Jongensradio anno 2007 Deel6

Dit topic is gesloten

Beste Nico alias Pietdepiet alias nijntje,

Het lijkt me dus inderdaad niet zo'n goed idee om de trimmer weg te halen. Je kunt gewoon een potmeter nemen, en deze voorop het kastje monteren. De draden aan de potmeter mogen best wat langer zijn. Je hebt dan misschien een afstembereik van 1-2MHz ofzo. Maar dat is in de meeste gevallen wel genoeg. Je kunt eventueel nog een extra diode parallel zetten. Dan wordt je afstembereik nog verdubbeld. Maar dit lijkt me niet nodig. Er is genoeg afstembereik om altijd een lege frequentie te vinden. (althans, waar ik woon wel)

Ik hoop spoedig weer wat van je (radio) te horen.

Met vriendelijke groet,

Roeland J. Dilz

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Beste (Z)weetvoetje alias zweetvoetje alias Roeland J. Dilz,

Dan zal ik dat gaan doen. Ik stem hem gewoon af op 106MHz waarna ik hem kan bijregelen met de potmeter. Verder probeer ik het kastje zo klein mogelijk te maken. Ik denk dat ik wat ga spelen met een stukje printplaat. De spoel moet er dan natuurlijk wel uitsteken...

Ik zal kijken wanneer ik tijd voor mijn radio heb. Op het moment ben ik nog bezig met natuurkunde huiswerk. (Optica, geen elektronica).

Groeten,

Nico

Is dit soms de reden dat je nu (Z)weetvoetje ipv zweetvoetje heet?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Waardenburg, 12 oktober in het jaar des Heren 2008

Waarde Vriendinnen,

Ik ben van zinnen de door ons, uw hogenpriester Roeland, J Dilz en ondergetekende, ontworpen en reeds deels geconstrueerde Frequentie Vermenigvuldiger te repliceren middels actieve vacuum elementen. Daarbij kom ik tot te enigzins bedroevende slotsom dat ik, na noest rekenwerk aan de door Dhr Frederick E. Terman aan ons ter beschikking gestelde bouwtekening, alleen kan concluderen dat ik geen flauwe notie heb van de cijfermatige condities verantwoordelijk voor de electronen stromen en daarbij behorende frequentie afhankelijke gedragingen van deze wonderlijke glazen voorwerpen. De door mij gewenste gedragingen, te weten het vermenigvuldigen der Frequenties met de factor 3, laten zich niet in enige relatie brengen tot de raadselachtige lijnen in het grafische deel van de datasheet van de QQV02-6.

Kortom ik snap er geen hout van. Ik kan een loadlijn tekenen maar hoe kom ik achter de -Vg1 als ik de Va niet weet welke ik niet kan berekenen als ik de Ia niet weet. Deze wordt namelijk beinvloed door de -Vg1. Voor een derde harmonische moet de loadlijn in de knik van de Vg1 lijn uitkomen begreep ik en voor 2e harmonische aan een kant van de alternatie door de knik gaan (of zo iets). Ik denk dat ik een of andere formule mis.

Hopende op een snelle reactie van een der uwen,

Sluit ik met een toegenegen groet,

Hoogachtend,

Uw dierbare Vriendinnen,

Fredden

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Groningen, 12 oktober in het jaar des Heren 2008

Geachte lezers,

Ik ben van mening dat als wij op deze wijze doorgaan met communiceren, wij net zo goed direct kunnen beginnen met het schrijven van brieven.

Ongelofelijk dit. Ik heb het gevoel dat ik Latijn aan het vertalen ben: "Toen viel Joris, terwijl hij zijn paard besteed en zich met het kruis verstevigde, de draak, die tegen hem er aan kwam, moedig aan en, terwijl hij zijn lans dapper zwaaide en zichzelf aan God toevertrouwde, verwondde hem ernstig en wierp hem op de aarde al zeggende tegen het meisje: 'Werp je ceintuur, geenszins aarzelend, naar de hals van de draak, dochter.'" Dat is dus 1 zin... Die hele tekst is het niveau, zoals mijn docent het omschreef: 'Wee mij, mijn fietsband heeft zich ten gronde gericht' ipv 'Kut, ik heb een lekke band'

Hoogachtend,

Nico

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Henry S.

