Extra groepenkast op zolder

Er komt een verdieping op onze woning erbij en daar zullen 2 extra groepen nodig zijn plus de omvormer van de zonnapanelen zal worden verplaatst naar deze verdieping. Kan iemand aangeven welke onderdelen ik nodig heb? Ik heb zelf ook al een poging gedaan maar lees dingen over selectiviteit en mAh waardoor ik twijfel.

Er loopt dus al een 5 aderige kabel naar de 1ste verdieping, die gemakkelijk verlengd kan worden naar de zolder.

[Bericht gewijzigd door battler op woensdag 15 januari 2025 23:48:31 (14%)

mel

Golden Member

Ik zou zeker geen kabel van 5g2,5 willen hebben naar een onderverdeler. Neem tenminste 4 mm

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nederland of België? Of nog een ander land? Maakt veel verschil hier.

die kabel lekker laten voor de zonnepanelen en 2 nieuwe kabels trekken voor de zolder groepen. 2 groepen in de groepenkast bijmaken. ik mag denken dat het slaapkamer(s) worden? dan denk ook aan een data aansluiting voor internet/tv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Op het bedradingsplan lijkt het om een paar lampjes te gaan.
Groep van maken en bij de zonnepanelen een B6 automaatje erbij klussen voor de werkschakelaar. Niet charmant, ook niet onveilig, maar wel snel klaar. :) Over 'overzichtelijkheid' van de installatie zou je van mening kunnen verschillen zeg maar.

Als er ook WCDs enzo bij komen, dan wordt het een ander paar mouwen (met name in de hoek van 'houd het overzichtelijk'). Dan kun je inderdaad beter een kabeltje bij leggen naar de zekeringkast in de meterkast en daar een extra zekering voor die groep in klussen.
Tenzij je spannende dingen van plan bent, kun je prima 2 kamers in 1 groep hebben. Niet zo handig voor 'continuïteit' in de zin van: als de automaat tript, dan zit alles in het donker. Er zal nu ook wel verlichting zijn, die zit dan op een andere automaat en blijft dan dus werken.

Als je de bestaande kabel wilt gebruiken (het lijkt erop dat je een extra kabel niet ziet zitten), dan is er natuurlijk geen selectiviteit als de zon niet schijnt. Of dat erg is... tsja... Je kunt niet alles hebben.

Op donderdag 16 januari 2025 07:22:30 schreef Harrie729:
Nederland of België? Of nog een ander land? Maakt veel verschil hier.

Nederland

Op donderdag 16 januari 2025 08:07:54 schreef testman:
die kabel lekker laten voor de zonnepanelen en 2 nieuwe kabels trekken voor de zolder groepen. 2 groepen in de groepenkast bijmaken. ik mag denken dat het slaapkamer(s) worden? dan denk ook aan een data aansluiting voor internet/tv.

Misschien kan dit wel de netste oplossing zijn want dan heb ik alles alsnog in 1 groepenkast en scheelt een hoop materiaal. Er komt ook een wasmachine en droger dus bij elkaar denk ik 4 aparte kabels/leidingen (2 groepen voor verlichting/WCD en 2 aparte groepen voor Wasmachine Droger).

Op deze tekening heb ik dus 4 nieuwe kabels naar boven en dan op de plek van omvormer wordt er een kabel doorgetrokken naar de zolder. In principe kan ik zelfs de omvormer op de 1ste verdieping laten staan en langere Solar kabels maken.

[Bericht gewijzigd door battler op donderdag 16 januari 2025 14:27:12 (16%)