Feedback nieuw ontwerp

maartenbakker

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 19:20:49 schreef DK:
Bezwaren wegnemen? Stemmen?
Jullie moeten blij zijn dat er om inspraak gevraagd wordt
Er is niks democratisch aan
Genoeg websites waar zoiets zonder vooraankondiging gewoon gepusht wordt

Dat lijkt me een zeer onproductieve mentaliteit, net zo slecht als "alle verandering is slecht".

Maar nogmaals, we denken in een heel eenkennig straatje. Waarom zou er een noodzaak zijn om iedereen dezelfde oplossing te bieden? Als je even afscheid neemt van dat idee, hoeft er nergens over gestemd te worden. Dan hoef je alleen maar wat feedback te verwerken van de mensen die het leuk of voordelig vinden om een bepaald thema te gebruiken. Niks mis met vooruitgang als het een verbetering inhoudt, maar je kant het ook te ingewikkeld maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Onproductief? Geen idee
Als elk bedrijf alle beslissingen liet maken door de meerderheid op de werkvloer is binnen 5 jaar het gros van de bedrijven failliet

maartenbakker

Golden Member

"Jullie moeten blij zijn dat" kan eigenlijk nooit de eerste helft zijn van een productieve suggestie, verder hoef je niet door te denken, denk ik. Het is een hakken-in-het-zand uitspraak, net als "ik haak af als er iets verandert".

Een forum is geen bedrijf, maar bedrijven waar suggesties van de werkvloer korte lijntjes naar boven hebben (geen democratie maar inspraak, dat is wat anders!) floreren bovengemiddeld.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 januari 2025 20:20:42 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi GJ_

Ik heb volop waardering voor Jeroen(en anderen) die dit forum al zolang in de lucht houden.
Maar wat was, betekend niet zoveel aan wat komen gaat, wat mij betreft is het forum uitontwikkeld en
zou alleen een paar kleine aanpassingen kunnen gebruiken die niet de hele interface overhoop haalt.

Overgaan naar een hele andere interface omdat er veel "trafic" is van mobiele apparaten, en ik ervaar geen enkel probleem met mobiele apparaten...
Dus wat is de echte rede dan, daar denk ik dus aan, als je begrijpt wat ik bedoel? ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 20:16:50 schreef DK:
Onproductief? Geen idee
Als elk bedrijf alle beslissingen liet maken door de meerderheid op de werkvloer is binnen 5 jaar het gros van de bedrijven failliet

Nee dat zijn meestal de bedrijven die erg succesvol zijn. In ieder geval de beste bedrijven om er te mogen werken. De bedrijven die je alles door je strot duwen die zijn misschien ook wel succesvol maar het verloop van personeel is er ook het grootst.
Maar het gaat er niet zozeer om dat die beslissingen altijd door de meerderheid moeten worden gedragen, maar dat het personeel gewoon het gevoel heeft dat er naar ze geluisterd word en dat hun mening ook telt. Er hoeft dan ook niet over elke beslissing te worden gestemd of worden meegepraat maar wel over zaken die het personeel aangaan.

RAAF12

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 20:07:10 schreef GJ_:
[...]nope, dat is het niet. Het is meer een uit de hand gelopen hobby. Ik ben zelf niet de grootste fan van het nieuwe design, maar heb wel waardering voor onze opperCO die er heel erg veel vrije tijd in heeft gestoken zonder er iets voor terug te krijgen.

Maar de website brengt wel flink wat geld op als die verkocht zou worden. Dat is vast een leuke bijkomstigheid voor de stichting.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
Roches

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 20:18:45 schreef maartenbakker:
Een forum is geen bedrijf, maar bedrijven waar suggesties van de werkvloer korte lijntjes naar boven hebben (geen democratie maar inspraak, dat is wat anders!) floreren bovengemiddeld.

En dat is nu precies waarom mijn werkgever in de Quote500 staat, ook luisteren naar de werkvloer...
Dat wil niet zeggen dat alles gebeurd zoals de werkvloer wil, maar die hebben er wel invloed op.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
benleentje

Golden Member

JE kan ook niet alles doen wat de bedrijfsvloer wilt en dan weten ze ook wel. Soms moeten er ook wel eens minder leuk dingen besloten worden. Men kan bv wel de wens hebben voor een grotere kantine maar kan dat wel? Maar als men dan maar wel kan meedenken over de inrichting van de kantine. En van kantine naar forum lay-out is dan nog maar een klein stapje. :).

