380 volt naar 230 volt slijpbank

Goedemorgen beste mede forumleden.

Recent heb ik een “nieuwe” slijpbank aangeschaft. Daar staat onderstaande typeplaatje op. Ik heb hier helaas niet genoeg verstand van om het goed te begrijpen.

Kan deze slijpbank wel of niet ongebouwd worden naar 230v (ik heb geen 380v in de garage) en zo ja, hoe zou ik dat moeten doen? Op het internet kan ik geen informatie vinden over deze machine. In soortgelijke topics zie ik regelmatig iets over een condensator voorbij komen, maar of dat hier ook van toepassing is weet ik niet.

Voor iemand die hierin thuis is, is dit vast gesneden koek. Maar zover ben ik helaas nog niet ?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

heb je 3fase 230V of enkel gewone stopcontacten

de motor kan op 3x 230V werken in driehoek,
de motor kan ook op 3x 380 werken in ster,

op gewoon stopcontact zal ook lukken, maar dan moet je de missende fase creeren met een condensator. dit zal vermogenverlies opleveren. voor een slijpbank zal het misschien nog wel werken, ze zal wat trager opstarten.

steinmetz schakeling heb je nodig dan. en iets van 20-25µF 450V als condensator (bedrijfscondensator). denk dat je die maat vaak vind in wasmachine/droogkast motoren

blauw en bruin gaat dan naar je stopcontact. de zwarte kabel is via condensator of 1 van die 2 andere (welke draad je neemt bepaald de draairichting van de motor. draait die verkeerd, neem je de andere dus)
je zal ook de plaatjes in het midden anders moeten zetten, want volgens mij staat die in ster nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
amador

Special Member

Je mag hem bij mij komen ruilen voor een 230V exemplaar...

Steinmetz is een draak van een schakeling waar je zomaar tot 50% van het motorvermogen verliest.
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom dat hier nog regelmatig als oplossing voorbij komt.
Als je in uw garage enkel een monofasig stopcontact hebt is de enige mogelijkheid een FO met 1x230 in en 3x230 uit.

Je mag hem bij mij komen ruilen voor een 230V exemplaar...

Nog makkelijker ....

Gewoon een FO kopen, die heb je al voor 50€ tegenwoordig. Ik had een vergelijkbaar probleem met het hergebruiken van een wasmachine motor, die zijn ook 3 fasen tegenwoordig.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/167792

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bedankt voor de snelle reacties. Wordt in dit geval met FO een Fase Omvormer bedoeld? Ik zal eens kijken wat daarmee de opties zijn.

Volgens mij staat de bedrading in je foto's op 380V in ster, dus je zal dat ook moeten aanpassen alvorens het op de FO aan te sluiten.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

flash2b, je bedoelt in ster, driehoek is voor 230V. Ah je had het al door. :)

[Bericht gewijzigd door Benadski op maandag 27 januari 2025 13:45:55 (25%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Wordt in dit geval met FO een Fase Omvormer bedoeld?

Nee, een Frequentie Omvormer ook wel VFD genoemd.

Een variabele frequentieaandrijving (VFD) werkt door de binnenkomende enkel fase wisselstroom om te zetten in een gelijkspanning, dat vervolgens wordt terug getransformeerd in een 3 fasen wisselspanning met variabele frequentie en spanning. Dit conversieproces stelt de VFD in staat om de motorsnelheid nauwkeurig te regelen door de frequentie en spanning van het uitgangssignaal aan te passen.

Voor de grotere vermogens zijn er 3 fasen netspanning naar 3 fasen variabele frequentie en spanning VFD's.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
pamwikkeling

Special Member

Toch een kritische opmerking.

Een frequentie sturing heeft meerdere voordelen ten opzichte van een condensator om de derde faze mee te maken (= Steinmetz)

Echter een slijpsteen loopt normaal onbelast aan, en wordt vermoedelijk in de toepassing van Kedde sporadisch gebruikt.
Je hebt inderdaad vermogenverlies, maar de heer Kedde zal ook wel weten dat hij zijn werkstuk minder hard moet aandrukken als de motor trager begint te draaien.

Anderzijds wordt Steinmetz bij kwazie al de huis en tuin slijpstenen toegepast en voldoet dit al jaren.

Waarom dan geld uitgeven aan een duurdere FO, een inbouwkastje, een aan/uit schakelaar, een nieuwe aansluitkabel, etc, etc.

Gewoon een condensator van 20uF/450V (kostprijs 15 EUR) en een half uur werk om de aansluiting te wijzigen. De condensator kan in de behuizing van de motor geplaatst worden.
Er wel op letten dat de juiste motor draden bij elkaar genomen worden om de motor in driehoek te zetten.

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.
GJ_

Moderator

Op maandag 27 januari 2025 14:05:21 schreef pamwikkeling:
Anderzijds wordt Steinmetz bij kwazie al de huis en tuin slijpstenen toegepast en voldoet dit al jaren.

Klopt, maar dan word er (op een vergelijkbare bank) een motor gebruikt die uiteindelijk ook 400W levert. Deze motor veranderd met een condensator ineens in een 250W motor.