Informatie oude ACEC motor

Hallo,

Ik heb een oude ACEC elektromotor waarvan ik qua informatie enkel het kenplaatje heb.

Is er ergens aan de hand van type, serie en productienummer wat historiek (leeftijd?) van deze motor te vinden ?

Aan de stijl van het (koperen/bronzen ?) typeplaatje, volledig in relief, lijkt het me mogelijk een best wel oude motor te kunnen zijn. Want op de meeste foto's van ACEC motoren die ik tot nu gevonden heb, zit er een 'eenvoudig blikken' plaatje.
Ook de constructie van de motor, met open lagerhouders, laat vermoeden dat het een al wat ouder ding is want in die grote openingen draaien de koelvinnen van de rotor, zonder enige verdere afscherming.

Er zitten wel 6204 (20x47x14) kogellagers in, wat ik op zich dan weer eigenaardig vind. Op de lagers staat enkel 'made in France' en nog 3 kleine helaas onleesbare letters/symbolen, maar qua maten komen ze overeen met 'moderne' 6204 kogellagers. Mogelijk ooit 'omgebouwd'? Of zou dit toch origineel kunnen zijn?

Ook de vermelde combinatie voltage 200/115 en freq 50 Hz lijkt me niet niet de meest courante ...

Deze motor heeft jaren als aandrijving van een oude (zelfgemaakte) zaagtafel gediend en was op een of andere manier toch aangesloten op een driefase net 3x380+N volgens mijn vader. Hoe weet hij niet meer juist, maar het was zonder transfo of dergelijke en de motor werkte prima ? Kan dat of betekent dit dat er intern aan de motor toch ooit veranderingen gebeurd zijn ?

Alle informatie is welkom. Alvast bedankt.

Dirk

pamwikkeling

Special Member

De letter "R" in het serie nummer duidt erop dat de motor gemaakt is in de toenmalige ACEC fabriek in Ruisbroeck.
De fabriek in Ruisbroeck werd opgericht in 1920
In 1972 kwamen de eerste genormeerde motoren op de markt.
Dus de motor in kwestie is gemaakt tussen 1920 en 1972.

De "CA" in het type nummer staat wellicht voor "rotor à cage" (kooianker)
De "IV" in het type nummer staat voor romeins cijfer 4 en heeft betrekking op het polental van de motor (1380 T/min = 4 polig)
De "7.5" in het type nummer staat (mogelijks) voor de lengte van het blikpakket en is een aanduiding voor het vermogen.
De "HP 1" op het type plaatje staat voor één horse power +/- 745 Watt
zie foto

Waarschijnlijk is de stator van de motor ook (gedeeltelijk) bruikbaar om een sleepring motor te bouwen, het kenplaat vermeld immers V. rot en A. rot

De kogellagers 6204 zijn al langer genormaliseerd, dus het is niet uitzonderlijk dat die daar in zitten.

De spanning 115/200 is wel vreemd. Mogelijk een combinatie van 115V uit de States en een ster/driehoek schakeling uit Europa. Maar dat laatste is een pure gok.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 31 januari 2025 23:14:28 (29%)

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Op vrijdag 31 januari 2025 02:13:08 schreef pamwikkeling:

De spanning 115/200 is wel vreemd. Mogelijk een combinatie van 115V uit de States en een ster/driehoek schakeling uit Europa. Maar dat laatste is een pure gok.

Die 115/200 kwam wel vaker voor. Ik heb thuis een aantal motoren 190/330V of 200/340V. Dit zijn zwaardere motoren (7-10 kW) dus ik vermoed dat 200V ooit ergens (België-Frankrijk) de standaard is geweest. Ben al vaker oude boormachines, schaafmachines enz tegen gekomen op die spanning en ergens op dit forum heeft ook iemand er een topic over gemaakt, dat herinner ik mij nog.

Op vrijdag 31 januari 2025 00:04:57 schreef Dirk_P:

Er zitten wel 6204 (20x47x14) kogellagers in, wat ik op zich dan weer eigenaardig vind. Op de lagers staat enkel 'made in France' en nog 3 kleine helaas onleesbare letters/symbolen, maar qua maten komen ze overeen met 'moderne' 6204 kogellagers. Mogelijk ooit 'omgebouwd'? Of zou dit toch origineel kunnen zijn?

Net nog even een machinist handbook open gedaan van 1914, en daar is de 6304 al in opgenomen. De 6204 bestond toen dus wellicht ook al maar enkel de 63 reeks kan ik terug vinden in het boek (kogellagers is hier nog maar een heel klein hoofdstukje).

Interessant ding, ik kan er niets specifieks over zeggen. De motor is iets van 1kW gebaseerd op deze getallen. Ik weet dat moderne motoren met 80mm ashoogte ook 6204 lagers gebruiken en dat vierpolige varianten hiervan grofweg 1kW zijn. Dat zou deze motor best een grote vermogensdichtheid geven voor hoe oud het typeplaatje er uitziet. De open constructie zal misschien ook wel helpen, want moderne motoren zijn gesloten. Zulke motoren hadden vaak wel een beetje marge, en als dat ding op een 3x220V net (wat in Belgie volgens mij nog wel voorkomt) aangesloten wordt merk je daar waarschijnlijk bar weinig van. Hij zou wat heet kunnen worden doordat de stator verzadigt, maar 10% is niet heel veel. Het zou me niets verbazen als dat gewoon jarenlang heeft gewerkt op een iets te hoge spanning. Als hij in ster aangesloten is dan zou ik daar voorlopig even van uit gaan.

Als dit ding vooroorlogs is, dan is het best mogelijk dat hij eens herwikkeld is. Die ouderwetse isolatiematerialen hadden lagere smeltpunten en vaak het eeuwige leven niet, en dan is herwikkelen voor een courante spanning best te doen, zeker met de fabrikant lokaal. Het is alleen ongebruikelijk dan geen nieuw typeplaatje te maken.

Vanuit het serie no , denk ik 1954 1HP/736 Watt. Mogelijk een voorloper van een Frans 127/220 volt net. Op het universele kenplaatje is alleen ingevuld ,wat van toepassing is,

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

... dus ik verwacht niet dat een vakje op het kenplaatje betekent dat het anker voor eea geschikt zou zijn als dat vakje niet ingevuld is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt allemaal voor de informatie !

Ik heb ondertussen ook vernomen dat het Museum voor de Oudere Technieken in Grimbergen nog 28 oude catalogi van A.C.E.C. heeft. Als we daar eens in de buurt zijn, ga ik daar ook een keer in opzoeken.

Nogmaals bedankt voor jullie informatie.

Ik heb ondertussen nieuwe lagers besteld en als de motor terug gemonteerd is, zal ik wat foto's delen.

[Bericht gewijzigd door Dirk_P op dinsdag 4 februari 2025 09:29:49 (16%)

McAwesome

Golden Member

De netspanning is in Belgie ooit 115/200 V geweest, maar sinds de jaren '70 is dat overal veranderd naar 220 V en later 230 V.
Dat is toen gedaan zonder al te grote werken uit te voeren waardoor er nog geruime tijd oudere netten waren met 230 V tussen de fasen.

De motor is dus met zekerheid van vóór 1970 en dat ding kan volgens mij gewoon in ster werken op een modern net, weliswaar met enige overspanning, maar dat hoeft niet problematisch te zijn.