Maar ik hoop dat het wel de koffiecorner blijft en niet de de kantine word. ;) Koffiecorner klinkt gezellig kantine is zo koud.

PS de smilles mogen wel iets groter

Paulinha_B

Honourable Member

Overgaan naar een hele andere interface omdat er veel "trafic" is van mobiele apparaten, en ik ervaar geen enkel probleem met mobiele apparaten...

Misschien zijn er wel mensen die wel problemen ervaren, of toch minstens ruimte zien voor verbetering.

Maar ik ga in zoverre mee met @Maarten: er is geen enkele reden dat eenieder dezelfde interface zou moeten aangeboden krijgen. Enerzijds kan iet of wat webserver detecteren vanaf welk soort apparaat en met welke browser hij wordt aangesproken. Anderszijds zijn er volop webdiensten die de keuze open laten tussen de "oude" en de "nieuwe" interface, zo bv. wikipedia.

In mijn vorig bericht verzuimde ik het, maar inderdaad alle lof voor de geleverde inspanningen, @Jeroen! Helaas vrees ik dat ge de hand hebt gestoken in een wespennest, en dat er u nog heel wat meer werk wacht dan voorzien. We zijn hier dan ook een veeleisend zootje techneuten... :)

fred101

Golden Member

Blackdog: Overgaan naar een hele andere interface omdat er veel "trafic" is van mobiele apparaten, en ik ervaar geen enkel probleem met mobiele apparaten...
Dus wat is de echte rede dan, daar denk ik dus aan, als je begrijpt wat ik bedoel? ;)

Dus omdat jij daar geen probleem mee hebt heeft niemand dat? Ik gebruikte mobiel nooit omdat ik het een ramp vond. Nu werkt het zelfs prettig.

Maar volgen we die redenatie. Ik ervaar geen enkel probleem bij het overgaan naar het nieuw interface op een laptop of monitor. Dus wat is de echte reden dan, dat jij dat absoluut niet wilt? >:-)

Jongens het is maar een forum interface, hoe het er uit ziet bepaald niet hoe je het ervaart. Dat doet de inhoud en de gebruikers. Als je op beantwoorden drukt ga je typen en dat is nagenoeg gelijk. De rest is wennen. Het is al behoorlijk verbetert sinds de eerste versie. Daar moest je naar het laatste bericht scrollen, daarna weer helemaal omhoog om op beantwoorden te drukken. OK, de knop " naar laatste discussie" werkt nog niet lekker maar dat is bekend en komt vast wel een verbetering. Ook ik heb de eerste week foutief op upload gedrukt maar de laatste weken niet meer. Kwestie van wennen tot het automatisch gaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Op zondag 19 januari 2025 20:32:37 schreef RAAF12:
[...]

Maar de website brengt wel flink wat geld op als die verkocht zou worden. Dat is vast een leuke bijkomstigheid voor de stichting.

Ik geloof niet dat dat meespeelt in enige beslissing. Het staat niet te koop. Laten we het hier dus verder niet over hebben, het is té offtopic.

blackdog

Golden Member

Hi Fred, :-)

Misschien gebruik jij je mobiele apparaten niet optimaal, waardoor je het gebruik niet prettig vind.
Een basis instelling van de nieuwe interface kan jou net goed uitkomen, mensen die vele info op hun grote schermen willen hebben denken daar anders over.

Maar een overzichtelijk interface met duidelijke menu structuren gaat bij mij toch echt boven het weggooien van "Real Estate" i.v.m. dat het moderner moet, of andere redenen.

Dit zijn twee plaatjes met de standaard browser van mijn Android toestel.
Hier is weinig mis mee denk ik...
https://www.bramcam.nl/Diversen/CO-Mobiel-01.jpg
.

En deze als je van "Hoogbeeld TV" houd, wat ik betreffende de display grote van mobiele telefoons onzin vind,
maar het is nog te gebruiken en mijn zegen hebben jullie.
Ik Zoom wel in met mijn twee duimen in de horizontale positie als ik iets groter wil hebben.
https://www.bramcam.nl/Diversen/CO-Mobiel-02.jpg
.

