Hoe werkt het bose 321 nep-surround?

Simpel vraagje, hoe krijgt bose het voorelkaar om met 2 speakers en een subje werkelijk surround sound te maken? Geloof dat het iets is met fase-verschillen, enkel heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen. het werkt overegens niet, dat kan ik wel zeggen(heb het uitgeprobeerd)

Kan het niet laten het volgende even te zeggen, wat ik wel weet over dit systeem(heb het uitgeprobeerd in de winkel)

-Surround werkt NIET
-Zit een klein pielig p*kke versterkerTJE in die pas bij 65% een aardig geluid geeft.
-Dvd speler is de allerslechtste in heel mijn leven gezien, pure laaielichterij(voor deze prijs), geen scart uitgang, enkel bagger composiet en s-video die de meeste tv's enkel over scart heeft, zelfs mijn blokker speler heeft dat en beter beeld. Component wel, maar een tv die dat heeft, heeft vaak weer beter(HDMI/DVI enz)
-Ontzettend duur. (1500 euro)
-slechts 4 audio ingangen

Daarmee wil ik iedereen die zoiets wil kopen gelijk waarschuwen, kijk beter naar een ander systeem, vooral met 5.1 speakers en een dvd speler(dit kan ik geen dvd speler meer noemen)

DE OLDE

Overleden

Bose 901 serie dat is goed spul en voor de rest liften ze daarop mee m.i. Echt Amerikaans , als je maar hard genoeg iedereen overschreeuwt met je reclame dan moet het toch wel goed zijn. :r

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

901 kan me vergissen in type, maar volgens mij zijn dat die speakers met dreunend laag en bizar fel, scherp en aggrasief hoog wat niet om aan te horen is, zeer onaangenaam, zeker als die luid staan. In een hier café staan ze opgehangen, wat een ellende.

Maar weet je ook wat voor theorie bose heeft met surround uit 2 speakers?

Het spul levert inderdaad geen surround, maar ik vond de demo in de winkel toch wel aardig indrukwekkend.
Het geluid klonk in mijn oren voller dan een "normaal" 2.1 setje. Niet dat het geluid echt langs achter komt zoals bij een 5.1, maar je hebt toch al een klein beetje het gevoel dat het geluid meer van rond je komt.
De bediening van de dvd speler vond ik overigens ook best wel ondermaats.

Stereo vond ik ze wel aardig klinken, maar voor de prijs kan je beter kopen. Stevig laag en veel hoog.

De truuk bestaat uit de luisterruimte. Enkel winkels met een door Bose gecertificeerde luisterruimte mogen Bose-speakers inschakelen, men zorgt er dan voor (naar ik hoor ook met de hulp van een nevenliggend kamertje vol extra apparatuur) dat die ruimte exact aangepast is voor de boxjes.
Dus tenzij je thuis dergerlijke luisterruimte hebt staan, en teveel geld wil betalen voor slechte kwaliteit, moet je zo ver mogelijk van consumenten-Bose wegblijven.

Het schijnt dat de pro-reeks van Bose wel goed materiaal is.

Specifiek op die "surround", de boxjes hebben dacht ik 2 speakers, een die direct naar de luisteraar staat gericht, en een die via de muren het geluid je oren in kaatst. In perfecte omstandigheden (juiste afmetingen en afwerking van de muren, en als je exact op de goeie plek staat) kan je zo inderdaad met 2 boxen geluid zowel van voor als achter de luisteraar laten komen.
De goedkoopste surround-set die je kan vinden kan dit echter veel beter in jou niet geluidstechnisch perfecte huiskamer, en geef een aanvaardbaar resultaat over een veel groter gebied.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Gaat inderdaad met weerkaatsing via de muren. Ik weet niks van die bose. Wel weet ik dat loewe een systeem heeft waarbij je ook zo'n box onder je tv hangt, en vervolgens een test pilaar in het midden van je huiskamer zet. Vervolgens gaat het apparaat zelf de boxen richten op zo'n manier dat ze via de muren weerkaatsen en in het midden van de huis kamer uitkomen. Of het echt werkt weet ik niet. Wel heel mooi spul.

Hier kan ook uw advertentie staan!

Wel weet ik dat loewe een systeem heeft...

Ik weet dat loewe ook een systeem heeft dat de rear speakers draadloos aanstuurt, volgens eigen zeggen digitaal... Ik vraag mij af hoe dat werkt, digitale audio heeft altijd een (kleine) buffer.
Zouden ze het hele systeem vertragen?

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!

