improvisatiesturing BUZ11

Hallo iedereen,

Kan iemand mij helpen met het maken van een stuurschakeling voor een BUZ-11?

Het probleem ziet er als volgt uit:

Ik wil een uitgang van een PIC gebruiken voor het sturen van een FET type BUZ11. Dit is een N-channel enhancement FET. Ik wil hem echter tussen de voeding en de belasting aansluiten ipv de gebruikelijke manier: tussen de belasting en de massa. Weet iemand hier een goede oplossing voor?

Doel is het grootlicht van een auto met PWM te besturen. Verlichting van een auto hangt standaard aan massa en dit aanpassen is absoluut geen goed idee. Ik wil de BUZ11 gebruiken omdat ik deze niet alleen al heb liggen, maar ze ook goedkoop en goed verkrijgbaar zijn en een hoge stroom kunnen schakelen.

Op 3 januari 2008 14:14:56 schreef Special Agent:
Ik wil de BUZ11 gebruiken omdat ik deze niet alleen al heb liggen, maar ze ook goedkoop en goed verkrijgbaar zijn en een hoge stroom kunnen schakelen.

Dan maak je het jezelf moeilijk, want dan heb je een dure mosfet-driver nodig met ingebouwde boost-converter.

Hier was ik al bang voor.

Er is dus geen truukje om zonder spanningsconverter de FET juist aan te sturen?

In princiepe moet een low budget step-up convertertje met een 555 en wat condensatoren zoals ze in de elektuur boeken vaak staan werken. Alleen zit men dan weer met die rimel daarop, hoe laat zich dat mengen met een pwm signaal.

Het enige wat hier belangrijk is, is dus dat de gate spanning 5v hoger ligt dan de spanning op de source (welke nu 12v - Ufet is)? Met de FET tussen voeding en belasting moet de FET dus met 17v op de gate worden aangestuurd en dan doet deze probleemloos zijn werk? Een logishe 0 mag dan ook 0v zijn of moet deze dan ook perse 12v zijn?

Misschien kan je een elcootje(Ctje) via de PIC (pulserend? of gewoon continue?)laden, met een transistortje/mosfetje), zodat je 5V meer hebt om de gate goed open te sturen. Dus telkens in serie schakelen met de boord(accu)spanning. Als de PWM puls geeft moet die elco dus (al) in serie geschakelt staan. Dan de gate schakelen met een of ander klein (signaal) NPN transistortje. (Rb=4k7, Rc=47k) (dus de collector aan de gate) Die gatespanning heb je alleen nodig als de PWM puls is. (klein Ctje dat de puls overbruggen kan)

RES

Andere (goedkope) truuk: Neem aan 7905 als spanningsregelaar. Nee, ik ben niet gek.

De +12V rail als gemeenschappelijke node gebruiken. Dit is tevens de +5V van je schakeling. Vandaar die 7905, om 5V lager uit te komen.

S   D
+12V -----+---------+--------+++-----
          |         |        +--
          |         uC--47R--+G
          |         |
massa ---7905-------+

Een 'nadeel' in jou geval: om dit te laten werken heb je een PMOS nodig. IRF heeft zat goeie PMossen die prima te krijgen zijn, dat zou het probleem niet moeten zijn.

Edit: Met een 1 op de uC pin zit de FET dicht, met een 0 op de pin gaat 'ie open.

Handig alternatief. Niet bruikbaar voor de BUZ-11.

Waarom de 7905? Met een 7805 voedt je de PIC met 5V en stuur je de gate ook aan met 5V om hem te schakelen.

Als ik toch met een P-channel FET bezig ben dan kan ik net zo goed meteen een depletion mode P-FET ertussen zetten, als de verbinding met de gate wordt verbroken dan blijft het grootlicht altijd normaal werken.

Probleem is dat ik deze FETs nergens kan vinden, bij Conrad (waar ik bijna al mijn componenten bestel) kan ik hem ook tussen de IRF types niet vinden.

Met 5V op de gate krijg je er 8A uit, met 7V al 25A.

RES
Evarist

Golden Member

Ik zou ook gaan voor een P-gate mosfet. Kan je zo aansturen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 4 januari 2008 00:45:30 schreef Special Agent:
Waarom de 7905? Met een 7805 voedt je de PIC met 5V en stuur je de gate ook aan met 5V om hem te schakelen.

Omdat je dan op de getoonde manier een PMOS direct kan aansturen en niet 'half'. Hiermee bedoel ik dat de uC 'm zelf open EN dicht kan driven, in plaats van alleen 'trekken' naar de massa en bij het dicht laten gaan weer afhankelijk van een pull-up zijn.

Jij wil redelijk grote stromen PWM'en dus je moet een goede drive hebben, zowel voor open als dicht. uCs kunnen zowel laag-ohmig sourcen als sinken.

Wil je het toch anders, zul je driver ICs of een clubje torren moeten gebruiken om een driver te fabrieken.

Die lampen kun je met een lage PWM-frequentie prima dimmen.
Je kunt een P-mosfet nemen, met een 555 als driver tussen je fet en de PIC.

