Jongensradio anno 2007 Deel6

Alleen berichten met de trefwoorden “schema” worden getoond. Alle berichten tonen

Dit topic is gesloten

Hallo forum leden. Mijn naam is Bert. (PE1RYT) Heb met belangstelling dit forum gelezen. Doe zelf al jaren aan zelfbouw van rechtuitontvangers met buizen of torren. Hier een voorbeeld van mijn vele projecten. Schema en foto.

Gr. Bert

http://www.uploadarchief.net/files/download/ontvangermetpcf80.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/cimg6967.jpg

In je schema zie ik 1 buis maar op de foto zie ik er 2 ??

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dag Bert, welkom. Leuke ontvanger, zo met een honingraatspoel ook nog.

Waarmee teken je je schema?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bert!

Ontvangertjes doe ik eigenlijk niet zo veel mee, maar goed.

Dat schema ziet er leuk uit Bert!(niet onbekend)(ook inderdaad lekker helder getekend)
En ook de foto ziet er heel erg leuk uit mag wel even getikt vind ik!

Werkt dit schema inderdaad net zo goed met 9Volt als op HS?

PCF80 jij hebt inderdaad twee andere buisjes in gezet (welke?)

Mooie spoel ook!

RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 11 oktober 2008 13:19:55 schreef murphy:
In je schema zie ik 1 buis maar op de foto zie ik er 2 ??

Hallo, goed gezien op de foto dat er 2 buizen in zitten. de tweede buis is een EF80 om de audio wat meer te versterken. Heb nog een foto daar zit alleen de PCF80 in.
http://www.uploadarchief.net/files/download/cimg6968.jpg

Op 11 oktober 2008 17:32:43 schreef Frederick E. Terman:
Dag Bert, welkom. Leuke ontvanger, zo met een honingraatspoel ook nog.

Waarmee teken je je schema?

Heb ik laten doen het tekenen. Ben ik niet zo handig in...

Op 11 oktober 2008 20:46:53 schreef rbeckers:
Welkom Bert,

ik zat naar het rode tandwiel op de varco te kijken.
Leuk gemaakt en inderdaad mooie spoel.

Hallo, is een rode knop uit sloop spul. Van die spoel heb ik er 6 van gemaakt. Die gebruik ik in alle ontvangers die ok bouw.

Op 12 oktober 2008 11:17:58 schreef Radioortje:
Welkom Bert , mooi radiootje heb je daar . Kistje ook zelf getimmerd ?

Hallo Rob . Zendertjes zijn meer jouw hobby , is het niet ?

En Fred , lang geleden dat er een verslag te lezen was van de geheime rituelen bij iemand in zijn eigen tempel thuis .

Verder heb ik het enorm druk op het werk ( nieuwe functie gekregen ) en in de huiselijke kring. Dus op het moment weinig hobbytijd . Maar Vrindinnen , ik blijf mee lezen .

Evert

Het kistje is een tekendoos van betere kwaliteit. Hout ligt mij niet zo.... Dubbelzijdig print daar ben ik gek van. Weinig boren alles vast solderen wat niet meer los hoeft.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 oktober 2008 12:41:24 (26%)

@(Z) In dat nieuwe schema heb je die elco van 100uF verkleind naar 1uF. Is dat handig om ook met de mijne te doen, voor ik hem dichtsoldeer?
/e Dit gaat dus over de FM-Bug.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op zondag 12 oktober 2008 16:17:36 (11%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Naar aanleiding van dat topic over die kristalontvanger spoel, concludeerde ik dat ik nu een DC ontvanger wel snap, maar een kristal niet.
Uitgaande van dit schema http://www.circuitsonline.net/circuits/view/78
en deze afbeelding.
http://www.uploadarchief.net/files/download/golfvorm.jpg

Het antennesignaal komt binnen op de linkerhelft van L1 en wordt door/over/??-gekoppeld naar de rechterhelft. Die staat parallel aan een C, dus dat resoneert op 1 frequentie.
Dan heb je het signaal van plaatje 2. Vervolgens wordt het gelijkgericht door de diode. Dan heb je plaatje 3.

