Helaas zal het even moeten om te kijken waar het euvel zit. Misschien is het water veel te zacht? Je kan ook een PH waarde stripje gebruiken om dit te bepalen. Kan je bij een aquarium speciaal zaak halen
Helaas zal het even moeten om te kijken waar het euvel zit. Misschien is het water veel te zacht? Je kan ook een PH waarde stripje gebruiken om dit te bepalen. Kan je bij een aquarium speciaal zaak halen
Op woensdag 26 februari 2025 11:09:00 schreef smd:
Die stripjes zitten bij mijn waterverzachter om te testen. Zal ik eerst doen.
Ik laat weten.
Op woensdag 26 februari 2025 11:27:10 schreef GuidoM:
[...]Die stripjes zitten bij mijn waterverzachter om te testen. Zal ik eerst doen.
Ik laat weten.
In mijn keuken heb ik warmwater met een afzonderlijke boiler-verwarmer en daar is alles normaal....maar ja, is niet hetzelfde zeker?
Opmerkelijk. Toch elektolyse dan? Veel verschillende leidingmaterialen na elkaar? Koperen buis. Ijzeren koppelingen. Ijzeren spiraal. Galva....?
Op woensdag 26 februari 2025 11:47:48 schreef EricN:
Opmerkelijk. Toch elektolyse dan? Veel verschillende leidingmaterialen na elkaar? Koperen buis. Ijzeren koppelingen. Ijzeren spiraal. Galva....?
De installatie is van 2014 en nu pas sedert een 7-tal dagen een bruisend warm water via mijn zonneboiler. eigenaardig toc hé.
Erosie? De galva laag weggevreten?
Op dinsdag 25 februari 2025 18:27:33 schreef testman:
je hebt dus een waterontharder? daar gaat zout in met grote zakken. heb je toevallig een ander merk of andere soort zout gepakt de laatste keer? of is de instelling verschoven naar veel te kalkvrij water? dat merk je oa aan bijv haar wassen en je krijgt dan de zeep er bijna niet uitgespoeld.
Oké...
Het 'zout' (iedere keer 25 kg) dat ik er iedere keer aan toe voeg is altijd van hetzelfde merk geweest vanaf het begin.
De instellingen zijn steeds hetzelfde gebleven. De onderhoudsman van die waterontharder, zet die instellingen en ik kom daar niet aan.
Maar ik zal toch eens nazien....
In hittebestendig glas bv een liter koud water en warm water droogkoken en kijken naar het residu? Afhankelijk van je methode wel op tijd van het vuur halen, je wilt het residu zelf niet verbranden.
Bij een verschil in kleur weet je iig dát er wat meekomt, met een beetje mazzel kun je enigszins bepalen wát er meekomt. In welke mate bepaalde testen eenvoudig thuis uit te voeren zijn weet ik niet, maar Tidak Ada volgens mij wel?
Op woensdag 26 februari 2025 14:29:04 schreef pe5ocb:
In hittebestendig glas bv een liter koud water en warm water droogkoken en kijken naar het residu? Afhankelijk van je methode wel op tijd van het vuur halen, je wilt het residu zelf niet verbranden.
Bij een verschil in kleur weet je iig dát er wat meekomt, met een beetje mazzel kun je enigszins bepalen wát er meekomt. In welke mate bepaalde testen eenvoudig thuis uit te voeren zijn weet ik niet, maar Tidak Ada volgens mij wel?
Oké.
Echter, ik kijk naar de hoeveelheid 'zout' in mijn waterontharder en wat zie ik : volledig leeg, enkel nog 30 cm (hooghte) donkergrijs water en geen enkele korrel zout.
Ik heb dus vergeten bij te vullen. Ongelofelijk hé. Dus ik heb/had nog een zout-zak van 25 kg in voorraad en heb deze eringekieperd. Dit is te weinig en morgen ga ik om een nieuwe voorraad en vul ik die terug bij.
Het zou dus mogelijk kunnen zijn, dat dit de oorzaak is?
Afwachten, tot morgen of overmorgen vooraleer ik hopelijk positief resutaat zie.
Hoe stom kan men zijn...
Dank zij vele tips van o.a. smd, EricN, testman en nog vele andere, heb ik gekeken naar de zout-hoeveelheid in mijn waterverzachter, anders had ik dit nog niet direct gedaan.
Nogmaal , hopelijk is het opgelost en door mijn eigen verwaarlozing om te controleren naar de zout-inhoud, zou het kunnen dat dit de oorzaak is (hopelijk).
Ik moet een systeem regelen met mijn gsm (alarm of zo) om die zout-bijvulling regelmatig uit te voeren. dom dom dom....hopelijk.
Ik laat morgen of overmorgen zeker iets weten hoor.
Op woensdag 26 februari 2025 16:39:58 schreef GuidoM:
[...]Oké.
Echter, ik kijk naar de hoeveelheid 'zout' in mijn waterontharder en wat zie ik : volledig leeg, enkel nog 30 cm (hooghte) donkergrijs water en geen enkele korrel zout.
