voeding van 14 kV

Zelf heb ik een inverter van een defect lcd-scherm gebruikt.
Inverter uit een scanner moet ook goed zijn, komt ongeveer 1 kV uit (correct me if I am wrong ..).Plaats er een CW multiplier achter en neem in je spanningsdeler een extra weerstand van bv 100 k op. Over deze laatste weerstand kan je eenvoudig de spanning meten om de stroom te berekenen door je spanningsdeler.
Varieer de voeding van je inverter tot je 14 kV hebt.

Eat
/edit
Bijzondere componenten:

Dioden: Gesloopt uit een hoogspanningsboard van een defecte Lexmark laserprinter.
Condensatoren: Gekocht bij Kent-electronics 10nF / 3 kV 2 euro per stuk. Wie weet een goedkopere leverancier?
Hsp. weerstanden: ook bij Kent 1,25 euro voor 25 weerstanden model VR68 750 V continue / 10kV piek.
Epoxy giethars: had ik nog staan. Om de cascade + spanningsdeler te isoleren.

Hsp. draad: 1,5 mm PVC onderverdeeld met benzineslang(brommer) als extra isolatie! ;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 22 januari 2005 22:33:30

Zal eens een schema tekenen, omdat het schema bovenaan niet klopt! Er wordt een *negatieve* spanning gegenereerd en er is geen massa aansluiting voor de hoogspanning.
Ik heb echter weinig tijd aankomende week. houd moed!

Mvgeat

Op 20 januari 2005 22:26:39 schreef ledlover:
hoeveel (m)A moet ie kunnen leveren? is het voor een luchtverfrisser?

even offtopic:
Hoezo gebruik je in een luchtverfrisser 10 KV?

Joost

/offtopic

Als de lucht wat erg "zwaar" is :D

ik geloof dat die luchtverfrissers een erg hoge spanning gebruiken, http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/ioniser.htm
ik heb ook nog zo een ding liggen, uit een luchtverfrisser. ik zal hem eens in een kastje zetten zodat ie weer minder gevaarlijk word.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KT88

Overleden

Op 20 januari 2005 23:47:27 schreef fry:
Ik heb her en der nog eens nagezocht. Ik weet het niet meer. Niemand weet het volgens mij. Encyclopedieen, wiki's allerlei sites, paar elktronica boeken zeggen allemaal wat anders. Marx is echt marx. Maar greinacher, villard en cockroft-walton wordt overal door elkaar gehaald. Die trafo schakeling vindt ik nergens anders terug. Er lijkt een tendens tezijn dat een enkele verdubbelaar greinacher heet en meerdere achter elkaar cockrof-walton.

beetje offtopic, sorry.

Mag ik nou weer uit de hoek? ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ik heb ondertussen een inverter op de kop kunnen tikken.
Deze levert een spanning van ong. 1.2 kV. Nu moet ik dus alleen nog de cascade bouwen en de spanninsgdeler. Als je hier nog een schemaatje van hebt dan hoor ik dat graag (het heeft geen haast hoor).
Ik zal ook op zoek gaan naar goede onderdelen voor de cascade en spanningsdeler, dus als iemand nog onderdelen hiervoor heeft hoor ik dat ook graag.
Als ik hier verder mee kom/ga wil ik voor de geinteresseerden onder ons er wel een update bijhouden van mijn "projectje".

Edit: Ik heb deze C's gevonden bij Farnell: link volgens mij moeten deze voldoen. Voor de rest zoek ik nog even verder...

[Bericht gewijzigd door Monty op maandag 24 januari 2005 15:21:46

De condensator waarnaar de link wijst, is gespecificeerd voor 250 V wisselspanning en kan een testspanning van 2700 V gedurende 2 seconden verdragen.

Ik zou toch voor een condensator kiezen die continue de top-top waarde van de geleverde wisselspanning aankan.
Iets van 1-10 nF / 2-3 kV moet kunnen.
//edit: Voor de spanningsdeler->
De Hsp. weerstanden van Kent zijn prima voor dit doel en niet echt duur, niet echt heel klein maar dat hoort een beetje bij hoogspanning.

Als je een diode vindt welke snel is en ook zo een 2-4 kV lekker gaat vinden ben ik ook geinterreseerd! Ik heb zelf geen goede ervaringen met 1N4007 en hoge frequenties (f > 30kHz).

MvgEat

ik vond deze nog:
http://www.fairchildsemi.com/pf/IS/ISL9R18120P2.html

Lijkt mij aardig geschikt...

Nog een aardige site gevonden:
http://www.voltagemultipliers.com/
Nog even kijken wat hier allemaal te krijgen is en hoe je dat kunt krijgen. Ze hebben in ieder geval wel goede dioden...

[Bericht gewijzigd door Monty op dinsdag 25 januari 2005 10:17:57

Hallo Bram,
Die eerste diode is wat overkill, 18 A! Die andere lijkt er al meer op, heb niet de illusie dat je dit spul op een printje kan gaan zetten, je kan het beter zwevend (hooiberg) opbouwen met mooie gladde solderingen zonder scherpe puntjes, deze laatste geven spanningsverlies door coronaire ontlading.