Klopt dat het bij mij goed werk Fred, maar ik weet natuurlijk niet wat voor telefoon jij hebt,
maar i.v.m. met werk in de IT weet ik vrij goed hoe CO er op andere devices uitziet.
Ik hoor en zie graag wat je probleem is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Grappig dat jij dat doet met 2 duimen waar houd je de telefoon dan mee vast?

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
EricP

mét CE

Iedereen z'n eigen lay-out is natuurlijk 'gaaf'. Maar vereist ook veel werk qua onderhoud - elke wijziging dubbel uitvoeren. En mocht er nog wat bij komen: in 3-voud. Daar zit niemand op te wachten.

Dat is ook de reden waarom veel sites onbruikbaar zijn geworden: heel veel lege ruimte en heeeeeeele grote letters, iconen, whatever omdat het nou eenmaal op een telefoon moet passen, vindt de eigenaar. De gemiddelde banksite is daarmee zinloos gewornden: als ik een transactie zoek, dan is het meestal sneller om een comma-sperated ding te downloaden en daar in te zoeken dan scrollen, scrollen, scrollen en nog eens scrollen.
Het zou dus erg jammer zijn als CO dat achterna gaat. Juist veel informatie bij elkaar en compact maar zinnig weergeven zorgt voor overzicht. Maar het is niet 'hip', dat niet nee...

benleentje

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 20:42:55 schreef fred101:
[...]
Jongens het is maar een forum interface, hoe het er uit ziet bepaald niet hoe je het ervaart. Dat doet de inhoud en de gebruikers.

Ervaring is denk het meest belangrijke van de 3. Het is in ieder geval net zo belangrijk
Als ik heel overdreven een paarse achtergrond met gele letters gaat maken dan loop 99,34% weg. :). Behalve jij dan hahaha.

Maar ik zie wel grond voor deze nieuwe indeling en aan de details moet nog worden gewerkt.

Misschien gebruik jij je mobiele apparaten niet optimaal, waardoor je het gebruik niet prettig vind.

Dat is omgekeerde logica. Waarom moet ik me in de krochten van mij mobiel verdiepen als het blijkbaar wel beter kan? Beetje raar dat er ook maar iemand is die gaat zeggen hoe ik iets moet gebruiken. En dat bedoel ik niet persoonlijk naar jouw toe maar gewoon naar iedereen die zegt hoe ik dingen moet gebruiken. Ik heb CO ook wel eens op mijn telefoon gebruikt en dat was erg behelpen voor mij ook een reden om dat toen niet meer te doen.

Apple had een keer iets met de antenne waardoor je de telefoon niet op alle manieren vast kon houden en zij vonden ook dat de mensen dat maar moesten leren. Maar andere bedrijven hadden allang geleerd dat zoals de klanten hun apparaten gebruiken dat dat dan de juiste manier is en dat de grote massa dan ook natuurlijk aanvoelt hoe ze zelf het apparaat het beste gebruiken. En voor fabrikanten is het ook het beste om daar mee te leren leven en hun apparaten zo de maken dat het voor de meeste gebruiker goed is.

fred101

Golden Member

Als ik heel overdreven een paarse achtergrond met gele letters gaat maken dan loop 99,34% weg. :). Behalve jij dan hahaha.

Mag het ook blauw met gele letters zijn?

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 19 januari 2025 21:49:42 (64%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 20:23:15 schreef blackdog:

Niet alle mobiele apparaten zijn - en niet alle gebruik van mobiele apparaten is hetzelfde als het jouwe.

Als een verandering een deel van de doelgroep het beter naar de zin maakt of binnen kan trekken doordat het makkelijker werkt en/of moderner oogt, lijkt me dat een prima motivatie. Je moet alleen uitkijken dat je het kind niet met het badwater weggooit (het de ene doelgroep naar de zin maken om de andere juist tegen de haren in te strijken) of puur verandert om het veranderen.

En nogmaals, het is technisch zeer waarschijnlijk geen probleem om het iedereen naar de zin te maken.

maartenbakker

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 20:32:37 schreef RAAF12:
[...]

