Op 11 februari 2009 21:51:14 schreef jwb:
Wat zou voor deze opstelling een goede snelheid (toerental) zijn voor aluminium en kunststof (acryl, plexi, lexan)? Of kan ik de vraag niet zo simpel stellen, en komt er meer bij kijken?
Ik ben CNC operator, voor 2 mm dik alu is de voedingsnelheid -de snelheid waarmee de frees door het materiaal beweegt- minimaal 0,64 tot 1,27 meter per minuut, bij een toerental van 25 K rpm tot 42 K rpm (25000/42000!) En vloeistof koeling is hierbij ook nodig!
Voor kunststof dunner dan 3 mm een 4 mm negatieve frees gebruiken , bij 1,5 tot 5 meter per minuut voeding, en 20K tot 27 k toeren.
Dikker dan 3 mm, een 4 tot 8 mm dikke positieve frees, bij 3 tot 7 meter per minuut, 25 tot 35 k rpm
Lexaan is een ander verhaal, dat moet eigenlijk het zelfde als alu en rvs
Hout soorten zoals multiplex en mdf, afhankelijk van de dikte ga ik er met gemiddeld zo'n 10 tot 14 meter per minuut doorheen.
bij frees diktes van 6 mm positief en mdf van 36 mm dik doe ik 7 meter p/m en 25 krpm gewoon in één keer er doorheen....
Nu is het natuurlijk wel zo dat ik een 8 PK spindel heb, met max 40 krpm
Het is dus eigenlijk eerst vooral gewoon proberen, en in het begin zul je dus best een paar frezen gaan breken, maar zo heel erg duur zijn ze nu ook weer niet, een 4 mm positief voor hout/kunststof kost omgeveer 15 euro...
Idd geen boormachine gebruiken, je moet iets hebben wat in ieder geval dubbele lagers heeft vanwege de enorme zijdelingse krachten op de frees as !!