IMHO kan je het beste dioden met wat langere draadjes nemen, de CW-multiplier leent zich prima (door de opbouw) om hooiberg te bouwen.

Ik zal een kijken of ik niet nog een Hsp print kan oogsten uit een defecte Lexmark, je hebt dan ook de condensatoren en dioden om wat mee te experimenteren.

Ze zijn echter van lage waarde (100-470 pF) en omdat de spanningsdeler een beste belasting vormt maak je kans op rimpel. Dit ga je met XX1080 zien als wazig beeld, omdat de focusering niet meer goed werkt.

De spanningsdeler (ca. 1 Gohm) verbruikt alleen al ongeveer 200 mW bij 14 kV!!!

MvgEat

Een printje was ook zeker niet de bedoeling. Dat leek mij niet zo verstandig. Voor de rest ben ik nog even aan het rondneuzen naar allerlei materiaal wat ik misschien wel kan gebruiken.
Als je nog wat ergens uit kunt halen zou dat heel erg mooi zijn (dat hoeft uiteraard niet gratis te zijn). Ik zoek nog even verder.
Zoals ik al zei ik heb er geen haast mee, en doe het liever in 1x goed en veilig dan dat ik of de versterker of mezelf opblaas.

Door de aard van mijn werk, heb ik regelmatig te maken met defecte apparatuur waaronder laserprinters. Deze verdwijnen in de container, ik haal hier vaak componenten af die ik kan gebruiken. Gratis en Goed.
En van die postzegels word ik ook niet arm!
Mail je adres maar door dan komt het goed!

MvgEat

Anoniem

Op 24 januari 2005 17:42:59 schreef Rd12tf:
De condensator waarnaar de link wijst, is gespecificeerd voor 250 V wisselspanning en kan een testspanning van 2700 V gedurende 2 seconden verdragen.

Ik zou toch voor een condensator kiezen die continue de top-top waarde van de geleverde wisselspanning aankan.
Iets van 1-10 nF / 2-3 kV moet kunnen.
//edit: Voor de spanningsdeler->
De Hsp. weerstanden van Kent zijn prima voor dit doel en niet echt duur, niet echt heel klein maar dat hoort een beetje bij hoogspanning.

Als je een diode vindt welke snel is en ook zo een 2-4 kV lekker gaat vinden ben ik ook geinterreseerd! Ik heb zelf geen goede ervaringen met 1N4007 en hoge frequenties (f > 30kHz).

MvgEat

Het is al tot in de treure geschreven, de klassieke 1n4007 is alleen geschikt voor 50/60 Hz. Voor hogere frequenties moet je een fast-recovery diode gebruiken.

@Monty
Hier het schema:

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=CWM.…

@grotedikken: tot een paar kiloherz gaat het nog wel hoor.

MvgEat

@Rd12tf , welke waarde hebben die C's in jouw schema?
Zijn 3kv diodes goed of kan het ook minder zijn?

Zelf heb ik 10 nF / 3kV gebruikt, zijn 2 euro per stuk.
Iets minder kan ook wel zeg 4.7 nF / 2kV.

De onderdelen moeten de top-top spanning van je inverter kunnen verdragen. Dus met een inverter met tt waarde van 1kV kan je volstaan met componenten met max spanning van 1kV. Neem echter uit voorzorg wat reserve, bij voorkeur het dubbele.

MvgEat

//edit: Omdat ik de schakeling ingegoten heb in kunsthars, heb ik voor 3kV compo's gekozen. Als namelijk één c doorslaat is deze dan nagenoeg niet te vervangen!
Wil je niet "destructief" ingieten, neem dan stearine (waxine lichtjes kaarsvet), met een electrische verfbrander heb je de onderdelen in no-time weer bereikbaar!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 25 januari 2005 20:00:30

Anoniem

Op 25 januari 2005 18:44:26 schreef Rd12tf:
@Monty
Hier het schema:

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=CWM.…

@grotedikken: tot een paar kiloherz gaat het nog wel hoor.

MvgEat

Ja, je hebt wel gelijk hoor, maar alleen voor toepassingen als deze waar slechts kleine stroomsterkten mee gemoeid zijn. Zelfs bij slechts enkele kHz zal die diode bij hoge reverse spanningen heet worden in een normale gelijkrichtschakeling en zijn specs niet meer halen.
Als je ziet hoeveel inspanning en geld een projectje kost, waarom dan beknibbelen op de laatste cent voor een diode of een transistor terwijl je voor enkele centen meer( als het al meer kost), een geschikte component kunt kopen.
Het valt me reeds lang op dat veel hobbyisten zweren bij de oubollige en vaak niet goed meer verkrijgbare componenten uit de 80er jaren.(schuld van dépassé technische leraren?)
Nochtans zijn tal van moderne en meer geschikte componenten ter beschikking. Aan de andere kan heb je dan de processorliefhebbers , voor deze kan het dan weer niet modern genoeg zijn. Liever een kwartier prutsen om een SMD op zijn plaats te krijgen dan een gewone component gebruiken. Rare jongens die electronici:-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 25 januari 2005 20:42:32

Ach, de meeste hobby toepassingen voor Hsp zijn low-power.
Denk aan experimenten met oude CRT's of zoals hier met een restlicht versterker of bijvoorbeeld nixie buizen. Dan zit je in het micro ampere (of minder) domein!