Is dat wel zo? Waar zit het verdienmodel dan? Advertenties en donaties zijn er al, dat is leuk maar bepaald geen jaarsalaris. Zeker niet als je zoveel mogelijk terugploegt in het forum of andere ideeele doelstellingen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 januari 2025 22:18:49 (23%)

Hensz

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 18:50:12 schreef fred101:
Veel verschil is er eigenlijk niet tussen beide qua lege ruimte.

Ik heb het ff getest. In de oude layout heb ik op deze pagina 7 pagedowns nodig om onderaan te belanden, in de nieuwe layout: 13!
Verschil is me veel te groot. De verhouding tussen font en interlinie is me veel te groot. De letters zijn niet eens zoveel groter dan eerst, maar de witruimte is dat wel.
Als ik dan hier een reactie typ, valt me ook op dat deze letters weer kleiner zijn dan 'normale' forumtekst.
Ik vind de nieuwe layout ook saai, er is niks te beleven, alles is wit met een paar zwaailichten van knoppen. De reactieknop is daarentegen bijna onvindbaar.
Op mobiel is deze layout wel een stuk beter, hoewel het ook daar heel goed met minder wit kan. Helaas voor Jeroen, gebruik ik m'n mobiel ongeveer eens per jaar voor CO.

Don't Panic!
blackdog

Golden Member

Hi Maarten, :-)

"Niet alle mobiele apparaten zijn - en niet alle gebruik van mobiele apparaten is hetzelfde als het jouwe."

Strak ga je mij ook nog vertellen dat water meestal nat is...

Ik gebruik de standaard Android browser, maar ook op Firefox werkt het goed en net als laatste de Brave browser geprobeerd, no problemo! voor de CO Site.
Dit alles met de oude interface.

Het is trouwens fijn te lezen, dat vele denken dat ik gekke Henkie ben als ik met uitgezochte argumenten kom waarom ik wel, of niet ik iets prefereer.

Dat velen een andere mening hebben, ook dat weet ik, niets nieuws onder de zon.
Ik zie dagelijks hoe mijn klanten Internet gebruiken op hun devices,
echt heel veel zijn zeer inefficiënt bezig( ja als professional mijn mening ), ze kijken bijna nooit naar wat er mogelijk is in b.v. een Browser en zijn instellingen.

Wat mijn duimen betreft, websites kijk ik horizontaal op mijn zakcomputer, dus met twee handen en dat is het Zoomen en schuiven met je duimen heel prettig werken.

En zoals vele van jullie weten, ik heb geen sociale media, dat houd dan in dat ik verticaal bijna alleen telefoneer en bij de eerste observatie van b.v. zakelijke e-mails.
Ja ik weet het, dat is anders dan de meeste van jullie, die een draagbare computer gebruiken.

Pas een paar keer met openbaar vervoer wat lange ritten gedaan, prachtig voor observatie van het gedrag van mijn medemens betreffende het gebruik van die draagbare computer.
De hoeveelheid bagger die voorbij komt op de schermpjes is ongekend en ja eigenlijk alles verticaal, wordt waarschijnlijk later heel veel RSI die door de gemeenschap betaald moet worden.
Gelukkig hoor ik niet tot de Lemming soort.

Nog een leuke, heeft niets met deze site feedback te maken, maar op vol volume een telefoongesprek voeren, dit schijnt zeker normaal te zijn in de Metro.

Interface
Of ik de nieuwe interface van CO zal gebruiken, hangt af in hoeverre het werkbaar wordt,
twee mogelijkheden wordt in ieder geval door mij gewaardeerd, dus oud en nieuw, dat ik kan kiezen.
Als de nieuwe interface niet duidelijk veranderd t.o.v. wat ik getest heb, dan is de kans dus groot
dat ik hier minder ga rond hangen, voor vele waarschijnlijk een zege. *grin*

Ik wacht het af en ik hoop echt dat Jeroen een goede tussenweg gaat vinden, dus duidelijke contrastrijke menu’s structuren en veel minder “wit” dan zal ik het zeker gaan proberen.

Jeroen doe je best! ;)

Groet,
Bram

Ik heb niet heel deze thread gelezen, maar dit is mijn mening:

In het oude ontwerp zie ik veel informatie in één oogopslag. Links en rechts staan de menu's, die relatief klein zijn en daardoor veel ruimte overlaten voor de content in het midden. Als ik bijvoorbeeld naar een lijst met topics kijk, zie ik op één pagina met een normale resolutie veel onderwerpen tegelijk, zonder steeds naar een volgende pagina te hoeven klikken. In het nieuwe ontwerp zijn er altijd maar een paar items tegelijk zichtbaar, wat ik persoonlijk minder prettig vind werken.