Ik heb dus vergeten bij te vullen. Ongelofelijk hé. Dus ik heb/had nog een zout-zak van 25 kg in voorraad en heb deze eringekieperd. Dit is te weinig en morgen ga ik om een nieuwe voorraad en vul ik die terug bij.
Het zou dus mogelijk kunnen zijn, dat dit de oorzaak is?
Afwachten, tot morgen of overmorgen vooraleer ik hopelijk positief resutaat zie.
Hoe stom kan men zijn...
Dank zij vele tips van o.a. smd, EricN, testman en nog vele andere, heb ik gekeken naar de zout-hoeveelheid in mijn waterverzachter, anders had ik dit nog niet direct gedaan.
Nogmaal , hopelijk is het opgelost en door mijn eigen verwaarlozing om te controleren naar de zout-inhoud, zou het kunnen dat dit de oorzaak is (hopelijk).
Ik moet een systeem regelen met mijn gsm (alarm of zo) om die zout-bijvulling regelmatig uit te voeren. dom dom dom....hopelijk.
Ik laat morgen of overmorgen zeker iets weten hoor.
ik weet van iemand die ook zo'n systeem heeft dat het zout snel opraakt als bijv de buitenkraan ook op die ontharder zit. en om de auto te wassen of tuin te sproeien is geen onthard water nodig..
Oké, ik heb geen verbetering vastgesteld met het bijvoegen van 25 kg zout (wa&s leeg) en na gerenegeerd te hebben (manueel).
Miojn chauffagist heeft ook gezocht in zijn privee-forums van zelfstandige. En het zou komen van "water in de glycol". Ingesijpeld door/via de panelen(ik heb er 2). Hopelijk zijn die ook niet defect.
Hij gaat nu op zoek gaan naar een 200 liter zonneboiler om die oude te vervangen.
Op Glycol lekkage begint het aardig te lijken, maar dan moet dat ook minder worden?
Dan zou het probleem moeten verdwijnen, zodra je het glycolsysteem drukloos maakt en een tijdje spoelt.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 27 februari 2025 10:51:53 (11%)
Als er al een lekje is , zit dat in de warmtewisselaar! en niet in de panelen
Op donderdag 27 februari 2025 11:08:41 schreef Hunebedbouwer:
Als er al een lekje is , zit dat in de warmtewisselaar! en niet in de panelen
Echt?........oef....dan ben ik tevreden hoor.
Dus mijn chauffagist heeft gelijk. Hij vroeg om op zoek te gaan naar een nieuwe 200 liter zonneboiler dat dezelfde afmetingen heeft als de oude.
Dus de panelen zouden oké zijn voorlopig.
Een 6-tal jaartjes terug heb ik ook een probleem gehad aan het zonneboiler-systeem waar de glucol-vloeistof weggelopen was via de panelen denken we, en er dus geen druk meer was.
We konden op de dakpannen ergens zien dat dit gebeurd was langs de panelen. Maar, we hebben nooit een lek gevonden.
Toch wel heel eigenaardig hé.
De glycol hebben we er terug opgepompt met druk 3,2 bar (nu is het nog 2,8bar maar stabiel )en mijn systeem werkte terug supergoed, tot vandaag.
Echter nog steeds warm water (bruisend, zie video's) tot op vandaag.
Dus het beste is eerst die zonneboiler vervangen.
dit is toch wel heel "spooky" te noemen hé...
Ik laat iets weten verder hoor.
Op donderdag 27 februari 2025 14:38:16 schreef GuidoM:
[...]Echt?........oef....dan ben ik tevreden hoor.
Dus mijn chauffagist heeft gelijk. Hij vroeg om op zoek te gaan naar een nieuwe 200 liter zonneboiler dat dezelfde afmetingen heeft als de oude.
Dus de panelen zouden oké zijn voorlopig.
Een 6-tal jaartjes terug heb ik ook een probleem gehad aan het zonneboiler-systeem waar de glucol-vloeistof weggelopen was via de panelen denken we, en er dus geen druk meer was.
We konden op de dakpannen ergens zien dat dit gebeurd was langs de panelen. Maar, we hebben nooit een lek gevonden.
Toch wel heel eigenaardig hé.
De glycol hebben we er terug opgepompt met druk 3,2 bar (nu is het nog 2,8bar maar stabiel )en mijn systeem werkte terug supergoed, tot vandaag.Echter nog steeds warm water (bruisend, zie video's) tot op vandaag.
Dus het beste is eerst die zonneboiler vervangen.
dit is toch wel heel "spooky" te noemen hé...
Ik laat iets weten verder hoor.
er zit toch een overdruk ventiel op het dak? of is dat alleen bij systemen met water door de panelen het dak zodat bij vorst de druk eraf kan..
maar idd als dit nog niet helpt houd je het vat nog over. echter zou een lek in het boilervat zorgen dat de druk van de glycol zakt of stijgt. en je hebt nu nog 200 liter kalkrijk water in dat vat zitten, al het water vervangen voor nieuw water wat geregenereerd is kan het ook oplossen. stuk goedkoper als een nieuw vat als dat nog steeds alles is..
