Kapotte Sansui 4400 en Marantz 1090

Hallo audio vrienden

Ik ben sinds een paar jaar bezig met het verzamelen van oude vintage versterkers uit de jaren 70. Ik vind dit heel interessant vanwege de historie en ik het geluid heel mooi vindt in zowel versterkers als speakers. De kefs uit die tijd vind ik echt geweldig! Tot nu toe ben ik ook erg onder de indruk van Sansui maar helaas is hij op dit moment niet meer te gebruiken. Mijn Sansui 4400 begon na een tijdje spelen een hoge piep te genereren die steeds harder werd. Volume en input knoppen hadden hier geen invloed op. Als hij een tijdje niet gedraaid had was deze piep weer weg. Helaas doet de versterker nu helemaal geen geluid meer geven. Ook is een tijd geleden mijn marantz 1090 gestopt met geluid geven. Hij gaat nog wel aan en dat daarvoor helemaal geen kuren maar er komt heel simpel, geen geluid uit.

Nou wil ik deze versterkers graag in leven houden! Maar ik merk dat het ontzettend lastig om een plek te vinden die deze versterkers kunnen en willen repareren. Nou vraag ik mij af of er mensen op dit forum zijn die hier tips voor hebben of wellicht dit kunnen doen. Het lijkt mij ook super tof om daar bij te helpen en dat ik het in de toekomst wellicht zelf kan. Ik ben benieuwd!
Groetjes Mees

Henk H.

Golden Member

Mees, welkom op Circuitsonline, leuk dat je de site gevonden hebt.

Ik zag dat je nog geen reactie had gekregen. Helaas kan ik jou inhoudelijk niet helpen, maar ik kan wel wat algemene tips geven.

Probeer de service manuals te vinden van de apparaten met defect. Dat zijn geen gebruiksinstructies voor gewone gebruikers maar bedoeld voor dealers/reparatiebedrijven, en daar staat heel bruikbare informatie in, zoals exploded view tekeningen (handig om te zien hoe het apparaat open moet), schema's (hoe zijn de onderdelen met elkaar verbonden) en printlayouts (waar zitten de onderdelen precies op de printplaat of PCB), onderdelenlijsten, meetpunten en afstelprocedures. Je kunt die bijvoorbeeld vinden op elektrotanya.com en voor vintage audio bijvoorbeeld ook HiFi Engine maar ook andere sites. Je kunt nu helaas geen nieuwe accounts maken bij HiFi Engine maar ik heb een account. Stuur me anders een mailtje (adres in profiel) als je geen service manuals kunt vinden, dan kijk ik wat ik voor jou van HiFi Engine kan halen.

Probeer zo veel mogelijk informatie te geven, dat heb je op zich al gedaan. Hulp geven met foutzoeken is makkelijker als er meer informatie is, beginnen met "hij doet het niet" is nogal lastig. Iets wat je met versterkers ook nog kunt proberen is of er verschil is tussen wat je uit de luidsprekers hoort en uit een hoofdtelefoon. In het eerste geval gebruik je de eindversterker trappen in de versterker, in het tweede geval juist niet.

Je kunt de kap openmaken en kijken of je visueel een probleem kunt vinden. Gesprongen zekeringen binnenin, verkleuring van componenten of printplaat die duidt op te warm worden van componenten etc.

Je zou nog aan kunnen geven welke ervaring en gereedschap je hebt. Heb je een (eenvoudige) multimeter en weet je hoe je die moet gebruiken? Idem voor een oscilloscoop, soldeergereedschap etc.

Nog een laatste tip: Start voor elk apparaat een aparte discussie. Met meerdere apparaten (anders dan hetzelfde merk/type voor vergelijkende metingen om de fout te vinden) in dezelfde discussie ontstaat heel snel verwarring op welk apparaat de reacties slaan.

Ik hoop dat het lukt om beide versterkers te repararen!

Heb je bij de Marantz versterker niet (per ongeluk) een tape monitor functie aangezet? Die overrulen meestal alle andere ingangen.

Vaak is de eindtrap kapot, die gaan vaak spontaan na zoveel uur kapot, ook in autoradios en zo is dat heel normaal na 10 jaar ofzo bij regelmatig gebruik. Het zijn vaak grote zwarte blokken die tegen een groot koellichaam zit en vooral bij hoge uitgangsvermogens kunnen die loeiheet worden. Door in en uitzetten krijg je dan vaak inwendige breuken en krijg je of geen geluid meer, gekraak of vervorming bij iets meer vermogen. Dus daar zou ik het eerst gaan zoeken of er wat in gaat en uit. Wisselspanning op de uitgang meten. Schema idd van het apparaat opzoeken. Bij mijn Sansui had ik dat ook, geen geluid meer op een kanaal en uitval uiteindelijk. Bij ALi of Ebay toen een eindtrap besteld, maar let op, vaak sturen ze ook kapotte (een kanaal werkte niet van mijn 4 uitgangen). Is mij al 2 keer gebeurd, maar de prijs was er dan ook naar. Maar er is vaak ook een spanningsregelaars blok (Bij mijn Kenwood autoradio ws. defect, die viel heel onvoorspelbaar uit en dan kon ik m niet meer aankrijgen, de dag er na wel weer soms). Als je het goed wil doen, vervang dan beide. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn nog zoals een verlopen voedingscondensator of zo.

*hier heb ik geen app voor nodig

“de eindtrap” hierboven is een wat te algemene beschrijving. Wellicht wordt daar een geïntegreerde eindversterker mee bedoeld (“STKxxx plak” in jargon).
Overigens zit er in de genoemde Sansui 4400 gewoon een conventionele eindversterker met conventionele vermogenstransistoren.

Aan TS: Probeer een servicedoc te krijgen en ga meten. Daar is enige basiskennis van electronica voor nodig, helaas.

(overigens past dit topic beter in “audio”)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Het lijkt mij ook super tof om daar bij te helpen en dat ik het in de toekomst wellicht zelf kan.

Dan is het wel handig om je woonplaats in je profiel te zetten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.