Ik gebruik meestal de ACS733 + micro voor zoiets: https://www.allegromicro.com/~/media/files/datasheets/acs732-3-kla-dat…
Special Member
Ik gebruik meestal de ACS733 + micro voor zoiets: https://www.allegromicro.com/~/media/files/datasheets/acs732-3-kla-dat…
Golden Member
Als ruimte een issue is zal het wel "subtiel" moeten.
De mijne mocht "lekker lomp" zijn, daar gebruik ik een diode brug als "stroomdetectie".
Deze ook, aan de tekenwijze te zien lijkt deze "geleend" uit Elektuur.
[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 22 maart 2025 13:41:34 (22%)
Op zaterdag 22 maart 2025 13:23:44 schreef mel:
[...]Dat is dus precies de definitie van een stroomrelais..
Daar denkt Omron dan anders over, hun stroomrelais ziet er zo uit en zit vol elektronica:
Maar dat is een ding van >€100 en heeft de maat van een installatie-automaat. Zo een reed contact kan je eventueel al omwikkelen met de aanwezige bedrading.
@fatbeard: Als je wil heb ik er hier wel een paar liggen om mee te testen:
Ik weet niet of het zal werken in deze toepassing, nooit getest. Het contact werkt in elk geval wel, ik geloof dat het een Meder KSK-1A66-1020 is. Je gaat zo wel veel wikkelingen nodig hebben om 50mA als grenswaarde te halen.
Honourable Member
Ik had het vooral voor mijn PC gedacht: als ik die uitzet blijven de USB poorten gepowered en alle randdevices dus ook... En nee, dat is in de UEFI niet op te lossen.
Ik heb hem nu ingesteld op "power on when mains returns" en zet de schakelaar op de slof om als de PC klaar is met afsluiten; een halve seconde te vroeg en de rapen zijn gaar. Vandaar de wens om het te automatiseren.
@Arco: die ACS733 heeft een whopping 35mA (ok,max) nodig, de 712 neemt genoegen met 13mA (max)...
Voor een condensatorvoeding is dat een groot verschil in afmeting van de condensator...
@Kruimel: interessante suggestie, ga ik ook 'even' mee experimenteren.
Ik moet ergens nog een stash hebben van reedswitches, maar kan die -zoals verwacht- niet vinden. Zal vanmiddag wel even verder zoeken, maar alvast bedankt voor het aanbod.
@bprosman: Dat is inderdaad de 'standaard' methode.
Nadeel daarvan is het vermogensverlies: bij een verbruiker van 100W en een cosφ van 0.9 is dat al grofweg 0.7W aan warmte die ergens heen moet...
Ohja, 4A dioden zijn ook niet erg klein...
Golden Member
Op zaterdag 22 maart 2025 13:58:36 schreef fatbeard:
Ik had het vooral voor mijn PC gedacht: als ik die uitzet blijven de USB poorten gepowered en alle randdevices dus ook... En nee, dat is in de UEFI niet op te lossen.@bprosman: Dat is inderdaad de 'standaard' methode.
Nadeel daarvan is het vermogensverlies: bij een verbruiker van 100W en een cosφ van 0.9 is dat al grofweg 0.7W aan warmte die ergens heen moet...
Ohja, 4A dioden zijn ook niet erg klein...
Klopt, ik gebruik een 600V brugcel die de maar heeft van zo een aluminium 35A brugcel.
Als het om de computer gaat is het dan niet handiger om gewoon ergens de 12V (of 5V) lijn af te tappen en een snoertje naar het relais in je schakelaar te leggen? Heb je niets aan detectie nodig.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 22 maart 2025 15:10:07 (10%)
Ik heb mijn master slave toen opgebouwd rondom een 24V stroom relais van Comat EOCR-AR-60/UC24V.
Dit is voor mijn afkortzaag machine met een motor van ca 1800W.
In het hart zit een 22 ohm 200W weerstand en de spanningsval erover is dan ca 50V. Via 2 x 12V 1W zenerdiodes maak ik daar dan 24V van en dan word het stroom relais actief. Het relais heeft 2 timers. De eerste is een delay die actief word als het relais een te hoge stroom detecteerd dan na 0,3S de weerstand overbrugd. 2de timer is de auto reset, nadat de overstroom situatie gestopt is reset het relais zichzelf na ca 3 seconde en zorgt voor de naloop zodat de aangesloten stofzuiger genoeg tijd heeft om de slang leeg te zuigen.
De schakeling gaat volledig via de schakelaar van de afkortzaag dus als die uit staat dan staat alles uit. Als de 2de timer is afgelopen dan schakelt het stroom relais zichzelf ook uit. Er is geen sluipverbruik. Maar de schakeling zelf heeft wel een hoop verliezen maar omdat ik de afkortzaag steeds maar kort gebruik is dat voor mij geen probleem. Maar daar kan nog wel wat verbeterd worden.
hier een voorbeeld van het gebruikte stroom relais
Special Member
Dat gaat zo te zien niet in de beschikbare ruimte van 22x28x25mm passen...
