[Eagle] Paden sluit niet aan / schemacontrole

Goeieavond allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een led RGB dmx lamp echter loop ik vast bij het ontwerpen in Eagle. De sporen die ik teken naar de avr of andere componenten sluiten niet aan zodat wanneer ik hem overzet naar board dat de sporen er niet zijn. Of hij stopt ervoor of hij gaat er overheen zodat hij geen connectie maakt. De meeste sporen sluiten mooi aan, enkele niet.

Hoe kan het dat de ene wel en de andere niet wil? Dit is het schema:

http://thempolis.nl/temp/circuitdmx.png

Zouden jullie er ook een blik op kunnen werpen wat betreft ontwerpfouten?

Het gaat om een avr, met een connectie naar een display, buttons en de rgb led.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 19 december 2009 22:35:56 (1%)

Ik denk dat je beter een weerstand in de Gate lijn van de Fet's kunt zetten.
(ik gebruik altijd een 100 ohm weerstandje)

Staat je grid goed ?
Het wordt zeer sterk afgeraden schemasymbolen te tekenen buiten het gebruikenlijke (1/10" ? ) grid.

soms wil het zijn dat het lijkt of de draden aangesloten zijn, terwijl dat niet zo is. Dit kun je controleren door het onderdeel to verplaatsen met move. Dan kun je meteen zien welke wire's meegaan.

Als het goed is zullen sommige wire's niet meegaan, deze moet je even opnieuw tekenen

[Bericht gewijzigd door Gatze op zaterdag 19 december 2009 21:30:07 (18%)

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Klopt inderdaad, alleen wanneer ik het opnieuw teken zelfs dan wil het niet.
De weerstand bij de fets ben ik inderdaad vergeten. Ik zal ze toevoegen.

@Aart: hoe bedoel je met tekenen buiten het grid?
De instellingen van het grid zijn dit: Size: 0.1 inch / multiple: 1 / Alt: 0.01 inch.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 19 december 2009 22:36:13 (41%)

Je grid staat goed, zo heb ik'm ook altijd staan. (niet dat dat altijd goed is :P)

Vreemd dat het na het hertekenen nog niet wil. Je weet zeker dat je goed pads hebt?

Klopt je unrouted layer met het schema ?

Evt. kun je het schema en board even ergens neer zetten op internet zodat wij het ook kunnen bekijken

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

http://www.thempolis.nl/temp/NGDM.sch

Daar staat het schema. Ik heb even gekeken naar het grid, de uitgangen van de avr zitten in het midden van een blok. Ik denk dat dat de reden is dat de wires niet willen. Zouden jullie een kijkje kunnen nemen voor de zekerheid?

klein is fijn

Moderator

Oh, das simpel, de AVR staat niet op het grid. Als je het grid aan hebt staan zie je dat ook, het kruisje in het midden staat precies tussen twee gridpunten.

Om dingen op het grid te zetten pak je de move tool, en hou je Ctrl ingedrukt terwijl je op het kruisje klikt.

Maar, je hebt duidelijk op een ander grid zitten tekenen dan waar ie nu op staat, er staan veel meer dingen buiten het grid.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zaterdag 19 december 2009 23:10:19 (19%)

Je tekent toch met "net" en niet met wire hoop ik?
Anders is het gewoon je AVR even verzetten :)

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Ik teken met 91 Nets. Het was een schema van het arduino board. Vandaar dat het niet goed stond. Ik heb het opnieuw gemaakt in een leeg bestand en het werkt perfect! Nu nog het pcb.

Heb nu het schema en het board gemaakt. Naar mijn mening ziet het er wel netjes uit. Zouden jullie een kijkje kunnen nemen of alles klopt? En eventueel tips?

Schema DMX lamp.brd
Schema DMX lamp.sch

Bedankt!

klein is fijn

Moderator

Tja.. Waar zullen we eens beginnen.

Even het uploadscript aanslingeren en even de mooiste erbij pakken:
(alles is klikbaar)

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/thumbs/arne_01.png
Dat moet toch wel een bijzonder belangrijk draadje zijn om zo exact in die volgorde aangesloten te moeten worden op die klem.. Pinswappen is het woord hier, en dat kan ook goed op dat uC losgelaten worden, al moet je dan natuurlijk ook wat in de software sleutelen. Gebruik de pinnen voor hetgeen waar ze het dichste bij in de buurt staan.

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/thumbs/arne_02.png
Die drie ontkoppelcondensatoren zijn daar totaal nutteloos. Ze staan leuk op een rijtje hoor, maar ontkoppelcondensatoren horen bij het onderdeel te staan dat ze moeten ontkoppelen. Dus eentje naast de AVR, en twee aan weerszijde van de spanningsregelaar. Lange banen naar een ontkoppelcondensator is not done.

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/thumbs/arne_03.png
Ah, die spanningsregelaar. Eerst al zonder caps, nu omgeven door jumpers.. Als je dan jumpers moet gebruiken (hetgeen eigenlijk overbodig is op deze print), dan stop je die in de lijn die het minste stroom trekt. Dat is dus niet de voeding. Voedingsbanen mogen ook best een tikje dikker dan signaalbanen.

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/thumbs/arne_04.png
Deze zie ik zo vaak. Rijgbare klemmen. Netjes naast elkaar, met een millimeter er tussen. Die dingen heten niet voor niets RIJGbaar. :) Gewoon strak tegen elkaar zetten, de hardware matige versie kan je netjes in elkaar schuiven tot 1 geheel. Neemt minder plek in op de print en, eigenlijk het belangrijkste, het geeft een berg meer strukturele sterkte. Zo'n 3 polig ding kan je er nog wel eens afdraaien als de kwaliteit niet al te goed is. Bij een negenpolig ding lukt je dat niet meer.

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/thumbs/arne_05.png
Netjes op een rij.. nee, dus niet. Wat heeft die bovenste FET misdaan om niet op hetzelfde koelblok te mogen passen?

Ik (en anderen) hebben al aardig wat posts geschreven over printontwerpen. De standaard zaken als 45° bochten en plaatsing van componenten (eigenlijk het belangrijkste van alles bij printen maken!) heb ik even niet aangehaald omdat ze al zovaak zijn besproken. De search biedt oplossing in dat geval.
Kijk ook eens naar een paar printjes die door andere mensen gemaakt zijn. Als je een paar show your projects topics doorbladert dan zie je vrij snel hoe het moet en af en toe ook hoe het niet moet.

Ach, als ik terugkijk op m'n eerste printen denk ik ook "ARG!"

Wauw! Bedankt klein is fijn!
Ik heb op internet gelezen en nog wat geprobeerd en ben uit het volgende gekomen:

Board.brd

PCB in png

Ben ik op de goeie weg nu?

Henry S.

Moderator

Weing van te zeggen zonder componenten, maar had kif het niet over de verfoeide haakse hoeken?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ik heb nu alle hoeken eruit gehaald.

Print boven
Print onder

Komt dit een beetje in de buurt van hoe het hoort?

De rechterkant van de 22 Ohm weerstand aan poot 11 zit niet vast aan het spoor.

Klap R8 en R9 om naar links, dus boven de AVR. Schuif dan het spoor aan pen 20 wat omhoog en maak ruimte voor de pads van R8/R9 die dan een veel kortere verbinding naar massa kan krijgen. Dat lange spoor kan dan helemaal verdwijnen. En ja, ik zie nog wel meer wat ik anders zou doen, maar iedereen heeft daar een eigen idee over.

Henry S.

Moderator

Op 25 december 2009 14:40:26 schreef arne:
Komt dit een beetje in de buurt van hoe het hoort?

Dit is slechter, je moet het niet overdrijven, je kan scherpe hoeken prima een beetje afschuinen.

Het probleem: Je hebt nu schuine sporen die rakelings andere eilandjes gaan, grote kans op ets- en soldeerfouten. Een goede DRC had allang een melding gegeven.

Andere fouten:
-C5 verkeerd, zie kif's post
-Sluiting S1, staat je DRC wel aan of negeer je die?
-teksten deels onleesbaar, niet alles in verschillende richtingen zetten, en ook nooit over elkaar heen.
-draadbruggen met minimini pads...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Zo, ik heb weer wat veranderd. Wat mij opvalt is dat de pads van de fets direct tegen elkaar staan.
Is er een mogelijkheid om deze wat verder uit elkaar te zetten? Ik weet dat het mogelijk is door het in de library te veranderen maar is er een sneller alternatief?

weerstand R6 heeft weinig nut zo: zit niet aangesloten (onderbreking in de trace)

IF you can't convince them, then confuse them!

Kan je Pin 3 en 4 van de AVR niet omdraaien? Dat scheelt een draadbrug.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 december 2009 15:32:28 schreef Henry S.:
[...] Een goede DRC had allang een melding gegeven.

Eagle heeft ook een goede DRC alleen die moet je natuurlijk wel goed instellen en uitvoeren.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
free_electron

Silicon Member

draadbrug pads vergroten.
de rest ziet er redelijk uit.

print dat eens af op schaal 1:1 (inclusief boorgaten ) en leg daar eens componentne op. naar mijn gedacht zijn sommige eilandjes te klein ... das blijkbaar schering en inslag in de eagle libraries. trelkens ik een eagle bord zie : eilanden te klein ...

en die ontkoppelcondensatoren met 2.5mm steek.. waar ga je dat vinden.
neem de goede gewoonte om through hole caps altijd op 100 mils pitch te pakken.(5.08mm)

en zoveel draadklemmen... wat ga je daar nog aalemaal aan vasthangen ?

drukknop altijd overhoekse verbinden gebruiken. der zijn er waar het contact net anders zit .... ( chinese brol) . met overhoekse contacten heb je dat probleem dan ook weer niet.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 26 december 2009 09:06:45 (21%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wat FE bedoelt is: als je schakelaar vier pennetjes heeft, tegen de klok in genummerd 1-2-3-4, dan zijn er schakelaars die 1-2 aan mekaar hebben zitten en dat afhankelijk van zijn primaire functie al dan niet aan de 3-4 pennetjes hangen.

Soms heb je echter ook schakelaars die 1-4 al dan niet aan 2-3 hangen. Gebruik je de schakelaar tussen 1 en 3, dan werkt het in beide gevallen. Mocht je de schakelaar 90 graden verkeerd in z'n gaatjes duwen.... dan werkt het ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/