Mag een solar omvormer op een houten wand?

Heeft niks met het apparaat te maken

Jij vraagt een keuring aan volgens een bepaalde norm
Staat er in die norm dat kabels 16x afgeschermt moeten zijn, moeten ze dat zijn, ze kunnen neertypen wat ze willen, is hun norm

Of jij en/of de fabrikant er mee eens is of niet

Er staan zo nog tig zaken in die norm waar niks veiliger van wordt.
Dit is allemaal verzinsel buiten de wet om

Wil je van die norm af, zoek dan een brandverzekering die hem niet eist

punt is meer dat die eisen nog gaan komen mbt omvormers op brandbare ondergronden in woningen. ik zou zeggen nu je erbij kunt doe het meteen goed. bij bedrijven waar een scope 12 word gedaan dient de omvormer op steen of metaal te hangen. direct op hout zou ik niet doen, houten plaat als ondergrond maar met een plaat brandwerend eroverheen, harde plaat geen isolatiewol.

punt is dat de omvormer nogal heet word, hete zomerdag onweer op je panelenframe en je kunt raden wat dat warme gortdroge hout dan doet met overslag. of de omvormer krijgt een rot contact, knetter knetter en het hout gaat in de fik. als ik zie wat er in het begin werd gemaakt wat nu echt een nogo is. bijv DC kabels in de kabelgoot erbij gooien, mee een puntje in t scope 12 rapport. ook dak vol panelen, maar de draagconstructie is daar niet op berekend, ook een puntje. ken ook een geval waar men nieuwbouw heeft gezet en 630A reserve had gehouden op de hoofdverdeler voor de PV die zou komen. dat kwam dus niet, bouwbedijf gebruikte de verkeerde dakisolatie waardoor de verzekering zo duur werd dat de zonnepanelen maar achterwege gelaten zijn. ook een geval waar na renovatie van een oud pand naar woningen zonnepanelen op dak kwamen, maar de brandweer keurde het niet goed dat een deel van die panelen op het dak van een vluchtweg lag, houten dakbeschot eronder. de panelen liggen er fysiek nog wel, maar doet niks meer. 5 panelen zijn afgekoppeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Je zou er ook eens met 'gezond verstand' naar kunnen kijken (ik weet het, dat is niet genormeerd, gecertificeerd, gewaardeerd of enige andere vorm van 'geeerd'..).

Hoe warm wordt worst-case die locatie? Hoeveel kan die omvormer worst-case boven 'ambient' komen? En dan ook nog na 10 jaar, als het ding in de loop der tijd spinnewebben en stof verzameld heeft...

Gevoelsmatig is het een slecht idee. Als het nou een Victron ofzo is - met goed gedefinieerde temperaturen en beveiligd - dan zal het nog wel (als in: het zou zomaar goed kunnen gaan).
Bij het eerste het beste 'hoera-merk' weet ik dat zo net nog niet.
Om die reden: zet er een plaatje promatect ofzo achter. Als je alleen maar HPL hebt... gaat waarschijnlijk ook wel goed (je moet serieus je best doen om dat in de fik te steken).
Met een beetje mazzel (je hebt een boormal en het hangt niet aan een beugel) hoeft het ding niet eens 'los': schroeven eruit, vasthouden, een 2de schuift de plaat er achter, schroeven er weer in. Maar die mazzel zal je wel niet hebben :)

Of het ergens staat? Geen idee. Het klinkt als een zinnig advies.

De meeste merken gaan bij te warm worden in derating. De omnik in het cv hok deed dat bij +60 graden. De derating gaat net zolang naar beneden tot de temperatuur 60 graden blijft. Bijna alle omvormers doen dit behalve alieexpress rommel dan.

Ik ben meer bezorgd bij een fout in het apparaat dat er brandende delen uitvallen of de hele plastic kap in de fik gaat. De meeste bekende merken hebben een metalen kap gelukkig.

Scope12 voor woonhuizen klinkt leuk maar wie moet dat doen, in NL is een groot tekort aan technisch personeel en inspecteurs al helemaal.

Het gaat een afweging zijn tussen het aantal incidenten per jaar ten opzichte van de andere.

vergeten

Golden Member

Je kan toch ook gewoon een stuk gipsplaat, groot genoeg, achter de omvormer te schroeven.
Dan komt hij ±9mm naar voren dat kan geen probleem zijn.
Gips is brandwerend en vertragend het mag in woningen als brandwerend plafond toegepast worden.
Eventueel afwerken met rondom een fraai hoeklatje, dan is het nog netjes ook.

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
keebrev

Special Member

Op zondag 19 januari 2025 15:45:22 schreef KlaasZ:

Daar is bij een veiligheidsinspectie een opmerking over gemaakt.

...en de installatie er op afgekeurd, of alleen een opmerking in de zin van "dat het beter is..."?

