Jongensradio anno 2007 Deel6

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Mooi dan wordt het een ECC85 of een extra PCC85.
De PCC85 gaat neem ik aan niet tot 432MHz (datasheet zegt 200MHz)dus voor de laatste trippler moet ik denk ik iets anders nemen maar ik kan het natuurlijk eerst proberen.

Ik ga maar trap voor trap doen want dan kan ik meten wat er aan de uitgang uit komt en op basis daarvan de tweede berekenen.

Aangezien het even komkommertijd is gezien het aantal posts hier even wat breinkrakers voor de rekenwonders:

De stijlheid is in mA/V. Wat doet dat nu precies, ik dacht versterking maar dat wordt vaak ook apart gegeven (iets met een u). Ik dacht dat het aangaf dat 1 volt verandering op het grid dan X mA verandering in de anode stroom levert.

Ik moet namelijk zien uit te rekenen wat ik bij een bepaalde instelling voor ingangsignaal amplitude nodig heb en wat dan de resulterende uitgangs amplitude is.
Het rekenen en spelen met grafieken lukt al steeds beter maar er zitten nog te veel gaten in. Het is wel erg leuk om te doen.

Kunnen we niet eens een voorbeeldje doen. Ik heb dat al eens gevraagd maar toen gaf ik een raar voorbeeld en dwaalde we af.
Als voorbeeld een ECC81. Die instellen als versterker om bv een signaal van 1Veff te versterken. De voeding geeft 300VDC als B+.
Dat kan dan begrijp ik ondertussen in klasse A, AB of C waarbij hij in klasse A het meeste stroom verbruikt maar het meest lineair werkt en in C het zuinigst is maar het meest vervomt. Die vervorming wil je dus niet behalve als je hem als vermenigvuldiger gebruikt dan dus wel dacht ik. Ik neem aan dat de grafieken ergens laten zien wat welke instelling is.

Er zijn altijd wat vaste gegevens zoals bv de B+.
Maar dan, wat is de volgorde die je aanhoudt ?
- ik pak een datasheet en dan zie ik grafieken, voorbeelden waardes enz. De meeste kan ik thuisbrengen maar niet allemaal.
- Ik moet bepalen hoeveel Ia ik laat lopen en een anode weerstand bepalen.
- Ik moet een -Vg bepalen en berekenen hoe groot de kathode weerstand moet worden om -Vg goed te hebben.
- Ik moet Ua bepalen (wat samenhangt met B+ en de anode weerstand.
- Er moet ook een rooster-lekweerstand komen met een bepaalde waarde.
- Ik moet een loadline tekenen. Dat kan ik. Het anode voltage op de X-as en de maximale stroom die ik hem wil laten trekken (alleen hoe bepaal je die ?) op de Y-as. Dan een lijn daardoor en daar kan ik dan blijkbaar iets mee doen waardoor ik weet of hij lineair blijft.

Dan heb ik een buis gebiased waarvan ik echter nog steeds niet weet wat hij gaat doen of in welke klasse hij staat Dat moet uit die plaatjes te halen zijn.

Stel dat dat lukt, zit ik nog met uitgangs en ingangs impedantie. Ik dacht dat die roosterlekweerstand de ingangsimpedantie bepaald. En in het datasheet staat wat ongeveer de uitgangsimpedantie is maar vaak staat er bij dat dat bij een bepaalde belasting Rl is. Ook wil ik dan weten hoe groot de amplitude/vermogen is wat er uit komt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

De voedingsspanning en anodeweerstand geven je een belastinglijn. Hierop kies je je instelpunt P. Voor klasse A zet je die ergens in het midden; in ieder geval zo dat de stroom beide kanten op kan variëren.

Nu weet je dus je roosternegatief. Die maak je met een katodeweerstand volgens bekend recept.
Eigenlijk is nu de voedingsspanning (voor de buis, dus tussen a en k) met dat bedrag verminderd. Mogelijk moet je daarvoor corrigeren (voeding zoveel verhogen, weerstand aanpassen, of genoegen nemen met de nieuwe stroominstelling). Voor een pentode scheelt het veel minder.

De roosterweerstand kies je niet te groot (tenzij je geen katodeweerstand gebruikt, maar negatief opwekt met een roosterweerstand van 10MΩ, de zgn. moderne methode).

De ingangsweerstand is ongeveer die roosterweerstand, voor audio althans.

Nu kijk je gewoon hoever de buisstroom heen en weer loopt rondom punt P als je de roosterspanning variëert. Je ziet dan vanzelf hoeveel je anodestroom op en neer gaat, maar ook hoeveel de anodespanning neer en op gaat.
Dat laatste, gedeeld door de roosterspanningsveranderingen, is de versterkingsfactor van de hele buistrap (dus buis + anodeweerstand).
Dat is dus nog zonder volgende belasting aangesloten.

Nu de "shortcut": de versterking is de steilheid maal de parallelschakeling van anodeweerstand, inwendige weerstand van de buis, en evt. weerstand van de volgende schakeling.
Dat werkt wat sneller en klopt heel aardig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Dank voor de info.
Ben vandaag met de collins achter in de motor naar katwijk geweest. Daar woont Trevor die ik ken van NOS. Dat is een gepensioneerde electronic engineer die werkzaam was in uimtevaart communicatie.
Heeft een shack met apperatuur waar je stil va wordt en daar heb ik vandaag wat les in doormeten/afregelen gehad. Was heel erg leerzaam. Heb ondertussen dankzij het forum hier heel veel theorieles gehad dus een praktijkles was erg leerzaam en leuk. De collins doet het al een stuk beter.

En als klap op de vuurpijl kreeg ik een Tektonix 535A scoop mee naar huis (achter op de motor :-) ) met alle manuals, 5 plug-in modules en resrve onderdelen. Die had hij over en niemand wilde hem hebben. Hoef ik in ieder geval die philips niet af te maken want dat begon een beetje hopeloos te worden.(Evert: hebben we in ieder geval een berg reserve onderdelen voor de jouwe)

Er zitten: een duall trace (CA), 4 channel module (1A4), differential comprator pre-amp (Z), Wideband diff. amp (G), en een operational amplifier (O) modules bij.

Geen idee wat ze doen maar er zitten manuals bij en : hij is met buizen ;-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@ FET : Duidelijk verhaal , alleen doorzie ik één dingetje nog niet .

Op 14 oktober 2008 16:30:41 schreef Frederick E. Terman:

Nu de "shortcut": de versterking is de steilheid maal de parallelschakeling van anodeweerstand, inwendige weerstand van de buis, en evt. weerstand van de volgende schakeling.
Dat werkt wat sneller en klopt heel aardig.

Ik bedoel dus die paralel schakeling van de anode weerstand en de inwendige weerstand van de buis .
Die staan toch in serie ?

@Frrred : Gefeliciteerd met de "nieuwe" scoop . Lijkt me een mooi ding . Toch jammer van die Flips .
We moeten trouwens wel een keertje afspreken , dat ik jouw kant op kom . Ik denk er net even over , en kom tot de conclusie dat het sowieso de eerste 2 weken al niet meer wordt ....

Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, parallel.
Aan de ene kant zitten ze alle twee aan de anode.
Aan de andere kant zitten ze alle twee aan aarde. De katode zit nl. via zijn condensator aan aarde, en de bovenkant van de anodeweerstand zit, via de condensator in de voeding, óók aan aarde.

Ja, de gelijkstroom, die doorloopt ze in serie. Maar dat interesseert het signaal (en dus ons) niets. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ikke is even niet zo blij. Ben ik vanavond bezig de tektronix eens lekker uit te stoffen en schoon te maken voor ik hem op zijn plaats zet. Alles gaat voorspoedig tot ik een los weerstandje zie. Niet zo'n ramp, even vastsolderen. Er schiet een draad van de beeldbuisvoet los. Ook dat is geen probleem moet alleen de FAN er uit. Dus die gelijk ook even lekker soppen en smeren. Maar dan slaat het noodlot toe. Bij de laatste rij buisjes (zitten er zo'n 60 in) wil ik een 6080 dubbel triode eruit halen. Pak hem voorzichtig bij de voet vast. Trek hem omhoog en hoor "tik", springt er een barst in de buis. En natuurlijk heb ik zo'n ding niet op voorraad. Het is volgens mij een onderdeel van de voeding. En ik had me er zo op verheugd om zaterdag er mee te gaan spelen, nu moet ik eerst ergens zo'n ding zien te bestellen, hoop niet dat hij ook in de audiowereld wordt gebruikt.
Schijnt het zelfde te zijn als de 6AS7, ECC230 en een hele berg CV buizen

:-( :-(

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Fred, de 6080 wordt inderdaad in de audio wereld gebruikt.
Het is een hele mooi eindbuisje voor een hoogohmige OTL headphone amplifier.

De 6080 is equi aan een 6AS7G. Alleen de bulb is bij de 6AS7G anders.
Ik zal eens zoeken of ik nog wat heb.

[edit]Oud type buizen pak je bij de sokkel om ze uit de voetjes te halen. Kunnen soms behoorlijk vast zitten, dan heel voorzichting met een schroevendraaier wat wrikken.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 17 oktober 2008 00:22:06 (26%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Ik las op internet dat hij in de jaren 60 massaal gebruikt werd in oa voedingen. Daarna heb ik wat manuals opengeslagen en er zitten er twee in mijn HP meetzender. Deze staat nog te wachten op restauratie dus dan leen ik hem daar maar even uit. Kan ik in Apeldoorn op zoek naar een vervanger voor in de HP.

Die buis kan 250mA per buishelft hebben. Dat lijkt me dus een prima buisje voor een regelbare hoogspanningsvoeding.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Fred, zonde van die buis, maar dan wel weer slim om het zo op te lossen. Nu heb je meer tijd om te zoeken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

De buis zit er in, alles blinkt weer, alle knoppen gewassen, alle modules uitgesopt en alle buizen gewassen (alles bij elkaar dik 70 stuks denk ik zo)

Nu gaan uitzoeken wat het ding allemaal kan. Ik vind die opamp-module heel raadselachtig. Er is ook een module waar je filters mee kan maken, geen idee wat het doel daarvan is. Is dat om filters te ontwerpen of om een signaal wat je wil meten te filteren van het een of ander.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Fred,

kun je ergens een foto van de modules en de scoop plaatsen?

Dat is dan een opamp met buizen. Ik denk dat module O module Q is, tbv metingen aan rekstrookjes?
Modules Z, G, CA en 1A en Q kan ik vinden in de manual en begrijpen.

Hugo Welther

Moderator

@Fred101: Ik heb hier nog een 6080 voor je. Mag je zo hebben, gloei is ok. Voor de rest kan ik hem helaas niet testen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Hugo, kom je nog naar apeldoorn, volgende week ? Dan neem ik je aanbod graag aan want die HP ziet er van binnen nog goed uit en dan kan ik die ook afmaken. Die doet het namelijk al vanaf ergens onder de 100KHz en al mijn andere meetzenders beginnen pas bij ongeveer 3MHz. Alle middenfrequenten van die oude ontvangers zitten onder de 1MHz dus die komt wel van pas. Ik gebruik daar nu mijn (moderne) functie generator voor maar een echt schoon en stabiel signaal geeft die niet en je kan hem niet moduleren)

Ik heb foto's gemaakt van de scoop en plug-ins. Ik heb alle plugins getest en alles lijkt te werken. In het begin had ik geen beeld maar dat kwam omdat ik bepaalde knoppen niet goed had staan. Er zijn ook zoveel opties en verstelmogelijkheden. Alle modules doen het denk ik.
Ik heb hier de foto's:

http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=55&t=705

@rene: ik heb het nagekeken, het is echt de O module en niet Q. zou die 150MHz module van philips ook hier in kunnen ? Even op rekstrookjes gegoogled. Dat is een mooi principe, had ik nog nooit van gehoord.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Fred, ik ben op de Dag van de Amateur. Doe maar via mail om te regelen dat die buis bij jou komt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rbeckers

Overleden

@Fred,

mooie foto's. De modules van andere scoops van een andere serie of merk zijn normaal nooit uitwisselbaar!
En inderdaad module O is een opamp module met buizen.
Kun je o.a. een oscillator van maken.
Ik zal eens bij o.a. Tektronix kijken of ik een application note of zoiets vind van die module.

fred101

Golden Member

Ik heb de manuals en die van de O staat vol met voorbeelden maar mijn kennis van opamps is heel laag dus dan moet ik toch aan die pdf van jou beginnen ;-)

Ik denk dat je daar andere meet-instrumenten mee kan maken. Bv een accu laad monitor waarbij je de opamp zo schakelt dat bij het bereiken van een bepaalde spanning de uitgang hoog of laag wordt en dat op de scoop weergeeft. Misschien ook bruikbaar bij SWR of impedantie meting. Ik heb ooit een schema gezien van een complexe impedantiemeter met Opamps. Maar je kunt zo ook LF filters maken denk ik. Lijkt me een handig ding als je wat van opams weet. Hij zou dus zelfs kunnen dienen om het signaal (in LF bereik) hoorbaar te maken dus als signal tracer of word ik nu te enthousiast :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb even wat opnames gemaakt over wat ik hoor op mijn ontvanger...

