brommerke van 6v naar 12v ombouwen

Het is het gemakkelijkste om de lichtspoel zelf aan te passen.
1 uiteinde van de spoel zit met een lipje vast aan de massa.

Als je deze los maakt en ook met een draad naar buiten voert , kan je met een geschikte regelaar deze gelijk omzetten naar een nette 12V gelijkspanning.

De draden van lichtspoel komen dan op de gele en de roze draad van de regelaar.
De groene draad van de regelaar aan het frame monteeren en dan de rode draad rechtstreeks op de accu.

Heb ik ook bij mijn Derbi gedaan en dat werkt prima :)

[Bericht gewijzigd door fordrwd4ever op dinsdag 22 april 2025 16:20:13 (31%)

Op dinsdag 22 april 2025 16:03:32 schreef fordrwd4ever:

Als je deze los maakt en ook met een draad naar buiten voert , kan je met een geschikte regelaar deze gelijk omzetten naar een nette 12V gelijkspanning.

Zoals bijvoorbeeld deze :
[afbeelding]

heb je daar een simpel voorbeeldje van, want mijn kennis in elektronica is wat magertjes zullen we maar zeggen :/
en welke regelaar zou ik moeten aanschaffen ? of bedoel je een 6v naar 12v converter zoals deze https://nl.aliexpress.com/item/1005008135645294.html?spm=a2g0o.detail.…

btw, "zoals deze" ik zie enkel een driehoekje ?

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op dinsdag 22 april 2025 16:11:04 (23%)

Arco

Special Member

Transformator met middenaftakking kan ook, bijv 6-0-6v.
De 6v in op midden en een van de buitenste pinnen, de 12v staat dan op beide buitenste. (230v aansluiting niet gebruikt)
Ik neem aan dat de frequentie van de lichtspoel wel te gebruiken is voor een standaard trafo.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoek naar een regelaar voor een GY6 scooter.
Deze gebruiken bijna allemaal een geschikte regelaar met gelijkrichtbrug.

De verkeerde regelaars hebben namelijk geen draden met een stekker , maar alleen 4 faston pinnen.
Deze gebruiken geen bruggelijkrichter en zijn niet geschikt.

Voor een schema hoe deze werken en moet worden aangesloten

Denk er wel aan dat die dynamo maar 66 W kan leveren dus veel zwaardere lampen kan je er niet op zetten.

Gr.F_S

Op dinsdag 22 april 2025 16:40:58 schreef F_S:
Denk er wel aan dat die dynamo maar 66 W kan leveren dus veel zwaardere lampen kan je er niet op zetten.

Gr.F_S

het is me meer te doen om het gedoe van het kopen van 6v lampjes, kun je iedere keer online een boel verzendkosten betalen voor een lullig lampie want de lokale gemiddelde scooter/bromfietsboer heeft enkel 12v lampjes liggen. en om nou 6v lampjes in bulk te gaan kopen om de verzendkosten laag te houden is voor mij niet interessant.

Op dinsdag 22 april 2025 16:38:28 schreef fordrwd4ever:
Zoek naar een regelaar voor een GY6 scooter.
Deze gebruiken bijna allemaal een geschikte regelaar met gelijkrichtbrug.

De verkeerde regelaars hebben namelijk geen draden met een stekker , maar alleen 4 faston pinnen.
Deze gebruiken geen bruggelijkrichter en zijn niet geschikt.

Voor een schema hoe deze werken en moet worden aangesloten
[bijlage]

is dit een goede regelaar ? https://nl.aliexpress.com/item/1005008618773297.html?spm=a2g0o.product…

Zo te zien is dat een ac regelaar en geen dc regelaar.
Dan kan je beter deze nemen, die is wel geschikt.
https://a.aliexpress.com/_Eyy3Urs

Op dinsdag 22 april 2025 17:36:23 schreef fordrwd4ever:
Zo te zien is dat een ac regelaar en geen dc regelaar.
Dan kan je beter deze nemen, die is wel geschikt.
https://a.aliexpress.com/_Eyy3Urs

maar deze heeft 5 draden of maakt dat niet uit ?
btw, kwam deze tegen en is een paar euro goedkoper maar lijkt precies hetzelfde (behalve de zwarte kleur) als jouw foto voorbeeld; https://nl.aliexpress.com/item/1005007244810823.html?spm=a2g0o.detail.…

revado

Honourable Member

Ik zou mij eerst eens afvragen waarom die lampjes zo snel sneuvelen...
Volgens mij heb je die brommer 3 weken ( andere topic over de puntjes).

Op dinsdag 22 april 2025 17:09:37 schreef benbijcircuitsonline:
[...] het is me meer te doen om het gedoe van het kopen van 6v lampjes, kun je iedere keer online een boel verzendkosten betalen voor een lullig lampie want de lokale gemiddelde scooter/bromfietsboer heeft enkel 12v lampjes liggen. en om nou 6v lampjes in bulk te gaan kopen om de verzendkosten laag te houden is voor mij niet interessant.

Zet er eens een 12V lampje in. Waarschijnlijk voldoet dat gewoon ;)

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED

Op dinsdag 22 april 2025 19:01:04 schreef revado:
Ik zou mij eerst eens afvragen waarom die lampjes zo snel sneuvelen...

je maakt een volledige onnodige aanname gebaseerd op niets.
beetje jammer en licht irritant...
ter info, de lampjes sneuvelen niet maar ik wil liever een 12v systeem want goedkopere lampjes en overal lokaal te verkrijgen...

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op dinsdag 22 april 2025 20:31:14 (23%)

Op dinsdag 22 april 2025 19:26:55 schreef OPTOdesign:
[...]
Zet er eens een 12V lampje in. Waarschijnlijk voldoet dat gewoon ;)

gaat ie dan niet veel minder licht geven of maakt dat niet uit ?

toevoeging; zojuist getest en dat gaat hem niet worden, helaas zeer weinig lichtopbrengst.

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op dinsdag 22 april 2025 21:02:35 (16%)

revado

Honourable Member

Op dinsdag 22 april 2025 20:27:10 schreef benbijcircuitsonline:
[...]
je maakt een volledige onnodige aanname gebaseerd op niets.
beetje jammer en licht irritant...
ter info, de lampjes sneuvelen niet maar ik wil liever een 12v systeem want goedkopere lampjes en overal lokaal te verkrijgen...

Lees je eigen reactie van 17.09 nog maar eens goed door...

Op dinsdag 22 april 2025 21:14:31 schreef revado:
[...]

Lees je eigen reactie van 17.09 nog maar eens goed door...

die heb ik door gelezen en wat ik in die reactie bedoel en vertel is dat ALS er in de toekomst een lampje stuk gaat dan wil ik niet voor 1 lullig lampje een boel verzendkosten betalen.

tis maar net hoe je iets lezen wil, dat gezegd hebbende, het blijft vaak erg moeilijk om iets in platte tekst geheel duidelijk te maken...

High met Henk

Special Member

Ik had in mijn puch maxi voorin 6 v en achterin 12v wegens sneuvelende lampjes. Ze hielden het nog geen uur vol.
Maar geef ook grif toe dat mijn maxi iets meer toeren draaide dan ooit ontworpen door Puch :+ maar was wel netjes 50 cc...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
revado

Honourable Member

Op dinsdag 22 april 2025 21:53:38 schreef benbijcircuitsonline:
[...]die heb ik door gelezen en wat ik in die reactie bedoel en vertel is dat ALS er in de toekomst een lampje stuk gaat dan wil ik niet voor 1 lullig lampje een boel verzendkosten betalen.

tis maar net hoe je iets lezen wil, dat gezegd hebbende, het blijft vaak erg moeilijk om iets in platte tekst geheel duidelijk te maken...

Dat is zeker waar!
Ik zag je al rijden met een rugzakje vol lampjes voor onderweg :)

Ik zou die 12 volt lampjes inderdaad eens proberen.

Op dinsdag 22 april 2025 22:13:15 schreef revado:
[...]

Ik zou die 12 volt lampjes inderdaad eens proberen.

gaat niet lukken, veel te weinig licht !

Arco

Special Member

Probeer ledlampjes, die hebben meestal een veel groter spanningsbereik waarop ze werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op woensdag 23 april 2025 04:03:30 schreef Arco:
Probeer ledlampjes, die hebben meestal een veel groter spanningsbereik waarop ze werken...

welke wattage ledlamp zou ik moeten hebben voor een zelfde of betere lichtopbrengst ? ik heb nu in de koplamp een originele 6v25w (PX15D 6V 25/25W)

Weet je zeker dat het PX15d is? Dat is de standaard fitting in de C's (en ook niet om de hoek te krijgen helaas). Een CB heeft normaal een andere fitting.

ik vermoed dat leds ook snel gaan kapot gaan door de hoge pieken die in brommers zitten.
ik had een maat die vroeger met een moto op circuit zat (zonder accu) en die zijn lampjes voor olie en neutraal waren vervangen door leds. gingen ook voordurend kapot

Op dinsdag 22 april 2025 22:01:35 schreef High met Henk:
Ik had in mijn puch maxi voorin 6 v en achterin 12v wegens sneuvelende lampjes. Ze hielden het nog geen uur vol.
Maar geef ook grif toe dat mijn maxi iets meer toeren draaide dan ooit ontworpen door Puch :+ maar was wel netjes 50 cc...

mijn camino zelfde, als de koplamp sneuvelde, was het achterlicht ook instant kapot. had er daarom ook een 12V achteraan zitten. die ging gewoon heel fel branden als de koplamp sneuvelde maar was tenminste nog verlicht.
met een heel zwak (5W 12V) lampje, lichtje die ook nog genoeg op om bij gewone werking nog te kunnen rijden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op woensdag 23 april 2025 14:28:22 schreef fcapri:
ik vermoed dat leds ook snel gaan kapot gaan door de hoge pieken die in brommers zitten.
ik had een maat die vroeger met een moto op circuit zat (zonder accu) en die zijn lampjes voor olie en neutraal waren vervangen door leds. gingen ook voordurend kapot

[...]

mijn camino zelfde, als de koplamp sneuvelde, was het achterlicht ook instant kapot. had er daarom ook een 12V achteraan zitten. die ging gewoon heel fel branden als de koplamp sneuvelde maar was tenminste nog verlicht.
met een heel zwak (5W 12V) lampje, lichtje die ook nog genoeg op om bij gewone werking nog te kunnen rijden

eerlijk gezegd zijn ledlampjes best wel duur vind ik, en hoogste waarschijnlijk ga ik nooit in het donker rijden, als ik 100 km per jaar ga rijden is het veel, het is hobby, en het sleutelen/opknappen vind ik leuker dan het rijden zelf :)
ik ga wel een compleet setje reservelampje kopen op ali, daar kost het geen drol.

Op dinsdag 22 april 2025 16:03:32 schreef fordrwd4ever:

[bijlage]

De draden van lichtspoel komen dan op de gele en de roze draad van de regelaar.
De groene draad van de regelaar aan het frame monteeren en dan de rode draad rechtstreeks op de accu.

kan iemand nog even bevestigen of dit (voor mij) zo makkelijk is als forrwd4ever hier beschrijft ? en of dit de juiste spanningsregelaar is om er 12v van te maken ? https://nl.aliexpress.com/item/1005007244810823.html?spm=a2g0o.detail.…

.

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op woensdag 23 april 2025 21:18:44 (100%)