cv boiler

Dit topic is gesloten

Goedemorgen,
de boiler van mijn cv wordt niet meer goed opgewarmd. In de schacht van de boiler hangt een draad met daaraan een koperen hulsje om de temp te meten.
Nu weet ik niet of dit een thermokoppel of een thermostaat is.
Als ik dat weet hoe moet ik dan meten of hij nog goed is of niet?
Ik wil dit uitsluiten voor er naar de electronica van de cv moet gekeken worden.

bij voorbaat dank

Kan een sensor zijn van het type PT100 of PT1000.
Die kan je met een Ohmmeter doormeten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 19 november 2010 13:11:20 schreef Zonnepaneeltje:
Kan een sensor zijn van het type PT100 of PT1000.
Die kan je met een Ohmmeter doormeten.

De sensor kan van heel veel verschillende typen zijn.
En het kan een thermostaat zijn.

Wat voor een merk boiler is het.
Wat voor een type boiler is het?
Elektrisch, cv indirekt, gasgestookt merk en type.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Indien een elext boiler kan het ook zijn dat het verwarmingselement voledig in het kalk licht.
Al meerdere malen meegemaakt dat ge bij een boiler van 200 liter er zo een 10 tal kilo kalk uithaald.
Maar eerst wat meer gegevens van de ts zouw wel beter zijn.
Mvg danny

De boiler wordt door een mazoutbrander verwarmt er zitten 4 leidingen op koud in en warm uit en 2 aansluitingen om het water te verwarmen
Op het paneel van de ketel is er een draaiknop waar je de graden kan instellen.Normaal verwarmt hij dan het water tot de ingestelde temperatuur en dan hoor je een klik. De pomp stopt met pompen en even later stopt de brander met branden.
Nu reageert hij heel raar. Ik moet hem bijna op 90 graden instellen en dan pas begint hij te verwarmen ,maar stopt dan ook veel te vroeg en het water is dan niet warm genoeg.
Er zit ook een temperatuurmeter op het paneel maar die blijft op 0 graden staan. Ik heb de draad ervan gevolgd maar deze loopt niet naar de boiler maar gaat ergens in de ketel...
De verwarming via de radiatoren loopt probleemloos maar ik moet wel regelmatig water bijvellen want hij valt van druk af,toch nergens een lek te bespeuren.
Misschien toch rijd dat de vakman eens langskomt..

hij is dus met leidingen vanaf de ketel gestookt ? dan heb je kans dat de driewegklep vast zit en de boiler niet gestookt wordt daarom .

water bijvullen is eens per half jaar nog te doen maar wekelijks of maandelijks is al niet goed . als het niveau vooral zakt als de cv uit is dan heb je veel kans op een lekke koppeling of kraan ergens in huis . een regelmatige drup kan erg snel al liters zijn op een dag .

als je nog een analoog metertje hebt voor de temperatuur dan zit deze meestal in de warmtewisselaar gestoken , die meters zijn ook vaak stuk .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

9 op de 10 is er een gat in de boiler waardoor het water van de cv kring in de boiler loopt. dit kan je uiteraard niet zien. en daardoor werkt de ketel niet meer juist.

DE OLDE

Overleden

Dacht ik toch niet. Je vult de cv met water( druk ) bij, dus is de waterdruk hoger dan de cv druk. Als er een gat in de boiler zou zitten richting cv zou de cv druk gelijk worden aan de waterdruk en die is veel hoger . Bij vullen zou dan" automatisch" gaan en de cv druk zou veel te hoog worden. Meestal driewegklep pirekelen

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Blue Sky

Cableguy

Je kan eenvoudig testen of de driewegklep vastzit. Draai de warm water kraan open en kijk of de dichtsbijzijnde (tot de ketel) radiator warm wordt. Als dat zo is dan zit de klep vast.

Waar rook is, is stroom

Op 19 november 2010 16:50:22 schreef DE OLDE:
Dacht ik toch niet. Je vult de cv met water( druk ) bij, dus is de waterdruk hoger dan de cv druk. Als er een gat in de boiler zou zitten richting cv zou de cv druk gelijk worden aan de waterdruk en die is veel hoger . Bij vullen zou dan" automatisch" gaan en de cv druk zou veel te hoog worden. Meestal driewegklep pirekelen

dit klopt maar als je de kraan openzet verdwijnt de druk. en als die onder de druk komt van de cv heb je verlies.
als we nu eens de ouderdom van de ketel zouden weten dan waren we al ietsje verder.

