Jacobs ladder

Condensatoren opladen in parallel en ontladen daarna in serie via je de sparkgaps. Dus dat is een optelsommetje.:)

1 maart heeft fry geantwoord, dat dit niet zou werken...
(Zie eerder in dit topic)
Dus wel ?

G.

Grijs is niet altijd wijs...

fry

Gepost maandag 01-03-2004 01:44:30
Zo'n spanningsvermenigvuldiger werkt niet. Die geeft pulsen en houdt de vonk niet instant.
Een nst werkt ok.
Mijn beste ervaringen heb ik met tv flybacks.
Mijn ladder begint op 2 cm stijgt 50 cm omhoog, tot 4-5 cm breed.

Deze post gerry ?

Ze werken prima. Maar je kan er geen jacobs ladder mee maken...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

OK - ben nog steeds op zoek naar transfo voor lage prijs...

en waneer post er eens iemand wat plaatjes ?

ik haal met 2 flybacks al 12 cm
pulsed dan wel en negen van de tien keer fikt de flyback af omdat ie intern of extern overspringt

maar toch stoer

[Bericht gewijzigd door ledfreak op donderdag 1 april 2004 15:22:53

Op 1 april 2004 15:21:34 schreef ledfreak:
en waneer post er eens iemand wat plaatjes ?

ik haal met 2 flybacks al 12 cm
pulsed dan wel en negen van de tien keer fikt de flyback af omdat ie intern of extern overspringt

maar toch stoer

isoleren he :p

Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.

<kick>

ik heb dus mijn flyback losgesoldeerd alleen die heeft 10 pootjes in een halve cirkel en 1 pootje daarbuiten + 3 draadjes waarvan er 1 naar de zuignap ging hoe sluit ik die aan of is dat bij elke flyback weer anders?

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Ik heb hier wel een siet waar staat hoe je de pin-layout kan uitzoeken. http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/tht.htm
PS het is ook wel even de moiete om de rest van de site te bekijken
Gr bram

Tea ?

hijlijk er wel op ik zal is meten enzo :)

volgens die website staat er dat de primare spoel een weerstand van ongeveer 1 ohm heeft nu heb ik 5 pinnen die 1 ohm zijn als ik ze meet :S maar ik denk dat de 2 grootste die een beetje apart staan de primare zijn.

a) You need a 24 V DC power supply and a digital voltmeter set in 20 V range. Connect the + input of your voltmeter to the THT ouput plug ( in the suction cup ) and the (-) to the 0V of your power supply. Then, with the +24V output from your power supply, test each pin of your flyback transformer. When you measure a voltage between 5 and 10 V you have found the 0 V pin of your secundary coil. This is very simple... Look at the diagram and the photo below :http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/images/thtsec.gif

moet ik nu 24 volt op de draad van die zuignap zetten?

Dat is om te weten te komen wat de secundaire 0 is. Doordat er diodes in de flyback zitten kun je niet zomaar weerstand meten.

EDIT: Onee, geen 24V op de zuignap. Zet 24V op de pinnen en de + van je meter op de zuignap. De - van je meter gaat naar de 0V van de 24V voeding!

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 15 april 2004 19:38:16

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik heb mijn flyback heel vaak nagemeten maar ik heb nooit een primaire kunnen vinden. Nu hij vonkt, vonkt hij naar ieder pinnetje even goed. Dus ik heb geen idee waar nou die primaire precies zit.

Nee het draad van je zuignap is de HV output. Je moet zelf een primaire van 5 wikkelingen en een feedback wikkelen van 3 wikkelingen op dat stukje ferriet dat eruit steekt. kijk hier eens ==> http://www.powerlabs.org/flybackdriver.htm Ik heb deze ook gemaakt en werkt uitstekend. Je sluit 12V gelijkspanning erop aan en de 2n3055 stuurt met behulp van het pulsje dat weer terug komt van de feedback zo dat je een blokspanning krijgt. En dan werkt hij prima. Je moet als hij het niet doet even de draadjes naar je zelf gemaakte primaire en feedback omwisselen omdat er een diode in de secundaire zit dus als ze verkeerd omzitten doet hij het niet. Maar dat merk je vanzelf.

TIP: Hou primair en secundair goed gescheiden anders mol je je voeding en eventueel nog andere dingen!;)

dus aan het stuk ferriet wat er aan zit moet ik een paar wikkelingen maken?

ja idd. Gewoon er omheen wikkelen, moet je ff op die site lezen. Ik dacht de feedback van 0,6mm en de primaire van 1mm draad.

