voeding van 14 kV

Dag iedereen,

voor een nieuw project ben ik op zoek naar een "voeding" die ong. 14 kV kan leveren. Nou heb ik al wat rond gezocht en bij de meeste oplossingen die ik heb gezien wordt er gebruik gemaakt van handgewonden trafo('s) met daarachter een cascade schakeling. Mijn vraag is eigenlijk is dit (een van) de enige mogelijkheden of zijn er makkelijkere / andere oplossingen?

Zijn er misschien mensen die hier een schema van hebben of een berekening voor de trafo's (uitgaande van 12 Vdc aan de ingang). Een mogelijk schema welke ik zelf heb gevonden: http://www.hibernationresearch.net/~bram/schematic_15kV.gif
sorry voor de kwaliteit, kon deze zo snel niet beter krijgen...

hoeveel (m)A moet ie kunnen leveren? is het voor een luchtverfrisser?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KT88

Overleden

Electrostatische speakers? :-)

IHA doe ik zulke dingen met een buizentrafo 2 x 350V.
Dan een vertien- of vertwintigvoudiger erachter en klaar.
(greinacher schakeling).

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

KT88, volgens mij bedoel je een Cockroft-walton schakeling ?
Volgens mij is dit een greinacher schakeling. Terwijl ik denk dat je dit bedoelt.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
KT88

Overleden

I stand corrected.

In de hoek met mij!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

project is een restlichtversterker.
Deze moet tussen de 14 en 15 kV op de Anode hebben.
Het gaat in dit geval 'maar' om een paar honderd mA. (Hoewel ik denk dat er niet eens zoveel word gevraagd...)

15kV en 100mA is 1,5 kWatt. Dt is monsterlijk veel. Een distributie trafo van het elektriciteits bedrijf is net wat aan de lompe kant.

Met een cascade kun je constant alleen zeer kleine stroompjes leveren anders zakt het voltage snel in. denk uA's misschien enkele mA.
Ik weet niks van restlicht versterkers maar ws. gaat het maar om enkele uA's

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op donderdag 20 januari 2005 23:09:35

Sorry, typo van mij het gaat inderdaad om enkele uA en niet mA.
Ik krijg de specifieke data nog binnen, dus daar wacht ik nog even op...

Anoniem

Op 20 januari 2005 22:35:11 schreef fry:
KT88, volgens mij bedoel je een Cockroft-walton schakeling ?
Volgens mij is dit een greinacher schakeling. Terwijl ik denk dat je dit bedoelt.

Fry, ik ben niet zeker, maar ik betwijfel de historische juistheid van dat artikel. Dat is een spannings vermenigvuldiger met volledige bruggen. Kun je je dat voorstellen in de twintiger jaren toen er nog geen halfgeleiders waren en de radiobuizen nog in hun kinderschoenen stonden? voor elke trap zijn vier buizen nodig. en hoe voed je het filament? Hoe kun je de transfo daarvoor ooit genoeg isoleren?
Waren die cascades uit de jaren 20 wel met diodes? Het staat me ergens voor dat men gebruik maakte van vonkenbruggen.

Je hebt wel een punt ja. Ik denk dat het om het princiepe van de transformator schakeling gaat. Maar ik heb me nooit in greinacher schakelingen verdiept. Ik weet wel dat dat de cockroftwalton schakeling echt die schakeling zoals daar afgebeeld.
Die schakeling met vonkbruggen lijkt me deze, de Marx generator. Geweldige schakeling voor zeer korte, hoogvoltage, hoge stroom pulsen.

Ik heb her en der nog eens nagezocht. Ik weet het niet meer. Niemand weet het volgens mij. Encyclopedieen, wiki's allerlei sites, paar elktronica boeken zeggen allemaal wat anders. Marx is echt marx. Maar greinacher, villard en cockroft-walton wordt overal door elkaar gehaald. Die trafo schakeling vindt ik nergens anders terug. Er lijkt een tendens tezijn dat een enkele verdubbelaar greinacher heet en meerdere achter elkaar cockrof-walton.

beetje offtopic, sorry.

Een mazoutbranderontstekingstransfo :p
Lekker beestje :p
Stuur lustig 230V in op 50HZ en krijg er zo even 10KV uit. Heeft zelfs een middenaftakking voor bv 5KV;)

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Is een gewone lijn-eindtrafo van een TV of monitor geen handig en `modern' uitgangspunt ?

Ben van plan er twee parrallel te gaan gebruiken voor een HeNe-laservoeding, zowel voor de hoge ontsteek- als de brandspanning.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 21 januari 2005 18:28:02 schreef Bertrix:
voeding: http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/index.htm
...

Wow, ja ik denk dat ik daar een heel eind mee kom, deze is ook voor hobbyist betaalbaar. Veel dank, ik zal eens een schema maken en hier posten zodat jullie er ook nog eens naar kunnen kijken. Met HV ben ik liever iets te voorzichtig i.p.v. zomaar wat te doen...

