Hallo,
Ik heb een oude ACEC elektromotor waarvan ik qua informatie enkel het kenplaatje heb.
Is er ergens aan de hand van type, serie en productienummer wat historiek (leeftijd?) van deze motor te vinden ?
Aan de stijl van het (koperen/bronzen ?) typeplaatje, volledig in relief, lijkt het me mogelijk een best wel oude motor te kunnen zijn. Want op de meeste foto's van ACEC motoren die ik tot nu gevonden heb, zit er een 'eenvoudig blikken' plaatje.
Ook de constructie van de motor, met open lagerhouders, laat vermoeden dat het een al wat ouder ding is want in die grote openingen draaien de koelvinnen van de rotor, zonder enige verdere afscherming.
Er zitten wel 6204 (20x47x14) kogellagers in, wat ik op zich dan weer eigenaardig vind. Op de lagers staat enkel 'made in France' en nog 3 kleine helaas onleesbare letters/symbolen, maar qua maten komen ze overeen met 'moderne' 6204 kogellagers. Mogelijk ooit 'omgebouwd'? Of zou dit toch origineel kunnen zijn?
Ook de vermelde combinatie voltage 200/115 en freq 50 Hz lijkt me niet niet de meest courante ...
Deze motor heeft jaren als aandrijving van een oude (zelfgemaakte) zaagtafel gediend en was op een of andere manier toch aangesloten op een driefase net 3x380+N volgens mijn vader. Hoe weet hij niet meer juist, maar het was zonder transfo of dergelijke en de motor werkte prima ? Kan dat of betekent dit dat er intern aan de motor toch ooit veranderingen gebeurd zijn ?
Alle informatie is welkom. Alvast bedankt.
Dirk