Wat je tegenwoordig steeds vaker ziet, is dat klikbare items groter worden. Dit is begrijpelijk voor telefoons, maar op de pc vind ik het juist een nadeel. Meer lege ruimte betekent minder informatie per pagina, waardoor je meer moet klikken of scrollen om dezelfde content te zien.

Wat betreft de mobiele ervaring snap ik de aanpassing wel. De legacy versie is inderdaad niet heel telefoon-vriendelijk, al heb ik persoonlijk weinig problemen met navigeren. Af en toe moet ik even inzoomen om op een link te klikken, maar dat is prima te doen. Er is eigenlijk maar één ‘bugje’ dat ik ervaar op mijn telefoon: als ik ben ingezoomd en een afbeelding uit de attachments wil openen, schaalt deze niet goed. Dan moet ik eerst uitzoomen totdat de hele site op het scherm past en daarna opnieuw de afbeelding aanklikken. Maar eerlijk gezegd neem ik dit kleine probleem graag voor lief vanwege de hoeveelheid informatie die ik nu op mijn scherm heb.

Uit het bericht krijg ik de indruk dat de keuze voor het nieuwe ontwerp al definitief is. Dat is begrijpelijk, aangezien het ontwerp al klaar is. Toch had het misschien beter geweest om eerder feedback te vragen, bijvoorbeeld tijdens de wireframe- of conceptfase. Aan de andere kant begrijp ik ook dat je niet met iedereen rekening kunt houden.

Zelf gebruik ik de website voor 95% op mijn pc, en ik zou het echt jammer vinden als het legacy formaat verdwijnt. Tegelijkertijd begrijp ik dat je soms afscheid moet nemen van het oude en een stap vooruit moet zetten naar een moderner ontwerp om met de technieken mee te gaan.

Wat kost het om mijn doel te bereiken?
- Hoeveel kliks
- Hoeveel meters muis bewegen
- Hoeveel scrollen
- etc.

Nog een vraagje trouwens, komt uit dit topic straks een soort samenvatting of puntenlijstje met items die worden meegenomen in het nieuwe ontwerp?

PE2BAS
blackdog

Golden Member

Hi,

Uit de praktijk weet ik dat bij sommige van mijn klanten, zaken op de PC duidelijk anders zijn ingesteld dan gemiddeld.
De oorzaak is dan een oog probleem, meestal niet anders dan dat ik heb met mijn bijna 70 jaar, ze willen dan vaak niet aan de bril, of een extra bril kopen voor scherm gebruik.

Dan is veel ruimte rond tekst voordeliger om de tekst goed te kunnen lezen.
Er is dan meestal aardig wat aversie aanwezig voor het gebruik van een bril, bij mij trouwens ook, het is geen pretje, slechter zicht.

Dan heb je een bril speciaal gemaakt voor b.v. mijn gebruik, dat is focus rond 1-Meter voor mijn beeldschermen, dit zijn er hier vier en
het dual focus deel rond 30cm voor b.v. lezen/schijven.
Wil je een printspoortje controlleren of een soldeerverbinding, dan heb je alsnog iets extra nodig om dit goed te kunnen zien, live sucks. ;)

Dus ja, ik begrijp waarom sommige die extra ruimte als prettig ervaren, ik gebruik goed gereedschap, zodat ik prettig kan werken met mijn beperkingen.
Dat zijn meerdere brillen, Browser instellingen, niet te hoge resolutie van de beeldschermen, schaalfactor van de beeldschermen die optimaal is enz.

Weer 2 cent.

Groet,
Bram

fatbeard

Honourable Member

:+ Bram, als je zo doorgaat met al die centen ben je binnenkort failliet... :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op zondag 19 januari 2025 21:18:29 schreef RAAF12:
Grappig dat jij dat doet met 2 duimen waar houd je de telefoon dan mee vast?

Bram appt niet (sociale media) en gebruikt zijn telefoon gewoon met twee handen en niet op de fiets of in de auto ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.