Met een echt goede plaatsing van speakers in een stereo opstelling zijn de achterspeakers in een set overbodig. Dit heb ik met mijn eigen oren kunnen horen bij een audiofiel met 2 buizenmonoblokken en speakers van 10.000 euro per stuk...

Een 5.1 set die je kant en klaar koopt is vaak troep. Alles met plastic speakers laten staan. Koop liever een goede 2e hands stereoset. Met enig geluk vind je eens voor 35 euro in de kringloopzaak een setje voortreffelijke speakers (de mijne overtreffen veel nieuwe dingen uit de prijsklasse boven de 250 euro...) en een goede versterker is ook zo te vinden.
Ik worstel zelf vooral met de opstelling van de speakers. Daarom heb ik een setje gratis maar behoorlijk goede philipsspeakertjes gehaald voor die enkele film of quadrafonische LP.
Als je goed oplet kan je voor 0,00 euro een surroundsetje samenstellen met prima kwaliteit jaren 70 onderdelen, die gewoon alle plastic sets overtreft die in de winkel staan.

In principe is hetzelfde ook haalbaar met fasedraaiingen, maar dat moet softwarematig en er staat hier geen computer en de software is volgens mij ook niet zomaar ergens te downloaden...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik maak mijn eigen surround nog op de oude manier, gewoon de twee achterspeakers in anti-serie op de linker en rechter positieve uitgang en een paar weerstanden erbij en je hebt super geluid in films. Dat 5.1 is nergens voor nodig als je alles zorgvuldig plaatst.

Als ik muziek luister gaat de schakelaar om, oftewel de achterspeakers zijn dan uit, of doen, in de andere stand, gewoon stereo mee op een iets lager volume.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 13 augustus 2008 15:14:22 schreef Ledlover:
Met een echt goede plaatsing van speakers in een stereo opstelling zijn de achterspeakers in een set overbodig. Dit heb ik met mijn eigen oren kunnen horen bij een audiofiel met 2 buizenmonoblokken en speakers van 10.000 euro per stuk...

Een 5.1 set die je kant en klaar koopt is vaak troep. Alles met plastic speakers laten staan. Koop liever een goede 2e hands stereoset. Met enig geluk vind je eens voor 35 euro in de kringloopzaak een setje voortreffelijke speakers (de mijne overtreffen veel nieuwe dingen uit de prijsklasse boven de 250 euro...) en een goede versterker is ook zo te vinden.
Ik worstel zelf vooral met de opstelling van de speakers. Daarom heb ik een setje gratis maar behoorlijk goede philipsspeakertjes gehaald voor die enkele film of quadrafonische LP.
Als je goed oplet kan je voor 0,00 euro een surroundsetje samenstellen met prima kwaliteit jaren 70 onderdelen, die gewoon alle plastic sets overtreft die in de winkel staan.

In principe is hetzelfde ook haalbaar met fasedraaiingen, maar dat moet softwarematig en er staat hier geen computer en de software is volgens mij ook niet zomaar ergens te downloaden...

so true!

dikke marantz bakken van in de jaren 70 (zowel versterkers als de receivers) die kilo's wegen en moeilijk stuk te krijgen zijn vind je voor weinig geld tweedehands. is er iets aan kan je ze wel bijna altijd opknappen.
let wel apparatuur van de jaren 70 hé in de jaren 80 zijn ze de verkeerde weg ingeslagen (veel merken trouwens)
en in de jaren 90 is het er nog op verergerd en vanaf 2000 ga ik mijn mening niet meer geven.

nog leuke merken zijn sanyo/pioneer/technics....
ik heb tot hiertoe nog maar weinig gehoord wat beter klinkt dan mijn stereo speaker set van advent (ik dacht van eind jaren 60 of begin jaren 70).
maarja.... als je dat zegt dan doe je niet mee met de massa...

My Tube is bigger then yours

Volgens mij heeft er in de Elektuur wel eens een stuk gestaan over het principe van zo'n 321 Bose systeem.
Om de achter speakers te simuleren stuur je uit de 1e speaker een freq. 30000hz (onhoorbaar) en uit de andere speaker een freq. van 30100hz in tegenfase. Op de plek waar beide geluidsgolven elkaar raken moet dan een freq. van 100hz overblijven.Met de juiste balans tussen links en rechts hoor je dit dus op de plek van je achter speaker.
Door snel te schakelen tussen de verschillende kanalen kun je dus op elke plek in de kamer een virtuele speaker projecteren.

Op 13 augustus 2008 15:29:05 schreef Benadski:
Ik maak mijn eigen surround nog op de oude manier...Dat 5.1 is nergens voor nodig als je alles zorgvuldig plaatst.

Dat is absoluut onzin. Wat jij maakt is hooguit "ruimtelijk geluid". Net zoiets als spatial stereo wat je vroeger had.
Wat een 5.1 opstelling kan, is geluid laten komen uit (bv) 170 graden achter. ALLEEN daar vandaan, dus niet tegelijk ook nog ergens van voren. Er zijn aparte kanalen voor achter, en center. Ook die set van 10.000 euro een paar posts hierboven kan dit absoluut niet. Zal best ruimtelijk (open) klinken, maar een geluid uit elke gewenste richting laten komen kan nooit!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Met een hoofdtelefoon waar 1 speakertje per oor zit kan dit echter weer wél :)

Ook niet. Met een koptelefoon kun je geluid alleen vanuit het gebied tussen je oren laten komen. Dus vanuit de binnenkant van je hoofd (zo klinkt het). Niet van voren, niet van achteren, niet van boven. Dat laatste kan ook niet met 5.1, 6.1, 7.1 etc.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Naja, het antwoord van de titel is al gegeven, het speeltje werkt inderdaad met in elke speaker 2 boxjes, waarvan 1tje het geluid via de "wanden" van achteren laat klinken. Een sub erbij zodat ze de voorste 2 boxjes "mooi" klein kunnen laten houden. De sub kun je wel enigzinswegplaatsen. Het werkt wel mits je een goede ruimte hebt om het te plaatsen. Bose is overigens niet de enige die dit geintje uithaalt, JVC heeft ook een paar verschillende van die setjes en sony en philips ook als ik me niet vergis, allemaal zelfde princiepe, er zitten vaak ook per "speaker" 2 stekkertjes/kabeltjes aan naar je versterker. Nu moet ik zeggen dat ik de nx-s7 van JVC wel in orde vindt, die heeft bij mij tot nu toe de beste resultaten boekt. Zit ook een mooi spelertje in met hdmi, scart en de rest van de aansluitingen. Ik heb laatst nog zo'n setje bij een klant neergezet, enige jammere is dat er bij digitaal een behoorlijke vertraging in het geluid zit als hij op de tv is aangesloten (ook jvc) en zelfs analoog is het merkbaar.
ding staat Hier (klik).

Bose heeft wel mooie apparaten, maar lang niet altijd goede. Professioneel heb ik er weinig van gekend, maar als je gewoon goed geluid voor muziek wil pak je een stereo set van een fatsoenlijk merk als NAD, de topserie van Marantz, Harman/kardonn of misschien Pioneer (hun oude spul is erg goed). 2 fatsoenlijke boxen erbij en je bent als niet-audiofiel gauw te vreden.

Take a parachute, and jump!

Op 13 augustus 2008 20:00:37 schreef flipflop:
[...]
Dat is absoluut onzin. Wat jij maakt is hooguit "ruimtelijk geluid". Net zoiets als spatial stereo wat je vroeger had.
Wat een 5.1 opstelling kan, is geluid laten komen uit (bv) 170 graden achter. ALLEEN daar vandaan, dus niet tegelijk ook nog ergens van voren. Er zijn aparte kanalen voor achter, en center. Ook die set van 10.000 euro een paar posts hierboven kan dit absoluut niet. Zal best ruimtelijk (open) klinken, maar een geluid uit elke gewenste richting laten komen kan nooit!

Ik kan het laten lijken dat het uit die richting komt, mijn hersenen doen de rest voor me. Ookal doen de andere speakers mee, dat weet mijn richtingsgevoel niet. Als ik bijvoorbeeld Pearl Harbor kijk lijkt het alsof vliegtuigen achter uit de muur, door mijn woonkamer en door de muur tegenover me vliegen. Zelfde geldt van links naar rechts. 5.1 voegt niet veel toe voor mijn beleving. Ik heb nergens het idee gehad dat het beter was. Is het voor mij niet. Boven en onder hoor je inderdaad niet, maar da's ook niet nodig. Krijg je alleen maar misselijkheid van... :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

kj thanx
moet je uiteraard wel een geschikte muur hebben die goed weerkaatst . . .
En je achtergeluid zou dan toch nooit zo gedetailleerd worden als echt 5.1.

Wat betreft audiofiele installaties van tienduizende euro's, kan ik me wel iets bij voorstellen. Beste geluid ooit heb ik gehoord in een theater, was zo bijzonder ruimtelijk, diep, dynamisch gewoon hemelsmooi. Die installaties daar zullen vast ook enorm veel kosten, dus ik zal niet zo snel zeggen, bij die audiofiel zit het allemaal tussen de oren. Waren overegens geen achterspeakers in dat theater, enkel een hele hoop fronts. Helaas kan ik zo'n installatie niet betalen :(

Op 13 augustus 2008 20:00:37 schreef flipflop:
[...]

Laat ik het zo zeggen: in een goede opstelling is het geluid zo levensecht en ruimtelijk, dat achterspeakers overbodig zijn omdat het toch al lijkt van achteren te komen. Je hebt er geen behoefte aan.

Verder is het niet absoluut onzin, dat trucje met de achterspeakers. Sommige films (vooral uit de jaren '80) zijn dolby geëncodeerd. Dit werkt d.m.v. faseverschuivingen in het geluid. Die kan je eruit pikken door de achterspeakers speciaal aan te sluiten, of scheiden van de voorspeakers met een decoder.
Ik heb hiervoor een oude SQ quadrafonische decoder genomen, die dat uitstekend doet. SQ is bijna gelijk aan het eerste dolby systeem. Met een SQ decoder wordt het achtersignaal ook nog van het voorsignaal afgehaald (dat gebeurt dus niet met het trucje van benadski)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wat jij bedoeld is dolby surround. Daarbij zit de ruimte informatie met een bepaalde fase in links en rechts. Je kunt echter maar 1 ruimte "kanaal" toevoegen. Er zijn wel twee speakers achter, maar die krijgen beide hetzelfde signaal. Pas bij echte Dolby Digital en DTS heb je separate achter kanalen en een voor center.

Anyway, we dwalen af. Mij lijkt dat Bose systeem niks. Geen enkele Bose systemen eigenlijk. Klinkt te "schreeuwerig". Past goed bij de Amerikanen :-)

Vind bose nou ook niet echt geweldig, de 301 speakers klinken aardig, maar de 901 klinken als een equalizer waar het hoog ontploft is(zeer aggrasief scherp hoog)

Mooie versterkers vind ik die van marantz(ook de huidige) en als je lekker wil beuken een onkyo(veel vermogen hebben die)

Op 13 augustus 2008 20:38:02 schreef flipflop:
Ook niet. Met een koptelefoon kun je geluid alleen vanuit het gebied tussen je oren laten komen. Dus vanuit de binnenkant van je hoofd (zo klinkt het). Niet van voren, niet van achteren, niet van boven. Dat laatste kan ook niet met 5.1, 6.1, 7.1 etc.

Dit kan zeer zeker wel. Het geluid wordt dan namelijk anders opgenomen dan een 'simpele' microfoon. Deze techniek is relatief te duur om veel te gebruiken omdat mensen toch niet met een koptelefoon gaan luisteren.

Om simpel werking uit te leggen: de microfoons doen net of ze een oorschelp zijn. Hierdoor komt de informatie op een bepaalde manier je oor binnen waardoor de 'vervorming' van waar het vandaan komt al is vastgelegd.

Dit is werkelijk een écht surround gevoel(Waar het om draait) van onder, boven, links, rechts enz. Klinkt dan ook geweldig.

http://www.metacafe.com/watch/681999/3d_sound_illusion_360_matches_put…
Dit is een kopie van origineel en kwaliteit is niet super, maar misschien dat je het nu al hoort met een headset op. Zal origineel eens opzoeken.

Ik doe nog eens schepje bovenop het verhaal van Ledlover: de stereoinstallatie hier in huis is intussen 50 jaar oud en speelt de bose zo terug naar zijn thuisland: China ;-)

Mama look, -a-booboo
maartenbakker

Golden Member

Op 13 augustus 2008 22:19:14 schreef elektro-manneke:
Vind bose nou ook niet echt geweldig, de 301 speakers klinken aardig, maar de 901 klinken als een equalizer waar het hoog ontploft is(zeer aggrasief scherp hoog)

Je bent in deze thread de tweede die deze constatering doet, en dat klopt als een bus. Bose 901 speakers dienen met hun eigen bijgeleverde equaliser gebruikt te worden om dit verschijnsel te compenseren(!)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb in mijn kamer (voorlopig) een surround setje van skytech staan. Enkel de subwoofer is origineel, de andere boksjes zijn zelf gemaakt van MDF-plaat. Ik vindt dit niet slecht klinken. Hier hangt natuurlijk wel geen enkel platiek boksje.