Persoonlijk vind ik het onzinnig om de reden die Peter112 al aankaart: De achterkant van de omvormer is uitgevoerd als een alu koelprofiel. En eer dat gaat branden....
Blijft er alleen de MC3 -4 (en ac)-stekkers over wat een risico vormt.
Als pv/ac-stekkers slecht contact maken, dan smelt het materiaal maar verbrandt niet. Ook niet van de omvormer.
Tenminste, ik ben het nog niet tegen gekomen.

Trespa is een onder hoge druk geperste houtvezelplaat afgewerkt met kunststofplaten. Max. temperatuur van 180 graden....dus niet geschikt als achterkant. Je hebt tegenwoordig wel van die platen bestaande uit geperste (glas/steen)wol. Dat lijkt me beter geschikt.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Is Fermacell® geen optie? Dat is een vezelversterkte gipsplaat.

Ik heb dat o.a. ooit gebruikt om de ruimte voor de CV-ketel brandvertragend te maken, inkluis de deur.
Het is een suk steviger dan gipskarton en zelfs bruikbaar als 'achtegrond' bij het solderen van gas en waterleidingen met open vlam. Ook bij eventueel hardsolderen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
jerome

Golden Member

Een brandwerend deken uit de bouwmarkt en daarmee de, of een houten plaat inpakken.

bprosman

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 22:41:33 schreef keebrev:
[...]

...en de installatie er op afgekeurd, of alleen een opmerking in de zin van "dat het beter is..."?

Persoonlijk vind ik het onzinnig om de reden die Peter112 al aankaart: De achterkant van de omvormer is uitgevoerd als een alu koelprofiel. En eer dat gaat branden....
Blijft er alleen de MC3 -4 (en ac)-stekkers over wat een risico vormt.
Als pv/ac-stekkers slecht contact maken, dan smelt het materiaal maar verbrandt niet. Ook niet van de omvormer.
Tenminste, ik ben het nog niet tegen gekomen.

Trespa is een onder hoge druk geperste houtvezelplaat afgewerkt met kunststofplaten. Max. temperatuur van 180 graden....dus niet geschikt als achterkant. Je hebt tegenwoordig wel van die platen bestaande uit geperste (glas/steen)wol. Dat lijkt me beter geschikt.

Die 160...180 is de temp waarbij de plaat niet beschadigd, als in verkleuren, dof worden. Het heeft echter een B1-classificering, dus brandvertragend en moeilijk ontvlambaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op zondag 19 januari 2025 21:46:04 schreef vergeten:
Je kan toch ook gewoon een stuk gipsplaat, groot genoeg, achter de omvormer te schroeven.
Dan komt hij ±9mm naar voren dat kan geen probleem zijn.
Gips is brandwerend en vertragend het mag in woningen als brandwerend plafond toegepast worden.
Eventueel afwerken met rondom een fraai hoeklatje, dan is het nog netjes ook.

Voor (gips) tussenwanden tussen woningen is de echte brandwerende verplicht. Dat is de 15mm Rose versie.
(Er bestaan 4 soorten gipsplaat, wit, de normale, groen, de watervaste, blauw, de glasvezelversterkte en rose, de extra brandwerende).

vergeten

Golden Member

Dan gebruik je die Rose extra brandwerende toch!  Je geeft nu zelf de oplossing _/-\o_

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 20 januari 2025 00:13:03 (30%)

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

Op maandag 20 januari 2025 00:05:05 schreef vergeten:
Dan gebruik je die Rose extra brandwerende toch!  Je geeft nu zelf de oplossing _/-\o_

Ik ben TS niet, ik heb Micro-Omvormers, dan heb je dat probleem niet.

vergeten

Golden Member

Ok foutje 8)7

Maar Beste TS, @KlaasZ;
Dan kun je het beste die Rose extra brandwerende gipsplaat erachter schroeven die door @bprosman wordt genoemd.

Op maandag 20 januari 2025 07:55:36 schreef bprosman:
[...]
Ik ben TS niet, ik heb Micro-Omvormers, dan heb je dat probleem niet.

dan heb je dit probleem niet, maar wel andere problemen..

hobby-ist

Honourable Member

Solaredge heeft bijvoorbeeld ene metalen behuizing, MAAAR de voorkap is van plastic..
Er zit GEEN metalen afscherming voor die kap, dus als het IN de omvormer gaat branden, dan komen er vlammen uit de omvormer. In theorie zouden die de houten achterwand in de brand kunnen zetten.

Er zijn ook omvormers geweest (en nog te koop) die aan de BOVENZIJDE een plastic kap hebben.
Als daar dan brand uitkomt, dan gaat bijna gegarandeerd de houten achterwand in de hens.

Elektronische omzetters met DC-spanning hebben een veel hoger risico om in brand te gaan dan een AC-groepenkast.

Dit zal wel de gedachtengang zijn geweest toen.

Het overgrote deel van de omvormer die defect raken gaat zonder vuurwerk.
Bij een heel klein deel raken er echt dingen verkoold of verschroeid.
Bij een heel erg klein deel gaat het mis, waardoor er echt vlammen nar buiten komen.