Moderator

Willen jullie allemaal een nick change? >:)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het kan ook andersom. Onzekerheidsrelatie van Heisenberg voor beginners:
There once was a man who said: "Damn! / I can't possibly be in this tram! / For how can I know / both how fast that I go / and also the place where I am?"

Relativiteitstherie voor dummies:
Er was eens een kaasboer te Gouda / die zat om de tafel zijn vrouw na. / Maar zij riep, heel vief: / "Alles is relatief, / als ik iets harder loop zit ik jou na."

@Fred: maak je het niet al te moeilijk? Het zijn balanstrapjes. Een even harmonische zul je er dus never uit halen. Oneven gaat wel gemakkelijk.
Dan moeten de buisjes wel richting C ingesteld worden. Daarvoor moeten de roosters negatief genoeg worden.
Dat negatief wordt hier voor een klein gedeelte gemaakt met de kathodeweerstand (eigenlijk dus door de kathode positiever te maken). Maar voor grootste gedeelte komt het negatief door het laden van de koppelcondensatortjes met de roosterstroom.
Steeds als het rooster stroom neemt, wordt de koppelcondensator verder opgeladen. Zo heb je de buis altijd automatisch goed ingesteld, passend bij de sturing.

/e: oh ja, V1 en V2 zijn verdubbelaars; V2 is geen balanstrap maar een push-push verdubbelaar. Maar dat negatief-verhaal blijft hetzelfde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

@ Henry
Ach, het is weer eens iets anders, en waarschijnlijk een reactie op je samenvattingen enzo een paar berichtjes eerder.
Hoewel ik ook eerder van de 'kut, mijn band is lek' ben dan 'Wee mij, mijn fietsband heeft zich ten gronde gericht'.

Maar weer over naar de electronen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@(Z) In dat nieuwe schema heb je die elco van 100uF verkleind naar 1uF. Is dat handig om ook met de mijne te doen, voor ik hem dichtsoldeer?
/e Dit gaat dus over de FM-Bug.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op zondag 12 oktober 2008 16:17:36 (11%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Ik heb een bergje PCC85's deze lijken me prima voor verdubbeling. Alleen is me dat heater deel nog steeds niet echt duidelijk denk ik.(sorry Jim en FET) Ze moeten 9V/300mA in serie hebben en dat mag AC zijn. Ik heb 4 dubbeltriodes nodig om van 5,3 naar achtereenvolgens 16, 48, 144 en 432 te gaan.

Betekent dat dus in dit geval 72V en dan 8 gloeidraden in serie of bv 9V en alles parallel of een mix van serie/parallel. Maar hoe regel ik die 300mA of betekent dat gewoon dat die 72V dus 300mA moet zijn en de 9V dan 2,4A (4 dubbel triodes is 8 gloeidraden maal 300mA)
Het lijkt erop dat een E buis gewoon 6,3V is met een verschillend amperage (waardoor ze in dat geval niet in serie kunnen maar parallel wel) en een P buis gewoon een willekeurig voltage maar altijd 300mA waardoor ze niet altijd parallel kunnen maar wel in serie. Maar er verder geen verschil is als je gewoon 4 dezelfde E of P gebruikt. Dan kunnen ze dus altijd in serie of parallel naar keuze ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Fred, de gloeidraden staan in serie bij deze buis.
Zonder middenaftakking.
pcc85
Dat houdt in dat de buis gewoon op 9 volt draait.
4 Maal 9 is 36 volt.
Of, je maakt een gloeistroomvoeding van 9 volt die ongeveer 1.5 aAmp kan leveren, of je maakt een gloeistroom voeding die 36 volt kan leveren bij .3 Amp.
Ik wist het wel, een lm 317 op een koelplaatje en gaan.
Ik wil het je nog wel eens uitleggen hoor.

Een 6.3 volt gloei kan inderdaad alle Amp's hebben die je kunt bedenken. Die E staat vast en betekent 6.3 Volt gloeispanning.
De P betekent .3 Amp gloeistroom en kan elke spanning hebben die ze hebben bedacht.
Afhankelijk vh vermogen vd buis.
Zolang het maar .3 Ampere is.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Piet: Het is aan te raden om die elco te vervangen. Dat maakt het afstemmen wat makkelijker.

ja, we hebben Henry nu weer genoeg geplaagd :P

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@(Z)

Ok, zonet heb ik allemaal stukjes printplaat gebroken. Even wachten op mijn bestelling bij Dickbest, tot ik de potmeter van 50K heb en dan in elkaar solderen.
/e Misschien toch maar beter een instelpot + asje bestellen. Is goedkoper+kleiner en hij gaat toch niet heel erg veel gedraaid worden. Aan de andere kant draait zo'n gewone wel soepeler. Twijfelll

Ik zal die elco vervangen, al zie ik het nut van die hele elco niet in. Die weerstanden dienen toch als spanningsdeler om de sperspanning op de diode te regelen?

Ja, Henry is genoeg geplaagd. Ik wist overigens niet dat je niet mocht ondertekeken... Dat wordt dan al 7 delen fout gedaan;)

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op zondag 12 oktober 2008 18:46:16 (18%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

En ik al 2173 keer, en vaak twee keer dus dat is nog meer.

Als S = 2,7mA/V. En ik heb een ingangsignaal van 4Vtt
Wat kan ik dan aan de uitgang verwachten. -Vg=2V en Va=10mA, Va=200V bij de PCC85.
Want ik kan wel een oscillator maken die 4Vtt geeft maar als er na de eerste trap de instellingen wil weten moet ik toch weten wat er uit de voorgaande trap komt.

Wat moet ik doen met de paracitaire Cs op de hogere frequenties. Hoe compenseer je dat, als dat tenminste kan.

Wat voor impedantie moet ik de koppelkring geven. Dus hoeveel R in resonantie.
Mijn idee: Rl=200V/10mA=20K, bij een Q van 300 moet de Xl en Xc dan 66 ohm zijn. klopt dat een beetje.

De koppel C's: moeten die dan 132 ohm reactantie hebben ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 12 oktober 2008 19:23:38 (85%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Heb toch genade met de mods mensen! Het is een moeilijke baan met al die hang- jongeren en ouderen hier.
Dat ze af en toe in [Beserkmode] geraken vind ik daarom niet zo erg.
En, hoewel Henry een strenge mod is, heb ik veel waardering voor de man zijn inzet om het hier een beetje in het gareel te laten lopen. Tevens ken ik Henry een beetje persoonlijk, door de diverse radiomarkten die ik met hem meemaak en hij is net als wij: Geïnfecteerd met Radiës ... Niets mis mee dus!

;)

Op 12 oktober 2008 19:16:47 schreef Rd12tf:
En, hoewel Henry een strenge mod is, heb ik veel waardering voor de man zijn inzet om het hier een beetje in het gareel te laten lopen.

Groot gelijk...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Oeps, edit was geen goed idee met dit tempo, of is dit kicken ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Naar aanleiding van dat topic over die kristalontvanger spoel, concludeerde ik dat ik nu een DC ontvanger wel snap, maar een kristal niet.
Uitgaande van dit schema http://www.circuitsonline.net/circuits/view/78
en deze afbeelding.
http://www.uploadarchief.net/files/download/golfvorm.jpg

Het antennesignaal komt binnen op de linkerhelft van L1 en wordt door/over/??-gekoppeld naar de rechterhelft. Die staat parallel aan een C, dus dat resoneert op 1 frequentie.
Dan heb je het signaal van plaatje 2. Vervolgens wordt het gelijkgericht door de diode. Dan heb je plaatje 3.

Hoe komen ze dan naar plaatje 4? Is die 100pF een kortsluiting voor HF waardoor je het audiosignaal overhoudt? En die weerstand dient om de DC-eruit te filteren? Waarom gebruiken ze dan daar geen serie-condensator voor?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Een reactantie buis: is dat een speciaal soort buis of kan iedere buis zo ingesteld worden ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 12 oktober 2008 20:39:39 (76%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 12 oktober 2008 15:48:49 schreef Jim rea:
@ Henry
Ach, het is weer eens iets anders, en waarschijnlijk een reactie op je samenvattingen enzo een paar berichtjes eerder.

Sarcasme is me niet vreemd hoor ;)
Vraag Eat maar. :P

Op 12 oktober 2008 20:23:13 schreef Pietdepiet:
Naar aanleiding van dat topic over die kristalontvanger spoel, concludeerde ik dat ik nu een DC ontvanger wel snap, maar een kristal niet.
Uitgaande van dit schema http://www.circuitsonline.net/circuits/view/78
en deze afbeelding.
[afbeelding]

Het antennesignaal komt binnen op de linkerhelft van L1 en wordt door/over/??-gekoppeld naar de rechterhelft. Die staat parallel aan een C, dus dat resoneert op 1 frequentie.
Dan heb je het signaal van plaatje 2. Vervolgens wordt het gelijkgericht door de diode. Dan heb je plaatje 3.

Hoe komen ze dan naar plaatje 4? Is die 100pF een kortsluiting voor HF waardoor je het audiosignaal overhoudt?

To zover goed

En die weerstand dient om de DC-eruit te filteren? Waarom gebruiken ze dan daar geen serie-condensator voor?

Foutje, bedankt.

Die weerstand zit er alleen in om er voor te zorgen dat de stroomkring van de kristaltelefoon gesloten is.
Anders wordt deze, net als bij een condensator, een keer opgeladen en doet daarna niks.

Op 12 oktober 2008 20:38:23 schreef fred101:
Nijntje heb je weer aan verboden middelen gegeten of lijm gesnoven.

Germanium en silicium zijn niet aan jou besteed ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 12 oktober 2008 20:38:23 schreef fred101:
Nijntje heb je weer aan verboden middelen gegeten of lijm gesnoven.

Ik mis een stuk tekst?? Nee niet dat ik weet...

'Foutje' betekent dat die mist? Die mist toch niet? Wat is er dan foutje en hoe krijg je van plaatje 4 plaatje 5?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Henry S.

Moderator

Fred is de weg kwijt...

Je krijgt plaatje 5 als je de DC component van plaatje 4 haalt, seriecondensator.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Te veel silicium binnen gehad. Ik dacht dat Nijntje een fout plaatje had maar ik had de schema link niet gezien dus heb ik het binnen een minuut ge-edit. Maar als is je delete toets nog zo snel, de moderator krijgt hem wel :-)

Mijn schema is af. Voor de zender tenminste. Het ontvanger deel komt later. Wat ik nu getekend heb is het ontwerp van gisteren maar dan met buizen. Dus de verminigvuldiger. De Oscillator hadden we al bedacht en de mixer wordt met diodes en geen ECH want anders moet ik straks van FET 100x opschrijven: Fred mag geen ruisbuizen gebruiken en daarnaast zit ik dan met een draaggolf.

De eindtrap dacht ik met een 6146 te doen, starved ingesteld op 300V maar ik kan altijd nog spanningsverdubbeling toepassen en hem op 600V zetten dan moet ik er toch meer dan 10W uit kunnen krijgen maar ik hoop een 25-30W.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Maar waar is die serie-condensator dan?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Henry S.

Moderator

C3, maar die is niet nodig voor de werking als je een kristaltelefoon gebruikt.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

C3, C4 en C7 zijn serie-condensatoren voor het signaal.
Links en rechts van zo'n condensator vind je verschillende gelijkspanningen. Na C4 en ook na C7 bv. 0V; na C3 staat er zo'n 0,6V.
/e: Voor mijn kristalontvanger heb ik hier wèl een seriecondensator nodig voor mijn kristaltelefoon. De gelijkspanning is zo groot dat ik anders teveel vervorming krijg (het kristal buigt teveel één kant op).
Over de telefoon zit dan uiteraard weer een weerstand.

/e2: Fred, van de reactantiebuis is het belangrijk dat zijn steilheid geregeld wordt door de roosterspanning. Je moet dus een buis hebben met een "staart-karakteristiek", ook bekend als "variable-μ" of "remote cut-off".
Alles wat in een ontvanger op de AGC lijn aangesloten kon worden, is geschikt.
Een EF85 is een goed voorbeeld. Maar een EF86 werkt niet: zijn μ is min of meer constant.
Een ECC85 heeft ook een variabele mu. ECC81/82/83 niet.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 12 oktober 2008 22:44:00 (34%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit topic is gesloten