Frees vragen

Ik heb op een rommelmarkt een oude kleine XY-tafel met kolom waar een (boor)machine in past op de kop getikt, en ben deze nu aan het opknappen (ontroesten, smeren).

Mijn bedoeling was om deze te gaan gebruiken om frontplaten te maken (frezen). Wellicht krijg je dan een mooier resultaat dan figuurzagen.

Nu heb ik van frezen helemaal geen kaas gegeten. Ik weet alleen dat het met "vinger freesjes" moet gaan gebeuren.

Ik maak mijn frontjes voornamelijk van 2 of 3 mm aluminium of 4 mm kunststof (acryl).

Mijn vragen zijn :

Klopt het dat je dit met vingerfreesjes dient te doen, en zo ja welke maat of type?

Is snelheid van de frees belangrijk (toerental)?

Waar halen jullie je freesjes, want die zie je ook niet in de bouwmarkt liggen.

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons

Zelf gebruik ik ook een XY tafel met freesmachine erboven. Meestal om frontjes van 1 tot 3mm aluminium of kunststof te fresen.

Hierbij een aantal van mijn ervaringen:

- snelheid van de frees is afhankelijk van de diameter van de frees (grotere diameter snijdt meer bij hetzelfde toerental), maar is ook afhankelijk van het materiaal.
Kunststof heeft de neiging te "smelten" aan de randen als je het met een hoge snelheid freest. Of als je freesje bot is natuurlijk. Blijft gewoon een kwestie van proberen.

Freesjes haal ik bij buitelaar.nl

Freesjes willen nog wel eens loskomen of zakken tijdens het fresen bij het gerbuik van een boorkop. Fresen goed vastzetten, en na gebruik gelijk weer losmaken, anders krijg je ze later moeilijk los.
Als het kan je machine uitrusten met spantangen voor diverse diameters. Is echter geen must.

Verder heb ik een koeling/smering gemaakt op de XY tafel. Een vat met snijolie, die met een pompje (kan aquariumpompje zijn) de vloeistof op m'n werkstuk/frees giet.
Voordeel hiervan is:

- mooier freeswerk
- minder rommel ivm snijafval.

Zeker kunststof kan door het statisch worden overal aan plakken. Natuurlijk moet je af en toe de rommel uit de snijolie halen.

Yep een vingerfreesje zal het idd moeten zijn. Vingerfrezen kunnen ook axiaal bewegen, en dus "in het werkstuk duiken".

Het maxiamel toerental wordt gegeven door de maximale snijsnelheid. Voor een HSS (snelstaal) frees is dit 60m/min. Door de omtreksnelheid uit te rekenen kun je dus zo het toerental bepalen.

Zoals hierboven al gezegd zul je voor kunststoffen daar een stuk onder moeten blijven omwille van smeltgedrag.

Romex heeft hardmetalen freesjes voor printfabricage. Misschien zit er iets tussen wat je kan gebruiken om frontplaten enzo te maken. http://www.romex.nl/ zie onder "Home > Printplaat fabricage > Printplaat fabricage materialen > Boren en frezen hardmetaal"

Ik heb wat info op internet lopen zoeken, maar voor een newbie is daar bijna niet uit te komen. Weet iemand misschien een pdf in de trend "beginnen met frezen" of zo te vinden?

Ik wil vinger freesjes (met 2, 3 of 4 snijkanten) gaan gebruiken van 3-6 mm.

De snelheid zal laag liggen omdat ik de XY-tafel met de hand ga bedienen.

Wat zou voor deze opstelling een goede snelheid (toerental) zijn voor aluminium en kunststof (acryl, plexie, lexan)? Of kan ik de vraag niet zo simpel stellen, en komt er meer bij kijken?

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
fripster

Golden Member

dat kun berekenen uit de snijsnelheid. Deze bedraagt ongeveer 40 m/min bij staal (hou me ten goede, gaat uit het hoofd)

Even rekenen :

Stel frees is 3mm diameter
Dan is zijn omtrek 3xpi= +/- 9mm
als ik 40m per minuut moet gaan halen, moet ik dus mijn spil 40000/9= 4444 rpm laten maken

etc etc etc

fripster

by the way: voor veel materialen is de optimale snijsnelheid wel bekend. google maar eens...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 11 februari 2009 21:51:14 schreef jwb:
Ik wil vinger freesjes (met 2, 3 of 4 snijkanten) gaan gebruiken van 3-6 mm.

Gebruik liever geen freesjes met 3 of 4 snijkanten die lopen veel te snel vol. Voor kunststof zijn speciale frezen te krijgen met 1 snijkant.
Een boormachine is niet gemaakt om te frezen, die kan geen zijdelingse krachten opnemen. De speling op de lagers is ook meestal te groot om fatsoenlijk te kunnen frezen.
Hier heb ik wel eens freesjes besteld:
http://www.cnc-plus.de/index.php?cat=c43_End-Mills.html&XTCsid=68ae4db…

Op 11 februari 2009 21:51:14 schreef jwb:
Wat zou voor deze opstelling een goede snelheid (toerental) zijn voor aluminium en kunststof (acryl, plexi, lexan)? Of kan ik de vraag niet zo simpel stellen, en komt er meer bij kijken?

Ik ben CNC operator, voor 2 mm dik alu is de voedingsnelheid -de snelheid waarmee de frees door het materiaal beweegt- minimaal 0,64 tot 1,27 meter per minuut, bij een toerental van 25 K rpm tot 42 K rpm (25000/42000!) En vloeistof koeling is hierbij ook nodig!

Voor kunststof dunner dan 3 mm een 4 mm negatieve frees gebruiken , bij 1,5 tot 5 meter per minuut voeding, en 20K tot 27 k toeren.
Dikker dan 3 mm, een 4 tot 8 mm dikke positieve frees, bij 3 tot 7 meter per minuut, 25 tot 35 k rpm
Lexaan is een ander verhaal, dat moet eigenlijk het zelfde als alu en rvs

Hout soorten zoals multiplex en mdf, afhankelijk van de dikte ga ik er met gemiddeld zo'n 10 tot 14 meter per minuut doorheen.
bij frees diktes van 6 mm positief en mdf van 36 mm dik doe ik 7 meter p/m en 25 krpm gewoon in één keer er doorheen....

Nu is het natuurlijk wel zo dat ik een 8 PK spindel heb, met max 40 krpm :P

Het is dus eigenlijk eerst vooral gewoon proberen, en in het begin zul je dus best een paar frezen gaan breken, maar zo heel erg duur zijn ze nu ook weer niet, een 4 mm positief voor hout/kunststof kost omgeveer 15 euro...

Idd geen boormachine gebruiken, je moet iets hebben wat in ieder geval dubbele lagers heeft vanwege de enorme zijdelingse krachten op de frees as !!

Op 11 februari 2009 23:02:43 schreef floppy:
[...]
Gebruik liever geen freesjes met 3 of 4 snijkanten die lopen veel te snel vol. Voor kunststof zijn speciale frezen te krijgen met 1 snijkant.
Een boormachine is niet gemaakt om te frezen, die kan geen zijdelingse krachten opnemen. De speling op de lagers is ook meestal te groot om fatsoenlijk te kunnen frezen.
Hier heb ik wel eens freesjes besteld:
http://www.cnc-plus.de/index.php?cat=c43_End-Mills.html&XTCsid=68ae4db…

3 en 4 snijders zijn eigenlijk alleen geschikt om zijdelings te gebruiken (X en y as) Gebruik voor verticale bewegingen altijd een 2 snijder; die kan ook boren. Let er wel op dat de snijvlakken elkaar overlappen. Als het centrum vrij is (zoals bij 3 en 4 snijders) dan kun je begrijpelijkerwijs niet boren!

Als snijvloeistof voor aluminium is Tapmatic® 'Aluminium' een goede keus (ook bij het tappen) of eventueel spiritus. Er zijn trouwens specialle frees lijnen voor aluminium; de spoed is kleiner dan voor ander materiaal.

Kunststof is het beste droog te verspanen. Maak de snijdiepte in plastics niet te groot, evenals de snijsnelheid, dan ontwikkelt er meer warmte en gaat het werkstuk smelten (te lage snijsnelheid geeft hetzelfde effect!).

Gebruik voor epoxy diamantfreesjes, zoals Dremel levert. Glas moet je niet met HSS bewerken dan slijt de frees véél te snel en wordt hij bot.

Verder kun je nooit met een boorkop freezen: die is onvoldoende gecentreerd en ook niet over de lengte uitgebalanceerd.

Een lagerblok van een Unimat draaibankje zou goed kunenn werken, maar die zijn helaas niet meer te krijgen en zéker de spantangen niet. Bovendien kun je daar alleen hele kleine freesjes (to 6mm Ø) in gebruiken.

De Chinese, goedkope freesmachientjes, die je bij Herman Buitelaar kunt kopen zijn een beter alternatief dan wat jij wilt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

elke zelfrespecterende frezenboer heeft een boek waar je uit op kunt maken welke frees waar geschikt voor is.

en voor die bewerkingen..

http://lh6.ggpht.com/_BFVT5B01QQw/Sd0T01pRY-I/AAAAAAAAAFE/s9P0wZL1NHM/s720/frezen.JPG

Frees snelheden in verschillende materialen:

Richtlijn snelheden:
http://lh5.ggpht.com/_BFVT5B01QQw/Sd0tyqQpsRI/AAAAAAAAAFc/yjSlXmSIL1E/Frees%20snelheden.jpg

[Bericht gewijzigd door bluebear op donderdag 9 april 2009 01:06:56 (27%)

Op 15 februari 2009 16:42:32 schreef Tidak Ada:

Verder kun je nooit met een boorkop freezen: die is onvoldoende gecentreerd en ook niet over de lengte uitgebalanceerd.

Dat valt wel mee mits je de kolom iets aanpast zodat de speling eruit is (opspannen met nylon). Ik heb daar al eerder iets over gepost.