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op zaterdag 17 april 2004 16:37:06

Ik snap iets niet van deze jacobs ladder. In dit topic ergens staat dat zo'n vlamboog zo'n 3 tot 5 Ohm is. Waarom blijft ie bovenin dan niet fikken, maar begint hij weer onderaan.

Ik zie dat de meeste jacobs ladder onderaan een paar mm hebben en bovenaan zo'n 8cm.
Ik zie vaak staan dat de ionisatiespanning van lucht 3kV/mm is. Dan zou je 9kV nodig hebben om een vonk van 3mm onderaan de jacobs ladder te creeeren. Eenmaal helemaal bovenaan (8cm) begint hij weer opnieuw. Maw hij heeft bovenaan die 9kV, die onderaan weer een vonk doet overspringen.

9kV bij 50mA is bij mij 9000/0,05=180kOhm ipv 5Ohm.

Hoe zit dat nou precies?

Als mijn berekening klopt, dan heeft zo'n vlamboogje 9000*0,05=450W. Das best veel :D.

De weerstand van plasmagas (heeeeel hete lucht) is veel lager dan die van lucht. Aangezien warme lucht op stijgt, gaat het "kanaal" met de lage weerstand hoger dan de sprieten lang zijn, en is de weerstand op een gegeven moment onderaan lager, en springt de vonk daar weer over.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Anoniem

Op 19 april 2004 19:58:51 schreef Lampie:
Ik snap iets niet van deze jacobs ladder. In dit topic ergens staat dat zo'n vlamboog zo'n 3 tot 5 Ohm is. Waarom blijft ie bovenin dan niet fikken, maar begint hij weer onderaan.

Ik zie dat de meeste jacobs ladder onderaan een paar mm hebben en bovenaan zo'n 8cm.
Ik zie vaak staan dat de ionisatiespanning van lucht 3kV/mm is. Dan zou je 9kV nodig hebben om een vonk van 3mm onderaan de jacobs ladder te creeeren. Eenmaal helemaal bovenaan (8cm) begint hij weer opnieuw. Maw hij heeft bovenaan die 9kV, die onderaan weer een vonk doet overspringen.

9kV bij 50mA is bij mij 9000/0,05=180kOhm ipv 5Ohm.

Hoe zit dat nou precies?

Als mijn berekening klopt, dan heeft zo'n vlamboogje 9000*0,05=450W. Das best veel :D.

Een jacobsladder werkt niet goed met flyback vanwege te laag vermogen.
om lucht te laten doorslaan heb je ongeveer 30 kV/cm nodig tussen gladde bollen en 10 kV/cm bij scherpe elektroden.
de geknikte onderzijde van de ladder ligt daar tussenin.
Omdat de ladder conisch uit elkaar wijkt naar boven toe
slaat de vonk door onderaan. Er wordt een geioniseerd kanaal gevormd dat geelachtig oplicht door de verhitte stofdeeltjes in de lucht en een weinig metaal dat van de electroden verdampt .Door de warmte wordt de lucht verhit en warme lucht stijgt. Het kanaal gaat dus naar omhoog tot
de vlamboog zodanig is uitgerekt dat onderaan de spanning terug genoeg oploopt om door te slaan. De snelheid van de cyclus kun je regelen met de hoek van de ladder meer of minder steil te laten verlopen.

Ja precies. De vlamboog gaat net zo hoog, dat de spanning hoog genoeg is om onderaan een vonk over te laten springen.
Bij 3kV/mm (of 30kV/cm) is dit bij 3mm 9kV. Als de vlamboog lang genoeg is dat er 9kV op moet staan om hem in stand te houden, dan slaat onderaan een vonk over. De vlamboog gaat dus net zo lang omhoog tot de 9kV erop komt te staan.

In koude lucht is de ionisatiespanning dus 3kV/mm. Op een vlamboog van 8cm komt dus 9kV te staan. Dit komt overeen met 9000/80mm=112,5V/mm. De weerstand is dan van de verhitte geioniseerde lucht 112,5/0,05=2250Ohm/mm.

Dat dat omhoog gaat snap ik wel. Dat de weerstand lager is en de benodigde spanning om hem in stand te houden snap ik ook. Maar die 3 tot 5 Ohm klopt dus niet. Het is dus nog lang geen kortsluiting.

Zou die verhitte geioniseerde lucht wel een weerstand hebben van 3 tot 5 Ohm, dan zou de vlamboog bovenin blijven branden. En begint hij niet opnieuw. Waarom niet?
Omdat de spanning 9kV moet zijn om opnieuw te beginnen. Bij 5Ohm en een stroom van 50mA is de maximale spanning (op een ontstoken jacobs ladder) 0,05*5=0,25Volt zijn.

Nou als dat zo was kon je met 12V uit een autoaccu ook een flinke vlamboog maken :D.

Ik hoop dat jullie nu snappen wat ik bedoel.
En trouwens ik weet niet hoeveel vermogen je uit een bobine kunt halen. Maar volgens mij geen 450W.

Anoniem

Op 19 april 2004 22:09:58 schreef Lampie:
Ja precies. De vlamboog gaat net zo hoog, dat de spanning hoog genoeg is om onderaan een vonk over te laten springen.
Bij 3kV/mm (of 30kV/cm) is dit bij 3mm 9kV. Als de vlamboog lang genoeg is dat er 9kV op moet staan om hem in stand te houden, dan slaat onderaan een vonk over. De vlamboog gaat dus net zo lang omhoog tot de 9kV erop komt te staan.

In koude lucht is de ionisatiespanning dus 3kV/mm. Op een vlamboog van 8cm komt dus 9kV te staan. Dit komt overeen met 9000/80mm=112,5V/mm. De weerstand is dan van de verhitte geioniseerde lucht 112,5/0,05=2250Ohm/mm.

Dat dat omhoog gaat snap ik wel. Dat de weerstand lager is en de benodigde spanning om hem in stand te houden snap ik ook. Maar die 3 tot 5 Ohm klopt dus niet. Het is dus nog lang geen kortsluiting.

Zou die verhitte geioniseerde lucht wel een weerstand hebben van 3 tot 5 Ohm, dan zou de vlamboog bovenin blijven branden. En begint hij niet opnieuw. Waarom niet?
Omdat de spanning 9kV moet zijn om opnieuw te beginnen. Bij 5Ohm en een stroom van 50mA is de maximale spanning (op een ontstoken jacobs ladder) 0,05*5=0,25Volt zijn.

Nou als dat zo was kon je met 12V uit een autoaccu ook een flinke vlamboog maken :D.

Ik hoop dat jullie nu snappen wat ik bedoel.
En trouwens ik weet niet hoeveel vermogen je uit een bobine kunt halen. Maar volgens mij geen 450W.

Uit een autobobine?
Een bobine verbruikt bij twaalf volt tusen 3 en 6A naargelang het model. dus piek input zo'n 60 W.
Hij vonkt enkel op het tijdstip van de onderbrekingen,
dus op het moment dat een grote dI/dt plaats vindt in de primaire spoel gedurende enkele ms. Daarna moet hij minstens tienmaal zolang zijn magnetisch veld opbouwen.Het rendement zal maximaal 5 à 7 % bedragen.
Dus enkele Watts komen eruit, meer niet.

Ben dankzij dit forum eindelijk in bezit van Hoogspanningstransformator gekomen...

Diemme type 10050 5.0 - E - 5.0 kV 60 mA

Iemand een idee van de aansluitingen hiervan ?

Op de website van Diemme weinig technische info gevonden.

Ik heb een L en een N + aarding voor ingang 230 V.

Uitgang is 2 x 5 kV. ( Voor mijn Jacob's ladder. )

In het midden zit een aansluiting met een "e"-tje. Voor 10 kV moeten de spoelen in serie ?

G.

Weet je waar de transformator voor is gebruikt ? Als het niet voor neon verlichting was heb je de kans dat die niet gelimiteerd is.
Als je hem dan aansluit op een jacobs ladder (kortsluit eigenlijk) heb je een goede kans dat de secondaire winding doorbrandt en/of de stoppen eruit vliegen.

De omschrijving klinkt wel als een neontransformator.
Er zijn twee secondaire windingen in iedergeval, beide 5 kv. De twee zijn al in serie gezet . Dat is het punt e
Vaak is e aangesloten op aarde.
Als je 10 kv wilt pak je dus die twee 5 kv aansluitpunten en laat e met voor wat het is.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

OK Bedankt !

Is wel degelijk transformator van neon verlichting.

'e' zit inderdaad vlak naast aansluiting aarde. Zal het eens doormeten of die twee verbonden zijn.

En dan gaan we eindelijk proberen een "laddertje" te bouwen. Ik ben benieuwd...

G.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!