Om het in die behuizing te krijgen gaat een hele grote uitdaging zijn. Ik heb ooit een (meet-) stroomtrafo ingebouwd in zoiets en dat was al een hoop gepuzzel, in combinatie met een BNC-chassisdeel. Om eerlijk te zijn zie ik eigenlijk niet dat het kan om een relais plus nog wat electronica, ingebouwd te krijgen in zo'n kleine behuizing. Er is *net* voldoende ruimte voor de originele schakelaar... Zelfs een simpele stroommeetadapter, met niet meer dan 2 banaan-pluggen, was al een vervelende klus.
De oplossing van Kruimel (relais of SSR, bediend door de USB-aansluiting van de PC) lijkt me nog de meest simpele en effectieve oplossing, in dit specifieke geval.
... of een spoeltje rond een ader wikkelen dat voor een trigger kan zorgen...
Ik heb ooit deze stroomtrafo gekocht.
https://www.tme.eu/nl/details/az-1000/stroomtransformatoren/talema/
Maar ik denk dat die al de helft van de beschikbare ruimte inneemt.
Op zaterdag 22 maart 2025 16:29:24 schreef benleentje:
Beter een ader door een bestaand spoeltje duwen.
Wat moet een spoel om een draad of een draad door een spoel dan doen?
Wat moet een spoel om een draad of een draad door een spoel dan doen?
Dat is bijna per definitie een stroomtrafo....
Kan me niet herinneren ooit een stroomtrafo gekocht te hebben - de mijne zijn allemaal 'gewone' spoelen met een extra draad erdoorheen: de nieuwe primaire wikkeling van wat voortaan een stroomtransformator is. Met uiteraard wel een extra weerstand op de secundaire wikkeling....
Honourable Member
Op zaterdag 22 maart 2025 16:11:23 schreef nonius:
[...]
De oplossing van Kruimel (relais of SSR, bediend door de USB-aansluiting van de PC) lijkt me nog de meest simpele en effectieve oplossing, in dit specifieke geval.
Het probleem is dus dat die USB onder spanning blijft als de PC uitstaat...
mét CE
Eens een andere insteek: Een script in /usr/lib/systemd/system-shutdown/ kan natuurlijk ook wat tegen een USB poort roepen: power off in 5 minuten.
Dat gaat je printer die een kwartier bezig is niet helpen, maar dan zet je die pas na een half uur uit. En ja, dan zal die meestal 28 minuten langer aan staan dan nodig. Deal with it.
Een stroom trafo is toch gewoon een spoel waar een stukje draad doorheen gaat.
Het hangt er maar vanaf hoe die spoel gewikkeld is. Als die om de draad gewikkeld wordt, dan is het geen stroomtrafo. Er zal niks gebeuren.
Honourable Member
Op zaterdag 22 maart 2025 13:38:49 schreef bprosman:
Deze ook, aan de tekenwijze te zien lijkt deze "geleend" uit Elektuur.
[bijlage]
Yep; '309 Circuits', schema 106, blz. 144.
e: Aha! Oorspronkelijk 'halfgeleidergids' (juli-aug) 2004.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 22 maart 2025 21:18:27 (12%)
Op zaterdag 22 maart 2025 17:19:41 schreef fatbeard:
[...]
Het probleem is dus dat die USB onder spanning blijft als de PC uitstaat...
Is het misschien mogelijk om de draad naar de power LED af te takken? Dat is zo ver ik weet ook een 5V signaal en is meestal nog wel toegankelijk genoeg om aan te prutsen.
Golden Member
Ik weet niet Leo of je een Fritz! modem in gebruik hebt, zij hebben een middels DECT gestuurd stopcontact, is afsluiten mogelijk, full stop, als de aangesloten gebruiker beneden een ingestelde waarde komt. Is maar een idee. Succes, Albert
Honourable Member
Interessante optie, maar zo'n ding gebruikt zelf in standby ook een half Watt. Weinig, maar toch...
Mijn opzet gebruikt nul Watt in standby.
Maar die is dan weer niet op afstand te bedienen...
Golden Member
Als ik m kan vinden stuur ik wel zo'n stroomrelais op.het kan even duren..
Moderator
Elektuur had ook ooit een krabbel voor een 0W master/slave. Ongetwijfeld in een halfgeleidergids oid.
Dat ding heb ik jaren gebruikt voor de randapparatuur rond een (beeldbuis) TV.
Het spoeltje was geloof ik een onstoorspoeltje uit een snoerdimmer met de te meten stroom daar 2x doorheen.
Een zener over de gate ben ik nog vergeten, dat kan anders wat "spannend" worden.
[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 24 maart 2025 08:47:12 (12%)