MvgEat

//offtopic
@grotedikken
Ik heb je "edit" gelezen. Het is nu eenmaal zo dat "moderne" processoren en controllers (dat modern valt touwens ook wel mee ...) beter verkrijgbaar zijn voor de hobbyist dan een eenvoudige, snelle, hoogspanningdiode.

Het aantal electronicawinkels is ook sterk afgenomen, tenminste hier in Nederland het aantal webwinkels neemt toe echter hun voorraad is van dien aard dat je voor je boodschappen wel erg lang moet zoeken om je lijstje vol te krijgen!

Als hobbyist schaam ik er mij er niet voor ook te experimenteren, dat is altijd het hoofdoel geweest van mijn *hobby*, dat ik (en met mij velen) gebruik maak van "obselete parts" vind ik geen bezwaar. Zo ook de mensen die perfecte audio apparatuur maken met buizen (ook obselete parts).

Als hobbyist ben je nu eenmaal niet strikt gebonden aan economische motieven, aan commercieel resultaat behalen, je wilt gewoon iets voor elkaar krijgen waarbij je soms/vaak moet roeien met de riemen die je hebt. En soms wil je geen andere riemen zo zweer ik al tientallen jaren bij "the old faithfull" SO 42p is very very very obselete but I love it!

MvgEat

//ontopic

De XX1080 is eind jaren 60, vorige eeuw in productie genomen :p

Op 25 januari 2005 19:37:05 schreef Rd12tf:
Zelf heb ik 10 nF / 3kV gebruikt, zijn 2 euro per stuk.
Iets minder kan ook wel zeg 4.7 nF / 2kV.

De onderdelen moeten de top-top spanning van je inverter kunnen verdragen. Dus met een inverter met tt waarde van 1kV kan je volstaan met componenten met max spanning van 1kV. Neem echter uit voorzorg wat reserve, bij voorkeur het dubbele.

Kan ik voor deze c's ook keramische gebruiken of moeten het persé een ander bepaalde type zijn?

Die van mij zijn keramisch, krijgt geen impulsen te verwerken zoals bij een Tesla Coil. Moet goed gaan!

MvgEat

Misschien domme vraag, maar hoe weet je nou hoeveel volt er uit je inverter komt? Heb hier nog een paar inverters liggen die gebruikt worden voor ccfl-fans/bar. Zou ik hier iets mee kunnen?

Meten hsp.
-Vonkbrug:
Sluit je inverter aan op twee spelden en bepaal de afstand tussen de twee speldenpunten waarbij net vonken onstaan.
De spanning is nu de aftand in mm maal 1kV.
Dus 2,5 mm is ongeveer 2,5 kV. Helaas is deze meting afhankelijk van luchtdruk, luchtvochtigheid en temperatuur. Maar het geeft een indruk.

-Met een spanningsdeler (zie schema) en een oscilloscoop: deel de spanning door 1000 en bepaal met een oscilloscoop de top-top waarde, *PAS OP* dat je geen foutje maakt zoals ik, het heeft mij een multimeter gekost!

Succes!!!

Als iemand een beter idee heeft ...?

MvgEat

Domme vragen bestaan niet...
Wil je weten hoeveel volt erut komt?
Meten...
Gebruik een spannigsdeler op je uitgang zodat je het voltage terug brengt tot een "meetbaar" niveau. Daarna kun je terugrekenen naar je originele voltage.
De meeste ccfl-inverters geven een spanning rond de 1kV-1.2kV af.
Deze inverters kun je waarschijnlijk wel gebruiken voor een restlichtversterker. Dan moet je uiteraard wel je uitgangs spanning "opkrikken" met een cascade-schakeling. Maar daar was je volgens mij al wel achter.

Edit: @rd12tf: Volgens mij hoef je dit toch niet perse met een oscilloscoop te meten? een goede multimeter volstaat in dit geval ook... correct me if I'm wrong...

[Bericht gewijzigd door Monty op dinsdag 25 januari 2005 22:34:58

Uit een inverter komt waarschijnlijk geen mooie sinus, kans is erg klein.
Aangezien zo een cascade zich (bij één trap) zich als een top-top gelijkrichter gedraagt, is deze tt waarde dus van meer belang.
Dan is een oscilloscoop beter of idd een hoogomige tt detector over je meetweerstand.

MvgEat