Hoe komen ze dan naar plaatje 4? Is die 100pF een kortsluiting voor HF waardoor je het audiosignaal overhoudt? En die weerstand dient om de DC-eruit te filteren? Waarom gebruiken ze dan daar geen serie-condensator voor?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Henry S.

Moderator

Op 12 oktober 2008 15:48:49 schreef Jim rea:
@ Henry
Ach, het is weer eens iets anders, en waarschijnlijk een reactie op je samenvattingen enzo een paar berichtjes eerder.

Sarcasme is me niet vreemd hoor ;)
Vraag Eat maar. :P

Op 12 oktober 2008 20:23:13 schreef Pietdepiet:
Naar aanleiding van dat topic over die kristalontvanger spoel, concludeerde ik dat ik nu een DC ontvanger wel snap, maar een kristal niet.
Uitgaande van dit schema http://www.circuitsonline.net/circuits/view/78
en deze afbeelding.
[afbeelding]

Het antennesignaal komt binnen op de linkerhelft van L1 en wordt door/over/??-gekoppeld naar de rechterhelft. Die staat parallel aan een C, dus dat resoneert op 1 frequentie.
Dan heb je het signaal van plaatje 2. Vervolgens wordt het gelijkgericht door de diode. Dan heb je plaatje 3.

Hoe komen ze dan naar plaatje 4? Is die 100pF een kortsluiting voor HF waardoor je het audiosignaal overhoudt?

To zover goed

En die weerstand dient om de DC-eruit te filteren? Waarom gebruiken ze dan daar geen serie-condensator voor?

Foutje, bedankt.

Die weerstand zit er alleen in om er voor te zorgen dat de stroomkring van de kristaltelefoon gesloten is.
Anders wordt deze, net als bij een condensator, een keer opgeladen en doet daarna niks.

Op 12 oktober 2008 20:38:23 schreef fred101:
Nijntje heb je weer aan verboden middelen gegeten of lijm gesnoven.

Germanium en silicium zijn niet aan jou besteed ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Te veel silicium binnen gehad. Ik dacht dat Nijntje een fout plaatje had maar ik had de schema link niet gezien dus heb ik het binnen een minuut ge-edit. Maar als is je delete toets nog zo snel, de moderator krijgt hem wel :-)

Mijn schema is af. Voor de zender tenminste. Het ontvanger deel komt later. Wat ik nu getekend heb is het ontwerp van gisteren maar dan met buizen. Dus de verminigvuldiger. De Oscillator hadden we al bedacht en de mixer wordt met diodes en geen ECH want anders moet ik straks van FET 100x opschrijven: Fred mag geen ruisbuizen gebruiken en daarnaast zit ik dan met een draaggolf.

De eindtrap dacht ik met een 6146 te doen, starved ingesteld op 300V maar ik kan altijd nog spanningsverdubbeling toepassen en hem op 600V zetten dan moet ik er toch meer dan 10W uit kunnen krijgen maar ik hoop een 25-30W.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Ik heb de manuals en die van de O staat vol met voorbeelden maar mijn kennis van opamps is heel laag dus dan moet ik toch aan die pdf van jou beginnen ;-)

Ik denk dat je daar andere meet-instrumenten mee kan maken. Bv een accu laad monitor waarbij je de opamp zo schakelt dat bij het bereiken van een bepaalde spanning de uitgang hoog of laag wordt en dat op de scoop weergeeft. Misschien ook bruikbaar bij SWR of impedantie meting. Ik heb ooit een schema gezien van een complexe impedantiemeter met Opamps. Maar je kunt zo ook LF filters maken denk ik. Lijkt me een handig ding als je wat van opams weet. Hij zou dus zelfs kunnen dienen om het signaal (in LF bereik) hoorbaar te maken dus als signal tracer of word ik nu te enthousiast :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat buizenschema voor 70cm bevat een stel verdrievoudigers toch? En ook, aan het begin, de push-push verdubbelaar. Daar hebben we het al eens over gehad.

Je kunt mixen met een "vaste" FM gemoduleerde frequentie. In de oude multimode transceivers had je dan bv. een SSB middenfrequent in de zender, maar ook een FM middenfrequent. Eén van de twee werd met het VFO signaal gemixt, en zo had je een SSB of een FM zender.
Nu is de versterker voor SSB natuurlijk lineair, en diezelfde versterker wordt ook voor FM gebruikt. Dat is een beetje zonde, maar kwaad kan het ook niet.

Fred, zie je het onderste plaatje nu wel? Ik zie niet wat er mis was, maar heb het opnieuw opgestuurd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Iedereen gefeliciteerd met hun aankoop op de beurs in Apeldoorn , vandaag .
Eigenlijk weer jammer dat ik er niet was , zo te horen . Alhoewel ik hier in de plaatselijke kringloopwinkel een mooie oldtimer gescoord heb . Een Blaupunkt 2330 Granada deLuxe . Na wat afregelwerk heb ik de FM ( en dat voor een radio uit 1956 ) helemaal okidoki gekregen . Wat een mooi geluidje . Maaaaaar de lg , mg en de kg zijn kompleet stom , niet eens radioruis . Er ligt ook een draadje los ( in de vorm van een spoeltje gedraaid ) vanaf de massa , en ja , waar moet dat nu heen . Ik heb natuurlijk gezocht naar een plekje waar een draadje afgebroken zou zijn , maar niets gevonden . Ben nu naarstig op zoek naar een schema/servicemanual van dit mooie apparaat .

Ik heb mezelf eigenlijk alweer een keer overtroffen doordat ik heb gemeten in een hoogspanningsapparaat :). En zo leer en durf je steeds meer .
Verder ben ik bezig om een voedingskastje met een buizenversterkertje maken , met uitgangspanningen van 6,3V AC en 12, 24, 40, en 80V DC . Dit om er aan te wennen dat buisjes het echt wel wat beter doen op een wat hogere spanning . Als dat klaar is dan ga ik verder met de Hydrodyne , omdat volgens een deskundige hier op dit topic , een voedingspanning van 30V errug laag is voor deze buisjes .

Groetjes Radioortje

PS. : Klein dilemma , de travo die ik ga gebruiken voor de 6,3V AC is een 6,3 -0- 6,3V 1A type . Nu lijkt het mij handig , als ik die travo om kan schakelen naar een gloeispanning van 6,3V en 12,6V . Maar mag ik dan de 0 aansluiting dan vast aan de massa leggen , of niet ? Daar bedoel ik dus mee , mag een gloeispanning van 12,6V op die manier aan massa liggen . Het lijkt mij van wel , maar ik weet het niet zeker .

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie

Op 26 oktober 2008 00:06:51 schreef Radioortje:
Alhoewel ik hier in de plaatselijke kringloopwinkel een mooie oldtimer gescoord heb . Een Blaupunkt 2330 Granada deLuxe . Na wat afregelwerk heb ik de FM ( en dat voor een radio uit 1956 ) helemaal okidoki gekregen . Wat een mooi geluidje . Maaaaaar de lg , mg en de kg zijn kompleet stom , niet eens radioruis . Er ligt ook een draadje los ( in de vorm van een spoeltje gedraaid ) vanaf de massa , en ja , waar moet dat nu heen . Ik heb natuurlijk gezocht naar een plekje waar een draadje afgebroken zou zijn , maar niets gevonden . Ben nu naarstig op zoek naar een schema/servicemanual van dit mooie apparaat .

Hallo Radioortje ..... ik heb het schema ingescand en naar je mailbox gestuurd .... inderdaad een zeer goede radio, fantastisch geluid!! vorig jaar heb ik zo eentje hersteld en met veel tegenzin moeten teruggeven aan de eigenaar. Afregelwerk?? dat is normaal gezien niet nodig hoor!

traFo traFo traFo traFo traFo traFo traFo
Ik probeer het te onthouden , en het is zo logisch ... Toch gaat het meestal mis . En de grapjes heb ik er inderdaad genoeg over gelezen .

@ Murphy : Dank u wel . Ben er gelukkig mee . En wat dat afregelen betreft : de vorige eigenaar wilde waarschijnlijk naar een aantal zenders luisteren , die buiten het natuurlijk bereik lag van de radio ( maximaal iets van een 100MHz ). Daarom de oscillator zodanig verstemd , dat die hoge frequenties wel te horen waren . Dus van de afstemschaal klopte dus helemaal niets meer . Ook een beetje doof . En dat doet het nu weer goed .
Maar ik durf het eigenlijk niet te vragen ... Komt dat schema uit de servicemanual ? Daar heb je meestal ook van die getekende bedradingschema's in , en dat zou het enorm veel makkelijker maken om dat losse draadje terug te vinden ...

@ Fred : Wel grappig , ik ben met een voeding bezig voor 80V dc , en voor jou is 800V niet genoeg ... Zo blijf jij altijd een factor 10 op mij vooruit .

Radioortje

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie

@ Fred : Dank voor je mail , is volgens mij hetzelfde schema dat wat ik van Murphy gekregen heb .
Fijn dat jullie allemaal meedenken en zoeken , ben er altijd mee geholpen .

Ik ben nu al een poosje aan het denken over die voeding van mij , en ben tot de conclusie gekomen dat ik er geen eindversterker in maak .... Dat komt in het volgende project : een echte hoogspanningsvoeding met eindversterker .

[Bericht gewijzigd door Radioortje op maandag 27 oktober 2008 00:32:40 (40%)

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101

Golden Member

Ik heb nog een mooi schema van FAS voor een versterker. Een ECL86 en doet het erg goed.

Een HT voeding is niet zo'n ingewikkeld ding. Je moet alleen een goede trafo (je weet wel een travo :-) ) hebben en geschikte diodes en elco's.
De trafo is het moeilijkste deel. Ik ga nog een voeding maken met een mooie trafo die ik een tijdje geleden kocht. Die is 1A bij 220V secundair en een tweede wikkeling van 400 mA met aftakkingen van 50 tot 500V (in stapjes van 50V) handig voor experimenten en ik moet nog 1200V hebben voor de T1154
Op de site van PA0FRI staan veel voorbeelden van voedingen. Als smoorspoel gebruik ik een kant van een 220V-9V trafotje en over de diodes zet ik altijd 1nF keramische Ctjes (die de spanning aankunnen). Diodes zijn van die metalen van koelribben voorziene 1000V exemplaren. Voor experimenten met ontvangers/versterkers heb je het meeste aan een 250V voeding. Een trafo van 175-200V volt, gelijkrichten met 4 diodes met 4 Ctjes parallel, Elco erover, smoorspoel, elco en klaar is evert.

De hydrodyne doet het bij mij op 24V. De buizen doen het beter op hoge spanning maar hij is berekend voor 24V sluit hem dus niet zomaar op 250V aan.

In Apeldoorn zag ik nog een leuk buisje, 100 euro. Gloeistroom was maar 250A bij 12V, Maar het ding deed 10KW bij 15KV anodespanning

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@ radioortje: neen een bedradingsschema zit niet in de servicemanual .... maar ik heb het vermoeden dat dat draadje gewoon vast moet zitten aan de aluminiumfolie (afscherming)die op het serviceluikje vanonder zit.

@ Piet : Voor dergelijke klusjes en bij zelfbouw projectjes , heb ik een klosje sterk en rekvrij garen opgehaald bij zo'n dames winkel vol met lapjes en bolletjes wol .
Ik heb dat garen al menig maal gebruikt in een oude radio , en succesvol .
Ook als je zelf een varco met vertraging wilt maken is het makkelijk .

@ Fred : Ik geloof niet dat zo'n hoogspanningsvoeding het moeilijkste is , maar het is voor mij meer dat ik niet gebeten wil worden . Daarom eerst maar eens wennen aan iets van 80V , daarna een leuke traFo uitzoeken . Ik zit in eerste instantie te denken aan een wat dikkere traFo uit een radio , die heb ik nog wel liggen ( zaten 9 0f 10 buizen in , dus die kan wel wat aan ) .
Maar als ik er aan toe ben , houd ik me aanbevolen voor dat schema van die versterker .

@ Murphy : Jammer , maar niets aan te doen . En als dat draadje aan het serviceluikje zou moeten , ben ik nog verder van huis , want dan is er dus echt iets kapot ....

