laptop schakelt zichzelf uit

Permanent verwijderen van de accu: zo lijkt het hier te gaan, maar om de accu's goed te houden laad ik ze elke paar maanden helemaal op en gebruik ze daarna een uur (zonder netstroom).

Maar blijkbaar herkent niemand, behalve Gilberke, deze problemen die NIET liggen aan de BIOS-versie, Windows versie, koeling/koelpasta of wat er verder genoemd is allemaal. Het zit in het ACPI-management van Microsoft.

Doe je voordeel met de accu tip mee wanneer je het probleem ooit mocht tegenkomen.

Zet de boel eens terug naar een herstelpunt toen het nog goed werkte, voor de laatste update.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op woensdag 26 februari 2025 22:41:24 schreef Hunebedbouwer:
Zet de boel eens terug naar een herstelpunt toen het nog goed werkte, voor de laatste update.

Dat is hier ook gedaan: helpt niet definitief, Windows update "corrigeert" dat en ik heb geen idee welke update verantwoordelijk is. (En je moet teruggaan naar 2021!)

Uit Wikipedia:

The latest specification revision is 6.5, which was released in August 2022.[6]

Zou die versie jou pijn doen?

In reactie op de opmerking van Sine: opgestart tot bios en daar de ganse voormiddag laten staan : geen uitschakeling !! daarna verder laten starten maar zonder browser te activeren, lijkt ook OK !! .... Ik gebruik normaal Chrome als browser maar heb als proef Edge opgestart .... gevolg na +:- 20 minuten terug uitschakeling !!!!!

High met Henk

Special Member

klinkt als tijd voor Opera/firefox

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Oh ja, ongeveer dat had ik ook getest.

WIN-PE blijft stabiel-aan, het ligt dus niet aan de hardware maar aan WIN-10 van Microsoft. Tenzij er een ACPI-setting is die ik (we) over het hoofd zie(n).

Gilberke: is het verwijderen van de laptop accu nog steeds de oplossing?

In antwoord op Brightnose,
Het verwijderen is nog steeds de oplossing, maar nu start mijn laptop zelfs niet meer op vanaf de batterij (dus zonder netspanning) !! Blijkbaar scheelt er dus toch iets mee ... Heb ondertussen eens verder gezocht en je kan een batterijrapport opvragen vanuit windows ... waaruit dan blijkt dat mijn batterij toch niet meer werkt !! Heb dan toch maar een nieuwe besteld ... maar is nog niet geleverd !

Misschien ook eens opvragen !

https://www.bing.com/search?q=batterij%20rapport%20windows%2010&qs…

@Gilberke:
Hier is de batterij gewoon 100 %. Dat is ook de uitkomst van het "batteryreport". Maar met aangesloten batterij en ook netspanning aanwezig duurt het maximaal een dag en dan stopt de laptop abrupt: shut-down met heel kort de melding dat de accu leeg is. (Om misverstanden te voorkomen: de cmos/klok batterij is prima).

Hier blijft de oplossing: laptop gebruiken op netstroom en accu verwijderen. Zonder netstroom doet de laptop het ruim 5 uur op een (volle) accu.

Succes.