Op vrijdag 28 februari 2025 08:37:18 schreef testman:
[...]er zit toch een overdruk ventiel op het dak? of is dat alleen bij systemen met water door de panelen het dak zodat bij vorst de druk eraf kan..
maar idd als dit nog niet helpt houd je het vat nog over. echter zou een lek in het boilervat zorgen dat de druk van de glycol zakt of stijgt. en je hebt nu nog 200 liter kalkrijk water in dat vat zitten, al het water vervangen voor nieuw water wat geregenereerd is kan het ook oplossen. stuk goedkoper als een nieuw vat als dat nog steeds alles is..
Ja hoor , er zit een 'overdruk-ventiel" op het dak aan de panelen.
Ik heb nu (gisteren) terug de waterverzachter volgeladen en gegenereerd. Tot op vandaag blijft het 'bruisend water'.
Ik wacht nog even af en zal hoogstwaarschijnlijk door de chauffagist een nieuwe zonneboiler (200 liter) plaatsen. Hopelijk zijn mijn 2 dakpanelen nog oké.
Ik krijg de neiging om de ganse zonneboiler-installatie buiten te kieperen....sorry....zal ik nog niet doen maar toch....
Dag iedereen,
de beslissing is genomen. Ik heb de zonneboier (mijn chauffagist) ontkoppeld en doorgeschakeld, zodat het warm water nu alleen nog van mijn chauffage komt.
En ik plaats geen nieuwe meer. Ik zal in de toekomst ook de 2 panelen op het dak wegnemen, denk ik.
Voorlopig zit nog het expantievat verbonden met het pomp- en controle-systeem, en is afgesloten.
Dit moet nog weg uit mijn 'chauffagekot'. Nu met het wegnemen van die 200 liter zonneboiler, heb ik meer plaats om de chauffage gemakkelijker te onderhouden. Het is een heel krappe plaats.
En het schuim was weg : dus er moet een lek geweest zijn in de glycol-spiraal (in de boiler) waarbij langzaam de glycol in het water kwam. Meer en meer begon het water lichtjes te verkleuren.
Nu, met mijn vrouw en ik, dat het bad en de douche en de lavabo gebruiken, zal dit geen probleem zijn.
Bedankt aan iedereen, die mij met raad en daad gesteund hebben.
mvg
Guido
Was idd de meest voor de hand liggende probleem. Demonteren zal wel ergens een lek doen bovenkomen. Juiste beslissing om weg te doen dan maar..
Op zondag 23 maart 2025 18:24:33 schreef smd:
Was idd de meest voor de hand liggende probleem. Demonteren zal wel ergens een lek doen bovenkomen. Juiste beslissing om weg te doen dan maar..
De chauffagist zei dat die boiler compleet toegelast is. Ik had ook gevraagd als dit 'gat' in die glycol-spiraal (?) niet hersteld kon worden, zoals in frigo's af en toe voorkomt : een gatje in de leidingen.
Maar ja, het is nu te laat hé smd.
De 2 panelen op het dak en de pomp-installatie met de leidingen en het expantie-vat, blijven voorlopig. Misschien voor onze koper v&n het huis...lol...
Nogmaals bedankt smd e.a. ..........
grts
Guido
tja, een boiler heb je ook niet nodig als je een goede cv ketel hebt met tapspiraal. zelfs met een bad is geen boiler meer nodig tegenwoordig, gewoon cv ketel met een tapspiraal die wat meer vermogen heeft. zag zo'n zonneboiler installatie met 7 panelen en groot boilervat in een pand met 120 appartementen, zo'n kleine zonneboiler installatie doet dus niks op dergelijk warmwater verbruik, alleen de leiding verliezen al.
Ja, testman. Ik denk dat u gelijk hebt.
Mijn chauffagist zegt identiek hetzelfde.
Dus met mijn chauffage ( De Dietrich EMC-M 24/28 MI Plus ) zal ik geen problemen hebben.
Ik heb dit reeds getest.
Het enige is dat wanneer ik een'bad' neem vb, de verwarmingniet weerkt, maar dat is geen probleem bij zo'n korte onderbreking hé.
Ik denk dat ik goed gedaan heb...
Jammer van de installatie (prijs) maar deze heeft toch een 11 jaartjes gefunctioneerd.
Bedankt voor de info, testman.
grts
Guido
Je zou nog een glycol test kunnen doen met een antievries/ koelvloeistof meter.
Om wat te doen of te controleren, Hunebedbouwer?
Om het nu lopend warm water na te zien? De zonneboiler is weg en deze is compleet ontkoppelt en doorgekoppeld naar mijn chauffage.
Dus er is geen contact meer met glycol toch? Of zie ik het verkeerd?
We hebben nu reeds een 10-tal keer het bad gebruikt en ook de douche meerdere malen.
Ook de lavabo wordt iedere morgen 2 maal gebruikt met warm water.
Dus die leidingen van de chauffage naar het bad, de lavabo en de douche zullen nu toch wel gereinigd zijn denk ik.
Guido