DE OLDE

Overleden

Dan heb je de kraan wel erg ver open , en als hij weer dicht is loopt de druk weer op in de cv , hoogstwaarschijnlijk zo hoog dat het overdrukventiel los gaat.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

de boiler is 10 jaar oud
de ketel 15 jaar
weet iemand hoe de boiler kan getest worden op interne lekkage?
of hoe de driewegklep kan getest worden?

Waarschijnlijk is de thermostaat van de boiler defect, dit kan je testen door met de spanning op de circulatiepomp (van de boiler) te meten en te kijken wanneer de spanning wegvalt als je de temperatuur van max naar minimum draait.
Als dit bij b.v. bij 60 gr gebeurd en de boiler is maar 30 gr, dan is die defect.
Een standaard thermostaat kost ong 20€

Als je een lek hebt tussen het cv en leidingwater zal de druk van uw cv water stijgen en de overdrukklep van uw cv openen (dus zeer onwaarschijnlijk)

[Bericht gewijzigd door are op vrijdag 19 november 2010 22:31:00 (18%)

Lekkage merk je snel genoeg, water in het cv systeem is smerig, bruin en het stinkt. Als dat in je tapwater zit merk je dat heel snel.

De driewegklep kun je het makkelijkst testen door de voelen of alle leidingen warm worden in verwarmingsbedrijf en tapwaterbedrijf. Sommige driewegkleppen hebben er ook een indicatie op zitten zodat je kunt zien of hij beweegt.

Goede kans trouwens dat je thermostaat loshangt. VAn een afstand is echter niet te beoordelen of dat het geval is, en waar hij aan moet zitten. Een installateur/loodgieter bellen is waarschijnlijk de snelste optie, tenzij er ergens een klem zichtbaar is waar hij makkelijk in zou passen, dan zou hij daar horen.

Overigens, het probleem kan ook in de verwarmingsketel zitten i.p.v. de boiler.

Op 19 november 2010 22:21:24 schreef elfried:
de boiler is 10 jaar oud
de ketel 15 jaar
weet iemand hoe de boiler kan getest worden op interne lekkage?
of hoe de driewegklep kan getest worden?

om de dreiwegklep te testen laat je een deel water weglopen uit de boiler ( warmwaterkraan open zetten ) na een tijdje zou je kunnen zien of de klep van stand is verandert, de boiler heeft namelijk altijd voorrang op de cv ketel. dit wil zeggen dat de boiler altijd eerst zal opwarmen en als hij op temperatuur is dan pas de radiatoren. de boiler testen in wat anders. maar als je zegt dat je altijd water moet bijsteken en nergens water vindt heb ik een vermoeden dat hij lek is.
je kan eens lekstop ingieten in circuit van de cv. heb ik ook al eens moeten doen( 2 jaar geleden ) en het werkt.

bij veel lekkage is de warmtewisselaar eerder verdacht in een ketel van 15 jaar . dat merk je ook niet omdat er vaak een riool vanaf de brander loopt ( voor condenswater bij hr ) en dan loopt het water gewoon het riool in .

dat van het afdichtspul in de cv gieten is mij ook bekend met een systeem wat in een 2 weken steeds leeg was . de instalateur heeft er een mix van het eea ingemikt en toen was het na een aantal maanden nog goed met de keteldruk . ik had ook al 5 keer gezegd dat op druk je het water uit de afdichtingen zag lopen in de ketel , en dat ging sneller als deze koud was .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hoeveel thermostaten staan er op uw ketel?

1 voor de ketel
1 voor de boiler
volg het capillar van de ketelthermostaat en volg het capillar van de boilerthermostaat.de ene moet in de ketel de andere in de boiler.
als er een lek zou zijn in de boiler, dan zou je dat vrijwel snel kunnen merken aan je drukmeter van de ketel.

ben je zeker dat er een driewegklep staat of heb je twee circulatoren?
1 voor de cv
1 voor de boiler?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 november 2010 15:57:09 (14%)

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten