Jongensradio anno 2007 Deel6

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Fred, zakt de vloer nog niet door?
De Nederlandse norm voor vloerbelasting is maar 250kg/m².

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het heeft ook wel iets weg van een privé-walhalla .
Netjes hoor Fred !

Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie

Ik heb nu even wel de tijd om te reageren...

Ik zie dat je raam al helemaal verdwenen is :P Maarja, tis wel lekker vol, nu.

@Jim: netwerkkabel is niet echt ideaal, die adertjes zijn flinterdun. Dat kost je wel een flink deel van de Q-factor. Maar goed, misschien lukt het toch wel goed.

@radioortje: Je moet ook de voeding zo goed mogelijk ontkoppelen. Ik weet niet in hoeverre je dat al hebt gedaan. En daarnaast heb je ook altijd nog parasitaire capaciteiten in de buizen zelf, en daardoor zal je altijd wat terugwerking hebben.

@Fred, zie ik je zaterdag.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
rbeckers

Overleden

Fred,

indrukwekkend. Vooral de foto van de operatietafel is leuk.
Het apparaat dat op de tafel staat ziet er moeilijk uit. ;)

In dit tempo wordt dit over een paar jaar een collectie om een museum jaloers te maken.

fred101

Golden Member

Ach dat valt wel mee, ik heb toegang tot deskundige bronnen ;-) (stemmetjeinmijnachterhoofdmode:was ik er maar nooit aanbegonnen)

Dat walhalla is wel leuk gevonden, gelijk maar even in mijn signatuur gewijzigd :-)
Fred

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 10 oktober 2008 17:36:44 (42%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@Fred
Indrukwekkend, eng bijna...

@Allen. Iemand die geniaal genoeg is dit vreemde verschijnsel te verklaren? Als ik in het antenne-circuit aan de trimcondensator draai, dan verandert niet, zoals het hoort en ook bij de oscillator gebeurt, de frequentie, maar de amplitude. Als ik echter aan de afstemcondensator draai, dan verandert de frequentie wel.

Hier is een filmpje van het verschijnsel. Ik begin in het filmpje als de trimmer dicht staat, dan draai ik één rondje. In het echt zit er maar 1 sprongetje in. Het begint namelijk als sinus met een soort in gedeukte toppen. Die wordt steeds kleiner van ampitude en dan opeens zakt de amplitude enorm in en wordt het een mooie sinus. Die wordt vervolgens ook nog wat kleiner en dan staat de condensator helemaal uit. Terug gebeurt het bovenstaande maar dan andersom. In het filmpje blijft de amplitude soms ook gelijk, maar dat komt omdat ik tegelijk moest filmen/probe vasthouden/draaien...
Het filmpje is trouwens gemaakt zonder antenne eraan. De scoopinstelling was 50mV/Div en 0,5uS/Div.

Filmpje: Hiero

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Zit de trimmer wel op de goede plek?

Is het wel een trimmer, is het geen potmeter? Nouja, ik kan me lastig voorstellen dat je dat fout hebt gedaan...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ja zit op de goede plek. Ik ben immers ook al in het stadium waarin ik een potmeter kan onderscheiden van een trimmer...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Jinny

Golden Member

A, leuk om m'n scoop weer terug te zien. :)
B, welk schema gebruikte je ook weer?
Draai je niet bv aan een impedantieaanpassing ipv een afstemming?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rbeckers

Overleden

@Pietdepiet
Dankzij een scoop een mooi filmpje!

Je hebt gemeten op de antenne spoel of ergens anders?
Hoe komt die sinus op de antennespoel: koppeling van de oscillator. Dan neemt de amplitude af omdat de oscillator op een frekwentie staat en de antenne kring op een iets andere frekwentie.
Heb je de twee spoelen haaks op elkaar staan?

Dit schema maar dan twee losse fets ipv de dg.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/schema-dc-2.gif

Volgens mij is een C parallel aan een spoel toch echt een afstem-C.
Ik ga zo eens testen met antenne eraan.

/e
@rbeckers. Nee, ze staan niet haaks op elkaar. Dan zal ik dat even testen of dat het is, door aan de oscillatortrimmer te draaien. Het signaal is ook veel zwakker. Maar hoort het dan niet zo te zijn dat je een antenne signaal ziet?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op dinsdag 7 oktober 2008 17:07:11 (28%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

Overleden

Pietdepiet,

meet op de antennespoel terwijl je aan de afstem c van de oscillator draait.
Je ziet op de scoop dan ook een andere frekwentie. De spoelen gedragen zich nu als trafo.

Edit:
Antenne signaal kan te zwak zijn om op een scoop te zien.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 7 oktober 2008 17:12:12 (16%)

Zoals ik al zei, wilde ik die test ook al doen. Dat heb ik gedaan en het is inderdaad het oscillatorsignaal dat ik zie. Dat is fout neem ik aan?

Het is 2.5 hokje bij 50mV/Div. Een snelle rekensom leert mij dan dat er dus 0.125V oscillatorsignaal staat. Ik neem aan dat dat te veel is. Dan zal ik de bus door midden moeten zagen:(

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

Overleden

Pietdepiet,

de koppeling tussen de spoelen verklaart wat je meet.
Je bent wel je oscillator signaal, weliswaar zwak, aan het zenden via de antenne.

Meet je met een 10:1 probe?
125mVtt heb je gemeten als de scoop op 5mV/div stond en je een 10:1 probe gebruikt. (als je hokjes telt meet je top-top, geen RMS).

Kun je niet beter een andere antenne spoel maken op iets anders? Zagen kan atijd nog.

Met zenden bedoel je uitzenden? Hmm...

Ohja, een 10:1 probe ja. Dan is het toch met 50mV/Div (niet 5), 1.25V van 0 tot top, dus dan is het 2.5Vtt?? Dat is wel veel...

Huh? Als ik mijn probe op 1:1 zet is de amplitude even groot:S Dus het is toch 250mV

Ohja, het oscillatorsignaal zelf is top tot top 3,6 hokje bij .2V/Div, dus dat is 720mVtt...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op dinsdag 7 oktober 2008 18:46:59 (35%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Jinny

Golden Member

Inmiddels een loopje gemaakt, 3 windingen utp met een lengte per winding van 3 meter 60, totaal dus 86,4 meter ader.
Iedere 10 meter 80 een tap, via een schakelaar te schakelen.
C parallel aan de loop, varco van 100 pf, met een schakelaar 100 pf per keer bij te schakelen tot 900 pf.
Het hele verhaal werkt het beste met de volle lengte draad en ongeveer 400 pf C.
De duitser is ongeveer S8 op de 817 hier in Noord Holland.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Jim, idee voor een 2K2 zender. Het MF van een set aftappen en naar beneden mixen met een vaste kristal oscillator.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Is een idee, maar dan moet wel je MF rotsvast zijn.
Je bandbreedte is nogal smalletjes.
En waar wou je het signaal sleutelen?
Het kristal aan en uit zetten?

Zo wou ik het misschien experimenteren met mijn schema'tje

Ik moet eigenlijk meer preselectie hebben, over de hele band heb ik die duitser zitten.

Preselectie tot nog toe, afgestemde loop, 84 meter draad met 300 pf parallel, en twee gele toko's met 2 nf parallel.
Eigenlijk 3 kringen dus.
Anders wordt het nog een aparte ontvanger bouwen met genoeg eigen preselectie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 10 oktober 2008 17:36:17 (17%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Die duitser hoor ik op twee plaatsen. zwak rond 135 en sterk op 139. Met alleen de dipool zat hij overal dus die antenne is redelijk selectief. als ik het filter van de 950 smal zet is hij ook zo goed als weg. Zie hem alleen nog op de waterval maar hoor hem niet.

Ik heb een mailtje naar die lijst gestuurd om mij op te geven maar ik heb nog niets gehoord.

Andere vraag: ik had even genoeg van die scoop reparatie en ben nu even lekker in de collins TCS12 begonnen. Hij doet het in ieder geval. Dat ding heeft net als de pye een externe voeding nodig. Nu heb ik een 250V voeding, een regelbare 250V en een 350V (de rest is nog hoger). Deze moet 225V hebben. 250V kan nog wel maar hij deed het bij 100V net zo als bij 225V.

Die 350V is echter goed en mooi stil qua brom (zware diodes, ratel C's, goede elco's en een dikke smoorspoel. Ik wil eigenlijk dus die 350V verbouwen zodat hij een stabiele 200V (of zoiets) geeft. Dat moet met en buis kunnen (stabilisator) maar daar heb ik geen ervaring mee. Heeft er iemand (mans ???) een schema om mijn voeding te stabiliseren. Ik heb diverse stabilisator buizen.

Ik heb ook 12VDC gloei nodig (1A). Ik heb een mooie voeding (8A) die onbelast 22V doet en belast (met een sem25 in zendstand) 15V. Er zit een amperemeter op en een enorme smoorspoel. Die moet terug naar 12V en eventueel gestabiliseerd worden. Kan dat ook met een buis of moet daar een driepoot met een dikke tor in (ik heb even genoeg van driepootjes :-) )

Fred (heerlijk weer in zo? stuk nostalgie bezig te zijn)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Mijn 817 snapt het iig niet, maar daar zitten ook geen filters in voor cw.

Ik heb wel een mooi kastje om eea in te maken zodat de loop naar buiten kan.

Schema krijg je per mail zometeen.
Maar is het niet mogenlijk om een andere tap op de trafo te pakken zodat je zonder een hoop vermogen op te stoken 225 volt kan maken?

Voor je 12 volt geld eigenlijk hetzelfde, waarom zou je 10 volt opstoken?
Een 12 volt adapter van 1 amp klaart de klus ook.
En anders moet je het doen met een 3 poot en een 3055.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Bedankt, mail is binnen. De trafo heeft maar een aftapping maar ik heb nog een zware 250V voeding in mijn audiotrap. Ik kan natuurlijk de trafo's omwisselen. Er zitten geen aftakkingen op.

Edit: ik zie net dat hij regelbaar is en maar 60mA aankan. De collins trekt 100mA en de pye 180. Regelbaar is ook niet nodig. Gewoon vast 180 of 200V of 225V is perfect.
Die adapter is een goed idee, Ik heb nog wel wat van die dingen van laptops en printers.
Uiteindelijk is het alleen voor deze nodig want de rest van het spul allemaal is engels en 6,3V.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 9 oktober 2008 20:27:52 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Dan ga je toch een paar EL519's parallel schakelen?
Maar ik zou zelf op zoek gaan naar een trafo van 200 volt bij 200 mA
Er staat nog een schakeling met een EL519 op NFOR.
Vandaag geplaatst.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 10 oktober 2008 17:36:05 (63%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Heren experimenteer en tik lekker verder, maar vanaf heden lees ik ook mee ;-)

@ Jim VT = Vrije Tijdsdraad :-)

Jinny

Golden Member

Wegwezen jij, je was niet uitgenodigd. :)
Welkom Eric. :)
VT, ja had ook nog gekund, jou fantasie kent geen grenzen blijkbaar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 10 oktober 2008 17:35:46 (45%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Ik heb gezocht in mijn junkbox (nooit gedacht dat ik dat nog eens kon zeggen :-) ) en ik heb nog een mooi chassisdeel liggen met gaten voor een paar buizen, netdeel, schakelaar enz en een hele dikke trafo met spanningscarrousel. Deze heeft veel aftakkingen tussen CT en LT1-LT7 oa 115V, 108V, 68V en nog lager en een HT van 768V. Daar is dus wel iets leuks mee te brouwen, helaas dus geen 200V maar 68V en dan spanningsverdubbeling is ook een optie. Maak ik een dikke schakelaar er tussen en dan heb ik mooi een aantal experimenteerspanningen.
Ik kan er dan misschien nog een inschakelbare stabilisator bijzetten. Kapje eromheen, schakelaars, lampje, uitgangen, beveiliging en klaar.

Ik werk nu met bananen of kroonsteentjes maar eigenlijk wil ik nog een soort universeel stekkersysteem wat makkelijke en goedkoop is. Zat te denken aan kroonstenen waarvan ik de gebruikerzijde met pennetjes uitrust. Wordt het een soort stekker die ik kan vastschroeven. Voor de echte HT (zoals 500V en hoger) dan een grote keramische waar ik kabel direct in kan vastzetten.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten