frequentiedeler delen door 1024 met de 74HC40103

Excuses, slip of the pen, verkeerde versie van het schema gepost, bovenstaand schema is aangepast en correct.

De deelfactor die je moet instellen op de Jam inputs is de gewenste deelfactor minus 1. Dus als je 1080 als deelfactor wilt hebben dan stel je 1080-1=1079 in.

Voorbeeld:

Decimaal 1079 naar 16-bits binair = 0000010000110111

LS-byte = 00110111 = U1 Jam P[7..0] inputs
MS-byte = 00000100 = U2 Jam P[7..0] inputs

Op donderdag 6 maart 2025 20:37:37 schreef harry64:
Tijdens wat gegoogel rond de CD4x familie kwam ik een artikel over een 1 tot 4096 deler tegen die instelbaar is met een potmetertje dan wel spanningsniveau.
:P
Frequency divider from 1 to 4096 in increments of 1
[bijlage]
Edit: VSS/GND is pen 8 van de 4040.

Dit gaat alleen op papier werken ivm toleranties enzo, maar het is wel een grappige benadering.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op donderdag 6 maart 2025 20:37:37 schreef harry64:
Tijdens wat gegoogel rond de CD4x familie kwam ik een artikel over een 1 tot 4096 deler tegen die instelbaar is met een potmetertje dan wel

Dit schema probeert een DAC te maken met een serie van weerstanden. Zoals Bernadski al aangeeft dat werkt niet lekker omdat de toleranties je parten gaan spelen. Beter is een R-2R DAC te bouwen. Nog niet perfect, maar met beperkte kosten (2x meer weerstanden, maar veel minder verschillende waardes).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, ik ken dit soort DAC'jes uit het vroegere parallelpoort DAC op XT's e.d. :P

Dat R-2R is wel een interessant concept. Het vergt i.d.d. wel enorme precisie van de ref spanning(en). Uit een snelle berekening blijkt de spanningstapgrote bij 10 volt ref gedeeld door 4096, een spanning van 0.00244140625 volt per stap. Dat is niet veel 2.44140625 mV.

Wel leuk om in de sim eens een opzet te maken.

Ja, ik ken dit soort DAC'jes uit het vroegere parallelpoort DAC op XT's e.d

Covox-kloon? Heb er destijds (1988) ook eentje gebouwd (o.b.v. de D/A-converter ZN426 van Ferranti). En recent, uit nostalgie, een R-2R DAC gemaakt in een DB25-connector. Was meer uit nostalgie dan uit dringende behoefte.

ModPlay en .mod-files op een 286 AT met EGA en monochroom amberscherm: het moment dat je je realiseerde dat een PC eigenlijk helemaal niet zo onderdeed voor een Amiga, wat dat betreft.

Later ook nog een audio-digitizer gebouwd, een ontwerp uit HCC-magazine; was o.b.v. een ZN427, meen ik.

In die tijd ook een TV-testbeeldgenerator gebouwd o.b.v. de ZNA234. Ferranti maakte eigenlijk best wel leuke IC's, nu ik er zo over nadenk....

set SCE to AUX.

Op vrijdag 7 maart 2025 18:36:49 schreef nonius:
ModPlay en .mod-files op een 286 AT met EGA en monochroom amberscherm: het moment dat je je realiseerde dat een PC eigenlijk helemaal niet zo onderdeed voor een Amiga, wat dat betreft.

Amiga was zijn tijd ver vooruit in het 286 tijdperk. Daar kon een 286 helemaal niet meekomen...

@nonius
Geen idee hoe het heette. Ik had via de C64 een schema in ASCII van een BBS gedownload, dat was met acht weerstandjes, geen R-2R. Er zat ook een play.com (geen .exe) bij en een riedel 'deuntjes' waarmee je op de XT dan 'muziek' kon afspelen met commando: play.com -LPT1 a:riedel

De bestandjes moest ik met een nulmodemkabel en terminalprg naar de XT halen vanaf de C64 omdat de 5.25 floppy's van de C64 en XT een andere format hadden en elkaars floppy's dus niet konden lezen. Die nulmodemkabel was ook nog een speciaal geval met opto's omdat anders de IBM de C64 frituurde.

Inmiddels een 8-bit R-2R laddertje gebouwd in de sim. Nu eens kijken hoe ik de schakelaars kan vervangen voor mosfets of transistors o.i.d. Want er moet wel naar 'nul' geschakeld worden voor het goede resultaat. Het heeft met 2.56 volt een resolutie van 10mV, in de sim.

Maar nu ben ik eigenlijk per ongeluk bezig om Martin z'n topic te kapen in m'n enthousiasme. O-)

Eigen draadje geopend op: https://www.circuitsonline.net/forum/view/168479

Hierop wil ik even reageren; op de manier van schakelen met een potentiometer.
Ik zou dat doen met een LM3914, Waarachter de 74LS147, dat is een decimaal naar BCD decoder ic. Met een regelspanning op de ingang maakt de 3914 dus 4 bits. Voer je dit dubbel uit heb je 8 bits en kun je tot 256 binair instellen.

Nog even voor Bobosje, hartelijk dank voor het tekenen en de moeite die je hebt genomen. Zo ga ik het bouwen.

Telefunken Sender Systeme Berlin