@ MagicBox :

Oke, geen slecht idee! Je maakt er een nieuwe massa mee die je 5 volt onder de voeding legt. Hoeveel stroom je dan kan trekken ligt aan het type FET. De FET dichtsturen kan met 7v terwijl hem opensturen dan maar met 5v kan right? Volgens de datasheet van de BUZ11 is de Gate Treshold Voltage ~3V. Is deze BUZ11 dan bij 3V volledige opengestuurd?

@ Zonnepaneeltje :

Ik kan een 555 gebruiken maar omdat ik meedere functies wil die ik eventueel kan aanpassen zal ik een PIC moeten gebruiken. Het is de bedoelling om nu alleen via de hendel aan het stuur een knipper effect te geven alleen voor seinen met grootlicht. Later kan ik dan een functie in de PIC code toevoegen om B.V. het grootlicht op een bepaald percentage van het maximum in te stellen.

Qua PIC programmeren ben ik nog maar een beginner maar ik wil de hele aansturing wel al aansluiten, dan hoef ik daarna alleen maar de nieuwe code in de PIC te schrijven en ben ik klaar.

Iemand een tip voor een goed verkrijgbare P-channel depletion FET?

Depletion da's allemaal theorie, maar niet de praktijk :)
Die ga je niet vinden.

En ik bedoelde een 555 misbruiken als driver tussen de PIC en de FET.

Ehm... Ow...

Ze bestaan dus wel maar worden nooit gebruikt?!

555 als driver.. In de datasheet is hier niets over terug te vinden? Heb je toevallig een schema voor een driver tussen 5V PIC en 12V P-FET en / of N-FET ?

En hoe regel/bepaal je de stroom door een FET eigenlijk? (het is toch een lineair component?!)

Zo heb ik hem wel eens op een breadbord gehad:
http://www.uploadarchief.net/files/download/555fetdriver.jpg

Moest de BUZ11 niet c.a. 10 V op de Gate hebben, t.o.v. de
Drain ?

Dus wanneer je met een N-FET een lamp wilt sturen, zal de
Gate een spanning moeten krijgen van c.a. 22 a 24 Volt.
De Gate-Source-spanning is max +/- 20 Volt.
Lijkt mij nogal kritisch, omdat in UIT-toestand (dus op moment
van inschakelen, de spanning t.o.v. source (via de lamp) al
24 Volt zal gaan bedragen)

Een IRF 5305 lijkt mij veel verstandiger.
De Rds(on) is 0,06 Ohm, i.p.v. 0,04 Ohm van de BUZ 11.

De IRF 4905 is nog beter, die heeft een Rds(on) van slechts
0,02 Ohm.

Succes,

Eddied

/edit:
Indien de dissipatie toch nog te groot blijkt te zijn, kun
je ook twee FETs parallel schakelen, de dissipatie per FET
zal naar 25% zakken.
Ten eerste wordt de stroom (ongeveer) de helft, omdat die
wordt verdeeld over twee FETs, en ten tweede zal de spanning
over de FETs worden gehalveerd.
0,5 x 0,5 = 0,25
Het totaal gedissipeerde vermogen is de helft van dat van een
enkele FET

Wat ook wel een heel leuk mosfetje is, is de IRFU3706, kleine en fijne SMPS hexfet. (0.009 Ohm, 20V, 75A(280A pulsed), 88W)

RES

Helaas... is een N-FET.... Kan hier niet worden gebruikt.

Eddied

Kijk eens aan. Bedankt voor de tips!

Zo kun je hem niet vinden bij Conrad, maar als je IRF4905 inklopt bij een zoekopdracht wel. Prijs valt ook mee: € 1,57

Bij een lampstroom van 5A (60W lamp) dissipeert de FET slechts 500 mW en staat er 0,1 V over.

Met de plastic case kan hij gewoon op het chassis vastgeschroefd worden, vlakbij de koplampen.

Nu wil ik wel nog een pull-down weerstand bij de FET hebben, zodat als de signaalkabel naar de gate kapot/los gaat de FET altijd in geleiding blijft. Dit is geen probleem met de getekende 555-driver neem ik aan.
Als de 'gate treshold voltage' het verzadigingspunt betekend (2 tot 4 V) dan kan hij dus ook direct aan de PIC geknoopt worden (5 V) ?

Ik adviseer je om bij choochel het typenummer in te voeren.
Je kunt dan kiezen uit een lijst met datasheetaanbieders.

Er zijn gekken, die vragen er geld voor, of een betaald lidmaatschap.
HAHAHA!!! Een regel lager of hoger kun je `m gratis downloaden....

Meestal willen dergelijke FETs graag een Volt of 10 hebben aan Ugs.

Een pull-downweerstand zou ik in dit geval c.a. 10 kOhm maken, indien
je de FET direkt wilt pwm-men, vanuit een 555 bijvoorbeeld.
Direkt uit een controller zal moeilijk gaan, want je komt niet hoog
genoeg, om de FET te laten sperren.

Ik zou dan een pulldown kiezen van c.a. 470 Ohm, en een transistor
als de BC557 tussen Gate en +Ub, de basis via c.a. 4k7 naar de
collector van een BC547, Emitter aan massa. Deze basis (547) via
c.a. 2k2 aan de output vd controller.
Uitgang controller LAAG = FET geleid, lamp aan.
Uitgang contr. HOOG = lamp uit.

Ohja, en doe de basis van de 557 nog met 10kOhm aan +Ub.

Succes!

Eddied