Hier is het resultaat. Geluid DC1.mp3 is het geluid zoals ik het hoor wanneer de antenne zonder C met beide aansluitingen is aangesloten. Dat is een stuk zachter dan zonder/met een kan aangesloten antenne. Geluid DC2.mp3 is wat ik hoor als één kant van de antenne is aangesloten, en de andere los hangt.

Het zijn twee zipjes, omdat een te groot was:
http://www.uploadarchief.net/files/download/geluid%20dc1.zip
http://www.uploadarchief.net/files/download/geluid%20dc2.zip

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

Overleden

@Pietdepiet,

bij de tweede file hoor ik wel wat signalen in de ruis.
Op welk tijdstip heb je deze opnames gemaakt?

@Fred101

Je kunt o.a. filters en oscilatoren maken met die module.
Die pdf is een goed idee. De eerste drie hoofdstukken en dan snap je er meer van.
Trouwens ook voor Pietdepiet belangrijk.

Iets voordat ik ze postte, uur of 4 dus...

De tweede is dus met een loshangende helft van de antenne...

Heee ik hoor stemmen.... iets duits

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

Overleden

's avonds heb je betere ontvangst.
Probeer eens een extra C parallel aan de varco te zetten om iets lager in frewkentie te komen (dus zowel de oscillator als de ontvangstkring).

fred101

Golden Member

Wat bedoel je met: een kant hangt los, en wat gebruik je nu als antenne.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik hoor een duitser:)

Hij zegt telkens 'eins-fur drei vier' of 'eins fur drei'

Daardoorheen hoor ik andere niet perfect afgestemde stemmen...

Niet dus. Het was de site om de 80m op internet te horen die ik opstartte...

Ik hoorde heel even een stem, maar toen ik probeerde af te stemmen wassie weer weg. Die twente-site heeft overal wel iets zitten... Ze zullen wel een betere antenne hebben.

@Fred Nu hangt niks los, maar ik bedoelde dat van de raamantenne één kant aan de antenneuitgang zat en de andere niet aan de massa van de schakeling...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op zondag 19 oktober 2008 20:33:41 (41%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

In het 2e ding hoor ik inderdaad een morse-signaal (op 11sec.). Als ik het zo hoor is er bij jou heel veel QRM in de lucht. (storing, afkomstig van apparaten bij jou in de buurt en meestal ontvindbaar)

Maar daarnaast ruist de ontvanger zelf ook behoorlijk. Wat hoor je als je de antenne helemaal loshaalt? Blijft de ruis dan grootendeels? Oscillerende voedingen/audio-versterkers hebben hier nogal eens last van

Het kan ook aan je huis liggen. Sommige gebouwen vangen gewoon heel veel straling weg. En dan is de enige optie om de antenne naar buiten te hangen. (dit is zeker ook even het controleren waard)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik zal ergens komende week eens testen, ben eerst even weg...

Fred, ik las in een ander topic dat jij probes hebt gemaakt... Kan dat, en zo ja, hoe??

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Alles kan :-) Een 5M Weerstand aan de binnen ader van de coax. Een trimmertje moet er nog overheen. Een 1,25M weerstand van binnenader naar massa. Dat is een 1:10
Ik heb ook twee probes gemaakt met een 1K in serie en smd trimmer erover en 47 ohm naar massa. Ik heb twee goede philips probes maar een paar extra is nooit weg. Ze geven in ieder geval een perfecte blokgolf weer.

Vanavond nog een aantal coaxsnoeren gemaakt. Bnc naar krokodillen, naar bananen, naar een lusje enz. Ook alle experimenteersnoertjes uit elkaar getrokken en er behoorlijk draad tussen gesoldeerd. Toen alles soorten op diverse plaatsen bij elkaar gehangen (Z) weet wel hoe het eerst lag/hing dus dit is een verbetering.
Ook alle verllopconnectors, dummies enz in een vakkendoosje gedaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten