USB plus aansluiting op PCB vinden

fred101

Golden Member

Ik heb hier een board waar iemand heeft geprobeerd een USB TH connector te vervangen. Resultaat alle vias en pads weg. Nu wil hij er een kabel aan. Er zit nog een USB connector naast. De gnd zit aan het afschermblik van de connector, de datalijnen heb ik gevonden ( via de traces).

Nu zit ik met de plus. Die loopt via een innerlayer. Ik weet niet of deze geschakeld wordt of dat het gewoon de "algemene" 5V rail is en ze parallel aan beide connectors zitten. Dit omdat de 5V rail ook niet aan goede USB connector zit. Als dat wel hoort dan gaat blijkbaar de 5V eerst naar de gesloopte connector en vandaar uit naar de nog "goede" en hebben ze beide dus geen 5V. Als het geschakeld wordt dan is hij waarschijnlijk wel aanwezig en moet ik de schakelaar vinden. Ik kan er niet aan meten, het is een los PCB uit een CNC nokvol connectors zonder enige opdruk dus ik weet niet waar de voeding binnen komt en niet hoe hoog deze is..

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Hmm. Tricky.

We kunnen allebij gokken dat het bord met 24V gevoed wordt. En als het dat niet is, dat maakt even niet uit.

Het bord zal waarschijnlijk intern toch 5V maken en z'n eigen elektronica daaruit voeden. Dan is het eigenlijk ongewenst om de 5V van de USB intern met de 5V te verbinden. Voor je het weet zit de DCDC op het bord je hele PC te voeden over de 5V van de USB.

In dat geval zitten die twee USB connectors misschien met de +5V aan mekaar maar nergens anders aan.

Als ze er voor kiezen om de DCDC 24->5V te besparen, dan kan het bord gevoed zijn uit de 5V van de USB.

Om aan USB specs te voldoen kan het zo zijn dat ze "low power" draaien tot de USB onderhandelingen voltooid zijn en dan pas de schakelaar naar de interne 5V aanzetten. FTDI232RL chips hebben hier een mogelijkheid toe.

Maar dan kan je dus nooit "zonder USB" draaien. Ik denk dat de installatie die jij onderhanden hebt zodanig is dat dit wel moet kunnen. Dat impliceert dat ie intern gewoon zelf al 5V heeft en dan kan je dus proberen of "niet aansluiten" gewoon werkt. Worst case komt de 5V van het bord "langs" de connecotors.

Vervelend is dat je zelf niet kan testen. Ik weet niet hoe makkelijk het is voor jou om te zeggen: Doet ie het zo? geef anders maar weer terug.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Je kunt de +5V van de nog aanwezige connector terugvolgen naar zijn oorsprong, dan krijg je een idee wat er tussen de 5V bus en die connector zit.
Het lijkt een veilige aanname dat eenzelfde circuit aanwezig is tussen de 5V bus en de verdwenen connector: job done.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12

Golden Member

Met een Ohmmeting het 5V pad volgen kan helderheid verschaffen. Of evt. de innerlayer zichtbaar frezen als er voldoende ruimte is en daarop meten.

fred101

Golden Member

De 5V loopt via de innerlayer. Ik was was al bang dat er geen universele manier is.

Dit is een reserve kaart, er uit gehaald omdat de connector los zat, daarna heeft hij de boel dus gemold. Het is geen commerciële opdracht. Gewoon voor een collega vrijwilliger van de leger des heil kringloop, we doen daar de "elektronica" afdeling.

Hij moet maar eens uitvogelen wat de voeding is en dan kan ik wel wat meten. Ik zal ook vragen wat hij in die connectors plugt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

OK. Maar dan is het dus stukken makkelijker om te zeggen: Ik heb de data en GND lijnen weer vastgezet, probeer het zo eens!

(Tijdens ontwikkeling vind ik het altijd handig dat ik de USB aan kan sluiten en dat alles dan werkt behalve de high-power dingen. Dan wil ik altijd de 5V gewoon aangesloten hebben. Maar "in bedrijf" vind ik het veiliger om het te onderbreken. Ik maak dan een solder-jumper tussen de 5VUSB en de 5V (van het bordje). Nu vind de productie-maatschappij dat ze het bord niet kunnen herprogrammeren omdat zelfs de powerled niet aangaat als ze de USB d'r in pluggen. Ze gaan een weerstandje op de solderjumper plaatsen. )

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 24 januari 2025 11:13:48 (68%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Dan moet ik eerst weten wat hij aansluit, als dat bv een usb stick is of een keyboard (1 van de 2 is in ieder geval een keyboard.) dan heeft hij de 5V nodig. Het is gewoon zo'n grote platte USB connector, geen C of micro.

Als de 'gewone' kaart even ter beschikking komt kan je daarop dan uitmeten waar die innerlayer uitkomt?

fred101

Golden Member

Op vrijdag 24 januari 2025 11:50:20 schreef harry64:
Als de 'gewone' kaart even ter beschikking komt kan je daarop dan uitmeten waar die innerlayer uitkomt?

Dat is een goed idee.

Kun je een goede foto van de devices rondom de usb maken?

Want het is wel netjes om de 5V van de USB schakelbaar/beveiligd te maken. Toch jammer als je CNC-besturing crasht omdat iemand met een kapot toetsenbord aan komt zetten.

Als het geen china-massa-productie is is er een goede kans dat je die USB power-schakelaar kunt vinden (er zijn speciale chippies voor), en dat weet je gelijk waar de 5V vandaan moet komen.

Als dat chippie erop zit, en als het in de buurt van de USB zit.....

Als je een goede kaart heb kun je hem daar ook proberen uit te meten, maar zo'b USB power schakelaar kan zomaat een DQFN ofzo zijn, en dat probet lastig.

Op vrijdag 24 januari 2025 13:05:01 schreef blurp:
Kun je een goede foto van de devices rondom de usb maken?

Want het is wel netjes om de 5V van de USB schakelbaar/beveiligd te maken. Toch jammer als je CNC-besturing crasht omdat iemand met een kapot toetsenbord aan komt zetten.

Als het geen china-massa-productie is is er een goede kans dat je die USB power-schakelaar kunt vinden (er zijn speciale chippies voor), en dat weet je gelijk waar de 5V vandaan moet komen.

Als dat chippie erop zit, en als het in de buurt van de USB zit.....

Als je een goede kaart heb kun je hem daar ook proberen uit te meten, maar zo'b USB power schakelaar kan zomaat een DQFN ofzo zijn, en dat probet lastig.

+1
Het maakt heel wat uit of het een master of slave betreft.
In pc's en laptops worden de usb poorten langs een poweric geleid, deze regeld de hoeveelheid stroom en beveiligd tegen kortsluiten.
Als het een slave betreft is het een stukje makkelijker gaat deze via een esd beveiliging naar de micro toe. Ik verwacht dat de 5 volt dan alleen voor de stroom onderhandeling word gebruikt

Op vrijdag 24 januari 2025 11:40:02 schreef fred101:
Het is gewoon zo'n grote platte USB connector, geen C of micro.

Oh, omdat je "grote" zei, dacht ik aan de ouderwetse grote "B" connector die je tegenwoordig nog op scanners en printers kan tegenkomen.

USB-A dan MOET de host, in dit geval je CNC bord de 5V voorzien.

Tevens: Dan KAN het niet zo zijn dat de datalijnen doorverbonden zijn tussen de twee USB connectors. USB is point-to-point. Meestal heeft een host dan een HUB aan boord die dan ook protocol translation doet. Iets van PCIE->USB .

fred101

Golden Member

Mooi, ik denk dat ik de 5V gevonden heb. Ik heb voorzichtig in het gat van de via geprobed en dan komt ik op het 6p IC uit waar ook de datalijnen naar toe gaan (en de gnd) Zo'n zelfde IC blijkt daarnaast onder de hotglue te zitten voor de nog aanwezige connector (die connector zat los en dat trok zijn bout blijkbaar ook niet dus heeft hij lijm gebruikt. Dus daar kon ik controleren of het klopte.Zal die ook maar opnieuw solderen. Mijn bout heeft daar geen moeite mee.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 24 januari 2025 18:19:55 (13%)

Dat chipje is een transient suppressor.diodes naar 5V en gnd voor beide datalijnen.