is met steekcontacten dan kan je op je PE nog wel eens overgangsweerstand hebben zitten. Een keer er opnieuw in steken en dan kan het al opgelost zijn. Anders even vanaf daar kijken hoe de voeding komt en stukje voor stukje de verbindingen controleren.