Ik kan fout zijn maar ik denk dat de varistor zo geschakeld dient om spikes uit het geheel te halen
Ik kan fout zijn maar ik denk dat de varistor zo geschakeld dient om spikes uit het geheel te halen
ok, ik lees het nu ook maar wat zijn spikes?
Maareh, kan ik die 5,1V zener niet beter vervangen door een 7805? Dan kan het ding gelijk meer stroom trekken, nietwaar? Voor de rest, kan ik gewone componenten gebruiken? Hoeveel stroom moeten de diodes kunnen hebben? (ik kan ook een bruggelijkrichter gebruiken natuurlijk ) Is een 82uF 400V elko ook bruikbaar?
die zener trekt de spanning op dat punt(ik heb effe snel gezien maar ik denk dat het ong 311V is) naar 5V, met een 7805 zou dat dus een ferme knal geven(311V in ,normaal max 25V in)
Op 27 december 2004 16:59:31 schreef Bertrix:
die zener trekt de spanning op dat punt(ik heb effe snel gezien maar ik denk dat het ong 311V is) naar 5V, met een 7805 zou dat dus een ferme knal geven(311V in ,normaal max 25V in)
Staat er dan ook 311V op de nixie's? Is dat niet eeen beetje teveel???
Ik heb nu zelf een voeding proberen te ontwerpen. Dit is het geworden:
Ik denk niet dat ik duidelijk was, ik had een vraagje: Is die een goede voeding? Is het veilig?
Edit:
Net het HV deel door een simulatie gehaalt, het lijkt erop dat ik een redelijk mooi DC signaal krijg met een elco. Maar of simulaties echt betrouwbaar zijn?
PS: Welke diodes kan ik voor de 5V gebruiken? Het gaat natuurlijk niet veel stroom leveren, dus gewoon een 1N4148? Of toch een diode die meer kan leveren?
[Bericht gewijzigd door Berry op dinsdag 28 december 2004 17:41:55
hoeveel spanning gaat er naar die 7805 toe?
Dat moet je namelijk beperken anders heb je een beetje een groot koelprofiel nodig. En voor die diodes kan je uitgaan van maximaal 1 ampere. Dat is het maximalen wat je 7805 kan leveren. kijk voor de datasheet eens op www.alldatasheet.net .
En denk je dat er bij je tweede trafo weer 230 volt uitkomt? Je wilt namelijk met van 12 volt met een 18/230 volts trafo gaan werken dus kom je lager uit dan 230 volt
[Bericht gewijzigd door mts plus op dinsdag 28 december 2004 23:24:42
Op 28 december 2004 23:13:27 schreef mts plus:
hoeveel spanning gaat er naar die 7805 toe?
Dat moet je namelijk beperken anders heb je een beetje een groot koelprofiel nodig. En voor die diodes kan je uitgaan van maximaal 1 ampere. Dat is het maximalen wat je 7805 kan leveren. kijk voor de datasheet eens op www.alldatasheet.net .En denk je dat er bij je tweede trafo weer 230 volt uitkomt? Je wilt namelijk met van 12 volt met een 18/230 volts trafo gaan werken dus kom je lager uit dan 230 volt
Nee idd, er komt geen 230V uit, tis wat onduidelijk. het is een trafo van 230-18, die draai ik dan om, vandaar.
Ik heb gemeten dat er iets van 163V uitkomt, maar na berekening bleek het 12*(230/18) = 153V te zijn.
Maar gaat er een stabiele spanning uit het HV deel komen? En ook met belasting natuurlijk (al is die niet veel)
Ja er gaat waarschijnlijk een wat schommelende gelijk spanning uitkomen. Niet een hele grote rimpel maaar toch ewl een rimpel. Dus er komt geen
100% stabiele spanning uit. Daarvoor moet je met een ding als een 7805 gaan werken denk ik. alleen dan een ander type want de 78 serie gaat geloof ik maximaal tot een volt of 30.
[Bericht gewijzigd door mts plus op woensdag 29 december 2004 18:33:09
Moderator
Waarom zou je een perfecte gelijkspanning willen aanbieden aan de nixie?
Die zal het verschil toch niet merken met of zonder rimpel, of wel?
Op 29 december 2004 19:46:00 schreef klein is fijn:
Waarom zou je een perfecte gelijkspanning willen aanbieden aan de nixie?
Die zal het verschil toch niet merken met of zonder rimpel, of wel?
Nee, zeker niet, maar de spanning moet niet teveel zakken. In ieder geval heb ik hem nu gemaakt, er komt netjes 230VDC uit Toch heb ik een paar vraagjes:
Moderator
De 7905 mag tot 35V voedingsspanning hebben, dat zit dus wel goed. Die elco is om de dalen van je dubbelzijdig gelijkgerichte spanning op te vangen. Of 1000uF genoeg is bij de stroom die je maximaal wilt hebben zal je uit moeten rekenen. De spanning die de 7805 ingaat mag volgens mij niet onder de 8V komen, hier kan je vanuit gaan bij je berekening. Denk er wel aan dat het ding maximaal 12V-5V=7V 7V×1A=7W staat te disiperen...
Hout is een slechte gelijder, misschien geleid de lak die erop zit goed, maar als het een blanke houten tafel is dan moet het kunnen. Anders een snijmat, plaatje glas, plaatje triplex oid er onder leggen.
denk wel aan het koelprofiel van je 7805
Anders zie je rook. de 78 serie heeft 3 volt meer ingangs spanning nodig dan de uitgangs spanning. in dit geval dus 8 V
Moderator
Op 29 december 2004 22:56:50 schreef mts plus:
denk wel aan het koelprofiel van je 7805
Anders zie je rook. de 78 serie heeft 3 volt meer ingangs spanning nodig dan de uitgangs spanning. in dit geval dus 8 V
Ben je papegaai van beroep ofzo??
Moderator
Op 23 december 2004 10:38:48 schreef echtepino:
[...]Zelden zoiets moois gezien!!!!!!!
APPLAUS!!!!
Dank dank, er gaat ook een hoop tijd in zitten om het allemaal zo te krijgen.
En in het algemeen zijn de reacties idd positief, teken dat ik toch iets goed doe
Op 23 december 2004 20:17:17 schreef Berry:
[...]Ja, de PIC bestuurd ze via een data, clock en latch lijn. Een nixie buis heeft 2 IC's, dus 16 uitgangen. Op deze manier kan je er ook met een 11-segment nixie (ofzo) letters mee schrijven. Ik ben ook erg verbaast over hoe jij het op zo'n printje hebt kunnen doen! Een kennis van mij heeft het met 4017's gedaan, en dat is een vlink ding geworden. echt knap hoor hoe jij het op zo'n klein printje hebt gekregen!
Zo ziet het er uit met 4017's En het kan nog smaller,
Maar dan wordt het ook echt gepriegel
Die hete 7805 zal toch wel meevallen ?
Als je klok 1A gebruikt op die 5V lijn is er toch ergens wat mis ..
Rimpel op je nixies is zeker niet erg ( in tegendeel ) ik zou zelfs de condensatoren aan de hoogspannings kant weglaten, dat komt de levensduur van de buizen alleen maar ten goede. ( piek stromen binnen de datasheet, en toch een lange levensduur. Te kleine stromen zijn bij nixies ook ERG fout ! (cathode poisoning ))
[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 29 december 2004 23:58:27
Op 29 december 2004 21:20:44 schreef klein is fijn:
De 7905 mag tot 35V voedingsspanning hebben, dat zit dus wel goed. Die elco is om de dalen van je dubbelzijdig gelijkgerichte spanning op te vangen. Of 1000uF genoeg is bij de stroom die je maximaal wilt hebben zal je uit moeten rekenen. De spanning die de 7805 ingaat mag volgens mij niet onder de 8V komen, hier kan je vanuit gaan bij je berekening. Denk er wel aan dat het ding maximaal 12V-5V=7V 7V×1A=7W staat te disiperen...Hout is een slechte gelijder, misschien geleid de lak die erop zit goed, maar als het een blanke houten tafel is dan moet het kunnen. Anders een snijmat, plaatje glas, plaatje triplex oid er onder leggen.
Mn PIC zal, zoals Sine al zij, niet meer dan een paar mA trekken. Dus dat zit wel goed. Volgens de datasheet heeft de 7805C aan de ingang 10V nodig. Ik heb geen idee hoe je het zou moeten berekenen met die elco (shame)
De tafel is gelakt, maar ik zal er wel een kunststof matje opleggen. (muismat misschien?, anders zo'n anti doordruk mat voor op een bureau)
Sine: Prachtwerk! Maar als ik dat zo zie, ben ik toch blij dat ik mijn klok met echte printplaten maak Poe wat een draden
Moderator
Voor die elco's gebruik ik altijd den formule U·C=I·t , ik weet niet of dit de officieele is, maar het werkt goed...
In jouw geval dus:
De piekspanning van je dubbelzijdig gelijkgerichte 12V is ongeveer 17V, je wilt niet onder de 10V komen dus het voltage mag maximaal 7V dalen. De tijd tussen de pieken is 0,01s, voor de stroom neem ik even 10mA.
Dit geeft:
C=(0,01A·0,01s)/7V=1,4·10-5
C=14uF bij een stroom van 10mA.
Ik denk dat het wel goed zit met die 1000uF elco...
Op 30 december 2004 12:48:21 schreef klein is fijn:
Voor die elco's gebruik ik altijd den formule U·C=I·t , ik weet niet of dit de officieele is, maar het werkt goed...In jouw geval dus:
De piekspanning van je dubbelzijdig gelijkgerichte 12V is ongeveer 17V, je wilt niet onder de 10V komen dus het voltage mag maximaal 7V dalen. De tijd tussen de pieken is 0,01s, voor de stroom neem ik even 10mA.Dit geeft:
C=(0,01A·0,01s)/7V=1,4·10-5
C=14uF bij een stroom van 10mA.
Ik denk dat het wel goed zit met die 1000uF elco...
Lijkt te kloppen met wat ze bij 'Schakelingen' zeggen. Makkelijke formule dan
Formule klopt niet, is wel goede benadering
Mn nixies branden nu Alleen bij de secondes blijft de 7 branden... Als de hoogspanning niet op de torren staat meet ik gewoon een pulsje naar de ground. Kan het zo zijn dat de tor bij hoogspanning gaat lekken?
Moderator
Is dat de zelfde tor als de anderen ?
Torretjes die niet voor HV bedoeld zijn gaan zeneren bij een bepaalde spanning. en dan blijft dat zijder idd aan.
nee hoor gewoon dezelfde tor. Maar als hij zou gaan zeneren, zou hij toch wel kapot gegaan zijn, dus ook altijd geleiden al staat er geen HV op?
Op 31 december 2004 21:05:55 schreef Berry:
nee hoor gewoon dezelfde tor. Maar als hij zou gaan zeneren, zou hij toch wel kapot gegaan zijn, dus ook altijd geleiden al staat er geen HV op?
Weet niemand dit? Als ik gewoon meet lijkt de tor het dus te doen, maar als ik de nixie erop aansluit gaat hij blijkbaar continu in geleiding. Ik heb geen extra HV torren op voorraad, dus ik kan het niet even proberen.
wat d8 je van twee torren omdraaien?
Op 1 januari 2005 21:38:11 schreef mts plus:
wat d8 je van twee torren omdraaien?
Hm ja, dat is een mogelijkheid. Zal dat dan maar eens gaan doen