Eindelijk zijn al mijn printjes af voor mijn nieuwe setup 2009 voor vliegende beestjes te fotograferen. Hier een totaal overzicht:
Een full versie kun je Hier zien
De meeste testen zijn gedaan zodat ik de volgende weken kan beginnen om alles in te bouwen.
Een detail van de sensor module staat hier:
Een ATtiny45 is gebruikt om het licht te meten. Om te zien of een vliegend insect in foucus is wordt gepulst IR licht gebruikt. Er wordt telkens 20 usec laserlicht uitgestuurt gevolgd door 20 usec pauze om het omgevingslicht te kunnen meten. Beide metingen worden van elkaar afgetrokken en uit het resultaat kan ik bepalen dat iets in focus aanwezig is. Deze data wordt razendsnel serieel naar de CPLD module gestuurt die dan de nodige actie's kan treffen binnen een tijdspanne van max 40 usec.
Een andere module regelt mijn licht voor nachtopnames. Dit licht bestaat uit 2 highpower witte leds voor mijzelf en ook nog eens 2 highpower UV leds op 400 nm voor de insecten. Insecten worden aangetrokken door UV licht en dit help om nachtopnames uit te voeren. Omdat insecten gevoelig zijn voor pulseerend licht kan ik de frequentie hiervan regelen tussen 50 Hz en 1 Khz en ook terzelfdetijd via PWM nog eens het vermogen. Deze leds verbruiken een mooie stroom tot 1.4A per stuk. Hier de regelmodule die stromen kan schakelen en regelen tot 1.5A per led. Er zijn 4 kanalen voorzien.
De kleine beeper geeft mij een audio signaal als er iets in focus is. Alle aansturingen komen uit de CPLD module.
De 4de module is de connectie board. Deze verbind alle kleinere modules met elkaar. Alles moet in de framedrager van de unit gebouwd worden want het moet allemaal draagbaar zijn en het wordt gevoed vanuit 6xAA batterijen 2300 mAH.
Er ontbreken nog een aantal connectie's zoals de panelen waar schakelaars opstaan, waar de camera opaansluit, waar de LCD 2x16 char opstaat enz. Maar het geheel zal ik binnen enkele weken ook wel eens geven als de volledige inbouw kant en klaar is.
Zoals te zien zijn alle printen op gaatjes pcb gemaakt. Alle printen zijn nu uitgetest en de meeste communicatie's zoals spi verbindingen zijn opgemeten met de LA. Batterijspanning wordt konstant gemeten zodat ik in de field weet wanner de batterijen aan vervanging toe zijn. Grootste verbuikers zijn de highpower leds maar die heb ik slechts nodig bij nachtopnames. Via ADC metingen worden de stand van 2 potmeters uitgelezen en doorgestuurt naar de CPLD module. Die bepalen de frequentie en de power van de UV leds.