Jongensradio anno 2007 Deel6

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

Op 9 oktober 2008 22:56:04 schreef fred101:

Ik werk nu met bananen of kroonsteentjes maar eigenlijk wil ik nog een soort universeel stekkersysteem wat makkelijke en goedkoop is. Zat te denken aan kroonstenen waarvan ik de gebruikerzijde met pennetjes uitrust. Wordt het een soort stekker die ik kan vastschroeven. Voor de echte HT (zoals 500V en hoger) dan een grote keramische waar ik kabel direct in kan vastzetten.Fred

Die kroonstenen bestaan, mijn vader heeft ze vroeger wel gebruikt.
Eric zit wat dichter bij een catalogus dan ik, misschien kan hij eens even kijken of iets dergelijks nog bestaat.
Kroonstenen met eeb mannetje en een vrouwtje, zoals je ze wel eens zie bij halogeenverlichting.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Op 10 oktober 2008 14:14:44 schreef PE7EB:
Deze bedoel je Jimmen? :)

Ja, al waren ze nog iets groter, qua contactvlak dan.
Iets langere pinnen, en misschien iets dikker.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Dat bedoel ik ook. Ik heb zo'n ding wat vroeger ooit aan de speaker van en versterker zat. Ik dacht altijd dat iemand dat zo zelf gemaakt had. Maar die maak ik zelf wel, dat stelt niet veel voor. Kan ik met kleurtjes en maten werken voor verschillende spanningen.

Gisteren documentatie voor de collins zitten zoeken maar dat valt tegen. Niet gevonden. Ik heb alleen een A5 maat schema met onleesbare text.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Vandaag, na enige saxofoon/school-drukte, tijd gehad om eens te luisteren met die raam-antenne. Als ik alleen maar 1 uiteinde van het ding aansluit op de ontvanger, hoor ik gebliep en een brom en ruis. Als ik de andere kant aan aarde hang, hoor ik nog alleen maar ruis. Als ik een kant de ontvanger, en de andere kant aan de massa van de scoop (Die niet geaard is) hang, hoor ik gebliep en ruis.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Je moet de ene kant aan de antenne ingang en de andere kant aan de massa van je ontvanger hangen. Je kunt je ontvanger evt nog aarden als tegen capaciteit voor je antenne. Een loop of raam moet niet aan een kant vrij hangen of aan massa buiten de ontvanger om dat werkt niet. Hou ook in de gaten dat een afgestemde loop erg scherp is dus als hij bv op 160m resonant is jij op 80 helemaal niks hoort. Met je dipper kun je dat testen.

Fred

Gisteren nog op 136 en 500 geluisterd. Op beide banden wel signalen gezien maar geen idee of dat ook slow morse was. De software vond van niet en ik kon er ook niet echt wat uithalen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 10 oktober 2008 22:49:41 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Lol.

Tja, maar als ik dat doe, dan hoor ik niets meer. Nou ja ruis... De loop is nu niet afgestemd...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Welkom op het forum!
Zeer fraai Bert ... Van een "Tekendoos" gemaakt?
Mooi dat je het geheel uit negen volt voedt!

Wat is je ervaring met een penthode als detector? Ik zelf vind een triode vaak net wat gevoeliger.

Hallo forum leden. Mijn naam is Bert. (PE1RYT) Heb met belangstelling dit forum gelezen. Doe zelf al jaren aan zelfbouw van rechtuitontvangers met buizen of torren. Hier een voorbeeld van mijn vele projecten. Schema en foto.

Gr. Bert

http://www.uploadarchief.net/files/download/ontvangermetpcf80.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/cimg6967.jpg

Jinny

Golden Member

Op 11 oktober 2008 12:32:08 schreef Pietdepiet:
Lol.

Tja, maar als ik dat doe, dan hoor ik niets meer. Nou ja ruis... De loop is nu niet afgestemd...

Ik zou toch eerst eens die loop proberen af te stemmen, hij zal snel beter werken dan.
Zelf heb ik vd week een loop gemaakt voor de 137 Khz band, en afgestemd of niet maakte het verschil tussen wel of geen ontvangst.
Moeilijk is het niet, even wat c'tjes parallel aan de loop, en wat experimenteren met de waarde.
Ergens tussen de 100 en 500 pF moet je wel ergens afstemming krijgen gok ik, en anders wat experimenteren.
Ik had zelf afstemming met 24 windingen en 300 pF of 21 windingen en 400 pF.
Loop gemaakt van een meter of 10 utp die 3 windingen om een kruis was geslagen.
Daarna alle 8 aders doorverbonden, en met een tap afgetapt op de juiste winding.

/e, Oja, welkom Bert. :)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

In je schema zie ik 1 buis maar op de foto zie ik er 2 ??

Hallo Bert.

Hoe weet ik of ik er een goede capaciteit heb naast gezet? Als ik met mijn dipper meet, vind ik geen dip.

Ik heb van die 4-aderige telefoondraad gebruikt en de 4 aders doorverbonen. Ik heb 10 windingen, dus in totaal 40 windingen...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Jinny

Golden Member

Hmm, hij zou op enig moment moeten dippen natuurlijk.
Welke lengte had je draad ook weer?
Tip, om een simpele variabele C te maken voor experimenteer doeleinden, neem 2 stukken koperen buis, diameter 12 en 15 mm.
Draai om het 12 mm pijpje een laagje cellofaantape (plakband), en schuif deze twee stukken in elkaar.
Iedere buis een draad, en met behulp van een cm kun je de capaciteit van je varco uitrekenen.
Typische capaciteit is 100 pF per 8 cm.

Als je nu eens zo een C maakt en die parallel zet aan je loop, kun je door de C in en uit elkaar te schuiven mischien een dip vinden.
Misschien moet je wat windingen laten vervallen voor de band die je wilt ontvangen, maar je kunt dan iets.
Als je een dip hebt op de band die je wilt kun je je C opmeten en de capaciteit uitrekenen, en een vaste C die daar in de buurt komt monteren.

Het blijft natuurlijk experimenteren. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 oktober 2008 12:39:38 (17%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Schimanski

Golden Member

Ha, een meelezer die een meeschrijver wordt. Daar houden wij dames wel van....
T.R.F. (Bert) van harte welkom in ons illustere vriendinnen clubje. Als je vanaf het begin hebt mee- of bijgelezen dan weet je waarom het een vriendinnen clubje is.

Leuk dat je meteen ook je bouwsel showt, daar houden we nog meer van... Wat mij betreft heeft Bert met zijn PCF80 rechtuit zich direct gekwalificeerd tot genootschapslid (koorknaap). Jammer van de bc548 zandkorrel, waarom geen kathodevolger erachter.

73's Mans, pa2hgj

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dag Bert, welkom. Leuke ontvanger, zo met een honingraatspoel ook nog.

Waarmee teken je je schema?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Welkom Bert,

ik zat naar het rode tandwiel op de varco te kijken.
Leuk gemaakt en inderdaad mooie spoel.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bert!

Ontvangertjes doe ik eigenlijk niet zo veel mee, maar goed.

Dat schema ziet er leuk uit Bert!(niet onbekend)(ook inderdaad lekker helder getekend)
En ook de foto ziet er heel erg leuk uit mag wel even getikt vind ik!

Werkt dit schema inderdaad net zo goed met 9Volt als op HS?

PCF80 jij hebt inderdaad twee andere buisjes in gezet (welke?)

Mooie spoel ook!

RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Welkom Bert, erg mooi gebouwd, enorme hoeveelheid stekkertjes.
Rob, leuk jou ook weer eens hier te zien. Jou buizen bouwsel waren ook erg mooi herinner ik me van foto's op je site ten tijde van de KG uitdaging toen ik poogde een talking pixy aan het werk te krijgen.

Gisteren wel een beetje meegelezen af en toe maar de Hoge priester en ik waren overdag bezig met de nodige rituelen als voorbereiding op de bouw van onze 70cm zender. 's-avond toen de maan op het goede punt was aangekomen zijn we begonnen met de bouw. Ik moet nodig weer in therapie want het gaat slecht met me, ik heb me laten overhalen de frequentievermenigvuldigers met torren te maken en ik moet zeggen dat het erg makkelijk en snel werkt (behalve als ik een bc547 er in spiegelbeeld in soldeer (poef, rook) of voor de tweede keer vergeet een plus draad aan de collector te solderen (ik was verantwoordelijk voor het soldeerwerk want hij vind het leuk om overal draadjes te laten uitsteken of het maagdelijk printje onder te druppelen met klodders soldeer :-) )waardoor de hoge priester aan zijn ingestraalde spoelen begint te twijfelen.

Overings best eng om hem met spoelen fabrikage aan het werk te zien. Hij kijkt wat naar het ding, mompelt wat bezweringen tijdens het wikkelen. Ik soldeer er een Ctje over. We pakken de dipper en hij hoeft niet eens de kern te verdraaien want het ding zit op frequentie.

We zijn nu tot 144MHz gekomen. Nu nog de laatste vermenigvuldiger. Grootste handicap is meetspul aangezien ik helemaal ben ingesteld op de DC banden. De zelfgemaakte panoramaontvanger en een meetzender en porto als marker werkte in ieder geval. Met de meetzender-verzwakker konden we zien hoeveel dB een streepje was.

Maar ik denk toch dat er een kans is dat ik dit deel met buisjes ga nabouwen nu ik gezien heb hoe eenvoudig vermenigvuldiging is.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Welkom Bert , mooi radiootje heb je daar . Kistje ook zelf getimmerd ?

Hallo Rob . Zendertjes zijn meer jouw hobby , is het niet ?

En Fred , lang geleden dat er een verslag te lezen was van de geheime rituelen bij iemand in zijn eigen tempel thuis .

Verder heb ik het enorm druk op het werk ( nieuwe functie gekregen ) en in de huiselijke kring. Dus op het moment weinig hobbytijd . Maar Vrindinnen , ik blijf mee lezen .

Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie

Op 11 oktober 2008 13:19:55 schreef murphy:
In je schema zie ik 1 buis maar op de foto zie ik er 2 ??

Hallo, goed gezien op de foto dat er 2 buizen in zitten. de tweede buis is een EF80 om de audio wat meer te versterken. Heb nog een foto daar zit alleen de PCF80 in.
http://www.uploadarchief.net/files/download/cimg6968.jpg

Op 11 oktober 2008 17:32:43 schreef Frederick E. Terman:
Dag Bert, welkom. Leuke ontvanger, zo met een honingraatspoel ook nog.

Waarmee teken je je schema?

Heb ik laten doen het tekenen. Ben ik niet zo handig in...

Op 11 oktober 2008 20:46:53 schreef rbeckers:
Welkom Bert,

ik zat naar het rode tandwiel op de varco te kijken.
Leuk gemaakt en inderdaad mooie spoel.

Hallo, is een rode knop uit sloop spul. Van die spoel heb ik er 6 van gemaakt. Die gebruik ik in alle ontvangers die ok bouw.

Op 12 oktober 2008 11:17:58 schreef Radioortje:
Welkom Bert , mooi radiootje heb je daar . Kistje ook zelf getimmerd ?

Hallo Rob . Zendertjes zijn meer jouw hobby , is het niet ?

En Fred , lang geleden dat er een verslag te lezen was van de geheime rituelen bij iemand in zijn eigen tempel thuis .

Verder heb ik het enorm druk op het werk ( nieuwe functie gekregen ) en in de huiselijke kring. Dus op het moment weinig hobbytijd . Maar Vrindinnen , ik blijf mee lezen .

Evert

Het kistje is een tekendoos van betere kwaliteit. Hout ligt mij niet zo.... Dubbelzijdig print daar ben ik gek van. Weinig boren alles vast solderen wat niet meer los hoeft.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 oktober 2008 12:41:24 (26%)

Jim, ik heb een draad lengte van ongeveer 12 meter, schat ik zo... Ik heb wel wat varco's, dus ik zal wel wat gaan experimenteren.

@Bert. Mooi ding... Het werkt ook gewoon. (Daar hebben mijn bouwsels dan weer wat meer moeite mee).
Ohja, ik denk trouwens ook dat de moderators het niet heel leuk vinden als je elke quote zijn eigen post geeft;)

Ik wil mij toch nog eens verdiepen in hoe ik de FM-bug van (Z) met een potmeter kan veranderen van frequentie. Hoe werkt die varicap nou eigenlijk? Die 1n4007 die er nu instaat, staat niet parallel aan de spoel. Of werkt hij omdat hij in serie met de 180pF toch parallel aan de spoel staat? Dan zou ik toch in theorie alleen maar de varicap door een ander exemplaar moeten vervangen?

Dan moet ik de trimmer van 4-20pF er dus uitgooien. Dat betekent dat de vaste C ongeveer 200pF moet worden.
Wat ik een slimmer idee vind, is gewoon de trimmer te laten zitten en die helemaal dicht te gooien. Dan moet ik met de varicap de capaciteit van het deel Varcap-vaste C 16pF omlaag gooien.

code:


180X/(180+X)=164
180X=164X+29520
16X=29520
X=1845

Dat betekent dus dat ik een varicap moet hebben die tot 1845pF gaat...

Die bestaan toch niet? Heeft iemand een ander idee? Door bij de varicap parallel te zetten aan de spoel, maar kan ik dan nog steeds op de zelfde manier de sperspanning opvoeren?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op zondag 12 oktober 2008 12:40:21 (59%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Henry S.

Moderator

Even wat posts van Bert samengevat, denk om de edit!
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks

Het is ook niet de bedoeling om onder elke post je naam te zetten, dan heeft je nick helemaal geen nut meer!
Geldt ook voor fred101 en Radioortje.

En ik heb wat onnodige quotes van Jim rea verwijderd:
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Op 12 oktober 2008 12:44:47 schreef Henry S.:

Het is ook niet de bedoeling om onder elke post je naam te zetten, dan heeft je nick helemaal geen nut meer!
Geldt ook voor fred101 en Radioortje.

Dank u, geen idee dat dat niet mocht, vond het wel beleefd onze naam onder iets te zetten. Dus bij deze lieve vriendinnen voor de laatste keer stout bij wijze van afscheide van de fredden, snif, onder een posting. Daarna "anoniem" :-)

fred
fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@Piet: Die varicap zit wel parallel aan de spoel. En dat is inderdaad via die 180pF condensator. Die is groot genoeg om (bijna) kortsluiting te zijn voor de HF. Dus je mag voor de HF die condensator gewoon als een draadje denken. (ik hoop dat je nu ziet waarom je berekening niet klopt)
Er zijn gewoon varicaps van 30pF te verkrijgen in de handel. Het is alleen niet zo goed voor de stabiliteit van de zender. Hij wordt dan veel gevoeliger voor veranderingen in de voedingsspanning. Als je dat doet dan zou je de trimmer gewoon weg moeten kunnen halen, en dat zou dan wel moeten werken. Dan ben je echter de fijnafstemming en een deel van de stabiliteit kwijt.

En over die ontvanger: Gebliep horen is goed. Brom is niet goed, maar dat valt waarschijnlijk op te lossen door de antenne via een 100pF condensatortje aan te sluiten.
Kan je eens op internet zetten hoe het gebliep klinkt? Want dan weten wij tenminste of het werkt.
Met een kleine antenne ontvang je ook meestal niet zoveel, en de 80m band is vaak erg rustig, met een zwakke antenne ontvang je dan niet meer dan 1 of 2 duitsers, en een paar morse-stations. 's avonds wordt dat vaak wel beter.

@Fred: Ja, t was weer gezellig gister. Nouja, die frequentievermenigvuldigers werken wel, maar de filtering moet nog wel wat beter. Maar ach, dat gaat nog wel lukken.

@TRF: Ik vind m mooi. Maar ik geloof dat ik er bij fred niet mee weg zou komen. Veel te lange aansluitdraadjes :P

mvg,

Roeland J. Dilz

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op zondag 12 oktober 2008 14:26:06 (12%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ja dat begrijp ik nu...
Jij zou dat dus niet doen? Ik zou hem wel in een kastje willen stoppen, maar dan kan ik de frequentie niet meer regelen...

Als ik de massa-kant van de antenne dus aan de massa van de ontvanger hang hoor ik ook praktisch geen gebliep meer. Als ik de massa van de antenne echter aan de massa van de scoop (die niet geaard is) hang, hoor ik veel geblieb...

Ik zal het geluid zo eens opnemen. Eerst nog een aantal schooldingen...

Nijntje AKA Pietdepiet AKA Nico ;)

/e (Z), in elk topic druk je naam onder elke post aan het zetten?;)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Dit topic is gesloten