LM 741 mixer voor NE555 osc's

Hello

Weet er iemand hoe ik een mixer kan maken voor 3 NE555 oscillatortjes???

Een gewone audiomixer werkt blijkbaar niet zo goed; Als ik wat met de frequentie van 1 van de oscillators speel, gaan de anderen mee.

Dit is het schema van de 555 osc:
http://www.unitechelectronics.com/NE-555-FIGURE27A.gif

Greetz

Als je vrij hoogomig mixt zou het toch wel moeten gaan ?
Ik weet niet welke frq's het om gaat, maar bij een inverterende sommeerversterker behoren de bronnen elkaar niet of nauwlijks te zien.

Of anders mogelijk de normale 555 osc. toepassen, die zal wat minder gevoelig zijn voor wat er op de uitgang gebeurd.

Bufferen kan ook, maar ik zou bij blokgolven dan eerder denken aan een paar torren ipv opamps.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 31 augustus 2007 17:54:10 (20%)

Op 31 augustus 2007 17:28:09 schreef mij:
Een gewone audiomixer werkt blijkbaar niet zo goed; Als ik wat met de frequentie van 1 van de oscillators speel, gaan de anderen mee.

wauw een soort resonantie in een mengpaneel, nooit van gehoord, komt dat door je behuizing ofzo?

Altijd weer de draad oppakken..

Op 31 augustus 2007 17:31:04 schreef Aart:
Als je vrij hoogomig mixt zou het toch wel moeten gaan ?
Ik weet niet welke frq's het om gaat, maar bij een inverterende sommeerversterker behoren de bronnen elkaar niet of nauwlijks te zien.

Of anders mogelijk de normale 555 osc. toepassen, die zal wat minder gevoelig zijn voor wat er op de uitgang gebeurd.

Bufferen kan ook, maar ik zou bij blokgolven dan eerder denken aan een paar torren ipv opamps.

Daar zal het probleem ook wel zitten 741 (eew) is een wel heel basic dingetje en zal dus een zwaar beroerde "slewrate" hebben. De meeste opamps hebben te veel moeite om blokgolven te volgen als de freq boven de enkele kHz uitkomt. 'k zou haast zeggen, mixen met digitale CMOS IC's (OR's), die kunnen tot 1MHZ en een VCC van 15v nog goed werken. Realiseerde me dat daar geen volume regeling per kanaal mee mogelijk is O.o

Zoals Aart al schreef, in dat schema is de frequentie ook gedeeltelijk afhankelijk van wat er op de uitgang is aangesloten.
Aan de mixer, hoe elementair die ook is opgebouwd, zal het niet liggen.
Een andere oscillator gebruiken, kijk eens in de datasheets van de LM555.

LDmicro user.

1 buffertje erachter, en het is goed. Als je oude CMOS logica erachter hangt als buffer (invertortjes bijv.) dan gaat dat heel makkelijk. (da's dus de (HEF)4xxx serie)

aan de uitgang daarvan kan je dan gewoon de mixer hangen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

wat moet je met een blokgolf in een audio mixer??

Electro-geluidjes maken, I guess. Check de myspace link in z'n sig maar eens. :)

Knap werk zeg, voor een paar gastjes van 12/13 jaar. Respect! :)

Probleempje is opgelost, te weinig weerstand voor de signaaltjes de mixer binnengingen.

Ik heb nu wel een ERG zwak uitgangssignaal, ook met een 741 amp er achter geschakeld.

Trouwens, waarvoor het dient: mijn hobby is synthjes knutselen...

grtz

[Bericht gewijzigd door mij op woensdag 5 september 2007 19:56:47 (16%)

Ik weet niet hoe je schakeling er uit ziet, maar iets als:

(555 - A) ----[ R 47k ]---+
                          |
(555 - B) ----[ R 47k ]---+-------[ R 15 k ]---+
                          |                    |
(555 - C) ----[ R 47k ]---+       |\           |
                          |  (-)  | \          |
                          +-------|  \         |
                             (+)  |  |---------+--- (out)
          gnd ----[ R 47k ]-------|  /
                                  | /   opamp                  
                                  |/

Zou toch heel redelijk moeten werken ?
Je moet verzwakken, als je ze allemaal gewoon bij elkaar optelt kom je ruim buiten de voedingsspanning. Let daar overigens op bij de 741, het common mode bereik is nogal beperkt dus een negatieve voeding nodig. Zeker als je ingangssignalen een forse DC-offset hebben. [edit] je kunt ook de gnd op de halve voedingsspanning leggen.

Als je echt wilt mixen (vermenigvuldigen) kun je denk ik veel beter gaan voor EXOR-poorten (CD4070 oid), muzikaal ws ook interresanter want dan komen er door de zweving opeens (PWM-) zaagtanden uit :)

Mss een ideetje:

Een 4046 PLL waar alleen de VCO wordt gebruikt.

Nog een linkje met intersante info.

http://www.cgs.synth.net/

Robin

@Mij: ff op myspace geweest. spijtig dat ik je muziek niet kan downloaden.

[Bericht gewijzigd door robint91 op woensdag 5 september 2007 20:59:43 (22%)