Omvormers die geheel van aluminium zijn hebben een extreem laag risicoprofiel.
Ik heb er WEL ooit een gezien waarbij een DC-arc DOOR het aluminium was gekomen. Blijkbaar hebben daar heel veel beveiligingen niet gewerkt.
Was echt uniek.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op maandag 20 januari 2025 18:30:11 (12%)

Er ist wieder da...
evelo

Golden Member

Gewoon plaatsen volgens de voorschriften van de fabrikant.

Er zal in de handleiding wel iets staan over de achterwand, de te respecteren afstanden rondom de omvormer en dat er voldoende ventilatie moet zijn.

Scoop 10 en 12 zegt dat o.a. maar ook diverse handleidingen van omvormers tegenwoordig.
Ik heb afgelopen week nog 2 omvormers naar een stenen muur verplaatst, omdat de huidige opstelling tegen een stuk verticaal hout aan niet voldeed.
n goeie 20 man uur verder was het voor elkaar.

Dus of verkassen of een plaat Fermacell er tussen. ga je met Fermacell aan de slag neem dan niet te grote platen, dat spul is bros en breekt vrij makkelijk.

zit sinds 2009 in de PV.

Als je op Fermacell en brandveiligheid zoekt, kom je op de site en daar een hele uitleg over brandwering!

Je moet dan best 15mm Fermacell nemen en liefst in combinatie met nog een thermisch isolerende laag er tussen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 20 januari 2025 23:03:24 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Vervangen DOOR.
keebrev

Special Member

De Brandweer vindt de omvormer plaatsen op een gipsen achterwand prima.
Sowieso een informatieve site. Kijk maar eens wat je moet doen als een huis met zonnepanelen in de brand staat.

Op maandag 20 januari 2025 17:48:05 schreef testman:
[...]

dan heb je dit probleem niet, maar wel andere problemen..

Vertel... (gaat om micro-omvormers op het dak)

Op zaterdag 8 februari 2025 14:31:35 schreef keebrev:
De Brandweer vindt de omvormer plaatsen op een gipsen achterwand prima.

de brandweer keurt niet, de verzekeringsmaatschappij keurt, en die denken dat een stenen gebouw nog brandgevaarlijk is

Op zaterdag 8 februari 2025 17:35:20 schreef DK:
[...]de brandweer keurt niet, de verzekeringsmaatschappij keurt, en die denken dat een stenen gebouw nog brandgevaarlijk is

best apart met de brandweer. pas nog een noodbakje hersteld bij een grote winkel, maar vond het apart dat er maar 1 hersteld hoefde te worden terwijl vrijwel alles daar error stond te knipperen, accu's waren tegen de 17 jaar oud. brandweer was pas nog geweest en hadden er niks van gezegd. als diezelfde brandweer bij een kroeg komt en de noodverlichting is slecht onderhouden, dan snel oplossen anders gesloten met de carnaval.

btw is het punt met die micro omvormers dat ze wel lange garantie geven, maar je kunt er dat ding dan weer uit gaan halen, lekker wroeten tussen de panelen op het dak. ook de voeding goed aanleggen op dak word niet altijd gedaan, dus lasdozen afgieten en hoog wegzetten zodat er geen water op het dak inkomt. in geval kracht verdeeld dan ook de panelen verdelen over de fasen. ook hebben die micro omvormers het nadeel dat ze doorgaans niet het hele vermogen van een paneel benutten, zeg het paneel kan max 430W leveren, begrenzen die micro omvormers op ( type afhankelijk ! ) 320W.

evelo

Golden Member

Ik heb nog een min of meer aanvullende vraag over omvormers.

Specifiek over het rendement van omvormers in thuisbatterijen.

Stel: thuisbatterij met 5kVA omvormer. Ik veronderstel dat die op zijn hoogste rendement werkt als die dicht tegen de 5kW levert?

Wat is dan zijn rendement als die bijvoorbeeld 200W á 300W levert? Pakweg een typisch standbyverbruik van een woning gedurende het grootste deel van de dag.

Blijft het rendement in % redelijk constant of is er in verhouding veel meer warmteverlies?

Veel inverters staat gewoon de efficiency curve op internet

Kort samengevat, vanaf 10% last is die gewoon plat

keebrev

Special Member

@testman: Ok, duidelijk, daar heb je een punt, geen elektronica op het dak.
Anderszijds, vaak worden die dingen juist gebruikt om een betere prestatie van de zonnepaneleninstallatie te verkrijgen in situaties die anders mindere opbrengst zouden hebben. Noodzaak dus.

Toch ook al regelmatig meegemaakt van: Haal die ouwe zooi maar van het dak (10-15 jaar oud) om nieuwe panelen met een hogere opbrengst er op te plaatsen.
230V op het dak is hetzelfde als 230V in de tuin: Geen goed werk is geheid eens problemen creëren.