Jacobs ladder

Een Jacobs ladder laat een "plasma-vonk" tussen 2 roestvaststalen stangen naar boven "kruipen".

Iemand al geprobeerd ?

G.

Grijs is niet altijd wijs...

Ja, ik, en teslaman ook. Het geeft een heel mooi effect, en is niet moeilijk om te maken. Ik deed er 5 minuten over. Het afstellen is echter wat moeilijker (maar ook redelijk makkelijk).

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 26 februari 2004 23:16:30 schreef Gerry:
Een Jacobs ladder laat een "plasma-vonk" tussen 2 roestvaststalen stangen naar boven "kruipen".

Of tussen twee kebabjes natuurlijk.
http://www.voltnet.com/humor/cook/images/kebab3.jpg
cooking with high voltage:
http://www.voltnet.com/humor/cook/index.shtml

kijk in het topic: telsacoil en dergelijke. hier staat veel info.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@Freddy Hele leuke site, maar links naar Jacob's Ladder zijn niet meer actueel.

Ik heb een artikel uit de Electronics Now december 1995.

Hierin staat hoe je de coil moet winden. Echter beschrijving voor 117 V AC 60Hz.

Hoe bereken je dit om naar 230 V AC 50 Hz ?

Zal later artikel als .pdf file posten, maar heb probleem met uploaden.

G.

@TommyBoy :

5 minuten ? Heb je dit met een Transformator voor Neon-lichtreclame of zo gedaan ?

Kan je eenvoudigweg een hoogspanning op de "staafjes" zetten. Moet je dit met een bepaalde frequentie doen ?

G.

Ik had een neon trafo liggen ja. Ik heb gewoon meteen de 5KV 20mA 50Hz op de staafjes gezet. Je moet er geen gelijkspanning op zetten, wissel is stukken beter. De frequentie is niet echt belangrijk naar mijn weten.

Ik heb gelezen dat - in plaats van staafjes - het beter zou zijn om hele dunne koperbuisjes te gebruiken.

Hoe ver stonden jouw staafjes uit elkaar ? Hoe hoog waren ze ?

G.

onderaan 5 millimeter en bovenaan iets van 10 centimeter. Ze stonden ongeveer 30 centimeter hoog. Buisjes zouden inderdaad beter zijn, want als ik hem hoger maakte, werden de staafjes minder stabiel. Het nadeel van buisjes is dat ze niet makkelijk in de juiste vorm te buigen zijn.

Kan ik als hoogspanningsgenerator ook een spanningsvermenigvuldiger zoals hier beschreven gebruiken, denk je ?

http://braeg.piranho.com/e_s/2theory/2_6_1_voltage_multiplier.htm

G.

Je kan het proberen, ik heb er geen ervaring mee.

ik geloof dat je ook een bobine kan gebruiken. zijn eevoudig aan te sturen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wat is een bobine als ik vragen mag? Iemand een tip waar ik een neontrafo vandaan kan halen?

Voor een neontrafo kan je www.buislicht.nl ff mailen, is een neon bedrijf in zaandam meen ik. Gewoon vragen of ze een oude hebben die ze niet meer gebruiken.

Een bobine is een (soort) spoel (er zitten er twee in namelijk) die zodra de spanning van de 12 volt windingen wegvalt een hoogspanningspuls op de andere spoel genereert.
Ik ben niet zo heel goed in het uitleggen hiervan.
OP mijn site staan een paar leuke proefjes.

PS: ik denk dat het toch beter is in het topic 'tesla coil en dergelijke' verder te gaan zijn er toch nog wat meer mensen die antwoorden weten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

We gaan op zoek naar een neontrafo en laat julli weten of het gelukt is...

G.

Zo'n spanningsvermenigvuldiger werkt niet. Die geeft pulsen en houdt de vonk niet instant.
Een nst werkt ok.
Mijn beste ervaringen heb ik met tv flybacks.
Mijn ladder begint op 2 cm stijgt 50 cm omhoog, tot 4-5 cm breed.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Nee ik weet dat z'on spanningsvermenigvuldiger niet werkt, ik wil hem gewoon gebruiken als vonk ding, Ik vind een teslacoil wel leuk hoor, maar ik mag er geen een bouwen en ik heb al zo veel zooi op mijn kamer dat ik een TC niet meer kwijt kan.
Ik wil er dus ook geen jacobsladder mee maken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

en ik heb nog steeds 4 hoogspannings trafo;s te koop voor de liefhebbers

Hoeveel volt en milliampere zijn ze?

Als het 10-15kV is bij 20-50 mA en 230V in dan wil ik er wel één of twee hebben, maar dat ligt aan je prijs. ;)

Ga er in ieder geval een jacob's ladder mee maken. Deze vind ik trouwens erg mooi! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

@m.jegerings82

Ook ik heb interesse, zet je die dingen in vraag en aanbod ?

G.

Zie dat ik te laat ben... Nog iemand een aanbod ,

G.

Ik heb nu ook een HV trafo kunnen bemachtigen, echter niet gelimiteerd denk ik en gewoon 50Hz. Het ding geeft 2 * 4000V @ 50mA en weegt 10,5kg.

Het werkt best aardig als jacob's ladder, ik heb alleen stug koperdraad genomen als elektrode en dat werkt best! :)

Alleen is nu de vraag, gaat ie het overleven zonder stroombegrenzer? Ik weet niet hoeveel watt zo'n vlamboogje is?!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!