Ik ontdenkte een wel heel bijzondere en interessante site die ik jullie graag ook wilde tonen. Het gaat om Lifters. Dit zijn objecten die dankzij elektrisch energie kunnen vliegen. Het werkt volgens het Biefeld-Brown effect wat beschrijft dat 2 asymmetrische elektroden waar een hoog voltage doorheen vloeit een voortstuwing veroorzaken.
Hier is de site met info en experimenten: http://jnaudin.free.fr/html/lifters.htm
Dit is een plaatje van zo'n Lifter:
Hieronder is een tekst te vinden van een Tweaker (xentric) die een uitleg heeft gemaakt voor anderen.
LET OP:[/b]
Als je geen ervaring hebt met electronica,
Als je jonger bent dan 18 jaar,
Als je bekend staat als onhandige knutselaar,
Vraag dan alsjeblieft een natuurkunde leraar of hij/zij je wil helpen. Dit is een gevaarlijk project! Werken met ongeveer 30.000 Volt is en blijft een linke zaak. Ik zou het verschrikkelijk vinden als iemand hier gewond raakt door onwetendheid of een instelling van "ow, dat doen we ook effe na..."
Zorg in ieder geval dat je je opwinding onderdrukt en je verstand blijft gebruiken als je het toch nadoet, en zorg dat er iemand in de buurt is die eventueel 112 kan bellen als je een optater krijgt en je rikketik het niet meer doet...
Benodigdheden:
1x 14" kleuren monitor
1x weerstand 10K Ohm / 2 Watt (ik heb 10K Ohm / 5W)
1x weerstand 250K Ohm / 2 Watt (ik heb maar 39K Ohm / 5W)
ongeveer 1 meter dun koper- of gouddraad (ongeisoleerd)
2x 1 meter geisoleerd dun stroomdraad (ik heb twee draadjes uit een oude muiskabel gehaald)
2x 1,5 meter goed geisoleerd stroomdraad (ik heb het gewoon van stekkerdozen afgeknipt)
1x Geaarde contactdoos
1x Geaarde stekker met 3 meter stroomdraad dat niet slap is (vast kern werkt het beste)
pvc-buis of houten stok van 1 meter
Soldeerbout en soldeer
Isolatie tape
Plakband
Schaar/mes
Ontladings staaf
We willen er zeker van zijn dat we niet gefrituurd worden door ons apparaat en dus maken we eerst een "discharge probe". We nemen de geaarde stekker en maken deze open, koppelen de blauwe en de bruine kabel los zodat alleen de aarde draad nog vast zit. De blauwe en bruine kabel stukjes kan je afknippen zodat deze niet in contact komen met de contacten van de stekker. Daarna de stekker weer dicht schroeven en aan het ander eind van de kabel de aarde draad (groen/geel) even kaal maken, dus stuke isolatie eraf. aan deze draad soldeer je je 10K Ohm weerstand en daaraan vervolgens het stuk stugge stroomdraad. Omwikkel de open stukken goed met islolatie-tape zodat er niets meer kaal is. Aan het eind van de stugge stroomdraad maak je hem ook weer kaal en vlak voor het einde moet je deze draad aan je stok of pvc-buis plakken met tape. (laat hem niet langs de buis lopen, maar maak bovenaan twee inkepingen en voer de draad daardoor zodat je een "T" situatie hebt. (nu moet je alleen zeker weten dat het stopcontact waar je de stekker in steekt ook geaard is)
hiermee kan je dus straks de (+) kabel straks ontladen!
Power supply
Eerst schroef je de oude monitor open (niet als de stekker in het stopcontact zit natuurlijk), achterkant eraf... Wees er zeker van dat deze een paar dagen lang niet aan heeft gestaan anders kan je nog steeds een optater krijgen omdat er lang spanning kan worden vastgehouden.
Op de beeldbuis zit een soort rubberen zuignap met een (rode) kabel, dat is de (+) kabel. Deze kan je met een tangetje losmaken omdat het een soort weerhaken systeem is. Gebruik je ontladings-stok als je zeker wilt zijn dat er geen spanning meer op deze kabel staat. Je neemt nu 1,5 goed geisoleerd stroomdraad en die soldeer je aan dat contact met weerhaken. Even omwikkelen met isolatie tape (eventueel die zuignap weghalen of opschuiven). Aan deze kabel soldeer je aan het einde de 250K Ohm/2W weerstand (of zoals in mijn geval een 39K Ohm/5W) zodat je het HV circuit van de monitor niet sloopt tijdens kortsluiting. Aan deze weerstand soldeer je een van de dunne (uit oude muiskabel bijvb.) stroomdraadjes. Deze wordt later aan de bovenleiding van de lifter gesoldeert.
Nu de (-) kabel, deze kan verschillend zijn bij diverse monitoren, maar bij mij zit er een metalen frame waar ik de aarde kabels aan vast zag zitten. Hier heb ik de andere 1,5 meter goed geisoleerde stroomdraad aan vast gemaakt. Dat kon gewoon met de al bestaande connectie schroeven, maar solderen kan ook. Aan het eind van de kabel kan je het andere dunne stroomdraadje vast solderen. Hier zit dus geen weerstand tussen. Wel alle kale stukken isoleren met tape. Deze kabel word met plakband tegen het alufolie geplakt.
Je maakt vervolgens in de kap van de monitor aan de achterkant twee gaten waardoor deze kabels naar buiten komen.
De lifter
De lifter kan je makkelijk nabouwen als je deze pagina volgt: http://jnaudin.free.fr/html/lftbld.htm
Een paar tips:
Zorg dat je 1 lange strip alufolie gebruikt, 3 stukken kunnen soms minder lift geven als ze geen optimaal contact maken. 1 stuk folie dat helemaal rondom loopt is dus beter. De onderste latjes kan je net als ik weghalen nadat je de folie rondom hebt vastgeplakt. Plakken kan je gewoon doen met seconde lijm, da's meestal hetzelfde als cyanoacrylate. Uhu lijm houdt denk ik niet zo goed op de folie...
Zorg dat de bovenleiding zo strak mogelijk staat, deze vibreert enorm en een te slappe bovenleiding kan een beperking zijn als de bovenleiding lager moet om meer kracht te leveren. Wikkel de dunne koper- of gouddraad met een of twee slagen om iedere poot en laat het uiteinde ongeveer 40cm lang. Dit dunne draad weegt veel minder als de dunne geisoleerde draad en dus heb je minder last van overhellen van de lifter door gewichtsverschil. Zorg er ook voor dat de bovenleiding verstelbaar is. Ik gebruik voor de pootjes plastic buisjes (stuurkabel omhulsel uit de modelbouw) en deze zijn zwaarder dan drink rietjes. Je hebt wel enige marge qua gewicht... de mijne is volgens mij veel zwaarder dan de 4 gram die de site met voorbeelden stelt. Je hoeft ook niet paranoia te zijn over vette vingers op je bouwsel, ik heb nog geen brand gehad
Het werkblad
Ik heb gewoon een marmeren eettafel gebruikt, maar hout kan natuurlijk ook maar metaal zou ik niet als ondergrond gebruiken. Ik heb dun visdraad onder aan de pootjes vastgeplakt met een klein stukje plakband, en die vervolgens op de juiste plaats vastgeplakt aan de tafel. Dat moet je zelf maar even uitmeten. Maak een stellage die de (+) draad schuin boven de lifter brengt. Zodat de draad niet in de buurt komt van de folie wanneer de lifter opstijgt want dan krijg je gegarandeert een vette ontlading/kortsluiting. Gebruik hiervoor een pet-fles gevult met zand en een stok erin waaraan je de kabel bevestigt en zorg dat dit stevig staat. Ik heb hier zelf een step-apparaat (fitness) voor gebruikt
Test vlucht
soldeer de (+) draad aan de bovenleiding en plak met een plakbandje de (-) draad aan de folie (onderkant). Laat alle toeschouwers op 3 meter afstand blijven en zorg dat je wanneer alles is aangesloten niet binnen een meter van je bouwsel en kabels komt. Zorg dat de ontlaad-stok in het stop contact zit (dus geaard), stop de stekker van de monitor in het stopcontact en zet de monitor aan. Nu duurt het ongeveer 1-2 seconden voordat de boel begint te zoemen en eventueel opstijgt. Als de bovenleiding te laag zit kan je veel ontladingen zien, deze kun je alleen voorkomen door de bovenleiding hoger te maken.
Als je klaar bent, zet dan de monitor uit. Haal de stekker van de monitor uit het stopcontact. Pak de ontlaad-stok en hou deze tegen de bovenleiding zodat eventueel overgebleven spanning weg kan lopen. Doe dat ook even bij de folie... Better safe then sorry!
Tweaken
Tja, als je nu zo ver bent gekomen dan kan je zelf wel uitvogelen met behulp van de andere voorbeelden op de site van naudin, hoe je jouw lifter mooi recht de lucht in krijgt.