Op 21 januari 2005 18:28:02 schreef Bertrix:
voeding: http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/index.htm

Deze hoogspannings voeding lijkt mij ook mooi om te bouwen maar ik zou graag nog wat dingen weten namelijk:
Hoeveel VA kan deze voeding leveren?
Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 22 januari 2005 20:02:43 schreef diode:

[...]

Deze hoogspannings voeding lijkt mij ook mooi om te bouwen maar ik zou graag nog wat dingen weten namelijk:
Hoeveel VA kan deze voeding leveren?
Er staat dat het een DC voeding is maar er wordt gebruik gemaakt van een transformator, dan moet er toch een AC spanning uit komen?
Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven

Sorry het posten ging niet helemaal zo als ik het wou

Een W of 20, binnen zekere grenzen niet al te afhankelijk van de uitgangsspanning. (dus 2 kV / 10 mA of 20 kV 1 mA)

Zie ook deze pagina. :)

Ik heb die site even doorgenomen en nu snap ik ook waarom het een DC spanning is.
Zou het ook mogelijk zijn om deze voeding om te bouwen naar wisselspanning?

Als je de diode stuk (of zoek) maakt ? Geen idee of dat te doen is. ;)
Waar wil je het dan voor gebruiken ?

Op 22 januari 2005 20:34:58 schreef Aart:
Als je de diode stuk (of zoek) maakt ? Geen idee of dat te doen is. ;)
Waar wil je het dan voor gebruiken ?

Ik wil hem gaan gebruiken om er een ozon generator van te bouwen.
Nu gebruik ik hier een 230V > 8500V trafo voor maar ik wil naar een hogere frequentie

[Bericht gewijzigd door diode op zaterdag 22 januari 2005 20:40:17

Op 20 januari 2005 21:49:09 schreef Monty:
Dag iedereen,

voor een nieuw project ben ik op zoek naar een "voeding" die ong. 14 kV kan leveren. Nou heb ik al wat rond gezocht en bij de meeste oplossingen die ik heb gezien wordt er gebruik gemaakt van handgewonden trafo('s) met daarachter een cascade schakeling. Mijn vraag is eigenlijk is dit (een van) de enige mogelijkheden of zijn er makkelijkere / andere oplossingen?

Zijn er misschien mensen die hier een schema van hebben of een berekening voor de trafo's (uitgaande van 12 Vdc aan de ingang). Een mogelijk schema welke ik zelf heb gevonden: [afbeelding]
sorry voor de kwaliteit, kon deze zo snel niet beter krijgen...

Hallo Monty,
Gebruik een ccfl-inverter als hsp generator met erachter een cockroft-walton multiplier (10-15 trapjes).
Heb je de XX1080 van Philips? Dan heb je ook nog een spanningsdeler nodig om de 350 V focuseerspanning te maken, ik heb dit gedaan met 22 X 47 Mohm en 1 X 30 Mohm. Resultaat is aardig, het ding werkt zeer goed bij zwak gloeilamplicht, infrarood doet hij ook. Als mijn Weller soldeerbout net start kan ik hem "zien" branden! :D
Spaarlampen en Tl vind ie maar niks!

MvgEat

Op 22 januari 2005 21:23:27 schreef Rd12tf:
[...]

Heb je de XX1080 van Philips?

Ja inderdaad dat is ook degene die ik heb. Heb je de ccfl-inverter ergens uitgehaald of gekocht bij een electronica handel? Ik ben hier namelijk ook naar op zoek geweest echter kon ik deze invertors niet zo makkelijk vinden.
Ik heb overigens nog wel een inverter van een computer-scanner liggen, zou zoiets ook voldoen? Weet hier helaas niet de specs van...

Dus als je nog meer info hebt over je eigen "voeding" zou ik dat zeer op prijs stellen (ook als je een schemaatje hebt o.i.d.)
Alvast bedankt voor deze info, dit ga ik ook even uitzoeken...
Edit: dat van die spanningsdeler wist ik idd, maar zoals je al zegt kun je die aftakken van je hoofdspanning.

[Bericht gewijzigd door Monty op zaterdag 22 januari 2005 21:32:04

Zelf heb ik een inverter van een defect lcd-scherm gebruikt.
Inverter uit een scanner moet ook goed zijn, komt ongeveer 1 kV uit (correct me if I am wrong ..).Plaats er een CW multiplier achter en neem in je spanningsdeler een extra weerstand van bv 100 k op. Over deze laatste weerstand kan je eenvoudig de spanning meten om de stroom te berekenen door je spanningsdeler.
Varieer de voeding van je inverter tot je 14 kV hebt.

Eat
/edit
Bijzondere componenten:

Dioden: Gesloopt uit een hoogspanningsboard van een defecte Lexmark laserprinter.
Condensatoren: Gekocht bij Kent-electronics 10nF / 3 kV 2 euro per stuk. Wie weet een goedkopere leverancier?
Hsp. weerstanden: ook bij Kent 1,25 euro voor 25 weerstanden model VR68 750 V continue / 10kV piek.
Epoxy giethars: had ik nog staan. Om de cascade + spanningsdeler te isoleren.

Hsp. draad: 1,5 mm PVC onderverdeeld met benzineslang(brommer) als extra isolatie! ;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 22 januari 2005 22:33:30