Groetjes Radioortje

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Frederick E. Terman

Honourable Member

En toch is het zo simpel. Als je sturing wegvalt, maar de collector- of anodestroom verandert niet, dan staat de buis of tor in A. Nog anders: is de ruststroom groter dan de piekstroom van het signaal (vanuit zijn midden), dan sta je (in ieder geval voor dàt signaal) in A.
/e: Of bedoel je: hoe krijg ik hem in klasse A (,B, C). Dat doe je met de voorspanning (buis, FET) of ruststroom (bipolaire tor).
Die voorspanning wordt in het Engelse schema verkregen uit de sturing, door de roosterstroom. Hoe harder je instuurt, hoe verder hij klasse C gaat. Dat gaat dus automatisch goed, zolang je maar genoeg sturing hebt.
Mijn eerste regel gaat dan niet meer op trouwens, die geldt alleen voor "vast negatief".

Die vuistregel van C = 2 × λ vind ik wel grappig. Bij een middengolfontvanger klopt het niet..

Een parallelkring is een hoge impedantie voor zijn afstemfrequentie, ook als de XL en XC laag zijn.
Maar als je het niet zelf kunt berekenen, je kunt het toch altijd gewoon even in Simetrix proppen?

Welk schema gebruik je als bandfilter, en wat zijn de gewenste gegevens? (f0, B, Zi, Zo)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 28 oktober 2008 14:24:06 (23%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Fred, ik raak toch vaak wel een beetje buiten adem van je posts. Want ik weet nooit precies waar ze over gaan.
Nu zal dat misschien 4 pagina's geleden wel eens opgenoemd zijn, maar dat vind ik nooit.
Wat je misschien zou kunnen doen, is de betreffende schema's ergens parkeren, en dan steeds even een linkje naar het betreffende schema in de post opnemen.
/e: niet noodzakelijk in iedere post natuurlijk; alleen als je er na een tijdje nog eens een opmerking over maakt of vraag over stelt.

Terzake: probeer je nu een buis in C te krijgen met een katodeweerstand?

Die 100V is zomaar een voorbeeld. Toch kunnen in C de spanningen hoog oplopen, hoor.
Over vuistregels gesproken: je kunt altijd de buis gewoon instellen met een negatieve roosterspanning die het dubbele is van de afknijpspanning bij de voedingsspanning (voorbeeld: in de Ia-Ug karakteristiek zie je dat Ia nèt nul is bij een Ug van -10V. Dan zet je de buis op -20V roosterspanning.
De sturing moet nu, in dit voorbeeld, dus meer dan 20Vp zijn (meer dan 40Vpp dus). Het rendement beloopt bij deze instelling gewoonlijk iets van 75%.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ja ik draaf wel eens wat door, is goed voor de conditie :-) Een schema posten wordt wat lastig dat probeer ik namelijk zelf te bedenken en om dat te doen moet ik dus dingen berekenen die nog niet lukken. Eigenlijk moet ik dat nog maar niet proberen en domweg iets nabouwen, dat is moeilijk genoeg, maar helaas zit ik zo niet in elkaar.

Het schema wat FET gaf met die balanstrapjes in dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/65393/1/70cm+all+buizen+trans…
is een beetje waar ik het principe van af kijk maar hier gebruiken ze ook geen externe negatieve gridspanning. Echter wel een kathode weerstand. Dat mag dus niet ?

Ik ga wel gewoon experimenteren dan kom ik er hoop ik wel achter. Ik kan me voorstellen dat dit zo te complex wordt. Ik wil gewoon meer dan ik kan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

In dat schema zorgt de sturing voor roosterstroom. Die roosterstroom laadt de koppelcondensatoren op, en dàt zet zoveel negatief op je roosters dat de buizen in C ingesteld worden.

Als nu de sturing wegvalt, zou de buis helemaal geen negatieve roosterspanning meer krijgen en dus opsmoren door de enorme anodestroom die er dan zou gaan lopen.

Om dat te voorkomen, is er ook nog die kathodeweerstand. De kathodeweerstand veroorzaakt voldoende negatief om die buizen normaal in te stellen zonder oververhitting.

Pas bij aansturing worden ze in cutoff gedreven. Paradoxaal genoeg juist door die roosterstroom. Maar dat is geen echte paradox:
Doordat er een korte periode roosterstroom loopt, staat de buis de rèst van de periode afgeknepen.

Dit gemengd negatief was heel gebruikelijk. Je zag ook vaak een aparte negatieve-roosterspannings-voeding, die de buizen alvast temde; de rest van het negatief kwam dan weer van de sturing.

Zoals eerder gezegd, het voordeel voor de amateur is dat de buis zich automatisch optimaal instelt, aangepast aan de sturing. Minder sturing? Neemt-ie gewoon een beetje minder negatief, zodat je toch stroompieken in de anode krijgt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ik weet dat je het niet gemeen bedoeld, het was een grapje want een SA is met een VNA iets wat ik nog niet heb maar wel graag zou willen. Ze zijn echter, tov andere meetinstrumenten, idioot duur. Ik heb zo'n spectrum ontvanger gemaakt maar helemaal lekker werkt hij niet. Ik heb het schema van Kent voorzien van een ander soort tuner. Daardoor doet hij het al op lage frequenties maar de bandbreedte regeling en frequentie verstelling werken daardoor niet lekker. Hij wordt snel instabiel. Ik heb al wat dingen aangepast waardoor hij nu wel bruikbaar is maar nog steeds verre van ideaal. Hij is ook te doof denk ik (ik krijg nooit van dat gras). Wel jammer want 1cm is precies 10dB.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Heb ik weer, na een middag ingespannen solderen, om een buizen colpitts te maken, werkt het ding niet.
Buisje gloeit, trekt wel 10 mA gloeistroom, en ik heb wel 12 volt op de anode.
Grmmpf, waarom nu.
Oeps, na de roosterloze oscilator van onze Frithjof (waar is hij eigenlijk?) wilde ik het schijnbaar proberen met de kathodeloze oscilator.
Hele smoorspoel vergeten in de kathodeleiding, aansluitingen gewoon los. |:(
Ben daarna eerst maar eens eten gaan maken.
Vanavond nog maar eens proberen.

Vraagje, daar ik direct verhitte penthodes gebruik heb ik ergens een probleempje met de gloeispanning.
De gloeispanning is 1.25 volt, en ik gebruik dit schema, maar dan met de JAN6418 en de JAN 6088 als eindbuis.
Dat moet dan wel 10 mW opleveren. :)
Uiteraard met, zodra hij werkt, meerdere gierklinkers om ergens op 137 kHz uit te komen.

Maar nu wil ik op een of andere manier met een en dezelfde bron werken om de voeding uit te betrekken.
Nu werk ik met twee batterijtjes om de buisjes te laten gloeien, en een aparte "hoogspanning".

Heeft iemand een idee?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

In die link die ik gaf staat een heel stuk over bias. En idd zelfs ik snap het (tot nu toe) :-)
Er staat een leuke manier in om een verstelbare "vaste" -Vg te maken. Zeker omdat de meeste voedingen die ik heb net wat te hoog in spanning zijn. Je hangt de massa tussen een spanningsdeler. Dan heb je een vast negatief. Dat is een elegante manier.

De 70cm transceiver: we zullen doorgaan, ik laat dat glaswerk niet winnen maar ik ga het mezelf wat makkelijker maken (blijk ik toch menselijke trekjes te hebben). Ik maak hem voor 1 frequentie (wel met shift). Kan ik dat later altijd nog eens veranderen. (de verleiding is groot om het 86MHz kristal te gebruiken en dat x5)

Dan de onvermijdelijke vraag: Als ik de X-tal oscillator en vermenigvuldigers af heb, krijg ik dan straks problemen als ik er op de een of andere manier FM van moet maken. Voor FM moet ik de frequentie moduleren maar ik heb dadelijk een vaste X-tal frequentie dus dat gaat waarschijnlijk niet. Nu schreef FET dat ik ook de eindtap kan moduleren. Daar kan ik me niets bij voorstellen. Ik weet ongeveer hoe ik een oscillator moduleer. Dmv een varicap de capaciteit wijzigen maar ik neem aan dat dat wat meer eist dan een varicap insolderen. Dat ding zal een soort beperkte zwaai moeten hebben wil ik binnen de 12,5KHz blijven. Dat betekent bij 16x een frequentie verandering van 781Hz maar bij 81x is dat 154Hz. Hoe begrens je dat. Er zijn ook schema's van modulators maar die koppel je aan de oscillator en dat gaat bij mij niet werken denk ik.

nu hou ik even op want anders ga ik over mijn letter-quotum heen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten